• 82an

Är det OK att ha päls på sig?

Ja som rubriken lyder är det OK att ha päls på sig?
    Motivera gärna era svar...

Anledningen till att jag startar denna omröstning är att jag hittade min mormors gamla kappa som jag fått (skitsnygg). Det visade sig dock att det är en päls. Jag är lite osäker på vad jag verkligen tycker om att bära päls

vecka 32
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?
  • enny signatur

beror på... att ta reda på pälsen? självklart?
    att köpa en minkpäls dvs slakta ett djur för sin fåränga? nej ussh...

• Chutzpah

Päls bärs av vackra djur och fula människör.

• Pucca

Bryr mig inte

jag skulle inte ha de på mig
    men om någon annan skulle ha de skulle jag inte bry mig om de

• mamyleine

Nej det anser jag inte. Finns så himla mycket fina fuskpälsar om man nu gillar päls att man kan köpa de i stället

~ Det är alltid värst för dom som tittar ~
  • gealach
    Jamsan skrev 2006-11-12 17:03:38 följande:
    För att komentera ovanstående talare:så tycker jag inte att man kan tänka, bär man päls visar man att det är ok att döda djur för att man ska vara "snygg".
    Så tycker jag att man kan tänka, bevisligen Jag tycker däremot inte, vilket jag tror framgick, att det är OK att slänga ett fullt fungerande plagg bara för att det är gjort av djur. Då har ju som sagt djuret dött förgäves. Låt det hellre komma till nytta då.
  • HelenB

NEJ det är inte ok. Det är så iq-befriat det bara kan bli.

• Mrs Smith

Jag svarade också osäker. Min mamma har en päls som är jättesnygg som hon fick av min pappa på 70 talet. Den är brun i kort modell, slutar under rumpan med ett skärp i midjan. Vissa detaljer på pälsen är skinn. Det låter fult men den är verkligen snygg. Jag har haft den 2 gånger. En gång på nyårsfest och en gång bara för att testa lite. Det kändes så konstigt, typ som om att alla stirrar på en. Eller som om att det skulle komma en djurrättsaktivist och slänga rödfärg på den... Det är ju samvetet som talar på någont vis. Kommer ihåg djurrättsaktionerna när jag var liten på stan, då folk stod och hade päls på sig med rödfärg osv. Mycket skrämmande för ett barn...

Jag vet därför inte, det känns både ok och inte, jag håller med de här ovan som har påpekat att pälsen ju är gammal. Men samtidigt så bidrar man ju till att göra det ok när man har pälsen på sig. Å andra sidan använder jag ju skinnskor osv. Inte vet väl jag om de djuren har bidragit med sitt kött också. Så egentligen är det väl lite samma sak. Industri som industri. Det enda argumentet att industrierna skiljer sig åt är väl att djurens syfte är något mindre själviskt vad gäller köttindustrin....

• Envis som en mulåsna

Nej verkligen inte!!!!!!!!!

Till de som bär päls! bär ni kläder gjorda på andra människors hud oxå?!

Mamma till stålpojken 5 månader och 2 veckor
  • Y O D A

Skulle aldrig bära päls - döda djur enbart för pälsen, så bimbos o tanter kan se snygga ut,  NEJ.
    Dessutom är det fult och ser billigt ut.

Vi ligger alla i rännstenen, men somliga av oss tittar på stjärnorna./O.Wilde
  • Uncia

NEJ!!

kan inte förstå varför??? äcklar mig. speciellt med tanke på alla utrotningshotade djur och det plågsamma sätt som utsätts för minkar och rävar m.m.

Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?