• sunflower85

Bpd avundsjuka på barn

Måste få ställa en fråga för att se om det här är vanligt. Min flickvän har diagnosen borderline. Vi har varit tillsammans i 2 år och bestämde oss nyligen för att flytta ihop. Jag har ett barn sen en tidigare relation som bor hos mig ca 75% av tiden. Innan vi flyttade ihop så klickade hon bra med mitt barn men nu!! Helt ärligt så känns det som att hon är svartsjuk på mitt barn! Hon säger vad jag tycker är taskiga saker om mitt barn till mig, hon tycker att han tar för mycket av min tid, blir svartsjuk om jag gör saker själv med mitt barn, tycker inte om när jag ska iväg med mitt barn på samtal i skolan osv. ibland stör hon sig bara mitt barn kommer in i rummet!! Vad är det här?! Och är det vanligt med bpd? I mina ögon är det så sjukt konstigt. Vill poängtera att mitt barn är ett väldigt lätt barn att ha och göra med, inget kaxigt barn som säger emot osv. så förstår inte vad hon stör sig på? Är det för att något annat tar min tid? Kan någon ge mig lite rätsida på detta, ser snart ingen annan utväg än att göra slut.

• Svar på tråden Bpd avundsjuka på barn
  • Anonym (hallå)
    sunflower85 skrev 2024-01-16 16:02:56 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv! Håller helt med. Jag har sagt till henne att jag har ett ansvar för mitt barn, mitt barns bälmående är mitt ansvar. Men vet helt ärligt inte om hon tar til sig det. Hon bara typ skriker som ett barn att hon inte vill komma på andraplats osv. och jag försöker förklara att de har helt olika platser i mitt liv, de konkurrerar ju inte om samma plats. Ibland vet jag inte ens hur jag ska argumentera med henne för det blir så ologiskt att jag inte vet vad jag ska säga. Sen har man ju lärt sig att man måste respektera och lyssna till andras känslor men ibland känner jag som att vi pratar två olika språk.
    Kanske dags att du faktisk svarar henne med hennes språk då?

Säg "Om du har ett förhållande med en förälder så hamnar du på andraplats! Det är så det måste vara. Däremot får det inte de konsekvenser som du verkar tro att det får, eftersom era roller i mitt liv är så olika.

Men ja, min son kommer först. Jag vill inte ha en kärleksrelation med min son, men jag kommer sätta hans BEHOV före både mina och dina ifall det någonsin skulle krävas, eftersom han är ett barn och du är en vuxen."

Sedan står du på dig. 
  • Anonym (bort)
    sunflower85 skrev 2024-01-16 16:02:56 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv! Håller helt med. Jag har sagt till henne att jag har ett ansvar för mitt barn, mitt barns bälmående är mitt ansvar. Men vet helt ärligt inte om hon tar til sig det. Hon bara typ skriker som ett barn att hon inte vill komma på andraplats osv. och jag försöker förklara att de har helt olika platser i mitt liv, de konkurrerar ju inte om samma plats. Ibland vet jag inte ens hur jag ska argumentera med henne för det blir så ologiskt att jag inte vet vad jag ska säga. Sen har man ju lärt sig att man måste respektera och lyssna till andras känslor men ibland känner jag som att vi pratar två olika språk.
    sunflower85 skrev 2024-01-16 16:09:01 följande:
    Ja det är ju just det att det känns som en lång väg och under tiden tar man ju skada. Resonera är totalt omöjligt ibland. Jag försöker säga att det känns väldigt själviskt av henne att låta hennes känslor gå före alla andras behov (blir lite den som skriker högst får som de vill) men jag tror inte att hon kan resonera logiskt när hon känner alla de känslorna. Sen är ju problemet att hon oxå sårar mig, när hon gör slut och säger elaka saker. Sen när hon mår bra igen så känner hon att man liksom ska skaka av sig det.

Utsätt inte dig själv och ditt barn för det här. Det kommer bara att bli värre och det kan börja skada ditt barns uppväxt allvarligt, för snart kommer hon inte att hålla det bara när barnet inte hör. Barn förstår och märker dessutom mer än det som sägs rakt ut.

Jag är själv uppvuxen med en mamma med borderline. Och det var ärligt talat helvetet på jorden och har krävt många år av terapi för att komma vidare ifrån. Men det är ju svårt att välja bort barnets egen mamma, och svårt för biologiskt barn att bli fri. Hade det varit en styvmamma, som min pappa valt, trots hur hon behandlade oss barn, då hade det varit ett dubbelt svek. 

Det är dock svårt att göra slut med såna här människor. Hon kommer sannolikt att ta till vad som helst för att få dig att stanna, kanske tom hot om självmord. Men det är inte ditt ansvar att se till att hon har det bra, det är hennes ansvar som vuxen. Ditt ansvar är däremot att se till att ditt barn har det bra, och att du själv har det bra. Så gå inte på hennes hot, för ofta är det bara tomma hot.

Om hon lovar bättring och terapi så kan du föreslå att ni tar en paus medan hon jobbar med sig själv och sen återupptar relationen när hon är redo att ha en sund och vuxen relation och förmåga att se ditt barns behov och din föräldraroll. 
  • Anonym (Omg)

Läst igenom alla dina svar nu TS. Helt ärligt, vad är det som är bra med denna tjejen? Det negativa är ju hisnande...

sunflower85 skrev 2024-01-16 16:09:01 följande:
    Ja det är ju just det att det känns som en lång väg och under tiden tar man ju skada. Resonera är totalt omöjligt ibland. Jag försöker säga att det känns väldigt själviskt av henne att låta hennes känslor gå före alla andras behov (blir lite den som skriker högst får som de vill) men jag tror inte att hon kan resonera logiskt när hon känner alla de känslorna. Sen är ju problemet att hon oxå sårar mig, när hon gör slut och säger elaka saker. Sen när hon mår bra igen så känner hon att man liksom ska skaka av sig det.
  • sunflower85
    Anonym (Omg) skrev 2024-01-17 20:28:28 följande:

Läst igenom alla dina svar nu TS. Helt ärligt, vad är det som är bra med denna tjejen? Det negativa är ju hisnande...

Det som är problemet är att på samma sätt som det kan vara jobbigt åt ena hållet så är det helt fantastiskt åt andra. Den här problematiken är ju inget som märks dagligen och när den inte är där så har vi det hur bra som helst. Allt är liksom perfekt förutom att hon stundtals blir på det här sättet. Det är väll det som gör det svårt...
  • Anonym (K)
    sunflower85 skrev 2024-01-18 05:57:07 följande:
    Det som är problemet är att på samma sätt som det kan vara jobbigt åt ena hållet så är det helt fantastiskt åt andra. Den här problematiken är ju inget som märks dagligen och när den inte är där så har vi det hur bra som helst. Allt är liksom perfekt förutom att hon stundtals blir på det här sättet. Det är väll det som gör det svårt...

Jo, men det är ju en vardag där du känner dig låst och inte kan lämna hemmet som du vill. Det är bra mellan er så länge du krymper ditt liv. Då är det ju egentligen inte bra. 

• Anonym (W)
    Och ditt barn ska behöva stå ut med hennes svartsjuka inställning bara för att ni har det fantastiskt stundtals?
  • Anonym (C)
    Det som gör det svårt är din inställning där du tror att du kan ändra henne.. 

istället för att inse att livet med en sån människa kommer bli ett helvete, för att du inte accepterar det.

Hon gör alltså slut med dig för att få sin vilja igenom och att du ska springa efter. Det är ett manipulerande beteende och det kommer ej bli bättre. 

Ta en titt på den där länken innan så fanns det en annan länk där om hur man ska överleva i ett borderline förhållande.. 

Och ska du göra det, ska det ej gå ut över din son, för du vet inte vad hon gör mot honom när du inte är inärheten.. 

Jag vill inte måla fan på väggen och säga att borderline personer är världens mest hemska människor för det är de säkert inte. Men förstår du kanske allvaret?
  • Anonym (W)
    Anonym (C) skrev 2024-01-18 07:54:33 följande:
    Det som gör det svårt är din inställning där du tror att du kan ändra henne.. 

istället för att inse att livet med en sån människa kommer bli ett helvete, för att du inte accepterar det.

Hon gör alltså slut med dig för att få sin vilja igenom och att du ska springa efter. Det är ett manipulerande beteende och det kommer ej bli bättre. 

Ta en titt på den där länken innan så fanns det en annan länk där om hur man ska överleva i ett borderline förhållande.. 

Och ska du göra det, ska det ej gå ut över din son, för du vet inte vad hon gör mot honom när du inte är inärheten.. 

Jag vill inte måla fan på väggen och säga att borderline personer är världens mest hemska människor för det är de säkert inte. Men förstår du kanske allvaret?
    Vilken länk menar du? Scrollade igenom tråden, men verkar ha missat den.
  • Anonym (C)
    Anonym (W) skrev 2024-01-18 09:12:42 följande:
    Vilken länk menar du? Scrollade igenom tråden, men verkar ha missat den.
    Den här

Men den jag såg lite fort i flödet hette: If You Date Someone With Borderline Personality Disorder (BPD)...Watch This Video

ifrån healthygamerGG.

Förmodligen lite mer om hur man bör hantera det.
  • Anonym (W)
    Anonym (C) skrev 2024-01-18 09:42:44 följande:
    Den här

Men den jag såg lite fort i flödet hette: If You Date Someone With Borderline Personality Disorder (BPD)...Watch This Video

ifrån healthygamerGG.

Förmodligen lite mer om hur man bör hantera det.
    Tack
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Men TS, du beskriver ju precis det jag skrev. Hon är som en drog. Berg och dalbana.

Antingen är det fantastiskt, eller så är det dåligt. Aldrig mitt emellan. Du kastas mellan hopp och förtvivlan. Sunda relationer fungerar inte så. Vettiga partners beter sig inte som hon, ens ibland. Alla par kan bråka, alla förhållanden går upp och ner, men inte på den nivån.

Hon behandlar dig illa, bryr sig bara om sina egna behov och skyller ifrån sig. Samtidigt har du utvecklat något slags beroende av henne. Du verkar hoppas att hon ska ändra sig, men det kommer inte att hända. 

• Anonym (hallå)
    Bra sex, gissningsvis? 

Du har kunnat specificera de dåliga sidorna bra, men är lite generisk/svävande när det gäller de bra sidorna. 

Exakt vad är det  med just henne som du kommer sakna? 

(Och är det värt det, om det kostar din son en trygg uppväxt och eventuellt i förlängingen, en relation till din son. Han kan säga upp bekantskapen med dig/er när han är vuxen...)
  • LillaMorsan

Men herregud gör slut nu. Din son kommer få psykiska skador för livet av att behöva stå ut med en så labil människa och behandlas sådär!!!! Prioritera rätt. 

• Anonym (S)

Tänkte en sak när jag läste ts, men ändrade mig under trådens gång. Flickvännen verkar verkligen gränslös och inte alls må bra!
    Men det första jag tänkte är om hon har fog för sin avundsjuka och svartsjuka? Ni är ju ändå en familj på tre nu där alla är värda lika mycket, alla ska respekteras, allas åsikter ska räknas. Många föräldrar går mer in i föräldrarollen än i partnerrollen, så partnern blir som en främling i förälderns och barnets liv. En tillvaro som kan göra vem som helst knäpp. Att inte räknas, att vara den ständiga tvåan, allt ska anpassas efter barnet. Säger barnet till föräldern att "Hoppa!" så frågar man "Hur högt, min älskling?".
    En vettig människa klarar av båda rollerna som förälder och partner, får samtliga att känna sig älskade, sedda och värdefulla. Samtidigt som krav ställs på nya partnern och på barnet att man är tre! Ingen ska tillåtas bete sig som ett svin mest "bara för att". Vet många nya partners som mår dåligt för att de värderas lägre än katten i förhållandet. De är där för att sköta marktjänst åt föräldern och barnet.

Svar på tråden Bpd avundsjuka på barn