• Pellinell

Är adoption moraliskt rätt eller fel?

Först av allt: denna tråd är på intet vis till för att såra/kränka er som är adopterade, vill adoptera eller skall adoptera. Om ni blir ledsna av min TS blir jag verkligen illa till mods, det är inte meningen! Jag kan också säga att jag inte är extremt insatt i ämnet, jag kan mycket väl ha fel i en massa saker.
    Men jag vill gärna diskutera vissa grejer kring adoption och hoppas att det inte är så känsligt att det genast urartar.

Är adoptioner egentligen sunda? Har vi verkligen rätt att adoptera barn från deras ursprungsländer? De som adopterar säger alltid att de gör det för att hjälpa ett oönskat barn, och så är det säkert. Men om det bara handlade om att hjälpa barnen skulle man väl inte först försöka få egna barn i ett antal år och sedan, när det inte går, vända sig till adoption? Adoption känns mer som ett sätt att tillfredsställa sin egen längtan efter barn än att hjälpa ett fattigt barn.

Och då är vi inne på en väg som kan bli smal, nästan en balansgång, mellan rik och fattig. Kan vi garantera att barn inte blir en handelsvara?

Jag förstår att man vill adoptera om man inte kan få egna barn. Antagligen skulle jag också göra det och bortse från att det möjligen är moraliskt tveksamt. Eller är det inte det, är det jag som har fel?

• Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?
  • Ejnie

Pelinell,

men i det enskilda fallet är det väl bättre för barnet att adopteras än att bli kvar på barnhem? Sen är det absolut en fråga på samhällsnivå om det är rätt att låta samhällets barn adoteras utomlands.

• Jennie med ie
    Sallisen skrev 2006-08-21 08:30:57 följande:
    Men ärligt - hur många gör det som VÄLGÖRENHET?! Måste ju vara ytterst få i så fall.
    I Sverige: antagligen _ingen_ numera eftersom man inte får medgivande om man anger "vi vill hjälpa ett barn" som skäl till varför man vill adoptera. Men dels ser inte rutiner och regler runt adoptioner likadana ut i alla länder, och dels besvarade jag ju det du skrev om att det aldrig kan vara fel att hjälpa ett föräldralöst och/eller övergivet barn. Jo, det kan det alltså...

F.ö, vår son är definitivt lika mycket vårt "eget" barn som om jag själv fött honom.
    Pellinell skrev 2006-08-21 09:41:15 följande:
    Och än en gång; om det inte är tydligt nog: Jag har inget emot adopterade, eller de som står i kö för att adoptera, eller de som har adopterat. Jag är tveksam till fenomenet att den fattiga världens barn "skickas" till den rika världen och det tycker jag är viktigt att kunna diskutera.
    Jag håller med, det är en viktig sak att diskutera. Och jag tycker också, av det jag läst, att diskussionen har hållts på en god nivå.
  • Pellinell

Ejnis:
    "men i det enskilda fallet är det väl bättre för barnet att adopteras än att bli kvar på barnhem? Sen är det absolut en fråga på samhällsnivå om det är rätt att låta samhällets barn adoteras utomlands."

Absolut!

• kozzan

pellinell: absolut vore det bästa om de kvinnor som föder barn och inte har råd att försörja dem får ekonomiskt bistånd så de kan behålla sina barn men nu är det inte så. det är oftast ´så att landet är väldigt fattigt och de har inga pengar att ge de stackars familjer som inte kan försörja sig...
    är säkert jättesvårt för de flesta att ta beslutet om att adoptera bort sitt barn, jag tror inte barnet är oönskat i sig i de flesta fall. tycker det är väldigt starkt av de kvinnor/familjer som adopterar bort sina barn, väldigt osjälviskt beslut att se till sitt barns bästa att det kan få ett mkt bättre liv hos en familj som kan försörja och ge utbildning än att barnet kanske får sitta och tigga på gatan för att få mat för dagen...

• Pellinell

Jennie: hatten av för dig, för att du förmår hålla isär din egen historia och din kärlek till ditt barn, från själva principdiskussionen!

• Jennie med ie

Pellinell. Jag upplever att många varande eller blivande adoptivföräldrar sätter taggarna utåt väldigt snabbt då de möter åsikter som antingen är negativa till adoption eller helt enkelt inte odelat positiva. Vilket är synd eftersom det lätt ger intryck av att vi som adopterar inte vill ta in de dilemman som faktiskt finns, att vi stänger allt sådant ute och bara bryr oss om att vi får/fått barn. Jag tror sällan att det är så egentligen, men det kan som sagt upplevas så då många, antagligen för att skydda sig själva, direkt sätter upp händerna och avvärjer sig.

Jag anser att vi gjort rätt som adopterat vår son. Men det utesluter inte att jag kan se de negativa aspekter som finns kring adoption i stort. Det är inte självklart att de adopterade barnen får ett bättre liv i sina nya länder och nya hem än om de inte adopterats, det vet vi ju faktiskt inte. Det är inte heller självklart att alla adoptioner går rätt till och följer barnkonventionen t ex, att blunda för att det förekommit och fortfarande förekommer skumraskaffärer och oetiska adoptioner är antingen okunnigt eller naivt. Jag är glad att bo i ett land där de som förmedlar adoptionerna är noga kontrollerade och där alla adoptioner följs upp noggrannt av myndigheterna, glad att bo i ett land där privat adoption är i princip omöjligt osv.

• AndreasA

Jennie med ie

Cred till dig.

Jag upplever att det var just denna rädsla för fakta och "negativa åsikter" som gjorde att min tråd plockades bort.

• Jennie med ie

AndreasA, nu hann jag inte se din tråd och vet inte hur du och andra formulerade sig. Men det är inte helt otänkbart att det kan vara så..... Negativa åsikter om adoption kan upplevas kränkande för en som har adopterat eller ska göra det och någon moderator kan säkert se det på samma sätt.
    Dock får vi inte diskutera enskilda ärenden så det är väl bäst att sluta.

• Cecilia2

Utan att diskutera vill jag bara framföra min åsikt: Utan tvekan rätt!!! Det är väl självklart att adoptionen genomförs för att tillfredsställa adoptivföräldrarnas längtan efter barn. Det är väl inte konstigare än att biologiska barn (de flesta i alla fall) kommer till på grund av föräldrarnas längtan...

• junimagi

Jag ställer frågan igen eftersom ingen svarat på den. Hur vet man att adoptivbarn kommit till barnhem på de grunder som barnhemmen uppger?

Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?