• sunflower85

Bpd avundsjuka på barn

Måste få ställa en fråga för att se om det här är vanligt. Min flickvän har diagnosen borderline. Vi har varit tillsammans i 2 år och bestämde oss nyligen för att flytta ihop. Jag har ett barn sen en tidigare relation som bor hos mig ca 75% av tiden. Innan vi flyttade ihop så klickade hon bra med mitt barn men nu!! Helt ärligt så känns det som att hon är svartsjuk på mitt barn! Hon säger vad jag tycker är taskiga saker om mitt barn till mig, hon tycker att han tar för mycket av min tid, blir svartsjuk om jag gör saker själv med mitt barn, tycker inte om när jag ska iväg med mitt barn på samtal i skolan osv. ibland stör hon sig bara mitt barn kommer in i rummet!! Vad är det här?! Och är det vanligt med bpd? I mina ögon är det så sjukt konstigt. Vill poängtera att mitt barn är ett väldigt lätt barn att ha och göra med, inget kaxigt barn som säger emot osv. så förstår inte vad hon stör sig på? Är det för att något annat tar min tid? Kan någon ge mig lite rätsida på detta, ser snart ingen annan utväg än att göra slut.

• Svar på tråden Bpd avundsjuka på barn
  • sunflower85
    Anonym (Ö) skrev 2024-01-16 07:14:01 följande:

Du måste ju göra slut, helst igår. Det där kommer ju aldrig funka! Stackars ditt barn! Du har låtit det pågå alldeles för länge.

Ja jag känner ju att det är ohållbart, så konstigt att jag inte såg något innan. Vill poängtera att hon har aldrig visat eller sagt något till mitt barn utan säger det bara till mig.
  • sunflower85
    Anonym (W) skrev 2024-01-16 07:57:18 följande:

För att svara på din fråga - ja, detta kan absolut ha med bpd att göra. Personer med bpd har ju ett mycket stort behov av uppmärksamhet, bekräftelse och trygghet, och en kärlekspartner blir oftast den person som får fylla hela det behovet för bpd-personen. Bpd-personen har behov av att känna att de betyder allt för sin partner. Därför är svartsjuka vanligt hos personer med bpd. Din sambo känner troligtvis att ditt barn konkurrerar med henne om din kärlek.

Oavsett om beteendet beror på bpd eller inte så behöver du sätta ned foten. Prata med sambon om att detta är ett oacceptabelt beteende. Om hon inte förändrar sig så tycker jag att du ska lämna relationen, för ditt barns skull.

Ja jag har ju märkt liknande typer av beteende i andra situationer. Hon tycker inte om när jag spenderar tid utan henne. Jag försöker prata med henne och förklara på ett lugnt sätt, men det leder ju till ett dåligt samvete i mig och gör att jag spenderar mindre och mindre tid utanför hemmet. Känslan i mig själv blir att jag känner mig otillräcklig för att jag inte kan få henne att känna den kärleken och tryggheten. Med mitt barn känner jag dock att jag inte kan kompromissa, mitt barn behöver min tid, men hon kommer på alla möjliga anledningar om att mitt barn är krävande osv. Jag menar i vissa stunder känns det som att hon är mer krävande på uppmärksamhet än vad mitt barn är, vilket leder till att jag sliter mig själv itu.
  • sunflower85
    Anonym (SL) skrev 2024-01-16 08:22:33 följande:

Oavsett om beteendet är "normalt" med borderline eller inte så är det ju inte något som ditt barn ska stå ut med.
    Var tydlig med att du INTE accepterar det, sätt gränser och tumma inte en millimeter. Anpassa inte.

Borderline eller EIPS är ju en svår psykiatrisk diagnos, både som drabbad och som anhörig.
    Att hennes beteenden kommer nu beror antagligen på att hon har kunnat hålla dem i schack så länge ni inte bodde ihop.

En del av EIPS-diagnosen är svårigheter att ha nära relationer med människor, de klarar inte av närhet men klarar inte heller av avsked (det blir I hate you-don't leave me) och de har en avundsdjup tomhet inom sig där de behöver oändlig bekräftelse och ser andra människor (som exempelvis barn) som konkurrens och hot.
    De har ofta svårt att se sin del i händelseförlopp och lägger allt utanför sig själva.

En annan del av EIPS är att personen ofta har svårt att känsloreglera, helst när hen känner sig hotad, kränkt eller inför avsked. Var beredd på det. Dettq kan nämligen ta orimliga proportioner och många är dessutom långsinta.
    För den anhörige är det väldigt tufft att ställas inför extrema utbrott, hot om självmord, få saker kastade på sig eller liknande.

Se det sambon visar upp nu som som varningstecken.
    Sätt en gräns här och nu, både för henne och för dig själv. Du kommer behöva vara grindvakt...fråga dig själv om du orkar det?

Jag vet inte vad jag ska göra för jag älskar henne väldigt mycket men det känns också som att saker inte går att fixa på annat sätt än att jag anpassar mig. Jag menar jag är inte en kille som spenderar en massa tid med vänner eller springer ute på helgerna, min tid fördelas emellan henne och mitt barn men det är ändå inte tillräckligt för henne. Jag skulle säga att jag jämfört med andra spenderar extremt lite tid utanför hemmet. Om jag bara säger att jag ska ta en fika på stan med en familjemedlem så blir det en diskussion och även om jag sätter ner foten och sen går och gör det så är jag bara nervös och har dåligt samvete.
  • sunflower85
    Anonym (K) skrev 2024-01-16 09:25:34 följande:

Om det funkade när ni var särbo ska ni kanske återgå till det. Kanske bör ni göra det rätt snabbt, innan sambosituationen förstör relationen helt - om du vill fortsätta att ha henne som flickvän alltså. 

Problemet är ju att jag vill ju dela mitt liv och vardag med henne. Känns så konstigt att ha en relation där man vet att man inte kan bo ihop. Jag menar även om man väntar tills mitt barn blivit vuxet och flyttat ut, hur blir det då? Kommer hon tycka att det är ett problem om mitt barn vill komma och spendera tid, sova över eller kanske hamnar i en situation där han behöver flytta hem igen. Vet inte...
  • sunflower85
    Anonym (SL) skrev 2024-01-16 09:19:44 följande:
    Jag är uppvuxen med mamma och syster med EIPS....Jag har anpassat mig hela mitt liv och ändå har det aldrig räckt...

Det är det du behöver inse. Hon kommer aldrig vara nöjd. Hennes behov är som en bottenlös brunn.
    Men ska du vara med henne och samtidigt vara en bra förälder till ditt barn och inte förlora dig själv så behöver du lägga över ansvaret där det hör hemma. Du måste välja att inte få dåligt samvete.
    Läs på om EIPS för att förstå men inte för att anpassa och begränsa dig utifrån hennes känslor.
    Ska du vara med henne kommer det behövas tjock hud...

Hon har ansvaret för SINA känslor och det som EIPSen orsakar och framförallt göra något åt det. Fördelen är ju att hon har en diagnos. Har hon någon hjälp för den?
    Det är ju just det här jag är orolig för...att det aldrig skall räcka. Ok om jag var själv och hade all tid att lägga på henne men mitt barn måste ju komma först. Sen tycker jag inte att det betyder att inte hon och jag har kvalitetstid, vi åker ofta iväg och gör saker bara vi osv så hon får ju tid. Jag försöker respektera hennes behov såsom att hon ibland bara vill stänga in sig i ett rum men då tycker hon att jag oxå skall vara där med henne och så funkar det ju inte om man har barn. Känns som att det ibland inte går att göra henne nöjd. 
  • sunflower85
    Anonym (W) skrev 2024-01-16 09:00:40 följande:
    Men varför blir du nervös och får dåligt samvete? Du gör inget fel för att du träffar vänner eller familj. Din sambo måste acceptera att det finns andra viktiga personer i ditt liv, i synnerhet ditt barn. Och ja, detta är mycket svårare för henne pga hennes diagnos, men det innebär inte att du ska rätta dig efter hennes krav. Jag förstår att det tufft att lämna någon man älskar, men är du beredd att fortsätta så här? Att inte kunna träffa familj eller vänner utan hon skuldbelägger dig? Och tänk på ditt barn. Är det rätt att hen ska utsättas för din sambos svartsjuka och orimliga krav? Vad gör du om hennes beteende eskalerar? Tänk på ditt barn i första hand här. Även om du står ut med sambons beteende, så ska inte ditt barn behöva göra det.
    Det känns som att hon liksom förstör lite det roliga med det om du förstår hur jag menar...även om jag går iväg och fikar tex så sitter jag och tänker på att vi bråkat och att hon är ledsen hemma. Jag blir bara så ledsen över att hon är så missnöjd för i mina ögon så har vi inget att egentligen bråka över. Ibland om jag sätter emot så blir hon arg och gör slut, det är väldigt känslomässigt jobbigt för i början tog jag ju det verkligen på allvar och tänkte att nu förlorar jag henne vilket gjorde ont, nu förstår jag dock att det är något typ av hot.
  • sunflower85
    Anonym (C) skrev 2024-01-16 10:08:28 följande:
    Bpd avundsjuka på barn
    No shit? Vaknade du nyss???!?!?!

BPD är typ en konstant känsla och rädsla för att i vilken sekund som helst bara bli lämnad och alla dåliga och manipulativa beteenden som härstammar från det.

Det betyder prata skit om andra, försöka förstöra förhållanden och skita i allt det andra.

En med borderline kan typ börja misshandla och hämnas bara för att du ens råkar titta på någon annan.
    Vi pratade mycket om hennes diagnos innan, men så här i efterhand så känns det som att hon hade väldigt lite självinsikt. Kanske för att hon då inte var så insyltad i relationen. Hon har ju alltid "anledningar" till varför hon blir upprörd men i mina ögon är det ju anledningar som för mig inte ens går att förutspå. Om jag exempelvis behöver åka in till sjukhuset med en anhörig så kan det trigga henne för att hon vill att jag hellre skall vara med henne. Jag undrar liksom vart empatin är. För mig är det en självklarhet att min partner ska få finnas där för sina anhöriga. Vet ju att det finns en rädsla att bli lämnad, vilket är sorgligt men just nu så ser jag inte det för det är ju hon som konstant gör slut med mig.
  • sunflower85
    olof 45 skrev 2024-01-16 10:18:04 följande:
    Bpd avundsjuka på barn
    Jag tror du måste ha en diskussion med henne, och säga som det är.

Att du upplever att hon har ett väldigt stort behov av kärlek och bekräftelse, och att detta kanske har att göra med hennes diagnos? Du är villig att ge henne tid, uppmärksamthet och kärlek, för du älskar henne, MEN;

- du måste få lov att umgås med andra också. Det är inte sunt att hämga upp hela sin tillvaro på en person, och om du dissar alla andra så förstör du andra viktiga relationer i ditt liv. Detta måste hon förstå - kanske prata med en psykolog om. Men du köper inte att det skulle vara "fel av dig" att vilja umgås med andra ibland - för det är det inte.

- VIKTIGAST: ett barn är alltid den viktigaste personen i en förälders liv. Ren biologi. Du har ett ansvar för ditt barn, och du skulle ge ditt liv för honom. Förklara för henne att du upplever att hon verkar konkurrera med sonen, säger negativa saker om sonen osv - och det skadar ert förhållande, alltså pojkvän-flickvän-förhållandet. Detta behöver hon kanske också prata med någon om, men hon måste förstå att det är SKILLNAD mellan ett kärleksförhållande och ett barn-förälder-förhållande, och sluta konkurrera genast. Enda sättet att få dig att älska henne mera, är att hon visar respekt för din relation till din son! Han är ett barn under en kort tid, och du måste vara där 100% för honom. För att det är vad DU vill, inte vad "den jobbiga ungen kräver". Förstår hon skillnaden? Kan hon respektera detta?

Om inte, gör slut. 
    Här satte du verkligen ord på hur det känns för mig när hon konkurrerar med mitt barn, som att han är "en jobbig unge som kräver en massa" hon kan till och med ibland säga att hon tror att han gör saker med flit för att ta tid från henne, vilket han inte gör. Hon får för sig att han rör hennes saker osv. Sen i nästa stund så är hon samtidigt jättegullig och vill hitta på något med mitt barn men det känns som att det är på hennes villkor. Jag vill ju inte att hon skall ha den känslan inför mitt barn, han är ju mitt allt. Ibland blir hon upprörd och skriker till mig att hon vill ha mig för sig själv och då blir det så tydligt att hon känner konkurrens.
  • sunflower85
    Studentpappa skrev 2024-01-16 12:07:13 följande:

Hon beter sig som ett oförskämt barn, prioritera din son och dumpa henne. 

Måste ju vara omöjligt att leva med en sådan människa.

Ja alltså jag måste säga att det här beteende chockade mig ganska mycket och ger mig lite känslan av att ha ett till barn istället för en till stöttande vuxen för det känns som det är så märkliga konflikter. Men jag har ju försökt förstå henne utifrån hennes synvinkel och problematik men det börjar bli svårare och svårare.
  • sunflower85
    olof 45 skrev 2024-01-16 12:39:04 följande:
    Hör hon inte själv hur barnsligt det låter, "Jag vill ha dig för mig själv"?

Har du testat att säga det åt henne? T.ex. "Jag vet att det kan vara svårt att analysera sig själv, men vad tror du en psykolog skulle ge dig för råd om han/hon fick höra att du just skrikit åt mig att du "vill ha mig för dig själv"? 

Du kan ge henne bekräftelse ändå, men sätta ner foten ochsäga "Det är bara EN person jag väljer att älska här i livet, och det är du. Men mitt liv innehåller också andra moment, och i längden behövs mera än att två personer sitter och ugglar tillsammans i ett hus. Och att jag har barn, det visste du. Barn kommer före kärleksrelationer mellan vuxna."

Den där sista punkten måste du tydliggöra. Du gör ditt barn och dig själv en otjänst om du inte får henne att förstå att ditt barn är skitviktig för dig!
    Ibland har jag ju blivit väldigt frustrerad och sagt att jag tycker att det är barnsligt, men då gör hon en sak som hon ofta gör där hon menar på att "alla andra" skulle tycka som hon gör! Vilka de här "alla andra" är vet jag inte. 
    Ibland har jag sagt att jag vill gå och prata med någon utomstående om det här men hon är rädd att de skall säga till mig att lämna henne. 
    Hon säger till mig att hon inte tycker att barn ska komma på första plats, hon menar på att barn flyttar hemifrån och då är ens partner kvar, vilket för mig är ett helt absurt tänk. 
  • sunflower85
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-01-16 13:34:59 följande:
    Bpd avundsjuka på barn

Till skillnad mot andra tror jag inte alls att hennes diagnos har det minsta med saken att göra. Det är HON som person, hennes personlighet som gör att hon beter sig/agerar som hon gör. Inte diagnosen. 

Jag har själv haft (!) borderline och har aldrig varit svartsjuk på någon pojkväns barn. Har levt med ett par "pappor" och min nuvarande har 2 barn.
    Det handlar inte om det, utan det är HON som är osäker och otrygg med dig av någon anledning. 

Går hon i behandling? Det finns tyvärr ingen medicinering som hjälper så som för npf diagnoser. Däremot finns det behandlingsalternativ och man kan (till skillnad mot exempelvis ADHD) bli helt frisk.
    Själv gick jag MBT behandling på heltid (var sjukskriven under tiden) i 1,5 år och är frisk sedan många år tillbaka.
    Tipsar om framförallt MBT men även DBT har visat sig fungera bra på borderline. 

Jag är MYCKET påläst och kunnig inom denna diagnos både genom mig själv och genom alla jag träffat privat och i behandlingen. Hade gruppterapi 2 gör i veckan så har träffat minst 100 pers med denna diagnos. 

När det gäller empati är det en osanning som folk ofta tror om bpd personer - sanningen är att bpd personer har mer empati än "normalstörda", detta då känslorna (alla känslor) är tusen gånger starkare. Tänk på det!
    Lycka till hur du än väljer att göra.

Ja jag misstänker att det är en blandning. När jag försöker fråga vad det handlar om så är det ju mycket svartsjuka på att någon annan får min tid som det grundar sig i. Men det är en så speciell situation att känna att en annan vuxen person är svartsjuk på ditt barn. Hon blir oxå ibland nästan lite paranoid i det och tror att mitt barn hittar på saker. Hon äter medicin och har påbörjat behandling. Vet inte om jag ska bli mer eller mindre orolig ifall det är hennes personlighet för då tycker jag att hon har ganska skeva värderingar.
    Grattis till att ha blivit helt frisk, starkt jobbat!
  • sunflower85
    Anonym (SL) skrev 2024-01-16 13:05:28 följande:
    Acceptera inte att hon gör slut. Det är ju ett vidrigt och elakt maktmedel hon håller på med.
    Säg att nästa gång du gör det så kommer det att vara slut.
    Sen håller du det. 

En diagnos kan vara en förklaring men får aldrig bli en ursäkt till skitbeteende men det blir det tyvärr ofta hos människor som lider av EIPS (och de anhöriga tar över detta) av de enkla anledningen att EIPSarna inte kan se sitt eget beteende och hur det påverkar andra. Hon kommer inte ha "normala" gränser. Därför måste du ha det.

Det går inte att vinna mot en som lider av EIPS. Du kommer aldrig lyckas göra henne nöjd, allt som du vill göra för dig/andra kommer hon ta som bevis på att du inte älskar henne och hon kommer att vrida och vända på dina ord, dina handlingar och mena att du borde ha förstått och tolka dem in i absurdum tills du till slut inte vet vad som är vad. Det går inte att prata utifrån logiska resonemang.

Jag har som sagt vuxit upp med en mamma och en syster med EIPS.
    Min uppväxt var ett helvete fyllt med konflikter, maktutövning, psykiskt våld och hot. Mina behov har aldrig någonsin varit i första rummet

Ingen av dem har någonsin kunnat ha fungerande kärleksrelationer på grund av diagnosen och vad den medför. 
    Min syster förstod det tidigt och lever själv och utan barn. Hon vill inte utsätta någon framförallt inte något barn för det som hon själv växte upp i. Hon har hundar som älskar henne så bottenlöst som hon behöver. Då orkar hon ha kontakt med oss andra i lagom dos.

Mamma har gått in och ut genom relationer, som alltid varit stormiga och dramatiska. Hon har noll insikt i sitt beteende. Hon har jättesvårt i situationer där hon upplever någon jämförelse. Vi har fått sluta ha knytis till julbordet för hon jämförde sig med svärmor och såg vad hon blev tilldelad för rätter som en demonstration om att hon var mindre värd/kompetent/älskad. Helt galet men fullkomligt logiskt i hennes värld. 
    När jag berättar om att vi varit hos svärmor och fikat har det ofta resulterat i utbrott/silent treatment eller annan maktutövning. 
    Hon gillar min svärmor jättemycket men blir som helt uppslukad stundtals i jämförelsen.

Jag skulle aldrig orka leva i en partner-vardag med någon med denna diagnos. Man blir emotionell grindvakt.

Om ni ska vara tillsammans behöver ni båda aktiv hjälp av professionella
    Ja när hon blir riktigt arg så blir jag ju blockad överallt, hon gör slut och ibland har hon tom sökt annat boende. Det gör fruktansvärt ont varje gång och jag får svårare och svårare att lita på henne. 
    Det låter som att du haft det väldigt tufft med både mamma och syster som har bpd, det kan inte ha varit lätt. Jag vet ju inte riktigt heller om det är bra för mitt barn att ha denna person som bonusförälder om detta fortsätter. Hon äter medicin och har påbörjat terapi.
  • sunflower85
    Anonym (om) skrev 2024-01-16 14:45:02 följande:
    Om hon konstant gör slut med dig så varför är det inte slut? Jo för att du låter henne göra som hon vill och behandla dig, och i förlängningen dina anhöriga och vänner, som hon vill. 

Antingen är ni ihop, och du håller på alla dina gränser och hon går i alla terapier som kan vara behjälpliga, eller så är det slut. Håll inte på och vela fram och tillbaka, det skada dig, det skadar henne och det skadar din son. 
    Ja jag vet, jag känner ju att jag kliver på mig själv varenda gång. Hennes förklaring är bara "du vet ju hur jag är, jag säger saker jag inte menar" "hade jag inte velat vara här så hade jag gått" osv. 

Funderar ju på om det här kanske kommer ta för mycket av mig med tanke på att jag även är ensamstående pappa. Jag älskar verkligen henne och vill stötta henne men hon måste låta mig få vara den förälder jag vill vara.
  • sunflower85
    Anonym (hallå) skrev 2024-01-16 15:47:58 följande:
    "Du vet ju hur jag är" är ett dåligt argument - säg bara att visst, du har fått erfara hennes beteende och känner till det men det är inte värdigt en vuxen människa. Säg att du älskar henne men du har inte ork till ett förhållande med henne om hon inte kan bete sig som en vuxen.

Jag skulle INTE orka med en sån som hon. Logiska argument är för viktigt, liksom.

PS. Angående att barn inte ska komma först, är hon heeeeeeelt ute och cyklar. Gör en omröstningstråd här på FL, och visa henne.

Visst, partnern är kvar och partnern ska man därför inte ignorera under barnaåren (givetvis) - men har man satt barn till världen måste man ta hand om dem, och barn till skillnad mot ens VUXNA partner, behöver omsorg, uppfostran osv.

Du är ansvarig för ett barns behov, punkt slut. En vuxen är däremot ytterst själv ansvarig för sina egna behov! 
    Kunde inte sagt det bättre själv! Håller helt med. Jag har sagt till henne att jag har ett ansvar för mitt barn, mitt barns bälmående är mitt ansvar. Men vet helt ärligt inte om hon tar til sig det. Hon bara typ skriker som ett barn att hon inte vill komma på andraplats osv. och jag försöker förklara att de har helt olika platser i mitt liv, de konkurrerar ju inte om samma plats. Ibland vet jag inte ens hur jag ska argumentera med henne för det blir så ologiskt att jag inte vet vad jag ska säga. Sen har man ju lärt sig att man måste respektera och lyssna till andras känslor men ibland känner jag som att vi pratar två olika språk.
  • sunflower85
    Anonym (W) skrev 2024-01-16 15:23:05 följande:
    Allt du skriver om henne är klassiska borderlinesymtom, så om hon fortsätter med behandlingen, och tar till sig den, så är chanserna goda att det här svartsjuka, destruktiva beteendet mildras. Det kan dock ta tid, och någon garanti finns det ju inte, så frågan är om du orkar vänta. Framför allt, ska ditt barn behöva stå ut med detta? Hon säger till dig att barn inte ska vara prio ett, vilket ju är helt sjukt. Vill du verkligen vara tillsammans med en sådan person, även om det är personens bpd som får hen att säga så?

Jag tror det är lönlöst att försöka resonera med henne. Bpd-personer är så förblindade av alla starka känslor att det oftast inte går. Varje gång du ger uppmärksamhet åt någon annan så får hon sannolikt panikkänslor över att du ska överge henne och då lägger hon all energi på att stilla den paniken. Rationella argument blir då helt betydelselösa. I hennes värld är det rimligt att hon har dig helt för sig själv, för om hon inte får det känner hon sig förtvivlad.

Att hon gör slut med dig hela tiden måste ju vara enormt påfrestande, men också klassiskt borderlinebeteende.
    Ja det är ju just det att det känns som en lång väg och under tiden tar man ju skada. Resonera är totalt omöjligt ibland. Jag försöker säga att det känns väldigt själviskt av henne att låta hennes känslor gå före alla andras behov (blir lite den som skriker högst får som de vill) men jag tror inte att hon kan resonera logiskt när hon känner alla de känslorna. Sen är ju problemet att hon oxå sårar mig, när hon gör slut och säger elaka saker. Sen när hon mår bra igen så känner hon att man liksom ska skaka av sig det.
  • sunflower85
    Anonym (Omg) skrev 2024-01-17 20:28:28 följande:

Läst igenom alla dina svar nu TS. Helt ärligt, vad är det som är bra med denna tjejen? Det negativa är ju hisnande...

Det som är problemet är att på samma sätt som det kan vara jobbigt åt ena hållet så är det helt fantastiskt åt andra. Den här problematiken är ju inget som märks dagligen och när den inte är där så har vi det hur bra som helst. Allt är liksom perfekt förutom att hon stundtals blir på det här sättet. Det är väll det som gör det svårt...
Svar på tråden Bpd avundsjuka på barn