• Anonym (W)

Bpd avundsjuka på barn

För att svara på din fråga - ja, detta kan absolut ha med bpd att göra. Personer med bpd har ju ett mycket stort behov av uppmärksamhet, bekräftelse och trygghet, och en kärlekspartner blir oftast den person som får fylla hela det behovet för bpd-personen. Bpd-personen har behov av att känna att de betyder allt för sin partner. Därför är svartsjuka vanligt hos personer med bpd. Din sambo känner troligtvis att ditt barn konkurrerar med henne om din kärlek.

Oavsett om beteendet beror på bpd eller inte så behöver du sätta ned foten. Prata med sambon om att detta är ett oacceptabelt beteende. Om hon inte förändrar sig så tycker jag att du ska lämna relationen, för ditt barns skull.

• Anonym (W)
    sunflower85 skrev 2024-01-16 08:35:42 följande:
    Jag vet inte vad jag ska göra för jag älskar henne väldigt mycket men det känns också som att saker inte går att fixa på annat sätt än att jag anpassar mig. Jag menar jag är inte en kille som spenderar en massa tid med vänner eller springer ute på helgerna, min tid fördelas emellan henne och mitt barn men det är ändå inte tillräckligt för henne. Jag skulle säga att jag jämfört med andra spenderar extremt lite tid utanför hemmet. Om jag bara säger att jag ska ta en fika på stan med en familjemedlem så blir det en diskussion och även om jag sätter ner foten och sen går och gör det så är jag bara nervös och har dåligt samvete.
    Men varför blir du nervös och får dåligt samvete? Du gör inget fel för att du träffar vänner eller familj. Din sambo måste acceptera att det finns andra viktiga personer i ditt liv, i synnerhet ditt barn. Och ja, detta är mycket svårare för henne pga hennes diagnos, men det innebär inte att du ska rätta dig efter hennes krav. Jag förstår att det tufft att lämna någon man älskar, men är du beredd att fortsätta så här? Att inte kunna träffa familj eller vänner utan hon skuldbelägger dig? Och tänk på ditt barn. Är det rätt att hen ska utsättas för din sambos svartsjuka och orimliga krav? Vad gör du om hennes beteende eskalerar? Tänk på ditt barn i första hand här. Även om du står ut med sambons beteende, så ska inte ditt barn behöva göra det.
  • Anonym (W)
    sunflower85 skrev 2024-01-16 14:20:21 följande:
    Ja jag misstänker att det är en blandning. När jag försöker fråga vad det handlar om så är det ju mycket svartsjuka på att någon annan får min tid som det grundar sig i. Men det är en så speciell situation att känna att en annan vuxen person är svartsjuk på ditt barn. Hon blir oxå ibland nästan lite paranoid i det och tror att mitt barn hittar på saker. Hon äter medicin och har påbörjat behandling. Vet inte om jag ska bli mer eller mindre orolig ifall det är hennes personlighet för då tycker jag att hon har ganska skeva värderingar.
    Grattis till att ha blivit helt frisk, starkt jobbat!
    Allt du skriver om henne är klassiska borderlinesymtom, så om hon fortsätter med behandlingen, och tar till sig den, så är chanserna goda att det här svartsjuka, destruktiva beteendet mildras. Det kan dock ta tid, och någon garanti finns det ju inte, så frågan är om du orkar vänta. Framför allt, ska ditt barn behöva stå ut med detta? Hon säger till dig att barn inte ska vara prio ett, vilket ju är helt sjukt. Vill du verkligen vara tillsammans med en sådan person, även om det är personens bpd som får hen att säga så?

Jag tror det är lönlöst att försöka resonera med henne. Bpd-personer är så förblindade av alla starka känslor att det oftast inte går. Varje gång du ger uppmärksamhet åt någon annan så får hon sannolikt panikkänslor över att du ska överge henne och då lägger hon all energi på att stilla den paniken. Rationella argument blir då helt betydelselösa. I hennes värld är det rimligt att hon har dig helt för sig själv, för om hon inte får det känner hon sig förtvivlad.

Att hon gör slut med dig hela tiden måste ju vara enormt påfrestande, men också klassiskt borderlinebeteende.
  • Anonym (W)
    sunflower85 skrev 2024-01-18 05:57:07 följande:
    Det som är problemet är att på samma sätt som det kan vara jobbigt åt ena hållet så är det helt fantastiskt åt andra. Den här problematiken är ju inget som märks dagligen och när den inte är där så har vi det hur bra som helst. Allt är liksom perfekt förutom att hon stundtals blir på det här sättet. Det är väll det som gör det svårt...
    Och ditt barn ska behöva stå ut med hennes svartsjuka inställning bara för att ni har det fantastiskt stundtals?
  • Anonym (W)
    Anonym (C) skrev 2024-01-18 07:54:33 följande:
    Det som gör det svårt är din inställning där du tror att du kan ändra henne.. 

istället för att inse att livet med en sån människa kommer bli ett helvete, för att du inte accepterar det.

Hon gör alltså slut med dig för att få sin vilja igenom och att du ska springa efter. Det är ett manipulerande beteende och det kommer ej bli bättre. 

Ta en titt på den där länken innan så fanns det en annan länk där om hur man ska överleva i ett borderline förhållande.. 

Och ska du göra det, ska det ej gå ut över din son, för du vet inte vad hon gör mot honom när du inte är inärheten.. 

Jag vill inte måla fan på väggen och säga att borderline personer är världens mest hemska människor för det är de säkert inte. Men förstår du kanske allvaret?
    Vilken länk menar du? Scrollade igenom tråden, men verkar ha missat den.
  • Anonym (W)
    Anonym (C) skrev 2024-01-18 09:42:44 följande:
    Den här

Men den jag såg lite fort i flödet hette: If You Date Someone With Borderline Personality Disorder (BPD)...Watch This Video

ifrån healthygamerGG.

Förmodligen lite mer om hur man bör hantera det.
    Tack
Svar på tråden Bpd avundsjuka på barn