• mulena

nya autism-tråden

Hej på er alla.

Jag var tvungen att öppna en ny tråd, för den gamla stängdes.

Jag ville bara berätta att vi håller på med bostadsanpassning och vår värd nekade oss balkongskydd. (hel inglasning av balkong)
    Nu har jag frågat om vi kan sätta upp en halv inglasning ni kan se bilder på det här:
    www.balkongskydd.se/produkter.html

se på den tredje bilden uppifrån. Den har jag frågat om de vill bevilja. *hoppas*
    Det är ju bättre än ingenting.

Vi har nu bytt ut kranar i badrummet och snart ska vi få magnetlåsen

• Svar på tråden nya autism-tråden
  • mulena

en positiv sak *ironiskt* är att man slipper gå upp i vikt över julen,om man har ett överaktivt autistiskt barn.

Hos oss var det full rulle, Jag fick knappt sitta ner och äta, men jag fick i mig lite av varje endå. men inte alls så mycket.

Det ska bli skönt med vardag. Långhelger är inte det bästa för vila. Tacka vet jag dagis och vardagsrutiner.

• mulena

finns det någon som sökt och har färdtjänst?

Vi ska söka nu och undrar om det är något speciellt man ska tänka på.

Det är väldigt svårt att åka med vår son längre sträckor kommunalt.

• Dundermamman

Vi har färdtjänst till vår 11-årige son! Han fick beviljat i 6-års åldern, då med tillägg att ALLTID ha ledsagare med sig! Det stred vi om länge då Ragnar endast använder färdtjänst varannan fredag, från skolan och till korttidsboendet. Oftast tog chaufförerna med honom utan ledsagare trots att vi inte fick det beviljat, om skolpersonalen hjälpte honom ut i bilen och korttidspersonalen mötte upp när han kom till dom!
    Vid 10 års ålder fick han beviljat utan ledsagare, då med motivationen att "normala" barn börjar åka kommunalt själva i 10-års åldern!

Tänk på att beskriva hur besvärligt det är för ert barn att åka kommunalt, måla ut ordentligt om hur sorl och plötsliga ljud gör ert barn oroligt och kanske självdestruktivt! Kanske att barnet blir orolig av alla stopp då barnet ska sitta kvar i bussen, när andra ska stiga av/på.

Lycka till

• jsaj

Vi har beviljad färdtjänst. Det var inga konstigheter för oss. Vi fick beviljad ensam bil med ledsagare. Det innebär att våran son inte kommer att dela taxi med någon annan utan att han bara åker själv med en vuxen. har du frågor så svarar jag gärna!

• mulena

Tack för svar.
    Jag ska ta tag i papprena i morgon. Jag vet att vår läkare har skrivit att han bör åka ensam, då han bli väldigt störd av främmande människor.
    Jag tycker bara att pappret är lite konstigt skrivet, det verkar som det är anpassat efter att det är en äldre person som ska söka.
    Sen ska man lämna in foto, jag antar att det ska vara foto på den som ska ha färdtjänsten , nämligen sonen.

• Dundermamman

Jag håller med om att ansökan riktar sig till äldre personer (ålderspensionärer)! Det är inget foto på min sons färdtjänstkort, endast namn,adress och personnummer.

• mulena

nu har jag skickat in alla papper. Foto ville de ha också. så nu får vi se hur det går...

Dundermamman

Varför ville de inte ha foto? Till oss sa de att det skulle det vara. jag skrev om hur orolig han blir, eftersom de öppnar dörrarna vid varje hållplats. Det är det värsta. Han blir besviken vid varje hållplats, eftersom han inte får gå av.

• tomcar1

jsaj...hur har det gått med ljuden ? Har ni testat någon form av hörselskydd ?
    Mvh tomcar1

• jsaj

tomcar1- nja... vi försökte. Men han fick bara utbrott pga att något var vid öronen. Så det gick inte så bra.

• Dundermamman

Nej, det är inget foto på vår sons färdtjänstkort!! Det ser ut som en patientbricka (från landstinget), vit med peronuppgifter + Blekingetrafikens logga!
    Jag har faktiskt aldrig hört talas om foto på ett färdtjänstkort, borde gjort det då jag jobbar inom äldreomsorgen och ser många kort i jobbet!
    Kanske något som just ert län kräver?

Svar på tråden nya autism-tråden