• sunflower85

Bpd avundsjuka på barn

Måste få ställa en fråga för att se om det här är vanligt. Min flickvän har diagnosen borderline. Vi har varit tillsammans i 2 år och bestämde oss nyligen för att flytta ihop. Jag har ett barn sen en tidigare relation som bor hos mig ca 75% av tiden. Innan vi flyttade ihop så klickade hon bra med mitt barn men nu!! Helt ärligt så känns det som att hon är svartsjuk på mitt barn! Hon säger vad jag tycker är taskiga saker om mitt barn till mig, hon tycker att han tar för mycket av min tid, blir svartsjuk om jag gör saker själv med mitt barn, tycker inte om när jag ska iväg med mitt barn på samtal i skolan osv. ibland stör hon sig bara mitt barn kommer in i rummet!! Vad är det här?! Och är det vanligt med bpd? I mina ögon är det så sjukt konstigt. Vill poängtera att mitt barn är ett väldigt lätt barn att ha och göra med, inget kaxigt barn som säger emot osv. så förstår inte vad hon stör sig på? Är det för att något annat tar min tid? Kan någon ge mig lite rätsida på detta, ser snart ingen annan utväg än att göra slut.

• Svar på tråden Bpd avundsjuka på barn
  • Anonym (K)

Om det funkade när ni var särbo ska ni kanske återgå till det. Kanske bör ni göra det rätt snabbt, innan sambosituationen förstör relationen helt - om du vill fortsätta att ha henne som flickvän alltså. 

• sunflower85
    Anonym (K) skrev 2024-01-16 09:25:34 följande:

Om det funkade när ni var särbo ska ni kanske återgå till det. Kanske bör ni göra det rätt snabbt, innan sambosituationen förstör relationen helt - om du vill fortsätta att ha henne som flickvän alltså. 

Problemet är ju att jag vill ju dela mitt liv och vardag med henne. Känns så konstigt att ha en relation där man vet att man inte kan bo ihop. Jag menar även om man väntar tills mitt barn blivit vuxet och flyttat ut, hur blir det då? Kommer hon tycka att det är ett problem om mitt barn vill komma och spendera tid, sova över eller kanske hamnar i en situation där han behöver flytta hem igen. Vet inte...
  • sunflower85
    Anonym (SL) skrev 2024-01-16 09:19:44 följande:
    Jag är uppvuxen med mamma och syster med EIPS....Jag har anpassat mig hela mitt liv och ändå har det aldrig räckt...

Det är det du behöver inse. Hon kommer aldrig vara nöjd. Hennes behov är som en bottenlös brunn.
    Men ska du vara med henne och samtidigt vara en bra förälder till ditt barn och inte förlora dig själv så behöver du lägga över ansvaret där det hör hemma. Du måste välja att inte få dåligt samvete.
    Läs på om EIPS för att förstå men inte för att anpassa och begränsa dig utifrån hennes känslor.
    Ska du vara med henne kommer det behövas tjock hud...

Hon har ansvaret för SINA känslor och det som EIPSen orsakar och framförallt göra något åt det. Fördelen är ju att hon har en diagnos. Har hon någon hjälp för den?
    Det är ju just det här jag är orolig för...att det aldrig skall räcka. Ok om jag var själv och hade all tid att lägga på henne men mitt barn måste ju komma först. Sen tycker jag inte att det betyder att inte hon och jag har kvalitetstid, vi åker ofta iväg och gör saker bara vi osv så hon får ju tid. Jag försöker respektera hennes behov såsom att hon ibland bara vill stänga in sig i ett rum men då tycker hon att jag oxå skall vara där med henne och så funkar det ju inte om man har barn. Känns som att det ibland inte går att göra henne nöjd. 
  • sunflower85
    Anonym (W) skrev 2024-01-16 09:00:40 följande:
    Men varför blir du nervös och får dåligt samvete? Du gör inget fel för att du träffar vänner eller familj. Din sambo måste acceptera att det finns andra viktiga personer i ditt liv, i synnerhet ditt barn. Och ja, detta är mycket svårare för henne pga hennes diagnos, men det innebär inte att du ska rätta dig efter hennes krav. Jag förstår att det tufft att lämna någon man älskar, men är du beredd att fortsätta så här? Att inte kunna träffa familj eller vänner utan hon skuldbelägger dig? Och tänk på ditt barn. Är det rätt att hen ska utsättas för din sambos svartsjuka och orimliga krav? Vad gör du om hennes beteende eskalerar? Tänk på ditt barn i första hand här. Även om du står ut med sambons beteende, så ska inte ditt barn behöva göra det.
    Det känns som att hon liksom förstör lite det roliga med det om du förstår hur jag menar...även om jag går iväg och fikar tex så sitter jag och tänker på att vi bråkat och att hon är ledsen hemma. Jag blir bara så ledsen över att hon är så missnöjd för i mina ögon så har vi inget att egentligen bråka över. Ibland om jag sätter emot så blir hon arg och gör slut, det är väldigt känslomässigt jobbigt för i början tog jag ju det verkligen på allvar och tänkte att nu förlorar jag henne vilket gjorde ont, nu förstår jag dock att det är något typ av hot.
  • Anonym (C)
    sunflower85 skrev 2024-01-16 07:00:02 följande:
    Bpd avundsjuka på barn

Måste få ställa en fråga för att se om det här är vanligt. Min flickvän har diagnosen borderline. Vi har varit tillsammans i 2 år och bestämde oss nyligen för att flytta ihop. Jag har ett barn sen en tidigare relation som bor hos mig ca 75% av tiden. Innan vi flyttade ihop så klickade hon bra med mitt barn men nu!! Helt ärligt så känns det som att hon är svartsjuk på mitt barn! Hon säger vad jag tycker är taskiga saker om mitt barn till mig, hon tycker att han tar för mycket av min tid, blir svartsjuk om jag gör saker själv med mitt barn, tycker inte om när jag ska iväg med mitt barn på samtal i skolan osv. ibland stör hon sig bara mitt barn kommer in i rummet!! Vad är det här?! Och är det vanligt med bpd? 

No shit? Vaknade du nyss???!?!?!

BPD är typ en konstant känsla och rädsla för att i vilken sekund som helst bara bli lämnad och alla dåliga och manipulativa beteenden som härstammar från det.

Det betyder prata skit om andra, försöka förstöra förhållanden och skita i allt det andra.

En med borderline kan typ börja misshandla och hämnas bara för att du ens råkar titta på någon annan.
  • Anonym (SL)
    sunflower85 skrev 2024-01-16 09:58:53 följande:
    Det är ju just det här jag är orolig för...att det aldrig skall räcka. Ok om jag var själv och hade all tid att lägga på henne men mitt barn måste ju komma först. Sen tycker jag inte att det betyder att inte hon och jag har kvalitetstid, vi åker ofta iväg och gör saker bara vi osv så hon får ju tid. Jag försöker respektera hennes behov såsom att hon ibland bara vill stänga in sig i ett rum men då tycker hon att jag oxå skall vara där med henne och så funkar det ju inte om man har barn. Känns som att det ibland inte går att göra henne nöjd. 
    Det kommer aldrig att räcka. Och du kommer aldrig göra henne nöjd. Hennes diagnos gör att hon inte kan vara nöjd. 
    Lika bra att förstå det nu.
    Du måste stå ut i det och hitta rimliga gränser utan att få det bekräftat i relationen. Vara nöjd i dig själv.
  • olof 45
    sunflower85 skrev 2024-01-16 09:58:53 följande:
    Jag tror du måste ha en diskussion med henne, och säga som det är.

Att du upplever att hon har ett väldigt stort behov av kärlek och bekräftelse, och att detta kanske har att göra med hennes diagnos? Du är villig att ge henne tid, uppmärksamthet och kärlek, för du älskar henne, MEN;

- du måste få lov att umgås med andra också. Det är inte sunt att hämga upp hela sin tillvaro på en person, och om du dissar alla andra så förstör du andra viktiga relationer i ditt liv. Detta måste hon förstå - kanske prata med en psykolog om. Men du köper inte att det skulle vara "fel av dig" att vilja umgås med andra ibland - för det är det inte.

- VIKTIGAST: ett barn är alltid den viktigaste personen i en förälders liv. Ren biologi. Du har ett ansvar för ditt barn, och du skulle ge ditt liv för honom. Förklara för henne att du upplever att hon verkar konkurrera med sonen, säger negativa saker om sonen osv - och det skadar ert förhållande, alltså pojkvän-flickvän-förhållandet. Detta behöver hon kanske också prata med någon om, men hon måste förstå att det är SKILLNAD mellan ett kärleksförhållande och ett barn-förälder-förhållande, och sluta konkurrera genast. Enda sättet att få dig att älska henne mera, är att hon visar respekt för din relation till din son! Han är ett barn under en kort tid, och du måste vara där 100% för honom. För att det är vad DU vill, inte vad "den jobbiga ungen kräver". Förstår hon skillnaden? Kan hon respektera detta?

Om inte, gör slut. 
  • sunflower85
    Anonym (C) skrev 2024-01-16 10:08:28 följande:
    Bpd avundsjuka på barn
    No shit? Vaknade du nyss???!?!?!

BPD är typ en konstant känsla och rädsla för att i vilken sekund som helst bara bli lämnad och alla dåliga och manipulativa beteenden som härstammar från det.

Det betyder prata skit om andra, försöka förstöra förhållanden och skita i allt det andra.

En med borderline kan typ börja misshandla och hämnas bara för att du ens råkar titta på någon annan.
    Vi pratade mycket om hennes diagnos innan, men så här i efterhand så känns det som att hon hade väldigt lite självinsikt. Kanske för att hon då inte var så insyltad i relationen. Hon har ju alltid "anledningar" till varför hon blir upprörd men i mina ögon är det ju anledningar som för mig inte ens går att förutspå. Om jag exempelvis behöver åka in till sjukhuset med en anhörig så kan det trigga henne för att hon vill att jag hellre skall vara med henne. Jag undrar liksom vart empatin är. För mig är det en självklarhet att min partner ska få finnas där för sina anhöriga. Vet ju att det finns en rädsla att bli lämnad, vilket är sorgligt men just nu så ser jag inte det för det är ju hon som konstant gör slut med mig.
  • Anonym (C)
    sunflower85 skrev 2024-01-16 10:24:18 följande:
    Jag undrar liksom vart empatin är.
    Vilken empati? Kvinnor är extrema.. Men BPD kvinnor är tio gånger så extrema än vad riktiga kvinnor är..

Samma regler gäller dock för BPD kvinnor som för vanliga kvinnor gör.. 

Om du behöver åka till sjukhuset vilket är mycket viktigare än något annat så klappar du henne på rumpan och säger att du kommer hem sedan...

Det är samma klassiska som när en kvinna frågar vem du tycker är attraktivast just där.. Du säger inte "jo, men det är nog Sandra du vet hon som sitter stol 8.." Du säger det är hon du tittar på och ingen annan.. 
  • Anonym (C)
    Anonym (C) skrev 2024-01-16 10:28:55 följande:
    Vilken empati? Kvinnor är extrema.. Men BPD kvinnor är tio gånger så extrema än vad riktiga kvinnor är..

Samma regler gäller dock för BPD kvinnor som för vanliga kvinnor gör.. 

Om du behöver åka till sjukhuset vilket är mycket viktigare än något annat så klappar du henne på rumpan och säger att du kommer hem sedan...

Det är samma klassiska som när en kvinna frågar vem du tycker är attraktivast just där.. Du säger inte "jo, men det är nog Sandra du vet hon som sitter stol 8.." Du säger det är hon du tittar på och ingen annan.. 
    Problemet med BPD kvinnor är att dom har det kvinnliga beteendet gånger 500. Och är man inte on point med varenda ord man säger eller gör, så kommer det att slita ut relationen sen i slutändan. 
Svar på tråden Bpd avundsjuka på barn