• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-28 21:48:21 följande:
    Du fortsätter skriva obehagliga inlägg, för att inte prata om att du ville att ett organ skulle kontrollera huruvida vissa killar fick för mycket ragg via förhör med tjejer.

Det är så jävla konstigt att du försöker låtsas som att ditt förslag är normalt.
    Kan du sätta fingret på vad som är obehagligt eller är det bara en känsla?

Om man som du inte förstår att incels är ett problem som finns på riktigt och inte är självvalt kan du läsa de här artiklarna för att förstå bättre:

www.dn.se/ledare/emma-hoen-bustos-har-ni-som-hanar-incels-sjalva-provat-att-leva-utan-sex/

svenska.yle.fi/a/7-10028069

www.svd.se/a/MoXAgK/sexloshet-bortom-incels-5-lasare-som-aldrig-haft-sex-skriver-sjalva
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-28 21:49:04 följande:
    Tja, jag uppfattade det som att det skulle gälla på samtliga appar. Annars skulle det vara verkningslöst, och själva poängen var ju att de minst attraktiva skulle vara de som står till buds på marknaden. I dagens läge använder ju de flesta som dejtar appar så det påverkar många. Så jo, jag tror nog det skulle bli protester om det plötsligt blev ett betydligt sämre utbud att välja på. 
    Så bisarrt förslag att jag bara kan garva...
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-28 21:52:31 följande:
    Jo, motsvarande problem existerar visst för kvinnor. Jag känner flera som haft otur på det utseendemässiga planet och dessa får få eller inga matchningar. Har de "tur" får de nån överkåt äckelgubbe efter sig som skriver "Ligga?" till allt som rör sig. Men de är genuint ledsna över att så få eller inga skriver. 
    Alltså, jag kan inte säga emot dig. Om det finns såna problem för kvinnor kan de kanske också bli hjälpta av en sån förändring om det gäller för alla oberoende av kön och sexuell läggning.

Eftersom män i genomsnitt swajpar ja på 50% av kvinnorna borde det statistiskt vara mycket svårare att bli helt utan matchningar eller kontaktförsök. Dock kan jag förstå att det upplevs som mer ouppnåeligt om det är ett förhållande de söker och inte bara sex.
  • Anonym (hej)
    Anonym (SL) skrev 2023-07-27 19:19:07 följande:
    Och det faktum att denna tid var fruktansvärd för kvinnor, som i många lägen inte hade något val då de var omyndiga/stod utan möjligheter till försörjning det stör dig inte nämnvärt eller?
    Kvinnor tvingades in i äktenskap och tvingades leva med våld/våldtäkt/psykisk misshandel då de saknade ekonomiska och sociala möjligheter att försörja sig själva.
    Kvinnor reducerades till enbart fruar medan männen åtnjöt både arbetsliv och familjeliv.
    Och de kvinnor som inte lyckades på äktenskapsmarknaden (för de var nämligen inte "garanterade" något) eller ville ha egen karriär de blev familjens svarta får och kallades diverse tillmälen, som nucka. Vågade de sig ha någon relation ändå kallades de värre saker...

Här speglar du återigen din unkna kvinnosyn när du drömmande blickar tillbaka på detta sätt.

Jämfört med då har vi betydligt bättre skyddsnät, vi låser inte in de med diagnoser och har fler utbildningsmöjligheter och ingen är tvingad in i en relation om de inte vill.
    Det här är väldigt intressant att du skriver om att kvinnor hade en sämre position förr i tiden och har fått det bättre idag. Tvärtom mot vad du tror har jag stor sympati för de kvinnorna och vill inte att någon människa ska fara illa eller begränsas av sitt kön. Bevisar inte det här att samhället/ tidsandan påverkar individen mer än att allting bara är individens eget ansvar (som du hävdade)?

Precis som ensamma kvinnor tydligen behandlades illa förr i tiden och kallades för diverse nedsättande tillmälen blir ensamma män idag behandlade på exakt samma sätt. Läs bara den här tråden. Målet borde vara att alla människor oberoende av kön ska behandlas med respekt och ha samma goda förutsättningar att skapa sig ett bra liv.
  • Anonym (hej)
    Anonym (SL) skrev 2023-07-27 19:56:08 följande:
    Så vi kvinnor ska ändra vårt sätt att dejta/välja för att ert sätt fungerar dåligt? Återigen anser du att kvinnor ska anpassa sig och att männens sätt ska ses som norm.
    Men nu fungerar ju inte ert sätt. 
    Gör du så med andra saker i livet också? Fortsätter med en strategi som inte fungerar...är inte det definitionen på dumhet?
    Det finns fortfarande massa forum men de kräver mer av individen än att göra massutskick på en app...men att individen behöver jobba för sina egna relationer verkar inte vara din melodi...
    Nä, de ska statligt fördelas.

Och nä allt som någon uttrycker som upplevs obehagligt är inte lika med sant.
    Du får ju tycka vad du vill men det gör det inte till sanning utan till åsikter. Och män med dessa åsikter väljs i regel bort av kvinnor, även sådana (som jag) som inte bryr sig om allt det där andra du räknat upp.

På vilket sätt blir jag ett offer för att jag säger att kvinnor inte är till för att män ska få ligga?
    Det är vi inte. 
    På samma sätt som män inte är till för att vi ska få ligga.
    Du jämför med sjukvård, lön, skola och jag förstår verkligen inte hur du tänker. Får inte ihop din liknelse alls.
    Hur kan inte ansvaret för ens relationer ligga på individen? Det är ju med dig som någon ska ha relationen med?

Du påminner mig starkt om Lorry/Yrrol-sketchen
    "-Du, blanda inte mig i vårt förhållande"
    En enskild person kan inte förändra hur dejtingen fungerar, utan är beroende av hur alla andra agerar och väljer. Därför behöver dejtingen reformeras uppifrån så att den blir mer rättvist fördelad.

Om alla bara roffar åt sig så mycket de kan får vi ett dåligt samhälle i likhet med korrupta länder där mutor förekommer. Trots det är det så dejtingen fungerar idag, att alla tar för sig så mycket de kan. Följden är att många mår dåligt och vi får ett dåligt samhälle, där fenomen som incels och ghosting bara växer.

Jag jämförde med sjukvården och skolan för jag undrar om ni som alltid hänvisar till individens ansvar verkligen har de värderingarna i alla avseenden eller bara i den här frågan.
  • Anonym (hej)
    nihka skrev 2023-07-27 22:44:59 följande:
    Dessa män har precis som kvinnorna anmält sig frivilligt till sajten och då ingår att man blir bedömd och riskerar att bli ratad. Om man inte fixar det kan man låta bli.

Ja, varför ska missunnsamma personer bara för att de själv inte håller måttet inskränka mina valmöjligheter? Varför ska jag lida för dina tillkortakommanden? Sköt du ditt så sköter jag mitt.
    Vill du ta bort helt skattesystemet också med parollen "sköt du ditt så sköter jag mitt"?
  • Anonym (hej)
    molly50 skrev 2023-07-27 20:03:21 följande:
    Ja,bl a så gick jag till samtalsterapeut. Det kändes bra att prata med någon utomstående som kunde hjälpa mig med andra tankesätt.
    Att få en annan syn på mig själv och andra.
    Jag behövde hitta tillbaka till mig själv.
    Och jag förändrade även mitt utseende litegrann.
    Men framförallt självkänslan var viktig att jobba med för mig.
    Att gå till en samtalsterapeut låter inte speciellt ansträngande i jämförelse med de uppmaningar som riktas till incels om att skaffa ett bättre jobb, en högre lön, fler vänner och en större social krets för att få högre status och "ha något att erbjuda". Saker som kan ta flera år att uppnå om det ens är möjligt.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-28 21:58:50 följande:
    Kan du sätta fingret på vad som är obehagligt eller är det bara en känsla?

Om man som du inte förstår att incels är ett problem som finns på riktigt och inte är självvalt kan du läsa de här artiklarna för att förstå bättre:

www.dn.se/ledare/emma-hoen-bustos-har-ni-som-hanar-incels-sjalva-provat-att-leva-utan-sex/

svenska.yle.fi/a/7-10028069

www.svd.se/a/MoXAgK/sexloshet-bortom-incels-5-lasare-som-aldrig-haft-sex-skriver-sjalva
    Ja, du är obehaglig. Du tycker det var bättre förr eftersom kvinnor på ett eller annat sätt var tvingade till äktenskap. Du tycker det var kollektivt korkat av män att låta kvinnor tjäna pengar. Du är avundsjuk på influensertjejer, för att inte tala om att du vill att dejting ska regleras statligt via ett organ som bedriver förhör med kvinnor. Du kallar dig själv för en "riktig man" och menar att svenska folket har röstat på ett parti som manar till förändring (antar att du menar begränsning av kvinnors rättigheter) du talar positivt om Åkesson så jag antar att du menar sd.

Men det har du ju själv skrivit, det har jag upprepat tidigare. Det du gör nu är bara ett i leden av dina använda härskartekniker-gaslighting-
  • ClumsySmurf
    Anonym (hej) skrev 2023-07-28 22:25:54 följande: #1645
    Anonym (SL) skrev 2023-07-27 19:56:08 följande:
    Så vi kvinnor ska ändra vårt sätt att dejta/välja för att ert sätt fungerar dåligt? Återigen anser du att kvinnor ska anpassa sig och att männens sätt ska ses som norm.
    Men nu fungerar ju inte ert sätt. 
    Gör du så med andra saker i livet också? Fortsätter med en strategi som inte fungerar...är inte det definitionen på dumhet?
    Det finns fortfarande massa forum men de kräver mer av individen än att göra massutskick på en app...men att individen behöver jobba för sina egna relationer verkar inte vara din melodi...
    Nä, de ska statligt fördelas.

Och nä allt som någon uttrycker som upplevs obehagligt är inte lika med sant.
    Du får ju tycka vad du vill men det gör det inte till sanning utan till åsikter. Och män med dessa åsikter väljs i regel bort av kvinnor, även sådana (som jag) som inte bryr sig om allt det där andra du räknat upp.

På vilket sätt blir jag ett offer för att jag säger att kvinnor inte är till för att män ska få ligga?
    Det är vi inte. 
    På samma sätt som män inte är till för att vi ska få ligga.
    Du jämför med sjukvård, lön, skola och jag förstår verkligen inte hur du tänker. Får inte ihop din liknelse alls.
    Hur kan inte ansvaret för ens relationer ligga på individen? Det är ju med dig som någon ska ha relationen med?

Du påminner mig starkt om Lorry/Yrrol-sketchen
    "-Du, blanda inte mig i vårt förhållande"
    En enskild person kan inte förändra hur dejtingen fungerar, utan är beroende av hur alla andra agerar och väljer. Därför behöver dejtingen reformeras uppifrån så att den blir mer rättvist fördelad.

Om alla bara roffar åt sig så mycket de kan får vi ett dåligt samhälle i likhet med korrupta länder där mutor förekommer. Trots det är det så dejtingen fungerar idag, att alla tar för sig så mycket de kan. Följden är att många mår dåligt och vi får ett dåligt samhälle, där fenomen som incels och ghosting bara växer.

Jag jämförde med sjukvården och skolan för jag undrar om ni som alltid hänvisar till individens ansvar verkligen har de värderingarna i alla avseenden eller bara i den här frågan.
    Nu var det ju inte så att du tänkte att män skulle få en kurs i social kompetens, jobba på självförtroende osv så de blir mer attraktiva på partnermarknaden och låta skattebetalarna stå för notan. Du vill att det ska reformeras uppifrån, att staten ska göra som i korrupta länder där mutor förekommer, detaljstyra folks privatliv.

"En enskild person kan inte förändra hur dejtingen fungerar, utan är beroende av hur alla andra agerar och väljer "

Om alla skulle resonera så hade vi levt kvar på stenåldern.

"Trots det är det så dejtingen fungerar idag, att alla tar för sig så mycket de kan"

De som får brukar ju också har något att erbjuda så det blir en win-win, det är de som vill att staten ska lägga sej i som vill roffa åt sej utan att att ha något att erbjuda.

"...för jag undrar om ni som alltid hänvisar till individens ansvar..."

Är det något som sura bittra incels hatar så är det ansvar.
  • molly50
    Anonym (hej) skrev 2023-07-28 22:43:06 följande:
    Att gå till en samtalsterapeut låter inte speciellt ansträngande i jämförelse med de uppmaningar som riktas till incels om att skaffa ett bättre jobb, en högre lön, fler vänner och en större social krets för att få högre status och "ha något att erbjuda". Saker som kan ta flera år att uppnå om det ens är möjligt.
    Ok. Så du menar att jobba med sig själv innebär att skaffa bättre jobb och högre lön samt fler vänner och större social krets?
    Då var jag alltså helt fel ute som hittade en man trots att jag hade ett låglönearbete och inte en allltför stor social krets?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?