• mamaleona

Våga ge upp amningen?

Snälla ts, grattis till din underbara dotter. I egenskap av barnmorska, och 4barnsmamma som alla växt upp utan bröstmjölk, vill jag säga : strunta i amningen o stressen det ger dig. På riktigt! Lyssna på dig själv o ert välmående. Moderskap är sååå mycket mer än amning. Huvudsaken man hittar ett system för just er lilla familj så alla mår bra. Att barn som växt upp på ersättning skulle vara sjukare - tror nog det beror på andra faktorer. Mina var friskast i alla dagis- och skolgrupper. Nu vuxna o ännu friska.
    Låt dig inte påverkas negativt av allas ojande o förmaningar, utan ta ert beslut o stå bakom det, du behöver inte förklara dig till höger o vänster. Säg bara att du är nöjd såhär. Dessutom...hon har ju fått bm 8veckor vilket är super. Sköt om er. O åt er, som muttrar över hur en barnmorska kan säga såhär, kan jag säga att efter 23år är jag den som stöttar dom som bestämmer sig för flaskmatning. O kan jag trösta ens 1 i året är jag nöjd. Därmed inte sagt, att jag inte tycker amning är bra, NÄR DET LYCKAS.
    Kram

• mamaleona
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2023-03-02 08:10:31 följande:

Kan du som barnmorska ge någon förklaring till varför amning är så svårt för så många? Det borde väl vara det naturligaste i världen? Mänskligheten hade ju aldrig överlevt om inte de flesta kunnat amma, det borde vara inbyggt i våra gener tänker jag. Kan det bero på att mammor idag är stressade? Eller beror det på att vi inte längre bor i storfamiljer, där kunde unga mammor antagligen få råd och tips av äldre erfarna kvinnor? 

Det har jag nog inget svar på faktiskt, det funderar vi nog på ibland. Hormonella rubbningar? Mycket flyg o fläng dygnet runt ist för att varva ner i stunden? Förr, om det inte lyckades, kanske nån nära vän/släkting ammade ens barn? Nog kokades nån slags havrevätska på 50talet o gavs som "ersättning". Bröstoperationer? Pressen idag av soc.medier, vänner, mosters kusin mm, gör det inte heller lättare. O visst, babysar är väl mer stressade idag då mamman är det o svårare komma till ro. Spekulationer, funderingar....viktigast att alla familjer hittar sitt sätt o dom mår bra i sina val.
Svar på tråden Våga ge upp amningen?