• zoffelie

Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?

Det här ska faktistk bli riktgit intressant,med tanke på hur många som skrev i förra tråden att dom INTE säger negerboll.
    Upp till bevis
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?
  • Schweizernöt

jag säger negerboll, inte för att kränka folk.
    men jag har alltid sagt det och kommer alltid att göra det också.
    det finns tillochmed i kokboken..

och varför får det inte heta negerboll?

jag tar inte illa upp om någon säger vitlök?

Detta börjar gå för långt, jag är trött på detta tjafs om vad man får säga och inte säga.
    och vad som är rasism och inte rasism..

• Baronessan
    såsen skrev 2006-07-12 13:09:02 följande:
    En fråga bara till er som INTE säger negerboll och till er som helt plötsligt ändrar er och säger choklad bollVad är ni rädda för att få ett gäng negre efter er??+ eller.....
    Nej, jag är inte rädd för nåt annat än att jag kanske sårar nån. Om det nu är upprörande för mörkhyade att jag säger "negerboll" VARFÖR skulle jag då inte försöka sluta använda det ordet?

För mig är det iaf självklart att försöka...
    Just när jag vant mej vid gårdagen, så kommer idag...
  • blingring

Jag säger i princip alltid negerboll. Är själv brun (på riktigt, inte solbränd:) och tar verkligen inte åt mig. Hört ngn enstaka som inte gillar ordet neger, om en vit säger de. Men kom igen, ett bakverk som hetat så, så länge de flesta kan minnas. Förstår inte riktigt hur man kan ta åt sig då faktiskt.

• zoffelie
    blingring skrev 2006-07-12 13:14:59 följande:
    Jag säger i princip alltid negerboll. Är själv brun (på riktigt, inte solbränd:) och tar verkligen inte åt mig. Hört ngn enstaka som inte gillar ordet neger, om en vit säger de. Men kom igen, ett bakverk som hetat så, så länge de flesta kan minnas. Förstår inte riktigt hur man kan ta åt sig då faktiskt.
    Är det kanske så att vi svenskar tror att mörkhyade tar åt sig av ordet just för att vi själva kasnke inte hade gillat om ngt bakverk hette svennboll eller vad som helst.?!
    Jag vet inte,men det är helt klart kul att höra att alla mörkhyade tar faktistk inte åt sig.
  • hillson

Undrar lite om kokböcker..Ni säger att det står negerboll i era kokböcker,jag har inte sett det förutom i min farmors gamla kokbok..Kanske dax att uppdatera era kokböcker..

• Anti75

Asylsökande med mjäll på.. Nä jag skoja faktiskt! Men jag valde för att jag alltid sagt det,inte för att kränka nån!! Absolut inte. O dessutom e ju negerbollar goda!

• mymlan77

Slutade säga negerboll då jag fick barn tror jag Så för de heter det helt självklart "chokladboll", och de vet knappt vad "negerboll" är tror jag

• Danbala
    hillson skrev 2006-07-12 13:20:14 följande:
    Undrar lite om kokböcker..Ni säger att det står negerboll i era kokböcker,jag har inte sett det förutom i min farmors gamla kokbok..Kanske dax att uppdatera era kokböcker..
    Nämen! Nää! Det är ju de kokböckerna som Nordisk Famlijebok (uggleupplagan) rekommenderar! Du är en sådan där jobbig liberal framåtsträvare som vill förstöra alla fina svenska gamla traditioner va? Samhällsomstörtare! Erkänn!

(Jepp, japp, jopp, jag skämtar - ifall någon till äventyrs inte märker det.)
    [...nyfiken i en (dum)strut...]
  • hillson

Danbala..

Jag erkänner,är en riktig glädjeförstörare...Skrattande

• Jossebell

när det är familjen säger vi negerboll och är jag bland människor som skulle kunna ta illa upp eller där diskusionen varit livlig så anpassar jag mig och säger "afrikanska småkakor"

Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?