• mulena

nya autism-tråden

Hej på er alla.

Jag var tvungen att öppna en ny tråd, för den gamla stängdes.

Jag ville bara berätta att vi håller på med bostadsanpassning och vår värd nekade oss balkongskydd. (hel inglasning av balkong)
    Nu har jag frågat om vi kan sätta upp en halv inglasning ni kan se bilder på det här:
    www.balkongskydd.se/produkter.html

se på den tredje bilden uppifrån. Den har jag frågat om de vill bevilja. *hoppas*
    Det är ju bättre än ingenting.

Vi har nu bytt ut kranar i badrummet och snart ska vi få magnetlåsen

• Svar på tråden nya autism-tråden
  • jsaj

Hej mulena. Jo, vi har påbörjat hemmiljö träning. Men tyvärr så faller vi tillbaka hela tiden för att sonen inte fixar complience-biten. Men det går fort fram med talet i stället. Han babblar ganska mycket nu tack vare peccs. Men fortfarande inga direkt tydliga ord. Men vi förstår och han visar ett stort intresse för att prata.

Tomcar1- så bra att det fungerar bätttre med öronproppar. Tror/vet ni att det beror på ljuden ute?? Var det svårt att få henne att ta propparna?

Kramar!!

• tomcar1

Hej jsaj !
    Hon hade öroproppar förr och sedan gick det bra en period utan, men så för några år sedan så visade hon själv att hon ville ha dem, särskilt i skolan. "Ögon" sa hon och pekade på öronen, men vi förstod ändå. Nu har hon dem i sin väska som hon alltid bär med sig. Hon tar på dem, så fort hon ska gå utanför dörren och så fort hon kommer in, så tar hon ur dem och stoppar dem i väskan. Det är svårt att veta vilka ljud hon uppfattar som obehagliga. Det kan ju vara ljud som vi inte ens tänker på. De ljud vi vet om att hon inte tycker om det är bl.a: pipande klockor, telefonsignalen, högljudda spädbarn. Det är lite lustigt för när hon lyssnar på cd, så ska hon alltid ha högsta volym på. Vi sänker men hon höjer lika fort. Vi kan höra ända ut i köket, som inte ligger precis bervid hennes rum, vad hon spelar för musik. Det kan omöjligt vara bra, men vad ska man göra...
    Hoppas detta hjälper er lite. Ni kan ju börja att pröva med hörlurar, som pojken kan ta av sig själv lätt, ifall han skulle tycka att det är otäckt.
    Mvh tomcar1

• jsaj

Hej, sonen är jätte känslig om öronen och man får inte röra eller sätta på höreslkåpor eller något liknande. Enda gången man får röra hans öron är när han ska sova, då ska man pilla i ytteröronen med naglarna... Men jag vet en annan kvinna med autism. hon har proppar och granbarr i öronen. om hon inte har det är det utbrott och hysteri.

• mulena

jsaj

granbarr i öronen? Det låter märkligt...
    Ni som har barn som har känslig hörsel hur var era barn när de var mindre? reagerande de på samma ljud eller har det ändrat sig?

Min pojke reagerar bara på vissa väsande ljud och om man snyter sig eller så, då blir han väldigt rädd. jobbigt i dessa förkylningstider, jag måste snyta mig jätte mycket just nu och försöker gå undan eller göra det så tyst det går.

• Eldo

Mulena
    Vi träffade vår arbetsterapeut idag som undrade om vi hade lyckats få fram vad de där magnetlåsen heter. Har ni fått höra något namn? Jag sökte lite på nätet och hittade nåt där så om du inte vet så skickar jag över länken till arbetsterapeuten och kommunens byggingenjör.
    Byggingenjören och en snickare har varit här igen och kollat för staketet. Det blir nätstaket längs tre sidor och ett högt trästaket på den fjärde sidan. Nu hoppas vi på att få såna där magnetlås också.

Eller, kankse någon annan som vet?

• mulena

The Dreambaby Mag Lock , kan man söka också på om inte länken funkar.

• Eldo

mulena
    Tack snälla!!!!
    Ska leta efter det senare idag och maila iväg det.
    Tack igen!

• kellyb

Oliver har ritat sin första riktiga bil.. Den finns under mina bilder.. :) Är såå stålt :)

• tomcar1

kellub den var fin. Vad härligt !

Jag tror inte att min bonusdotter reagerar för samma ljud idag som när hon var mindre. Jag har inte funnits med hela hennes liv utan i ca 9 år och jag upplever att hon var mer tolerant när hon var mindre. Barnskrik har hon dock alltid tyckt varit jobbigt.
    Mvh tomcar1

Svar på tråden nya autism-tråden