• Crash Man

    Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

    Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

    Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

    Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

    Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

    Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • klyban
    KlantSmurfen skrev 2019-06-18 14:40:48 följande:
    Newsflash: Greta är en person och ingen sak.

    Så vi pratar inte sak då, bra och veta.
    Så bra, för person är irrelevant för aktuellt samtal.

    På tal om newsflash då.


    hur många meter var det?
  • KlantSmurfen
    klyban skrev 2019-06-18 14:52:27 följande:

    Så vi pratar inte sak då, bra och veta.

    Så bra, för person är irrelevant för aktuellt samtal.

    På tal om newsflash då.


    Newsflash: tråden handlar om en person och om personen förtjänar fredspriset eller inte

    Det är svårt att diskutera trådens ämne om person om man inte får diskutera personen.
    klyban skrev 2019-06-18 14:52:27 följande:

    Så vi pratar inte sak då, bra och veta.

    Så bra, för person är irrelevant för aktuellt samtal.

    På tal om newsflash då.


    Newsflash: tråden handlar om en person och om personen förtjänar fredspriset eller inte, med lite sunt förnuft förstår man att det är svårt att diskutera trådens ämne om man inte får diskutera trådens ämne..
  • klyban
    KlantSmurfen skrev 2019-06-18 15:11:30 följande:
    Newsflash: tråden handlar om en person och om personen förtjänar fredspriset eller inte
    Det är svårt att diskutera trådens ämne om person om man inte får diskutera personen.

    Newsflash: tråden handlar om en person och om personen förtjänar fredspriset eller inte, med lite sunt förnuft förstår man att det är svårt att diskutera trådens ämne om man inte får diskutera trådens ämne..

    Ja, då är ju inte betygen nått som är på tapet då


    Men newflash igen, det är sak som hon får priset för, men det vill du inte diskutera tydlgien, som en sann högerextrem.


    hur många meter var det?
  • KlantSmurfen
    klyban skrev 2019-06-18 16:05:31 följande:

    Ja, då är ju inte betygen nått som är på tapet då

    Men newflash igen, det är sak som hon får priset för, men det vill du inte diskutera tydlgien, som en sann högerextrem.


    Finner inte du har argument faktiskt, utan du verkar lite besatt av att ad hominema alla meningsmotståndare. Känns mer som sista utvägen, för så konstig är den.
  • Pope Joan II
    KlantSmurfen skrev 2019-06-18 16:42:30 följande:
    Finner inte du har argument faktiskt, utan du verkar lite besatt av att ad hominema alla meningsmotståndare. Känns mer som sista utvägen, för så konstig är den.
    Hear, hear. 
    klyban skrev 2019-06-18 16:05:31 följande:

    Ja, då är ju inte betygen nått som är på tapet då


    Men newflash igen, det är sak som hon får priset för, men det vill du inte diskutera tydlgien, som en sann högerextrem.


    "...det är en sak som hon får priset för..."

    Hon är nominerad, hon har inte fått fredpriset. 

    Och det är hon som är saken, fenomenet - det är alla utom möjligen du överens om. Om anonyma Anna Andersson 46 år från Sumpan satt sig ner utanför Riksdagshuset och strejkat från sitt jobb som personlig assistent till förmån för att väcka opinion rörande att vi måste få panik över klimat- och hållbarhetskrisen så hade det förstås inte blivit någon mediauppståndelse. Det hade det inte blivit ens om Anna hungerstrejkat för samma syfte. Det här fungerar just för att Greta är Greta - för att hon är ung och kämpar mot och har övervunnit några av alla sina svårigheter. Det funkar också för att många för saken viktiga aktörer med många egna följare råkade ha vägarna förbi precis när hon satt sig ner och inlett sin skolstrejk.

    Så Gretas person har förstås i allra högsta grad med det här att göra. 
  • FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2019-06-18 14:16:40 följande:
    Det är inte första gången du vill att jag ska hålla föredrag, jag har diskuterat med dej förr och vet att när du vill att man ska förklara med egna ord vill du ha ett bevis på att man vet vad man pratar om. Jag vet också att om du tycker att fakta har fel åsikt saknar du förmågan att erkänna att du har fel så man har ju skrivit ett långt jävla inlägg helt i onödan.

    Det ska naturligtvis hycklas när du blir bedd att göra samma sak. Du är fullt medveten om att det är klimathotet och inte bara växthuseffekten du skulle förklara men du envisas med att svammla obegripligt om växthuseffekten som du inte verkar förstå.

    Jo, jag har försökt att förklara skillnader mellan könen några gånger men de gånger jag gjort det med evolutionspsykologi är nog väldigt sällsynt, du får gärna citera de inläggen så jag vet att du inte gör en klyban (ljuger i brist på argument)

    "Jag tycker det är intressant att så många som ifrågasätter betydelsen av människans klimatpåverkan i så stor utsträckning delar åsikter även på andra områden"

    Det är också intressant att några av de som gapar högst om miljön och tjatar om att man ska lysna på vetenskapen har en tendens att tycka att vetenskap är skit när det handlar om biologi och envisas med att skillnader mellan könen ska förklaras ovetenskapligt med genus"vetenskap" som känns mer politiskt korrekt.
    Det var väl bra att jag gav dig en ingång till förståelse av växthuseffekten. Jag anser att detta räcker - kunskap är inget man kan begära att andra ska proppa i en i färdigtuggade portioner. 

    Nåväl - Greta Thunberg tycks inte vara bortskämd på detta område utan beredd att kämpa för såväl betyg som för klimat.

    Nej, jag har inte förväntat mig att du med egna ord skulle kunna beskriva hur marknadsföring numer bedrivs utifrån ett evolutionspsykologiskt grepp. Men det är fint att du skriver att du försökt förklara skillnader mellan könen. Hoppas bara att du inte gör det för ofta. De flesta brukar se skillnaden direktDrömmer

    Apropå din och Påven Johannas språkkampanj så stavas svamla med ett m, inte två. Det kan jag ju tycka att du borde känna till mot bakgrund av din praktiska erfarenhet inom områdetSkrattande
  • KlantSmurfen
    FDFMGA skrev 2019-06-18 18:43:00 följande:

    Det var väl bra att jag gav dig en ingång till förståelse av växthuseffekten. Jag anser att detta räcker - kunskap är inget man kan begära att andra ska proppa i en i färdigtuggade portioner. 

    Nåväl - Greta Thunberg tycks inte vara bortskämd på detta område utan beredd att kämpa för såväl betyg som för klimat.

    Nej, jag har inte förväntat mig att du med egna ord skulle kunna beskriva hur marknadsföring numer bedrivs utifrån ett evolutionspsykologiskt grepp. Men det är fint att du skriver att du försökt förklara skillnader mellan könen. Hoppas bara att du inte gör det för ofta. De flesta brukar se skillnaden direkt

    Apropå din och Påven Johannas språkkampanj så stavas svamla med ett m, inte två. Det kan jag ju tycka att du borde känna till mot bakgrund av din praktiska erfarenhet inom området


    "Nej, jag har inte förväntat mig att du med egna ord skulle kunna beskriva hur marknadsföring numer bedrivs utifrån ett evolutionspsykologiskt grepp"

    du skrev något liknande i #652, i #664 skrev du "Hm, mitt svar gick visst upp i rök" jag citerade en del av inlägget i #657 "Kan du förklara med egna ord hur modern marknadsföring, godhetssignalering och politisk aktivism tillämpar evolutionspsykologiska teorier."

    Anmälde du ditt inlägg för att kunna förneka vad du skrivit?

    "Apropå din och Påven Johannas språkkampanj så stavas svamla med ett m, inte två. Det kan jag ju tycka att du borde känna till mot bakgrund av din praktiska erfarenhet inom området"

    Den som förklarar växthuseffekten med "Koka upp vatten i en kastrull...." ska nog inte svamla om svammel. Det måste vara ont om motargument när man börjar gnälla på stavning, jag kan ju alltid skylla på dyslexi vad är din ursäkt för svamlet om kokande vatten?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-06-18 12:44:23 följande:
    Klimatet som familjeprojekt är ju helt deras sak. För att få må bra.

    Allt det här andra från skolstrejken och framåt är ju regiserat av andra krafter, utanför familjen. Se ett tidigare inlägg jag gjort.
    Fast Greta och familjen har dementerat detta, se tidigare inlägg.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2019-06-18 19:33:41 följande:
    du skrev något liknande i #652, i #664 skrev du "Hm, mitt svar gick visst upp i rök" jag citerade en del av inlägget i #657 "Kan du förklara med egna ord hur modern marknadsföring, godhetssignalering och politisk aktivism tillämpar evolutionspsykologiska teorier."

    Anmälde du ditt inlägg för att kunna förneka vad du skrivit?

    "Apropå din och Påven Johannas språkkampanj så stavas svamla med ett m, inte två. Det kan jag ju tycka att du borde känna till mot bakgrund av din praktiska erfarenhet inom området"

    Den som förklarar växthuseffekten med "Koka upp vatten i en kastrull...." ska nog inte svamla om svammel. Det måste vara ont om motargument när man börjar gnälla på stavning, jag kan ju alltid skylla på dyslexi vad är din ursäkt för svamlet om kokande vatten?
    Nej, jag anmäler sällan inlägg och har hittills aldrig anmält mina egna.Skrattande

    Kastrullresan var ett försök att få dig att förstå hur växthusgaser fungerar. Tanken var att du skulle koppla till analogin att växthusgaserna fungerar som ett lock såtillvida att de släpper igenom mindre värme.

    Testa så får du se. Skillnaden i kastrullen kan vara så stor att du med samma tidsåtgång kan få löskokta ägg när du prövar utan lock och lika hårdkokta som ett gossebarn kan tycka hen ter sig när hen leker könsroll ur ett evulutionsteoretiskt perspektivSkrattande

    Det där med förklaring av  innebörden i marknadsföring utifrån nya evolutionspsykologiska rön tycks bli en sandboxhanger av rangSolig
  • KlantSmurfen
    FDFMGA skrev 2019-06-18 22:06:51 följande:
    Nej, jag anmäler sällan inlägg och har hittills aldrig anmält mina egna.Skrattande

    Kastrullresan var ett försök att få dig att förstå hur växthusgaser fungerar. Tanken var att du skulle koppla till analogin att växthusgaserna fungerar som ett lock såtillvida att de släpper igenom mindre värme.

    Testa så får du se. Skillnaden i kastrullen kan vara så stor att du med samma tidsåtgång kan få löskokta ägg när du prövar utan lock och lika hårdkokta som ett gossebarn kan tycka hen ter sig när hen leker könsroll ur ett evulutionsteoretiskt perspektivSkrattande

    Det där med förklaring av  innebörden i marknadsföring utifrån nya evolutionspsykologiska rön tycks bli en sandboxhanger av rangSolig
    "Nej, jag anmäler sällan inlägg och har hittills aldrig anmält mina egna."
    Raderar moderatorerna inlägg som inte strider mot forumreglerna på långa vägar om man inte anmäler dem själv?

    "Kastrullresan var ett försök att få dig att förstå hur växthusgaser fungerar"
    Det är inte så växthusgaser fungerar men om du föreställer dig det uppenbara...ett växthus som släpper igenom solljus men inte infraröd strålning (värmestrålning) är det alltid en början.

    "Det där med förklaring av  innebörden i marknadsföring utifrån nya evolutionspsykologiska rön tycks bli en sandboxhanger av rang"
    menar du i samma rang som den mindre genomtänkta förklaringen av växthuseffekten eller den helt frånvarande förklaringen av klimathotet?

    Är något som är 20+ år nya rön?

    Applications of Evolutionary Psychology in Marketing
    citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download&rep=rep1&type=pdf
    The Role for Signaling Theory and Receiver Psychology in Marketing | SpringerLink
    link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-540-92784-6_9


Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?