• 82an

Är det OK att ha päls på sig?

Ja som rubriken lyder är det OK att ha päls på sig?
    Motivera gärna era svar...

Anledningen till att jag startar denna omröstning är att jag hittade min mormors gamla kappa som jag fått (skitsnygg). Det visade sig dock att det är en päls. Jag är lite osäker på vad jag verkligen tycker om att bära päls

vecka 32
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?
  • Lovable
    81a skrev 2006-11-12 21:05:14 följande:
    Jag tycker att det är lika inhumant att äta köttet som att bära päls. Det är min åsikt!
    OT:
    Visst är dte kanske det...(har själv varit veg i flera år, men kunde inte vara det längre pga av så låga järnvärden bl.a.)
    Vet inte om jag tycker det är inhumant i sig att äta kött (det är ju faktiskt väldigt naturligt) Det jag tycker är inhumant är sättet vi behndlar djuren på!  Överallt i naturen äter vi varandra...är egentligen grymt men så är det...men jag tycker att vi människro har en skyldighet att behandla djuren väl och med respekt...speciellt med tanke på att vi har totalt tagit över deras jord!
  • 81a

Till skillnad ifrån djuren har människan mer utvecklad hjärna och känslor. Med detta följer ett ansvar och val. Vi kan inte jämföra oss med djur som äter varandra och låter den starke överleva.

• Asil1

Djuret är ju redan dött så det gör ju varken från eller till om du tar på dig jackan eller inte.

• Lobu

Lill lisa - genom att köpa päls så bidrar man till att industrin fortsätter.

• Lovable
    Asil1 skrev 2006-11-12 21:38:56 följande:
    Djuret är ju redan dött så det gör ju varken från eller till om du tar på dig jackan eller inte.
    Men varför dog den från första början? Det är ju inte direkt så att dem hittade en "roadkill" och gjorde en päls av den?
  • Asil1

Lobu - jo.. men pälsen som hon pratar om är ju redan gjord.. hon kan inte förändra något för att hon inte tar på sig den. Men jag tycker inte det är ok att köpa nya jackor med päls då fortsätter denna hemska industri..

• mammacatta

jag äter kossa, varför inte bära pälsen? kanin är det godaste jag vet och pälsen är heeelt suverän!
    päls är dessutom ett YTTERST gammalt plagg, det äldsta rentav.

/karnivor och STOLT över det

• 81a

Får jag lägga in en bild på min päls?

• Annika 1983

jag skulle aldrig göra det :-/ tycker det är hemskt att se folk som bär pälsar. Röstade dock på osäker eftersom var och en får göra som dom vill.

• mammacatta

förresten: "fusk"pälskanterna på jackor är ofta hund.

visste ni det?

Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?