Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Våga ge upp amningen?

Anonym (Mja) skrev 2023-03-01 13:37:19 följande:
    Finns studier på detta med tänderna och amning relaterat till annan genetik? Jag delammades och har haft enorma problem med tänderna. Har folk som också haft tandproblem deluxe med placering och ammats enligt rekommendationen då. 
    Jag vet inte jag bara kommer ihåg att jag läste detta när jag var gravid. Jag tycker det låter rätt logiskt att munnen och gommen får jobba på rätt sätt. Men all forskning och alla studier har sina brister. Det man vet idag är inte alltid rätt imorgon. Till slut får man lita på sig själv och sin intuition och fatta sina egna beslut. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mja) skrev 2023-03-02 08:31:51 följande:
    Fast är det SÅ många eller hörs de bara mer idag för att det är lättare att nå ut med det via sociala medier? Av alla jag känner var jag den enda som verkligen hade problem som inte släppte efter några veckor.

Förr fanns ju ammor också, och folk gav olika typer av mer eller mindre bra ersättning då med.
    Så kan det ju vara. Ja, det fanns ju fattiga mammor förr, speciellt i Norrland, som var väldigtvfattigt, som inte hade tid att amma. De födde upp barnen på getmjölk och välling. Och överklassdamerna hade ammor.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mami med ont i tuttarna) skrev 2023-03-02 19:36:58 följande:
    Ja, jag tror att det alltid funnits och finns olika typer av ersättningar man gett till bebisar. Min sambo kommer från Ghana i Västafrika, och han säger stt även i byarna där människor lever väldigt spartanskt så kokar de getmjölk och någon slags välling och ger till spädbarn. Hans mamma som har fött sex barn i Ghana berättade för mig att hon alltid jobbat så mycket, så de har alltid fått ersättning också. Så nog får bebisar överallt olika former av ersättningar, kah tror snarare att det är unikt att bebisar helammas, och framförallt att de helammas länge.
    Vet inte vad du menar med länge, Helamning längre än sex månader rekommenderas ju inte av vare sig WHO eller svenska myndigheter. Längre helamning än sex månader ger näringsbrist.
Svar på tråden Våga ge upp amningen?