Våga ge upp amningen?
Jag har en dotter på 8 veckor och amningen har varit svår från start. I början kunde hon inte ta grepp, det gjorde fruktansvärt ont och jag tyckte bara det var jobbigt. Vi har från start varvat med ersättning av andra anledningar, men nu känner jag att jag skulle vilja ge upp amningen helt. I dagsläget får min dotter 50/50 och amningen går bättre och gör mindre ont. Men jag har fortfarande ångest när hon ska äta, när hon ammar tycker jag mest det är jobbigt och längtar tills hon är mätt. Jag bävar inför nästa tillfälle när hon ska äta och hon måste suga på min tutte. När jag ger flaska känner jag mig avslappnad och trivs med matstunden. Innan jag fick barn hade jag inte funderat över amning, tänkte att det är väl det man vill. Men nu känner jag mer och mer att det inte är min grej. Jag har läst på rätt mycket om senaste forskningen, och det verkar ju som att skillnaderna är väldigt små i utvecklade industrilämder för ammande och flaskmatade barn.. Men samtidigt ekar allt man hört o. Amning i huvudet, att amning ska skydda barnets immunförsvar och ge så många andra fördelar. Anledningen till att jag överhuvudtaget fortsätter är för att jag ändå tänker att det ger fördelar för min dotter. Men jag har god lust att släppa det helt och köra på flaskan. Är jag lat om jag slutar amma? När det ändå går bättre med amningen, men ändå inte bra? Känner mig som en misslyckad mamma som inte "lyckas" med amningen och som inte "håller ut" med amningen.