Våga ge upp amningen?
Sådana här trådar oroar mig. Det är 2023 och nyblivna mammor plågar fortfarande sig själva pga amningshets. Varför?
Det finns ju massor av information på nätet om att amning visserligen är jättebra, men att man faktiskt inte ?måste? amma. Det finns hur mycket information som helst om ersättning. Det finns många kvinnor som inte ammar och lika många anledningar.
Så var varför blir det så här? Varför sitter nyblivna mammor och gråter och förstör den första bebistiden helt i onödan? Läser de bara det amningsmaffian skriver och inget annat? Umgås de bara med amningsfanatiker?
Det var likadant när jag fick barn för 10 år sen. Jag trodde att vi hade kommit längre, men tydligen inte.
När jag fick mina barn, sket jag högaktningsfullt i vad andra tyckte. (Jag delammade i sex månader, sen gick vi över helt till flaska). Jag lade mig inte heller i hur andra matar sina barn. Så vad är detta? Det finns fördelar och nackdelar med både amning och flaskmatning. Har nyblivna föräldrar missat det?
Ja, det kan ta lite tid att få amningen att fungera. Ja, det finns hjälp att få. Men INGEN nybliven mamma borde behöva hamna i situationen att amningen ger henne ångest i vecka efter vecka, månad efter månad. INGEN borde behöva känna att hon gör fel som inte ammar. Ta del av information från olika håll och strunta i vad andra tycker! Så får ni en gladare bebistid.