• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-22 01:40:13 följande:
    Vad är det för motkrav och förpliktelser som du menar att jag inte har uppfyllt?

Jag existerar inte för att du ska få bedöma om det jag skriver är attraktivt för dig eller inte. Då objektifierar du mig. På vilket sätt beter du dig som en riktig kvinna?

Du vet att du har det mycket bättre som kvinna än för till exempel 100 år sen, medan många män har det fått det sämre. Det är ett resultat av att män har stöttat kvinnor och gett upp sina privilegier. När män har det svårt väljer du istället att kasta skit på män, vilket tydligen är okej eftersom män till skillnad från kvinnor inte har ett okränkbart människovärde genom födseln utan måste förtjäna det av andra.
    Motkrav nummer ett: bete sig som en man. Ha sunda värderingar, och jobba på sig själv. Precis som kravet på mig själv. dvs inget extra krav bara för att du är man.

Nej du existerar inte för mig, men varken jag eller någon annan tjej eller kvinna existerar för att behöva kvoteras ett knull med dig heller. Du har ingen rättighet att kräva det, det är fritt fram att önska och hoppas men aldrig kräva. Det är det som du har så svårt att förstå. Kvinnor är inte skapta av män för män.

Vilka privilegier har ni gett upp? Förklara gärna. Såvitt jag vet har du har samma privilegier och rättigheter som förr, men att du inte längre har högre rang än en kvinna utan är likvärdig. Är det vad du vill ha tillbaka? Eller menar du att kvinnlig rösträtt införts? Barnaga förbjudits? Sexköpslagen? Samtyckeslagen? Att en kvinna kan och får skilja sig? Att det numera är norm att kvinnor arbetar? Och att man får lov att ha sex innan giftemål? Och att tiderna ändrats från överskott på kvinnor till underskott?
  • Anonym (SL)
    Anonym (L) skrev 2023-07-22 10:43:50 följande:
    Låter fint! Och bra att du lyfter fram att det var killen som tog initiativet. Men bara nyfiken, vad var det hos honom som gjorde att du sa ja eller blev intresserad?
    Oj, det var mycket.
    Han är en otroligt fin människa, trygg i sig själv med en genomgående fin människosyn och sunda värderingar.
    Vi lärde känna varandra via ett gemensamt intresse och då var jag upptagen i ett annat förhållande. 
    Efter det hade tagit slut så hörde han av sig och bjöd ut mig.

Det faktum att han vågade ta första steget och visa sitt intresse, imponerade på mig väldigt mycket. Jag visste att han var väldigt blyg.
    Jag tycker det är väldigt attraktivt när någon vågar gå utanför sin komfortzone och visa sig både modig och sårbar på samma gång.
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-07-22 20:12:05 följande:
    Men vad vet du om hur mycket ansvar alla här i tråden tar?
    Jag tycker du ska vara försiktig med att uttala dig om saker du inte vet något om. 
    Enstaka individer har i tråden avsagt sig ansvar för sina relationer och det är det jag har kommenterat. Det är ett mycket olyckligt sätt att se på sin situation.
  • Anonym (Perka)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-22 21:34:15 följande:
    Enstaka individer har i tråden avsagt sig ansvar för sina relationer och det är det jag har kommenterat. Det är ett mycket olyckligt sätt att se på sin situation.
    Va? Menar du TS och ?.?
  • Anonym (Fol)
    Fiona M skrev 2023-07-22 17:10:06 följande:

Vill folk lära sig att ta ansvar? Jag ser att folk skriver att han är ansvarig för sig själv och att göra det bästa av sin situation, är det vad du menar?
    Och vad menar du med det understukna?

Jag tycker en person som är singel men nöjd med sitt liv mycket väl kan ge TS råd om att bli tillfreds. Villa, volvo, barn och vovve är kanske inte vad alla längtar efter, men att leva ett så bra liv som möjligt borde vara det.

Incelrörelsen har inte uppstått i ett vakuum. Det har under de senaste decennierna vuxit fram en kultur där det anses mer eller mindre ok att skylla ifrån sig. 

Jag är fattig men det är inte mitt fel.
    Jag har dålig hälsa men det är inte mitt fel.
    Jag är överviktig men det är inte mitt fel.
    Jag är arbetslös men det är inte mitt fel.
    Jag är skild men det är inte mitt fel.

Att incelrörelsen kommer fram ur det är inte särskilt förvånande. Jag är singel men det är inte mitt fel.

Så när man då ska komma till rätta med incelkuluren är bästa sättet att gör det genom att kräva ansvar av människor på alla fronter.

Jag är fattig och det är mitt fel.
    Jag har dålig hälsa och det är mitt fel.
    Jag är överviktig och det är mitt fel.
    Jag är arbetslös och det är mitt fel.
    Jag är skild och det är mitt fel.
    Jag är singel och det är mitt fel.

Är en sådan kultur rådande minskar risken avsevärt för att offersubkulturer uppstår. Folket får i sig de rätta värderingarna med blodet.
  • Anonym (SL)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-23 09:55:34 följande:
    Incelrörelsen har inte uppstått i ett vakuum. Det har under de senaste decennierna vuxit fram en kultur där det anses mer eller mindre ok att skylla ifrån sig. 

Jag är fattig men det är inte mitt fel.
    Jag har dålig hälsa men det är inte mitt fel.
    Jag är överviktig men det är inte mitt fel.
    Jag är arbetslös men det är inte mitt fel.
    Jag är skild men det är inte mitt fel.

Att incelrörelsen kommer fram ur det är inte särskilt förvånande. Jag är singel men det är inte mitt fel.

Så när man då ska komma till rätta med incelkuluren är bästa sättet att gör det genom att kräva ansvar av människor på alla fronter.

Är en sådan kultur rådande minskar risken avsevärt för att offersubkulturer uppstår. Folket får i sig de rätta värderingarna med blodet.
    Tycker nog att du förenklar en hel del och din önskekultur riskerar att bli en onödigt tung skam/skuldkultur.

En del faktorer kan man aldrig påverka/förändra.
    Eller menar du att bilolyckan som krossade min rygg var mitt fel? Min bästa väns medfödda hjärtfel var det också hans fel? Som gjort att han aldrig kunnat jobba och på det sätt både lider av fattigdom och ohälsa?
    Den som föds med NPF-diagnos och har svårigheter med socialt samspel, är det hens fel att det försvårar i relationer?

Jag tänker inte i ordet fel utan i ordet ansvar.
    Oavsett vems fel det varit så är det mitt ansvar att förändra mitt liv och göra det bästa av situationen.

Jag tror mycket på den gamla sinnesrobönen:
    Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan
    och förstånd att se skillnaden.

Exempelvis 
    Jag har en förjävlig rygg. Ont så in i helvete varje dag. Det är mycket som jag inte fixar längre.
    Vissa dagar så vill jag inte stiga upp.

Men jag stiger upp. Jag ger inte upp
    Jag tränar och gör övningar flera gånger per dag.
    Jag gör allt jag kan men måste ändå acceptera att det inte räcker hela vägen fram.
    Jag är dock glad för det jag orkar.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (SL) skrev 2023-07-23 10:44:43 följande:
    Tycker nog att du förenklar en hel del och din önskekultur riskerar att bli en onödigt tung skam/skuldkultur.

En del faktorer kan man aldrig påverka/förändra.
    Eller menar du att bilolyckan som krossade min rygg var mitt fel? Min bästa väns medfödda hjärtfel var det också hans fel? Som gjort att han aldrig kunnat jobba och på det sätt både lider av fattigdom och ohälsa?
    Den som föds med NPF-diagnos och har svårigheter med socialt samspel, är det hens fel att det försvårar i relationer?

Jag tänker inte i ordet fel utan i ordet ansvar.
    Oavsett vems fel det varit så är det mitt ansvar att förändra mitt liv och göra det bästa av situationen.

Jag tror mycket på den gamla sinnesrobönen:
    Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan
    och förstånd att se skillnaden.

Exempelvis 
    Jag har en förjävlig rygg. Ont så in i helvete varje dag. Det är mycket som jag inte fixar längre.
    Vissa dagar så vill jag inte stiga upp.

Men jag stiger upp. Jag ger inte upp
    Jag tränar och gör övningar flera gånger per dag.
    Jag gör allt jag kan men måste ändå acceptera att det inte räcker hela vägen fram.
    Jag är dock glad för det jag orkar.
    Ja, fokus är på ansvar och vad man gör. Problemet är oftast inte vad som sker utan hur man reagerar på det som sker. Människor som råkar ut för allvarliga olyckor eller har genetiska defekter kan få bra liv. Fast oftast slutar de att göra, tycker synd om sig själva och går ner sig.

De här incelskillarna skulle jag tro att nästan alla lider av någon form av autism och vissa har säkert dessutom haft otur i det genetiska lotteriet precis som din vän hade. Den enkla vägen är då att ge upp och hänge sig åt ytlig tillfredsställelse. Men den vägen ger också fysisk och psykisk ohälsa på sikt.

Om de ska få ett liv med familj som de drömmer om kanske de måste lägga ner 10 gånger så mycket energi och kraft för att lyckas. Det är inte ett dugg konstigt att många av dem väljer den enkla vägen. 

Därför jag känner djup sympati med dessa killar och även din vän som inte orkar. För det är inte enkelt. Det är svårt. Däremot så går det om man kämpar hårt.

Jag struntar i vad någon har för defekter. Det intressanta är vad man gör idag, imorgon och dagen efter det osv.  Känner framgångsrika personer som har allt man kan önska men några av dessa har förlorat sin hunger och då blir de olyckliga och drar ner människor i deras närhet. Så var man än är så gäller det att ligga i. Ens omständigheter är aldrig en legitim orsak att inte agera.
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-22 21:34:15 följande:
    Vad menar du med att ha avsagt sig ansvar för sina relationer?
    Jag har inte sett någon skriva det. 
  • Anonym (Skild)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-23 09:55:34 följande:

"Jag är skild och det är mitt fel" ???? 

"Jag är singel och det är mitt fel"
    Nej det är inte mitt "fel" att jag är singel. Det är inte ett fel till att börja med. Det är en beskrivning av ens civilstånd.
    För att inleda ett förhållande måste ju någon bli kär i mig och jag i honom. 

Att dålig hälsa är personens fel är ju inte heller sant. Okunskapen är bländande...

Sån tur att inte folk i allmänhet tänker som du. 
  • Anonym (Balansspelaren)

Det är så viktigt att alla Incel själva tar ansvar för sin situation. Det är ingen annans ansvar. Om du har drabbats av någon sjukdom/olyckshändelse, som försvårar dina möjligheter, otur men det innebär bara att du måste kämpa hårdare.  

Det är inte kvinnors ansvar att hjälpa till minska problemet. Det är inte heller samhällets problem att vissa män är oförmögna att hitta partner/sex.

Det är kvinnors eget ansvar om de vill göra abort, det är deras kroppar. Det är ingenting som skall belasta män, varken ekonomiskt eller på annat sätt

Kvinnokliniker borde avskaffas eller bekostas uteslutande av kvinnor, eftersom män inte har någon nytta av dessa.

Tonårstjejer som tycker att på skolan skall det finnas sanitetsutrustning (bindor etc.), dom måste verkligen själva bekosta detta. Dom får anstränga sig mer, t.ex. genom helg och sommarjobb. Det är verkligen ingenting som den manliga kommunledningen/skolledningen skall behöva bry sig om.

Alla ovanstående meningar här är exempel på egoistiskt tänkande.

De företeelserna jag nämner här är självklart inte samma sak, men alla har samma grund i ett egoistiskt tänkande.

Min fråga är  Skall vi ha ett egoistiskt samhälle?

Svara bara Ja eller Nej.

Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?