• 82an

Är det OK att ha päls på sig?

Ja som rubriken lyder är det OK att ha päls på sig?
    Motivera gärna era svar...

Anledningen till att jag startar denna omröstning är att jag hittade min mormors gamla kappa som jag fått (skitsnygg). Det visade sig dock att det är en päls. Jag är lite osäker på vad jag verkligen tycker om att bära päls

vecka 32
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?
  • Trollslända

NEJ!! Varför ska man hänga döda djur över kroppen????? Jag är grav motståndare till människor som bär ÄKTA djur pälsar!!!

Ska djuren behöva lida för att vi är fåfänga och vill se fina ut???? Finns bättre alternativ som är minst lika varma!

Skulle inte ens bära en jacka där pälsen på luvan är äkta...

♥ Casper - mammas älskling ♥
  • Y O D A

ja det gör det, det är väl ingen som trott att en t ex en krage är ok men en päls inte är ok - självklart gäller det all päls/skinndetaljer.
    Jag köper t ex  inte jackor med pälsdetaljer, jag läser på plagget/skon/väskan vad det är för något innan köp.
    Kan man fortfarande försvara sin rätt att bära päls mm efter att man blivit lite mer upplyst, ja då är det bara att beklaga. Finns även video att kolla om man fortfarande inte är övertygad om att det är fel.

För de som är intresserade och vill få stopp på den här industrin så står det även vilka klädkedjor som är ok att handla ifrån. (även vilka som använder päls)
    Finns även information om vad olika pälssorter kan döpas om till.

81a skrev 2006-11-12 20:26:19 följande:
    det står även pälsdetaljer och klädesplagg. Det gäller såklart inte bara päls. Utan allt annat som snygga skinnväskor, mockaskor etc
    Vi ligger alla i rännstenen, men somliga av oss tittar på stjärnorna./O.Wilde
  • 81a

Vi säger att Britt är galen i skinnskor och skinnväskor och köper  en ny exklusiv skinnväska och ett par nya skinnstövlar varje månad. Anna däremot är inte så fåfängd men har en gång i sitt liv investerat i en snygg pälsjacka.

Ändå anses Anna som den onde på stan trots att Britt har bidragit till mer lidande.

• Fialian

Jag själv skulle aldrig bära päls men jag dömer inte dem som gör det, vissa tycker det är snyggt och andra inte.

♥Leo 020529 och Ted 060813♥
  • Pixietjejen

Det är klart att det är ok.....Om det var så att du föddes med den! Inte annars!

• Y O D A

ja, är ju inte svårt att förstå varför den  vidriga päls/skinnbranchen lever vidare.
    Konsumenterna styr. När diskussionen handlar om vad som är snyggt och tråden ligger under skönhet & mode. Tragiskt.

Vi ligger alla i rännstenen, men somliga av oss tittar på stjärnorna./O.Wilde
  • MillionStars

om du nu har fått den så ska du ju använda den, djuret är ju redan dött för längesen.

• Lovable
    NEJ!

Tycker inte heller det är riktigt samma med t.ex. skinnskor o. dyl. då det är en "produkt" som ändå annars kastas (då vi redan äter kötet av djuret, t.ex. nötkreatur och gris)... Visst skulle det kanske vara bättre om vi alla blev vegetarianer(?..är inte 100 näe dte gäller den frågan...tycker däremot vi borde äta mindre kött och behandla djuren betydligt bättre!...men det var OT)...men nu äter vi kött och då kan vi lika gärna använda skinnet också.

Men att avla djur, eller fånga dem och döda dem i det syfte att ta deras päls det tycker jag är vidrigt inhumant!!
    VARFÖR?!?
  • 81a

Jag tycker att det är lika inhumant att äta köttet som att bära päls. Det är min åsikt!

• Malleolus

NEJ. Jag skulle aldrig ta på mig det. Stackars djur.

Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?