• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • KlantSmurfen
    klyban skrev 2019-06-30 09:21:12 följande:

Dock är agendan högerorienterad, det kan du knappast missat.
    Det pratades om forskning och klimat där = 100% relevant.

nepp, herr "alla som inte håller med mej är högerextrem" men din agenda är  desorienterad som vanligt.
  • klyban
    KlantSmurfen skrev 2019-06-30 10:46:49 följande:
    nepp, herr "alla som inte håller med mej är högerextrem" men din agenda är  desorienterad som vanligt.

Ledsen för dig, detta är en agenda för högern.
    Den är lika klar som consommé

Och Exxon har redan brutit denna mark i klimatforskningen för flera decennier sedan.
    Och det som gör det än mer tydligt, det är hur det var först när Republikanerna börja säga nej, fel om fossilindustrin som vi fick denna mot "forskning".
    Problemet för dig,d et räder en ~93-95% konsensus i forskning, och innan Republikanerna gjrode detta till agenda, så var det 100%.
    Jag förstår dessa faktum är väldigt jobbigt för dig, men jag tänker påminna dig lite då och då.
    Och så alla kan ta del av denna agendan och hur tokig den är och hur ointresserad man är av fakta.

Saken är att TACK VARA Exxons forskning, så har man redan börjat arbeta på stämningar.
    Och fossilindustrin har redan konstaterat detta och anställt de som hjälpte tobaksindustrin ljuga i decennier.
    Detta kommer bara sltua på ett sätt, sen att det kommer ta tid är en annan sak.

Och på detta så är fossila bränslen en förlegad teknik sedan länge.

hur många meter var det?
  • KlantSmurfen
    klyban skrev 2019-06-30 11:12:35 följande:
    herr "alla som inte håller med mej är högerextrem", vad har det med inlägget du citerade att göra?

• klyban
    KlantSmurfen skrev 2019-06-30 13:07:04 följande:
    herr "alla som inte håller med mej är högerextrem", vad har det med inlägget du citerade att göra?

Ingen aning, inget jag engagerar mig över, inte heller det jag säger.
    Men du måste ju hitta en utväg förstår jag, då du målar in dig i ett hörn.

Vi pratar om klimat och fossilindustrin, vad bättre att prata mo Exxons forskning.
    Man  pratar om att forskning, och det roliga är att den var i ~100% konsensus före Republikansk högeragenda med fossilindustrin.
    Och nu efter Republikanernas skyddande av fossilindustrin, så ligger vi på ~93-95 konsensus.
    Även så tar  Fossilindustrin samma väg som tobaksindustrin och läkemedelsindustrin på opioider.

Jag frösår du itne vill jag ska säga dessa ovanligt uppenbara saker, som du aldrig vill veta om.

hur många meter var det?
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2019-06-30 12:14:55 följande:
    Så du har ingen idé om hur jorden skall kunna bli OBEBOELIG för mänskligheten?
    Mer intressant är ju varför du skvätter en Expressenjournalists twittrande på Greta Thunberg.

Tror du att det är han som styr henne?

Om inte är det väl lämpligare att du frågar journalisten, twittertråden finns väl kvar, den var väl bara några månade gammal.

Annars kan man ju tänka sig att delar av vår värld kommer att bli obeboelig så småningom, att konsekvensen av detta kommer att bli klimatflyktingar i en sådan utsträckning att skrikhögern behöver skaffa stämbandsförstärkare. Man kan också tänka sig mer substantiella konflikter än skrikhögerskrik i samband med att det utrymme vi människor kallar beboeligt krymper.

Allt detta naturligtvis under förutsättning att vi inte agerar för att dämpa klimathotet, som framtids- och framstegsoptimist så tror jag att vi kommer att agera på global nivå.
  • FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2019-06-30 04:22:01 följande:
     du skrev att du tar klimatforskare på allvar för att du inte är klimatforskare Skrattande

Ursäkta, jag såg aldrig att du hade en fundering också, det var så förtvivlat många semaforer i inlägget. Snudd på nytt FL-rekordSkål

Till din fundering. Jag skrev att jag inte är klimatforskare men heller inte vetenskapsförnekare.

Dessa två påståenden kan man kombinera och utifrån dem komma fram till att jag inte ifrågasätter det konsensus som råder bland klimatforskarna om framtida hot mot våra livsbetingelser.

Förstår du resonemangetSkrattande
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-06-29 12:56:40 fö 6 följare :ljande:

Lite såhär:

- Istiderna tog ordentligt tid på sig att utvecklas till just istid, typ tusentals år och kan inte med fördel jämföras med nutidens is och klimatförändring, som kan ske på någon eller några veckor. Grönlands glaciär smälter två miljarder ton is per dygn Vattnet flyter ut i havet.

- Två miljarder ton. En kubikmeter is väger ca ett ton. En kubikkilometer är en miljard kubikmeter, alltså en miljard ton. Två miljarder ton är då ca två kubikkilometer. Grönlandsisen består av ca 2.85 miljoner kubikkilometer. Bortsmältningen är alltså under en miljondel per dygn. 

Du inser att en avsmältning på under en miljondel per dygn innebär att det kan pågå i 10 000 dygn innan en procent har försvunnit? 10 000 dygn är ca 27 år...

https://twitter.com/ulf421/status/1143966304233242624

Är din källa för påståendet det anonyma Twitterkontot @ulf421 med 6 följare? 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-06-30 16:40:41 följande:
    Är din källa för påståendet det anonyma Twitterkontot @ulf421 med 6 följare? 
    Uträkningen stämmer iofs, alltså såtillvida att en miljart ton is motsvarar en kubikkilometer.

Vad twittaren inte beaktat är att issmältningen på Grönland accelererar allt snabbare så Twitter-Ulf behöver nog lära sig integralekvationer för att göra en beräkning som ens kan göra anspråk på att vara en beräkning.

Här blir det liksom mer som om en gosse i Norrbotten skulle notera den allra första snösmältningen årets första vårkänningsdag och sen springa in till mamma och säga "Mamma, vi måste flytta - snön kommer inte att försvinna på en miljard år"Solig
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2019-06-30 18:11:31 följande:

Uträkningen stämmer iofs, alltså såtillvida att en miljart ton is motsvarar en kubikkilometer.

Vad twittaren inte beaktat är att issmältningen på Grönland accelererar allt snabbare så Twitter-Ulf behöver nog lära sig integralekvationer för att göra en beräkning som ens kan göra anspråk på att vara en beräkning.

Här blir det liksom mer som om en gosse i Norrbotten skulle notera den allra första snösmältningen årets första vårkänningsdag och sen springa in till mamma och säga "Mamma, vi måste flytta - snön kommer inte att försvinna på en miljard år"

Hehe, det var precis dit jag ville komma
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?