Anonym (SL) skrev 2024-01-16 13:05:28 följande:
Acceptera inte att hon gör slut. Det är ju ett vidrigt och elakt maktmedel hon håller på med.
Säg att nästa gång du gör det så kommer det att vara slut.
Sen håller du det.
En diagnos kan vara en förklaring men får aldrig bli en ursäkt till skitbeteende men det blir det tyvärr ofta hos människor som lider av EIPS (och de anhöriga tar över detta) av de enkla anledningen att EIPSarna inte kan se sitt eget beteende och hur det påverkar andra. Hon kommer inte ha "normala" gränser. Därför måste du ha det.
Det går inte att vinna mot en som lider av EIPS. Du kommer aldrig lyckas göra henne nöjd, allt som du vill göra för dig/andra kommer hon ta som bevis på att du inte älskar henne och hon kommer att vrida och vända på dina ord, dina handlingar och mena att du borde ha förstått och tolka dem in i absurdum tills du till slut inte vet vad som är vad. Det går inte att prata utifrån logiska resonemang.
Jag har som sagt vuxit upp med en mamma och en syster med EIPS.
Min uppväxt var ett helvete fyllt med konflikter, maktutövning, psykiskt våld och hot. Mina behov har aldrig någonsin varit i första rummet
Ingen av dem har någonsin kunnat ha fungerande kärleksrelationer på grund av diagnosen och vad den medför.
Min syster förstod det tidigt och lever själv och utan barn. Hon vill inte utsätta någon framförallt inte något barn för det som hon själv växte upp i. Hon har hundar som älskar henne så bottenlöst som hon behöver. Då orkar hon ha kontakt med oss andra i lagom dos.
Mamma har gått in och ut genom relationer, som alltid varit stormiga och dramatiska. Hon har noll insikt i sitt beteende. Hon har jättesvårt i situationer där hon upplever någon jämförelse. Vi har fått sluta ha knytis till julbordet för hon jämförde sig med svärmor och såg vad hon blev tilldelad för rätter som en demonstration om att hon var mindre värd/kompetent/älskad. Helt galet men fullkomligt logiskt i hennes värld.
När jag berättar om att vi varit hos svärmor och fikat har det ofta resulterat i utbrott/silent treatment eller annan maktutövning.
Hon gillar min svärmor jättemycket men blir som helt uppslukad stundtals i jämförelsen.
Jag skulle aldrig orka leva i en partner-vardag med någon med denna diagnos. Man blir emotionell grindvakt.
Om ni ska vara tillsammans behöver ni båda aktiv hjälp av professionella
Ja när hon blir riktigt arg så blir jag ju blockad överallt, hon gör slut och ibland har hon tom sökt annat boende. Det gör fruktansvärt ont varje gång och jag får svårare och svårare att lita på henne.
Det låter som att du haft det väldigt tufft med både mamma och syster som har bpd, det kan inte ha varit lätt. Jag vet ju inte riktigt heller om det är bra för mitt barn att ha denna person som bonusförälder om detta fortsätter. Hon äter medicin och har påbörjat terapi.