• 82an

Är det OK att ha päls på sig?

Ja som rubriken lyder är det OK att ha päls på sig?
    Motivera gärna era svar...

Anledningen till att jag startar denna omröstning är att jag hittade min mormors gamla kappa som jag fått (skitsnygg). Det visade sig dock att det är en päls. Jag är lite osäker på vad jag verkligen tycker om att bära päls

vecka 32
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?
  • Lobu

Ser jag en ung tjej med riktig päls, tänker jag direkt: ytlig, oempatisk och korkad.

• AnnaGBG

Jag är lite osäker....men jag har en själv, en vit knälång pälskappa som är så JÄVLA snygg!

• Jennie med ie

Jag är vegan av etiska skäl, så att jag svarar NEJ på denna frågan är väl ganska givet?

• Nallemajatjejen
    81a skrev 2006-11-12 19:21:53 följande:
    TS:Jag kan intyga att det inte händer någonting! Jag har gått med min jacka vid ett flertal ggr utan en höjd blick. Jag tycker att du ska testa Med gott samvete. Nallemajatjejen plast och syntetskor förstör miljön.
    jag har aldrig förespråkat det heller!!!
    Själv föredrar jag skinnskor.
    Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • Themis

Jag tycker det är okej att bära päls om man har ärvt en gammal, men jag skulle aldrig önska mig eller köpa en ny päls.

Om djuren nu redan är döda så tycker jag det är synd om de dessutom har dött helt i onödan...

• Lobu

81a- Men det blir ju ingen ändring sålänge folk köper det! Slutar folk köpa pälsar så finns det ingen marknad för det längre.

• susannn

det ær upp till var och en men jag hade inte gjort det..

• Nallemajatjejen
    Nallemajatjejen skrev 2006-11-12 19:16:58 följande:
    ja det tycker jag. Även om jag tycker att det är viktigt att man ser till att djuren som den suttit på inte lider.Ser ingen skillnad på att ha päls, äta kött, ha skinnskor, ha skinsoffa osv...Har svårt att tänka mig att dryga 60 % här går i plast och syntetskor jämt.... och att dryga 50% är vegetarianer. Att bli mamma är livets största gåva! www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.p...
    Har svårt att tänka mig att dryga 60 % här går i plast och syntetskor jämt.... och att dryga 50% är vegetarianer.

Blev vist lite fel skulle vara:
    Har svårt att tänka mig att dryga 60 % här går i plast och syntetskor jämt.... och att dryga 60% är vegetarianer. Däremot är dryga 60% emot pälsar...
    Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • 81a
    Lobu skrev 2006-11-12 19:35:20 följande:
    81a Men att MEDVETET använda päls när man vet vilket oerhört lidande djuren utsätts för, det ansvaret kan man lägga på den enskilda personen. Måste alla sluta använda päls för att du ska förstå och sluta eller?
    Självklart kan jag förstå men det är inte tillräckligt övertygande för att få mig att sluta använda min päls.  Som jag sa tidigare så är jag inte mkt för bilåkande istället ur miljösynpunkt.
  • 81a
    Nallemajatjejen skrev 2006-11-12 19:38:14 följande:
    81a skrev 2006-11-12 19:21:53 följande: TS:Jag kan intyga att det inte händer någonting! Jag har gått med min jacka vid ett flertal ggr utan en höjd blick. Jag tycker att du ska testa Med gott samvete. Nallemajatjejen plast och syntetskor förstör miljön. jag har aldrig förespråkat det heller!!!Själv föredrar jag skinnskor. Att bli mamma är livets största gåva! www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.p...
    Nej jag vet Jag tycker bara att många har en förmåga att glömma det.
Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?