• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-06-20 10:38:18 följande:
    Tycker DU att således att det är lugnt och helt i sin ordning att i media försöka påskina att en katastrof likt Chernobylhaveriet faktiskt SKULLE KUNNA inträffa i en Ringhalsrraktor !!!

Tom var hyfsat nära att inträffa...

Du kanske rent av är av samma åsikt. nikka !?

Skulle inte förvåna mig alls om så är fallet.
    Tror du inte att det är lättare att etablera kontakt om du försöker lära dig att stava till de nick du vänder dig till. Hennes nick är inte nikka utan nihka

Jag har åtminstone noterat att du så gott som aldrig lyckats få till ett nihka. Det är egentligen inte så svårt. Du kan säkert lyckas om du lägger dig i hårdtränringGlad

Jag har också noterat att det dräller om proffstyckande kärnfysiker bland forumets högeryttrar av den mer skrikiga sorten, men man blir inte kärnfysiker bara för att någon visat en kärnhuset inuti ett äpple.

I och med att jag själv anser att kärnkraften är nödvändig så beklagar jag skrikandet om dess förträfflighet. Ja, jag tror att en olycka skulle kunna inträffa i Sverige men att sannolikheten är mycket låg. Skulle den inträffa så vore nog Douglas Adams variant av Murphys lag tillämplig:

"När någonting som inte kan gå sönder går sönder, sker det på ett ställe som är omöjligt att komma åt för att reparera.".

Hoppas du får en alldeles underbar dag - och lycka till med träningenSolig
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2019-06-20 10:52:44 följande:
    Jojo, "liknande konstruktion". Där avslöjade kulturskribenten också sin ignorans.

RBMK och BWR. Skilda världar. Men vad begriper den av känslosås drivna kulturtanten?
    Problemet med folk utan kunskap men med en plattform att sprida sina idéer från.

Det handlade alltså, så vitt jag kan läsa mig till om små grafit-delar som "styrning" när stavarna skulle föras in i härden. Under TESTER visade sig dessa inte fungera och man bytte dem mot stål - allt väl.

Hon får höra av någon att "detta med grafitspetsarna som lossnar kan leda till härdssmälta" och baserar sedan sin världsbild på detta.

- Inte en reflektion över att det skedde under kontrollerade tester.

- Inte en tanke på att man faktiskt bytte materialet och löste problemet.

Allt är bara: "Det hade kunnat hända här!"

Jag gissar att hon inte ens förstod vad grafiten hade för funktion i sammanhanget. Hon visar i alla fall inte upp kunskap om det i sin artikel.
  • Rataxes
    Flash Gordon skrev 2019-06-20 11:41:15 följande:

Problemet med folk utan kunskap men med en plattform att sprida sina idéer från.

Det handlade alltså, så vitt jag kan läsa mig till om små grafit-delar som "styrning" när stavarna skulle föras in i härden. Under TESTER visade sig dessa inte fungera och man bytte dem mot stål - allt väl.

Hon får höra av någon att "detta med grafitspetsarna som lossnar kan leda till härdssmälta" och baserar sedan sin världsbild på detta.

- Inte en reflektion över att det skedde under kontrollerade tester.

- Inte en tanke på att man faktiskt bytte materialet och löste problemet.

Allt är bara: "Det hade kunnat hända här!"

Jag gissar att hon inte ens förstod vad grafiten hade för funktion i sammanhanget. Hon visar i alla fall inte upp kunskap om det i sin artikel.

Dessa styrningar sitter i drivdonen som öht inte har någon kontakt med härden. Det är styrningar som används när styrstavarna skruvas in eller ut för effektreglering och har inte med snabbstoppssystemet att göra.
    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-06-20 09:08:45 följande:
    Huvudsaken är att det är en "liknande riskfylld konstruktion".

I alla fall så vitt hon kan förstå. Och hon fick ju information "... av en man som varit anställd som tekniker ..."

Den enda härdsmältan i detta är hennes text.
    Eller hur. Härdsmältor kan ju OMÖJLIGEN inträffa. Alla borde ha en egen kärnreaktor i hemmet.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Rataxes skrev 2019-06-20 12:12:07 följande:
    Dessa styrningar sitter i drivdonen som öht inte har någon kontakt med härden. Det är styrningar som används när styrstavarna skruvas in eller ut för effektreglering och har inte med snabbstoppssystemet att göra.
    Det är naivt att tro att den sista kärnkraftsolycka har inträffat. Fast jag är mindre bekymrad för dem än för kärnavfallet och "slutförvaringen" som inte ens finns.
  • klyban
    Anton Chigurh skrev 2019-06-20 10:38:18 följande:
    Tycker DU att således att det är lugnt och helt i sin ordning att i media försöka påskina att en katastrof likt Chernobylhaveriet faktiskt SKULLE KUNNA inträffa i en Ringhalsrraktor !!!
    Tom var hyfsat nära att inträffa...

Du kanske rent av är av samma åsikt. nikka !?
    Skulle inte förvåna mig alls om så är fallet. smile1.gif

Men det är bara en sak av många som kan ske, men kanske inte Ringhals håller på med experiment som man inte riktigt förstår sig på.

Annars tycker jag vi ska satsa hårt på n4:e generations kärnkraftverk(säkrare, bättre och mindre avfall), men även börja se om kall fusion är nått man kan göra nått med.(vilket man inte vet än väl?)

hur många meter var det?
  • misil

Nej koldioxid är inte ett hot mot jorden faktiskt ett trams argument anser jag och historisk forskning,betydligt värre enligt mig är utsläppen av plast och kemikalier i haven.
    Tyvärr har vissa missletts av en del inom miljörörelsen att fokusera på något som egentligen inte är ett problem dvs koldioxid vilket är mat för växtligheten och har fluktuerat under tid,detta innebär att t.ex öknar minskar och får mer växtlighet till skillnad mot vad Greta hävdar där jorden kommer gå under inom en nära framtid.
    Fel fokus gör inte världen bättre utan tvärtom.

• nihka
    misil skrev 2019-06-20 17:28:43 följande:

Nej koldioxid är inte ett hot mot jorden faktiskt ett trams argument anser jag och historisk forskning,betydligt värre enligt mig är utsläppen av plast och kemikalier i haven.

Tyvärr har vissa missletts av en del inom miljörörelsen att fokusera på något som egentligen inte är ett problem dvs koldioxid vilket är mat för växtligheten och har fluktuerat under tid,detta innebär att t.ex öknar minskar och får mer växtlighet till skillnad mot vad Greta hävdar där jorden kommer gå under inom en nära framtid.

Koldioxid i sig är inget hot. Det är inget gift, men naturligtvis får det konsekvenser om för höga halter får jordens temperatur att höjas.
  • nihka

Koldioxid i sig är inget hot. Det är inget gift, men naturligtvis får det konsekvenser om för höga halter får jordens temperatur att höjas.
  • klyban

Kanske dax för dig och ta reda på vad co2 gör, och sen återkomma.
    För vi pratar om extremt många gigaton co2, och det har en klar påverkan.

Exxon har redan gjort dessa studier om man fortsätter med fossila bränslen.

Och fokus är på flera saker, kanske är svårt och förstår för personer som bara har en sak i tankarna varje gång, och skydda fossilindustrin.

hur många meter var det?
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?