Anonym (Fol) skrev 2023-07-23 09:55:34 följande:
Incelrörelsen har inte uppstått i ett vakuum. Det har under de senaste decennierna vuxit fram en kultur där det anses mer eller mindre ok att skylla ifrån sig.
Jag är fattig men det är inte mitt fel.
Jag har dålig hälsa men det är inte mitt fel.
Jag är överviktig men det är inte mitt fel.
Jag är arbetslös men det är inte mitt fel.
Jag är skild men det är inte mitt fel.
Att incelrörelsen kommer fram ur det är inte särskilt förvånande. Jag är singel men det är inte mitt fel.
Så när man då ska komma till rätta med incelkuluren är bästa sättet att gör det genom att kräva ansvar av människor på alla fronter.
Jag är fattig och det är mitt fel.
Jag har dålig hälsa och det är mitt fel.
Jag är överviktig och det är mitt fel.
Jag är arbetslös och det är mitt fel.
Jag är skild och det är mitt fel.
Jag är singel och det är mitt fel.
Är en sådan kultur rådande minskar risken avsevärt för att offersubkulturer uppstår. Folket får i sig de rätta värderingarna med blodet.
Tycker nog att du förenklar en hel del och din önskekultur riskerar att bli en onödigt tung skam/skuldkultur.
En del faktorer kan man aldrig påverka/förändra.
Eller menar du att bilolyckan som krossade min rygg var mitt fel? Min bästa väns medfödda hjärtfel var det också hans fel? Som gjort att han aldrig kunnat jobba och på det sätt både lider av fattigdom och ohälsa?
Den som föds med NPF-diagnos och har svårigheter med socialt samspel, är det hens fel att det försvårar i relationer?
Jag tänker inte i ordet fel utan i ordet ansvar.
Oavsett vems fel det varit så är det mitt ansvar att förändra mitt liv och göra det bästa av situationen.
Jag tror mycket på den gamla sinnesrobönen:
Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan
och förstånd att se skillnaden.
Exempelvis
Jag har en förjävlig rygg. Ont så in i helvete varje dag. Det är mycket som jag inte fixar längre.
Vissa dagar så vill jag inte stiga upp.
Men jag stiger upp. Jag ger inte upp
Jag tränar och gör övningar flera gånger per dag.
Jag gör allt jag kan men måste ändå acceptera att det inte räcker hela vägen fram.
Jag är dock glad för det jag orkar.