• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • Överste Senap
    CarinaL26 skrev 2019-06-16 18:33:11 följande:

Det var DU och ingen annan som drog upp serien Chernobyl, sedan klarar du inte av att hantera det.

Jag erbjöd mig svara men i och med att du blev svarslös så fick du själv inga svar.

Du får gärna utnämna dig till segrare. Att resten ser dig dom Bagdad-Bob behöver du inte bry dig om för då blir du säkert bara ledsen.

Game Set and Match till Carina.
  • FDFMGA
    Crash Man skrev 2019-04-26 19:21:16 följande:

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Som svar på din fråga i ts.

Jag är också vit och man, till på råga på allt är jag löjligt förtjust i att köra bil, vilket innebär att jag äger en bil trots att vi gott skulle klara oss med att vara med i en bilpool. Vidare händer det att jag flyger och jag skulle dö av tristess om jag tvingades nöja mig med enbart vegansk kost.

Inte desto mindre blir jag varken kränkt om hon får fredspriset eller om hon inte får det, jag blir heller inte kränkt av att den samlade uppmärksamhet jag själv fått i medier är en flugskit i universum jämfört med den Thunberg fått.
    Crash Man skrev 2019-06-16 10:02:36 följande:
    Däremot så tror jag att de som är för Greta överdriver hatet från de som är mot Greta. Det är väldigt få både här på familjeliv och utanför som uttryckt att Gretas betyg är i fara. Det närmsta jag kan komma är Jimmie Åkessons uttal om att Greta skulle göra mer nytta i skolan. 

Greta Thunbergs slutbetyg intresserar mig lika mycket som Kim Kardashians slutbetyg - det vill säga inte alls. DNs redaktion gjorde däremot en annan bedömning. De ansåg att hennes betyg var av så pass stor vikt att de valde att publicera nyheten på två språk. Tydligen tyckte de att även den engelskspråkiga delen av världen förtjänade att ta del av nyheten. Troligtvis för att det köpt narrativet att Gretas motståndare är småaktiga människor som är bekymrade upp till öronen för hennes betyg, medan verkligheten visar att det är ingen som bryr sig.

Så jag avslutar detta med en enkel fråga.

Är kritiker till Greta och klimatrörelsen kritiska för att de illsinnade mobbare, eller är de kritiker för att de har en poäng?
    Jag vet inte vad du menar med "klimatrörelsen" - alla som anser att det faktum att människan påverkar klimatet och att vi har såväl ett kollektivt som ett individuellt ansvar som människor för detta?

Det här tråden ger i sig en bra bild av "hatet" mot Greta Thunberg, eller att man kleggar fast sin oförmåga att skilja mellan sak och person på personen Greta Thunberg.

Jag tycker det är intressant att din tes plötsligt har förvandlats till "kritik mot klimatrörelsen" från att ha handlat om huruvida Thunberg är förtjänt av fredspriset.

Jag har läst en massa inlägg i den här tråden där personer anser att hon inte borde få priset utan att de vare sig är klimatförnekare eller att de kleggar fast vid Greta Thunberg.

Och självklart var det relevant av mig att kopiera in Thunbergs slutbetyg i ett inlägg - i och med att ett flertal personer inte bara varit djupt bekymrade över "klimathysterin" utan också över ett barn som försummar sin skolgång och utnyttjas av cyniska föräldrar.

Ett barn som är en nolla som någon hade behov att klassa henne som.
  • Rataxes
    Crash Man skrev 2019-06-16 18:26:50 följande:
    Nej, jag har inte gått off-topic. Jag använde Annika Strandhälls argumentation som ett exempel på hur klimatrörelsen agerar emotionellt. Det är fullkomligt irrelevant att använda en tv-serie som ett motargument mot kärnkraft. Detta är oavsett om Chernobyl är överdriven eller underdriven. Jag har ingen lust att diskutera Chernobyl. Detta är verkligen familjeliv i ett nötskal. Man presenterar argument för sin sak, argumenten ignoreras och det blir ett sidospår på en fullkomligt irrelevant petitess.
    klyban skrev 2019-06-16 17:51:54 följande:

Så enda vi får är en ny argumentationstaktik och spela offer.

Hur kan du missa förstå så enkla saker som att artikeln även översätts till Engelska.

Kanske om du inte hade hållit på med ad hominem, så kanske det aldrig ens hade hamnat i tidningen.

Det blir lätt så när som du fokuserar på fel saker, där person går före sak av någon väldigt underlig anledning.

Det skulle även kunna vara så att jag inte har någon lust att argumentera en skitsak som Gretas betyg. Jag tror jag har nämnt tre gånger att det inte intresserar mig.

Jag vet mycket väl varför DN översätter artikeln till engelska. De vill ha fler klick och därmed få fler reklamintäkter. Svårare än så är det inte. Det är så man gör med dokusåpakändisar och det är lite det sagan om Greta börjar likna - en dokusåpa. Både du och Carina26 valde att fokusera på petitesser istället för att komma med sakliga argument.

Jag tror därmed att jag med gott samvete kan utnämna mig till vinnare i den här debatten. Inte för att vinna en debatt på familjeliv är särskilt svårt. En person som härmar svenske kocken från mupparna kan troligtvis vinna en debatt här.

Om någon kan presentera argument för varför Gretas aktivism är mer än känslostyrd symbolpolitik som inte har några effekter på klimatet så välkomnas de argumenten. Men inte från dig eller Carina26. Ni kommer ignoreras.

Ha en trevlig kväll.

Eftersom jag inte har HBO så har jag inte sett serien och kan inte kommentera hur pass verklighetstrogen den är. Däremot har jag läst flera rapporter från IAEA m.fl som beskriver händelseförloppet och varför det gick som det gick. Att som Strandhäll använda en tv-serie som argument mot modern kärnkraft visar bara på vilken nivå hennes okunnighet ligger. Förutsättningarna för en liknande olycka i en lättvattenreaktor av västerländsk konstruktion finns helt enkelt inte. Att bevisa sin okunnighet genom att basunera ut mantrat "100 000 år" ligger på samma nivå.
    Man har helt enkelt inte bemödat sig att ta del av all öppen information om KBS-3, alternativt saknas förmåga att tolka den. Efter dessa "100 000 år" ligger radioaktiviteten i kapslarnas innehåll på samma nivå som hos den omgivande berggrunden. Det är inte samma sak som att det är livsfarligt i 100 000 år. Antar att de personer som känner skräck inför 100 000 år gammalt använt kärnbränsle inte ligger och solar på klipphällar i bohuslän, där den naturliga bakgrundsstrålningen isåfall motsvarar 10 000 år gammalt kärnbränsle. (läs om halveringstider...)
    Med Gen IV reaktorer (läs om BN-800 och BN-1200) kan aktiniderna i använt konventionellt kärnbränsle "brännas ur" och åstadkomma en slutförvaringstid på 1000 år (tills avfallet håller samma aktivitet som omgivande berggrund) Dessutom utnyttjas energiinnehållet i bränslet till 95% istället för till 5% som idag.

Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2019-06-16 20:39:38 följande:

Eftersom jag inte har HBO så har jag inte sett serien och kan inte kommentera hur pass verklighetstrogen den är. Däremot har jag läst flera rapporter från IAEA m.fl som beskriver händelseförloppet och varför det gick som det gick. Att som Strandhäll använda en tv-serie som argument mot modern kärnkraft visar bara på vilken nivå hennes okunnighet ligger. Förutsättningarna för en liknande olycka i en lättvattenreaktor av västerländsk konstruktion finns helt enkelt inte. Att bevisa sin okunnighet genom att basunera ut mantrat "100 000 år" ligger på samma nivå.
    Man har helt enkelt inte bemödat sig att ta del av all öppen information om KBS-3, alternativt saknas förmåga att tolka den. Efter dessa "100 000 år" ligger radioaktiviteten i kapslarnas innehåll på samma nivå som hos den omgivande berggrunden. Det är inte samma sak som att det är livsfarligt i 100 000 år. Antar att de personer som känner skräck inför 100 000 år gammalt använt kärnbränsle inte ligger och solar på klipphällar i bohuslän, där den naturliga bakgrundsstrålningen isåfall motsvarar 10 000 år gammalt kärnbränsle. (läs om halveringstider...)
    Med Gen IV reaktorer (läs om BN-800 och BN-1200) kan aktiniderna i använt konventionellt kärnbränsle "brännas ur" och åstadkomma en slutförvaringstid på 1000 år (tills avfallet håller samma aktivitet som omgivande berggrund) Dessutom utnyttjas energiinnehållet i bränslet till 95% istället för till 5% som idag.

Fast Greta Thunbergs roll är inte expertens som pekar på lösningarna utan opinionsbildarens.

Kärnkraft eller inte kärnkraft är något politikerna måste ta ställning till - och ur mitt perspektiv gärna utan att se kärnkraften som en symbol för allt ont som tänkas kan på jorden.

Snart kommer en stor del av världens bilpark att utgöras av elbilar och det vore önskvärt att en så liten del som möjligt av den el som ska försörja dem kom från fossildrivna kraftverk.
  • oOOo  oOOo
    Crash Man skrev 2019-04-26 19:21:16 följande:
    Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. 
    Greta passar alldeles utmärkt in bland pristagarna för nobels fredspris. Hon kunde få priset tillsammans med sin "upptäckare" Ingmar Rentzhog Solig
  • Padirac
    oOOo oOOo skrev 2019-06-16 23:10:26 följande:
    Greta passar alldeles utmärkt in bland pristagarna för nobels fredspris. Hon kunde få priset tillsammans med sin "upptäckare" Ingmar Rentzhog Solig
    'upptäckare' - vad du nu kan tänkas mena med det - utan att redovisa fakta kan uppfattas som ett vinklat inlägg i debatten.

Vad menar du egentligen med 'upptäckare'?  Att 'upptäckten' är en lögn?

Det menar i alla fall 'upptäckaren' IR Skål

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-thunberg-klipper-banden-med-rentzhog/

"Rentzhog backar

I intervjun med SvD framhöll Ingmar Rentzhog till en början att han var med och upptäckte Greta Thunberg. Nu backar Rentzhog och We Don't Have Time om det i pressmeddelandet och skriver att Thunbergs framgångar är helt tack vare henne själv. 

Greta Thunberg satt under en kort tid som adjungerad i styrelsen för den ideella stiftelse som äger delar av We Don't Have Times aktier. "

• oOOo  oOOo
    Padirac skrev 2019-06-16 23:19:25 följande:
    Vad menar du egentligen med 'upptäckare'?  Att 'upptäckten' är en lögn?

Det menar i alla fall 'upptäckaren' IR Skål
    Precis, gammal skåpmat. Väl värt nobels fredspris Skrattande
  • klyban
    Crash Man skrev 2019-06-16 18:26:50 följande:
    Nej, jag har inte gått off-topic. Jag använde Annika Strandhälls argumentation som ett exempel på hur klimatrörelsen agerar emotionellt. Det är fullkomligt irrelevant att använda en tv-serie som ett motargument mot kärnkraft. Detta är oavsett om Chernobyl är överdriven eller underdriven. Jag har ingen lust att diskutera Chernobyl. Detta är verkligen familjeliv i ett nötskal. Man presenterar argument för sin sak, argumenten ignoreras och det blir ett sidospår på en fullkomligt irrelevant petitess.

Det skulle även kunna vara så att jag inte har någon lust att argumentera en skitsak som Gretas betyg. Jag tror jag har nämnt tre gånger att det inte intresserar mig.

Jag vet mycket väl varför DN översätter artikeln till engelska. De vill ha fler klick och därmed få fler reklamintäkter. Svårare än så är det inte. Det är så man gör med dokusåpakändisar och det är lite det sagan om Greta börjar likna - en dokusåpa. Både du och Carina26 valde att fokusera på petitesser istället för att komma med sakliga argument.

Jag tror därmed att jag med gott samvete kan utnämna mig till vinnare i den här debatten. Inte för att vinna en debatt på familjeliv är särskilt svårt. En person som härmar svenske kocken från mupparna kan troligtvis vinna en debatt här.

Om någon kan presentera argument för varför Gretas aktivism är mer än känslostyrd symbolpolitik som inte har några effekter på klimatet så välkomnas de argumenten. Men inte från dig eller Carina26. Ni kommer ignoreras.

Ha en trevlig kväll.

Dock kvarstår faktum, du är en som gjort betygen till en sak, och nu förmedlar man nyheten om att betygen är utmärkta.

Så det är såna ad hominems som du som gjort Gretas betyg till ett intresse, för stackars Greta klarar inte skolan pga hon håller på att demonstrera för klimatet.
    Nått man kablade ut, och där har du svaret till att det hamnar som översättning.
    Som du förstår, hade man inte rest frågan om betygen, så hade de aldrig varit till allmän kännedom nu.

Detta är ett problem du skapat för dig själv, vill du inte prata om det, så sluta.
    Men var gång du ifrågasätter denna, så förklarar jag för dig varför.
    För det verkar du inte ens förstå, hur kommer det sig du inte förstår enkel skeenden?
    Någonstans måste du väl förstå om man säger "Stackars Gretas betyg och när hon inte är i skolan en dag", ja, inget stackars här i betygen såg vi, därför föll hela det narrativet, vilket gör ad hominems flocken ledsna,

Och sen eftersom detta även når utan för landets gränser, så förmedlar man detta även på Engelska, givetvis
    Vilket inte heller är något konstigt, då man gör detta dagligen och möta vad man tror är intressera för den internationella publiken.(och här finns intresse till 100% och stort)
    Men saken är att vi kommer tillbaka hela tiden till ad hominem, för prata sak vill man inte.
    Som du nu, hur kommer det sig?

hur många meter var det?
  • klyban
    FDFMGA skrev 2019-06-16 19:25:23 följande:
    Som svar på din fråga i ts.

Jag är också vit och man, till på råga på allt är jag löjligt förtjust i att köra bil, vilket innebär att jag äger en bil trots att vi gott skulle klara oss med att vara med i en bilpool. Vidare händer det att jag flyger och jag skulle dö av tristess om jag tvingades nöja mig med enbart vegansk kost.

Inte desto mindre blir jag varken kränkt om hon får fredspriset eller om hon inte får det, jag blir heller inte kränkt av att den samlade uppmärksamhet jag själv fått i medier är en flugskit i universum jämfört med den Thunberg fått.

Jag vet inte vad du menar med "klimatrörelsen" - alla som anser att det faktum att människan påverkar klimatet och att vi har såväl ett kollektivt som ett individuellt ansvar som människor för detta?

Det här tråden ger i sig en bra bild av "hatet" mot Greta Thunberg, eller att man kleggar fast sin oförmåga att skilja mellan sak och person på personen Greta Thunberg.

Jag tycker det är intressant att din tes plötsligt har förvandlats till "kritik mot klimatrörelsen" från att ha handlat om huruvida Thunberg är förtjänt av fredspriset.

Jag har läst en massa inlägg i den här tråden där personer anser att hon inte borde få priset utan att de vare sig är klimatförnekare eller att de kleggar fast vid Greta Thunberg.

Och självklart var det relevant av mig att kopiera in Thunbergs slutbetyg i ett inlägg - i och med att ett flertal personer inte bara varit djupt bekymrade över "klimathysterin" utan också över ett barn som försummar sin skolgång och utnyttjas av cyniska föräldrar.

Ett barn som är en nolla som någon hade behov att klassa henne som.

Faller nog i din kategori, bryr mig inte om hon får fredspriset eller inte.

Men kan ha reservation att hon får det, mer då att fredspriset är rätt habilt pris med dåligt rykte pga ogenomtänkta val av fredspris.

Vi har diktatorer och annat i listan här, och kanske där man tror trump ska få fredspris för inget.

Så när människor som Greta som engagerar sig i en fråga som är så  viktig för framtiden(för vi ska veta trumpnissarna och klimatförnekarna, de aktiv förnekar precis allt miljon/klimat som är dåligt, och det är inte för de inte tror på det, utan för högerextrema och fossilindustrin sagt till dom att förneka), så måste man statiskt förneka precis allt.
    För annars faller agendan, en agenda som är helt betydelselös i Sverige.

Det roliga är att vi redan vet vad som sker, men denna grupp säger att det ska man skita i.
    Jag ser ingen som helst anledning  att INTE jobba på miljön, oavsett om det påverkar klimat eller inte.
    Vi har tex ppm i partiklar som är extremt högt idag, så högt att snö och is inte längre är vit på ställen där man har permafrost eller glaciärer.

Så även om man inte ens rör själva klimatet, så har vi massor saker med miljön som vi kan ta på, och som vi redan vet är dåliga för oss människor.
    Men svaret är "I am no scientist...", sen efter den meningen så agerar man som man vore en toppforskare.

OCh ALLT detta för man springer fossilindustrins ärenden, är inte detta sjukt egentligen?

Och så måste jag berättar om Exxon´s rapport om klimatförändringar med fossilindustrin, de har redan förekommit alla på området.
    Och därför man anställer advokater ifrån tobaksindustrins försök och säga tobak inte orsakar cancer eller är beroendeframkallande.
    Men redan vet i fossilindustrin att detta kommer kosta extrema pengar i andra änden efter långa rättegångar där vi få se hur de försöker förklara bort denna Exxon rapport.

Som fotnot är det värt och nämna detta skett i opioidkrisen också, och det bara spottar ut mål/fall där man ersätter folk med hundratals miljoner dollars.
    Och man är inte ens nära nåt slutet där.

En fotnot i den är att rasismen räddat de svarta ifrån bli heroinister i samma utsträckning som vita, då läkare vägrade skriva ut dessa mediciner till svarta och underförskrivning och aldrig de mest effektiva smärtstillande.(och detta oavsett vad man hade gjort för operation eller skada)

Tänk att rasism inte alltid behöver betyda dåligt, förutom att alla svarta har fått lida för sin smärta mer än vita.(Och det är ju inget litet det heller)

hur många meter var det?
  • KlantSmurfen
    FDFMGA skrev 2019-06-17 14:25:58 följande:

Hm, jag hoppas att jag sällan låter mina åsikter påverkas av vem som delar dem eller inte - ungefär som jag uppfattar att du resonerar/fungerar i trådar som behandlar relationer och/eller barn.

Visst förstår jag att det är svårt att bortse från personen Greta Thunberg eftersom nyckeln till kampanjens framgång är hennes person - men just därför blir det så absurt när personer som förmodligen aldrig lyckats producera en självständig tanke framställer henne som en marionettdocka som dirigeras av en kampanjorganisation eftersom en av grunderna till hennes framgångsrika opinionsarbete är att hon är marionettdockans diametrala motsats.

En annan sak som är svår att bortse ifrån är att man nu för tiden använder sig av evolutionspsykologi vid marknadsföring, godhetssignalering och politisk aktivism ingår.

Hur många företag kommer med Greta som dragplåster försöka sälja något skit som inte gör någon nytta för miljön eller godhetssignalering?

Politiker, företag, kändisar (och folk som gillar Facebook inlägg) hur många av dem bryr sig egentligen om miljön?
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?