• 82an

Är det OK att ha päls på sig?

Ja som rubriken lyder är det OK att ha päls på sig?
    Motivera gärna era svar...

Anledningen till att jag startar denna omröstning är att jag hittade min mormors gamla kappa som jag fått (skitsnygg). Det visade sig dock att det är en päls. Jag är lite osäker på vad jag verkligen tycker om att bära päls

vecka 32
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?
  • Moomin

TS: Jag har haft min farmors fantastiska päls i många år Och jag tycker du självklart skall använda ditt fina arvegods. Det är inte fel att göra det.

Däremot tycker jag faktiskt att man inte borde köpa nya pälsar. Så som pälsindustrin ser ut i dag så plågas djuren onödigt mycket. Och därför bör man inte uppmuntra till ökat djurplågeri.

Vill man absolut ha päls kan man köpa en på myrorona eller ta mammas eller mormors gamla.

Moomin + Trollet Suriki = Kärlek
  • Lobu

81a--- okej skämt åsido du hade hellre blivit päls än mat...du har nog inte sett hur det brukar gå till när de flår djur allt från minkar till hundar. Har man sett det så skämtar man inte om det!

• skvimpen

Eg är det samma sak som att äta kött-det finns schyssta substitut och man "odlar" djuren för att de ska dödas i slutändan men eftersom jag är vegetarian svarade jag nej! jag gillar det inte!

• 81a

Tycker du att det är okej att någon annan får tvingas till en död pga att du ska svansa omkring med pälsen?!

Egentligen inte men det är minst lika illa att äta djur anser jag. Är du vegeterian? Lever utan skinnskor och möbler?

Har inte djur rätt till att finnas till i vår värld?

Anser att djur, natur och människor har samma värde även om man inte alltid agerar korrekt.

Har inte djur rätt till att finnas till i vår värld?

Självklart. Jag älskar djur.

• 81a
    Moomin

Vill man absolut ha päls kan man köpa en på myrorona eller ta mammas eller mormors gamla. Bra lösning. Jag skulle aldrig köpa ny päls årligen.
  • Lobu

ja jag är vegetarian och använder inte skinn!

har svårt för att se sambandet med att älska djur och använda päls! Så tycker jag! Sen kanske du tycker att du är världens djurvän, varsågod!

• 81a
    Lobu skrev 2006-11-12 18:48:33 följande:
    81a--- okej skämt åsido du hade hellre blivit päls än mat...du har nog inte sett hur det brukar gå till när de flår djur allt från minkar till hundar. Har man sett det så skämtar man inte om det!
    Det kan vara minst lika illa att slaktas för att bli mat inom vissa kulturer. Bara sättet de får leva på innan slakten ska vi inte tala om. Så ja- jag står fast vid att jag hellre skulle vilja bli en jacka än att ätas upp.
  • 81a
    Lobu skrev 2006-11-12 18:59:10 följande:
    ja jag är vegetarian och använder inte skinn!har svårt för att se sambandet med att älska djur och använda päls! Så tycker jag! Sen kanske du tycker att du är världens djurvän, varsågod!
    Det är en sak om man är vegeterian, då vet man mer vad man talar om. Jag tycker självklart att det bästa vore om alla slutade äta kött, använda päls, köra bil, sopsorterade, levde energisnålt osv. Men det är svårt at leva upp till allt på en och samma gång.
  • Standly

81a: Självklart tycker jag personligen att det är fel att äta djur, hela djurindustin åt oss människor är åt skogen. Denna massproduktion...suck! Men det är ju en aning ot.
    Om sedan djuren har rätt att finnas lr inte hör ju absolut inte hit. Hur vi hanterar makten är väl den stora frågan.

Till att börja med kan man ju sluta att använda päls, stänga ner alla farmer som föder upp djur för pälsens skull. Det finns ingen som helst anledning att använda päls. Vi lever på 2000 talet. Riktigt pinsamt att människors fåfänga är så stark. För den enda anledningen till att bära päls som alla vet vid det här laget, är för att det tydligen är snyggt. Lite statussymbol som lever kvar än idag.

Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?