• Pellinell

Är adoption moraliskt rätt eller fel?

Först av allt: denna tråd är på intet vis till för att såra/kränka er som är adopterade, vill adoptera eller skall adoptera. Om ni blir ledsna av min TS blir jag verkligen illa till mods, det är inte meningen! Jag kan också säga att jag inte är extremt insatt i ämnet, jag kan mycket väl ha fel i en massa saker.
    Men jag vill gärna diskutera vissa grejer kring adoption och hoppas att det inte är så känsligt att det genast urartar.

Är adoptioner egentligen sunda? Har vi verkligen rätt att adoptera barn från deras ursprungsländer? De som adopterar säger alltid att de gör det för att hjälpa ett oönskat barn, och så är det säkert. Men om det bara handlade om att hjälpa barnen skulle man väl inte först försöka få egna barn i ett antal år och sedan, när det inte går, vända sig till adoption? Adoption känns mer som ett sätt att tillfredsställa sin egen längtan efter barn än att hjälpa ett fattigt barn.

Och då är vi inne på en väg som kan bli smal, nästan en balansgång, mellan rik och fattig. Kan vi garantera att barn inte blir en handelsvara?

Jag förstår att man vill adoptera om man inte kan få egna barn. Antagligen skulle jag också göra det och bortse från att det möjligen är moraliskt tveksamt. Eller är det inte det, är det jag som har fel?

• Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?
  • Lilli77

Silentwings, visst far du adoptera aven om du kan fa egna barn. Men om det anda sjalet till att du vill gora det ar "valgorenhet" sa har jag hort att man inte blir godkand. De som har adopterad kan sakert svara battre an mig.

• reserverad

Vad ska man saga for att bli godkand da? Om inte medkansla racker som svar?

• Maisie

silentwings

Vem har sagt att du inte får adoptera om du har egan barn? Vad som sagts är att man får inte godkännt om man som första och största motiv är att man vill "hjälpa ett stackars fattigt barn". Ett barn ska vara önskat och slippa känna tacksamhet och skuld. Vem vill växa upp och veta att man var ett "välgörenhetsprojekt"?

• mn73

Cherymoia:
    Håller fullständigt med om det du skriver! Otroligt bra skrivet!

• reserverad

Men ett barn kan ju vara onskat aven om man "bara" vill hjalpa.

Om jag bestammer mig for att jag vill ha ett barn sa adopterar jag hellre ett for att jag vet att sa manga behover ett hem istallet for att satta ett eget till varlden. Om det ar min enda orsak till att adoptera sa blir jag inte godkand alltsa eller har jag missuppfattat det hela?

• junimagi

Gud va skönt med nån som tänker precis som jag!! Jag håller verkligen med TS!
    Hoppas naturligtvis inte heller att någon tar illa upp men liksom de finns människor som anser att abort är fel så finns det människor som har åsikter kring hur vida det är etiskt / moraliskt rätt att få adoptera.

Några saker att fråga sig när det gäller adoption...
    är adoption verkligen för barnets bästa som man adopterar eller är det för att tillfredställa sina egna behov?

Hur vet man egentligen att barnen hamnat på fosterhem av de skäl som barnhemmen uppger?

Är det rätt att rätten till barn ska vara en fråga om ekonomiska tillgångar? ¨

Har inte varje barn rätt att växa upp med sina biologiska föräldrar  och har inte biologiska föräldrar rätt till sina barn?

Om adoption var för barnens bästa så varför är de så få handikappade, aidssjuka svårt sjuka barn som adopterad. Är det hårdare restriktioner kring dem eller?? Fundersam

• Jan 39

Om cherymoia hade skrivit inlägget ovan i sin adoptionsansökan
    hade hon inte fått adoptera. Så tokigt!

Lilli77 har tydligen inte varit medlem på Fl så länge eftersom du missat hattrådarna mot "äckliga gamla gubbar som köper unga fruar" (inte min karakteristik direkt!)

• mn73

silentwings:
    Om du vill adoptera för att du tycker att det verkar vara ett bra sätt att bli förälder på, så är det väl ett bra skäl till att adoptera.

Om du däremot vill adoptera för att du vill hjälpa ett barn till ett bättre liv, är det inte ett bra skäl för att adoptera eftersom att det riskerar att sätta ett barn i tacksamhetsskuld till sin förälder/sina föräldrar.

Förstår du skillnaden?

• Jennie med ie

Den sena timmen gör att jag inte hinner läsa hela tråden, men eftersom ämnet står mig varmt om hjärtat så svarar jag ändå.

I en drömvärld fanns inte adoption ö h t. För i en drömvärld blev barn bara till när de var önskade och alla föräldrar hade möjlighet att ta hand om sina barn. Nu är det tyvärr inte så, utan av olika skäl känner många att de inte kan ta hand om det barn som fötts. Därför finns adoption. Och jag tycker det är rätt.

Men givetvis ska inte adoptioner ske hur som helst. De ska ske utifrån barnets bästa. Adoption finns i första hand för att barn behöver föräldrar, inte för att alla vuxna ska kunna få barn. Adoption där det fungerar som det ska förenar dock dessa två, förenar barn som saknar familj, föräldrar och ett eget hem med vuxna som vill bli föräldrar och som av olika skäl ser adoption som ett bra sätt att bli det på och som anses ha förutsättningarna som krävs för att ge det adopterade barnet vad det behöver.

• vadskajaghetadå

det jag tycker är synd är att det är så höga krav på att få adoptera, det kostar ju typ 100.000, bägge ska ha fasta jobb, gifta etc,
    visst det är bra grunder men ingen garanti heller att det är bra människor!
    (så många barn som inte får föräldrar pga det)

sen kan många idioter till tjejer få biologiska barn utan nån som helst koll.

Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?