• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-12 15:32:08 följande:
    Bemöter du rasister/nazister konstruktivt? Eller är det bara män med kvinnoförakt du daltar med?
    Det har arbetats massor i samhället kring just rasism som du tar upp. Det var ett bra exempel.

Även jag har haft diskussioner med rasister ibland, jag har då ibland gått in djupare i ämnet och stått upp för vad jag tycker. Jag har inte direkt projekterat allt mitt hat på dessa personer, vilket då givetvis omöjliggör ett samtal överhuvudtaget.

Förstår du vad jag menar.

Det är så svartvitt för Er, bara för att jag inte direkt visar min avsky för en viss gruppering, så daltar jag, eller rent av tycker som dom. Det är som att några av er kör med devisen att är du inte med oss, så är du mot oss!
  • nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-12 15:35:27 följande:
    Som sagt, vi är inte kompatibla åsiktsmässigt eller diskussionsmässigt. Ha en bra dag.
    Likt de män som har anammat incelkulturen anser du att en konstruktiv diskussion är när någon håller med dig.

Jag skiter fullständigt i hur din dag blir, det är ditt ansvar att göra den bra eller att den blev dålig.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Palle)
    Fiona M skrev 2023-08-12 15:37:24 följande:
    Om det är en diskussion med incels du vill ha till är inte lösningen att låta deras misogyni stå oemotsagd.
    Jag låter den inte stå oemotsagd. Jag kompletterar med att hat föder mer hat och att en konstruktiv diskussion och hitta lösningar är bättre än att blint hata alla som tycker på ett visst sätt.
  • Fiona M

Så hur bemötte du hans inlägg då?

Anonym (Palle) skrev 2023-08-12 15:46:12 följande:
    Jag låter den inte stå oemotsagd. Jag kompletterar med att hat föder mer hat och att en konstruktiv diskussion och hitta lösningar är bättre än att blint hata alla som tycker på ett visst sätt.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-12 15:43:45 följande:
    Det har arbetats massor i samhället kring just rasism som du tar upp. Det var ett bra exempel.

Även jag har haft diskussioner med rasister ibland, jag har då ibland gått in djupare i ämnet och stått upp för vad jag tycker. Jag har inte direkt projekterat allt mitt hat på dessa personer, vilket då givetvis omöjliggör ett samtal överhuvudtaget.

Det är så svartvitt för Er, bara för att jag inte direkt visar min avsky för en viss gruppering, så daltar jag, eller rent av tycker som dom. Det är som att några av er kör med devisen att är du inte med oss, så är du mot oss!

Om du diskuterar med rasister så påvisar du väl att du inte är på deras sida? Eller säger du återigen *jag kan förstå att vissa blir rasister?*

antingen är du för jämställdhet, eller inte. det finns ingen gråzon. antingen anser man att alla människor har samma rättigheter, skyldigheter etc oavsett kön, ras, etnicitet, religiös tillhörighet eller sexuell läggning. Eller så anser du att en grupp ska ha det bättre/sämre.

du kan inte försöka balansera i en gråzon som inte existerar.

• Fiona M

När du uppmuntrar vissa förslag (som reglering av appar och böter för för många sexpartners på ett år) och helt låtsas inte se de mer galna (som att ta droger för att klara sex) så inte bara daltar du utan rent ut stödjer incels.
    Förstår du verkligen inte det?
  • nihka
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-12 15:33:40 följande:
    Vad mer kan samhället göra som inte erbjuds? Fri utbildning? Tillgång till psykologer. kuratorer, etc. Vi har till och med biblioteket där man kan läsa böcker gratis. Har du hört något så galet va?
    Bemöta incelkulturens yttringar som sig bör. På sina ljusskygga sajter får de medhåll. Utanför det uppkopplade pojkrummet där vi andra rör oss hjälper det med inget medhåll eftersom den sneda synen behöver balanseras upp. Även kallat reality check. Det ska sedan trummas in som den reklam de har fått för sin sneda syn.
    *taramtaramtaramtaram*
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Fiona M

Jag tycker inte du går in djupare i ämnet incels här när du bara säger att du har förståelse för incels och skriver stöttande fast du själv tror du är neutral.

Gjorde du likadant med rasisterna, lät dem spy ur aig hat och nickade och sa jag förstår hur du tänker och samhället borde göra nåt utan att ta ställning själv?
  • Anonym (Incel slem)

Och varför vågar du stå upp för dina åsikter kring rasism? men du vågar tydligen inte stå upp för dom om det handlar om ensamma män som sprider människoförakt/kvinnoförakt? Varför står du inte upp för din *jämställda demokratiska värdegrund* för dessa individer? 

• Anonym (Cloffe)

Du kan inte bemöta fascistiska idéer seriöst. Det är långt ifrån neutralt. Du fortsätter med devisen som incels kör med att dom blir utsatta för "hat" och att det är så synd om dom. 

Skulle påstå att det är du som ser saken svartvitt. Säga ifrån till fascistiska idéer är långt ifrån hat och borde vara steg ett för en neutral diskussion.

Nu har du iofs blottat ditt kvinnoförakt. Jag hoppas att du har möjlighet till rannsakan och förändring. Annars bidrar du faktiskt till skapandet av incels. Incels uppstår inte från sexlöshet utan det är misogyna, kvinnoföraktande män som blir incels. Jag har postat en länk tidigare om forskningen runt det.

Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?