• Brummelisa76

Tvillinggravida med bf i oktober?

Hej alla!
    Vad jag har märkt så verkar vi faktiskt vara några här som väntar dubbelt upp av smått i oktober! Tänkte att det kunde vara kul att ha en egen liten tråd att skriva i, nu på "slutet" av graviditeten. Man har ju en del funderingar etc och en hel del av dem är ju just kring att de är två.

Hade varit kul om man bodde nära varandra också men det är nog lite väl mkt begärt för SÅ vanliga är vi ändå inte vi med två verkar det som.

Jag skriver mitt namn här och vart jag bor + datum för bf så kan jag kanske fylla i er andra sedan därunder..

5/10: brummelisa76 Gbg/Kungälv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-22 10:50:55:
    Hoppas jag gör rätt nu, försöker få allas datum mm med här uppe..

2/10 Ängeln76 /Lödöse, 2 äggs tror dom
    5/10: Brummelisa76 Gbg/Kungälv, troligen 2-äggs
    5/10: Lilljeanna Sthlm, 2-äggs, troligen flicka + pojke
    9/10: Mama mu Älvsjö/Stockholm
    10/10: Nessi1 Köping. Flickor. (tror 2-äggs, tydlig skiljevägg)
    10/10: JS77
    12/10: Selma77 Tumba/Sthlm, 2-äggs, flicka + pojke
    13/10: Förhoppningar NV Skåne, 2-äggs
    21/10: Verisen 1976 Vänersborg, 2 äggs, pojke + flicka
    24/10: Mammann SV Skåne, troliga 2-äggs, 2 flickor
    30/10: cta/Bollnäs
    3/11: Miar / Stockholm, 2-äggs killar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-22 17:36:25:

18/10: MariME. Kungälv/Gbg. Pojkar enäggs

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-24 23:04:33:
    Vi blir fler hela tiden!

18/10: MariME. Kungälv/Gbg. Pojkar enäggs
    24/10: Vännen Sthlm, vet ej om 2 eller 1-äggs, 2 tjejer!

• Svar på tråden Tvillinggravida med bf i oktober?
  • Selma77

Jag är med!!

Visst känns det som det börjar närma sig? Det kan ju vara 10 veckor kvar för mig, men har iaf kommit en bra bit på vägen!

Spännande är det nu, händer så himla mycket! Magen växer så det knakar, många ultraljud och bm-besök, det sista måste handlas in, vi renoverar det blivande barnrummet.. Mysigt!

5/10: Brummelisa76 Gbg/Kungälv
    12/10: Selma77 Tumba/Sthlm

• lilljeanna

Ja, bra idé! Nu börjar det ju verkligen närma sig!!
    Börjar känna behov av att planera kring förlossningen, det liksom snurrar i huvudet kring allt det där... risker vid tvillingförlossning...
    Hur ska jag kunna växa i den här takten i 2 månader till!?
    Skönt att höra ifrån andra blivande tvillingföräldrar.
    (Kanske ska tillägga att det är första barnen också.)
    Ha det gott!

5/10: Lilljeanna Sthlm

• Mammann

Hej på er! Jo, jag börjar också fundera på förlossning, och även på logistiken kring bebiskläder, sängar, bilstolar och makadonvals! Större bil är iallafall inhandlad nu! Har två tjejer 3 & 5 år sen innan. Och detta är visst två tjejer det med. Jobbar fortfarande, men kanske inte så länge till. Har graviditets diabetes med sprutor och hela baletten.

24/10: Mammann Skåne

• Förhoppningar

Hej på er. Kul initiativ med denna tråden. Det kan nog behövas så här på sluttampen.
    Jag är sjukskriven och har varit så större delen av graviditeten. Har inte haft förmånen att få må bra. Men, men. Inget att hänga läpp för.
    Väntar våra första barn - superspännande!
    Vi har köpt hus och ska flytta om några veckor. Ska bli skönt att komma på plats. Men det är tufft med en flytt just nu. Jag orkar nästan ingenting. Ställer höga krav på maken om närmaste omgivningen. Skönt att det är många som erbjudit sin hjälp.
    Inhandlandet av bebisprylar har hamnat på vänt. Vill inte köpa för mkt nu innan vi flyttar. Får ta ett ryck ingen efter flytten. Det finns ju en del kvar som behöver ordnas.

Tog mig friheten att ändra i listan, så att vi alla kommer i datumordning. Blir lite bättre översikt på så sätt.

13/10: Förhoppningar NV Skåne

• cta

Roligt att läsa lite om andra som ska ha samtidigt.Känns sååååå skönt att man närmar sig v 30 och ser slutstationen för denna gång.Har en dotter på 2år så detta med förlossningen funderar jag ej så mycket på,ut kommer dom på något sätt och huvudsaken är att det går bra.
    Någon annan av er som väntar enäggstvillingar som delar samma moderkaka och att den ena har börjat tagit mera näring av den andra?

13/10: Förhoppningar NV Skåne

• Mammann

Nej, mina anses troligen vara 2-äggs. Men de kan visst på något sätt ändå stjäla kraft av varandra har jag hört. Fattar inte riktigt hur, men kanske om moderkakorna ligger tätt, det gör de hos mig. Men harinte gjort någon sådanflödeskoll ännu.
    Var på tillväxt -UL igår förresten, kul att jämföra? Var i v28+0, och de vägde 1,2 & 1,3. Dvs +4% och +10%. Nu vet jag att de flesta tvillingmammor oroar sig för för små bebisar. Men jag oroar mig nog mer för att de ska vara för stora. Grav.diabetesen gör lätt att bebisarna drar iväg viktmässigt, och man kan liksom inte bära 2 stycken 5kg:s i magen, då faller de nog ut... Med lite tur kommer kurvan att vika av kring v32 pga att det är tvillingar, sa barmorskan. De barn jag har var inte överburna men vägde 4,2 & 4,9 när de kom ut.

• Selma77

Mammann, är det första gången du har grav.diabetes?
    Min syrra fick det och tog sprutor, sonen kom ut en vecka för tidigt och vägde inte mycket mer än 3 kg

Hur tänker ni runt förlossningen?
    Jag var nästan inställd på kejsarsnitt, det verkade så vanligt för tvillingar. Dessutom tycker jag nog det känns lite tryggare.
    Men på senaste ultraljudet låg de huvud/huvud så nu har jag börjat ställa in mig vaginal förlossning.
    Läser allt jag kommer över, ska låna "Att föda".

• Mammann

Selma:
    Nej, jag har fått grav.diabetes alla de andra gångerna med, och tidigare och tidigare för varje gång. så jag börjar bli rätt rutinerad. Har man haft det en gång, så brukar man ju få det igen. Har också fått min kring en vecka för tidigt.., och ändå så stora. Men samtidigt har jag ju haft stenkoll på sockervärdena, och mycket mer kan jag ju inte göra.
    Det var ju bra att de ligger med huvet ner redan! Det är ju ändå skönt när det forskrider "enligt boken" så att säga. Min ena ligger ner och den andra ligger ibland på tvären och ibland med huvudet upp. Försöker förbereda mig för bägge möjligheterna, både snitt och vaginalt. Har fött på bägge sätten förrut. Och om jag jämför de två så var nog kejsarsnittet "behagligare", men jag tror samtidigt att ingen förlossning är den andra lik. Och jag är lite revanch-sugen på vaginal förlossning. Det där med tryggare med kejsarsnitt håller nog inte läkarna med om. Även om jag förstår din tanke. En annan anledning till att jag helst vill föda vaginalt är att det känns såå viktigt för mig ha mina bebisar hos mig så mycket som möjligt, och det kan visst vara lite problematiskt på vissa sjukhus (Lund). Ett annat bra sätt att förebereda sig tycker jag har varit att läsa massor av förlossning-berättelser. Då får man lite överblick på hur det kan förlöpa, både på bra och dåliga sätt. Finns massor på nätet.
    "Att föda" har jag inte läst, du får berätta om den var bra!

• lilljeanna

Liksom Mammann så blev jag förvånad och snarare lite orolig för att mina twins kommer bli "för stora" då de i 29:e veckan / vecka 28+3 redan vägde 1,458 och 1,477 på UL. Ska på UL nästa gång den 14/8.

Idag i vecka 31+0 var jag hos BM och hade 39 i SF-mått. Vad har ni andra för SF-mått? Jag känner mig stor och undrar om magen kommer att räcka till för hela graviditeten!?... Har gått upp ca 16 kg men allt verkar sitta på magen - hur nu det är möjligt - för jag ser inte rundare ut i övrigt på kroppen.

Mina tvillingar är 2-äggs, de har varsin moderkaka och låg vid senaste UL båda med huvudena neråt, vilket tydligen var bra.

Gällande förlossningen så vet jag varken ut eller in... har kanske pratat med för många som fött barn (dock inga tvillingmammor) och alla har ju förstås olika upplevelser. Många har sagt till mig att jag ska "kräva" kejsarsnitt, speciellt med tanke på att tvillingförlossningar är mera riskfyllda (fast det behöver de väl inte vara...). Jag kan inte bestämma mig för det bara därför, känns det som. För mig är det viktigaste att barnens hälsa går först och det som funkar bäst för dem. Under de närmaste veckorna kanske allt löser sig av sig själv, beroende på hur barnen ligger osv. Jag kan tänka mig både vaginal förlossning och kejsarsnitt, och vill inte sätta mig själv i mittpunkten, utan barnen. Dock tycker jag att många (även barnmorskor) lyfter fram vikten av att allt ska vara så naturligt som möjligt vid själva förlossningen och smärtlindring verkar nästan vara något "fult" eller något man tar i absoluta nödfall. Det förstår jag inte riktigt. Jag kan däremot hålla med en väninna till mig som sa att blir konstigt att snacka om "naturligt" när var 10:e kvinna dog i barnsäng på 1800-talet (!) Så varför inte använda sig av den hjälp som finns att tillgå idag? Ja, ni ser hur jag vrider och vänder på allt... Och trots att jag litar på att allt med största sannolikhet kommer att gå bra hur det än blir så tycker jag det svåra är att skaffa sig nog med kunskap innan och samtidigt släppa den där totala kontrollen när väl tiden är inne...

Samtidigt som jag har en oro känner jag konstigt nog också ett lugn inför förlossningen. Kanske för att jag bara längtar så att våra små ska komma till oss efter att jag och min sambo kämpat länge för vår graviditet. Våra tvillingar kom till efter ca 3 års barnlöshet och ett andra IVF-försök. Vid det första fick vi endast ut 1 ägg och det blev felbefruktat så det blev ingen återinsättning. Vid andra försöker fick vi endast ut 2 ägg, men båda var av fin kvalitet, båda befruktades och lades in och det blev fullpott!

Oj, nu blev det långt... om allt möjligt... Kram!

• Brummelisa76

Hej alla!

Vad rolig at vi blev några stycken här! Trodde mig kunna ändra i mitt första ursprungliga inlägg om datumen för våra bf och lägga till er där men det verkar inte gå.. Men, vi har ju datumen här därunder iaf!

Mina antas vara tvåäggs, men vad jag har hört så är det vanligt att moderkakorna växer ihop och då kanske de kan ta näring från varandra ändå..? Annars ska ju bla detta göra att det är lite "enklare" men tvåäggs än enäggs, att de just har det mer uppdelat liksom..

Var på tillväxt-ul i tisdags, har skrivit om det i tråden "Lite ledsen och orolig" så läs gärna där! Man blir ju lätt så himla orolig men det verkar som sagt vara bara fint med bebbarna. De vägde (i v.30+4)
    tv2 1486 -13%
    tv1 1225 -28%
    Det är tv1 som då väger "för lite", men detta enligt kurvan för enlingar. Ja, läs resten i den tråden som sagt.

Jag har än så länge gått upp 15kg (sen inskrivningen) men det är främst på magen. Lite över kroppen med men det är jämnt fördelat och syns nog inte så mkt.

Angående förlossningen så vill jag nog gärna ha en vaginal om det går, mest pga en känsla att jag helst vill det. Nu ligger tvilling 1 med huvudet ner och har gjort det hela tiden (men har sjunkt väldigt långt ner nu) och tvilling 2 har hela tiden legat i säte men hade nu vänt sig med huvudet ner.
    Vad jag har fått höra så är det tv1 som bestämmer hur förlossningen blir, bara den ligger med huvudet ner så går det fint att föra vanligt för tvåan kan ändra läge/de vänder den efter förlossningen av ettan isf. Dessutom kommer tvåan lite "av bara farten" så det kan även gå fint att föra tex med säte då. Verkar ju funka så som jag vill för mig (vaginal förlossning) men man vet ju aldrig, jag förbereder mig lite på att det kan bli vad som helst..

Det blev långt detta med.. vi är väl pratglada och behöver skriva/prata av oss

Svar på tråden Tvillinggravida med bf i oktober?