• mulena

nya autism-tråden

Hej på er alla.

Jag var tvungen att öppna en ny tråd, för den gamla stängdes.

Jag ville bara berätta att vi håller på med bostadsanpassning och vår värd nekade oss balkongskydd. (hel inglasning av balkong)
    Nu har jag frågat om vi kan sätta upp en halv inglasning ni kan se bilder på det här:
    www.balkongskydd.se/produkter.html

se på den tredje bilden uppifrån. Den har jag frågat om de vill bevilja. *hoppas*
    Det är ju bättre än ingenting.

Vi har nu bytt ut kranar i badrummet och snart ska vi få magnetlåsen

• Svar på tråden nya autism-tråden
  • tomcar1

jsaj...jag förstår. Antingen accepteras det eller också inte. Hur reagerar era barn på raketer/smällare ? Matilda är rädd för dessa ljud, men det gick förvånansvärt bra över nyår.
    Mvh tomcar1

• palmblad

Dundermamman: Hur gick det till då ni fick färdtjänst? Jag ska också söka det för min son. Var det svårt att få igenom? Hur funkar det att åka kollektivt med ditt barn?

• palmblad

Dundermamman: Får ni åka färdtjänst på fritiden? Jag blir snart ensamstående med barnen varannan vecka och har inte bil. Sonen får ofta utbrott när vi åker kollektivt.

• Dundermamman

Jag skickade in ansökan tillsammans med ett läkarutlåtande där läkaren noggrant beskrev Ragnars problematik. I ansökan poängterade jag noga att Ragnar får utbrott och blir självdestruktiv om det är mycket ljud omkring honom.
    Nu när han är äldre fungerar det bättre att åka kollektivt med honom, men tidigare hade han jättejobbigt när bussen stannade och andra skulle stiga på eller av. Antingen blev han som tokig och började skrika eller skulle han av!

Efter att jag skickat in ansökan tog det ca. 5 veckor innan jag kunde hämta ut det på posten mot en avgift på 50:-, tillsammans med kortet låg beslutet från Länstrafiken (Blekingetrafiken).

Vi får åka färdtjänst alla dagar mellan klockan 06,00 och 24,00. Man behöver inte uppge anledning när man beställer ut en bil och en ledsagare får alltid åka med!

• palmblad

Dundermamman: Låter ju toppen! Emil har likadana problem som Ragnar. Emil älskar att åka tåg o buss, men många gånger vill han åka det första tåget han ser eller så vill han gå av hela tiden. Hur gammal är Ragnar? Emil är bara 4.5 år, men han har en utåtagerande period o jag åker inte kollektivt med både honom o lillebror 2 år om jag inte måste.

• palmblad

Emil är inte självdestruktiv, utan ger sig på mig eller kastar sakerna vi har med oss.

• Dundermamman

Ragnar är nu 11 år och börjar bli lättare att prata för (äntligen).
    Vi ansökte om färdtjänst när Ragnar var i 6-års åldern! Som läget är nu använder han det bara till korttidsboendet varannan fredag då han åker direkt från skolan.
    Lycka till!

• mulena

palmblad

Jag berättade för vår läkare hur jobbigt det börjar bli att åka kollektivt med vår son och hon sa direkt att hon skulle skicka ett läkarintyg till kommunen, vilket hon gjorde. Vår son är bara tre år, så vi får se om det går igenom, men på henne verkar inte åldern avgöra. (hoppas jag)

I läkarintyget skrev vår läkare att lillen helst ska åka ensam utan andra (utom någon av oss föräldrar då)

sen fick jag papper hem som jag skulle fylla i.
    lycka till.

vi får hålla tummarna för varann. jag vet ju inte vilket beslut vi får heller.

• secordo

Hej

Jag vill tipsa om ett forum som heter www.sjukabarn.se Det är för oss som har sjuka barn och jag tror det finns en kategori för Autism också, Annars kan man be henne/honom som har startat forumet att lägga till den kategorin.

Kram, Sea

• mulena

hej igen.
    nu känns det som allt ska sätta igång. Vi ska gå en föräldra kurs i beteende på autismcentret.
    Finns det fler som gått kurser med olika teman?

Svar på tråden nya autism-tråden