sunflower85 skrev 2024-01-16 14:20:21 följande:
Ja jag misstänker att det är en blandning. När jag försöker fråga vad det handlar om så är det ju mycket svartsjuka på att någon annan får min tid som det grundar sig i. Men det är en så speciell situation att känna att en annan vuxen person är svartsjuk på ditt barn. Hon blir oxå ibland nästan lite paranoid i det och tror att mitt barn hittar på saker. Hon äter medicin och har påbörjat behandling. Vet inte om jag ska bli mer eller mindre orolig ifall det är hennes personlighet för då tycker jag att hon har ganska skeva värderingar.
Grattis till att ha blivit helt frisk, starkt jobbat!
Allt du skriver om henne är klassiska borderlinesymtom, så om hon fortsätter med behandlingen, och tar till sig den, så är chanserna goda att det här svartsjuka, destruktiva beteendet mildras. Det kan dock ta tid, och någon garanti finns det ju inte, så frågan är om du orkar vänta. Framför allt, ska ditt barn behöva stå ut med detta? Hon säger till dig att barn inte ska vara prio ett, vilket ju är helt sjukt. Vill du verkligen vara tillsammans med en sådan person, även om det är personens bpd som får hen att säga så?
Jag tror det är lönlöst att försöka resonera med henne. Bpd-personer är så förblindade av alla starka känslor att det oftast inte går. Varje gång du ger uppmärksamhet åt någon annan så får hon sannolikt panikkänslor över att du ska överge henne och då lägger hon all energi på att stilla den paniken. Rationella argument blir då helt betydelselösa. I hennes värld är det rimligt att hon har dig helt för sig själv, för om hon inte får det känner hon sig förtvivlad.
Att hon gör slut med dig hela tiden måste ju vara enormt påfrestande, men också klassiskt borderlinebeteende.