Inlägg från: Anonym (Mami med ont i tuttarna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mami med ont i tuttarna)

Våga ge upp amningen?

Jag har en dotter på 8 veckor och amningen har varit svår från start. I början  kunde hon inte ta grepp, det gjorde fruktansvärt ont och jag tyckte bara det var jobbigt. Vi har från start varvat med ersättning av andra anledningar, men nu känner jag att jag skulle vilja ge upp amningen helt. I dagsläget får min dotter 50/50 och amningen går bättre och gör mindre ont. Men jag har fortfarande ångest när hon ska äta, när hon ammar tycker jag mest det är jobbigt och längtar tills hon är mätt. Jag bävar inför nästa tillfälle när hon ska äta och hon måste suga på min tutte. När jag ger flaska känner jag mig avslappnad och trivs med matstunden. Innan jag fick barn hade jag inte funderat över amning, tänkte att det är väl det man vill. Men nu känner jag mer och mer att det inte är min grej. Jag har läst på rätt mycket om senaste forskningen, och det verkar ju som att skillnaderna är väldigt små i utvecklade industrilämder för ammande och flaskmatade barn.. Men samtidigt ekar allt man hört o. Amning i huvudet, att amning ska skydda barnets immunförsvar och ge så många andra fördelar. Anledningen till att jag överhuvudtaget fortsätter är för att jag ändå tänker att det ger fördelar för min dotter. Men jag har god lust att släppa det helt och köra på flaskan. Är jag lat om jag slutar amma? När det ändå går bättre med amningen, men ändå inte bra? Känner mig som en misslyckad mamma som inte "lyckas" med amningen och som inte "håller ut" med amningen. 

• Svar på tråden Våga ge upp amningen?

4 barn - det är inte enbart för min egen skull. Den energi jag lägger på att tänka och ha ångest över amning tar ju energi från att vara en bra mamma. Det är inte heller så att jag och min dotter anknyter särskilt mycket när jag ammar eftersom jag bara längtar efter att hon ska bli klar. 99 % av gångerna är hela situationen ren stress för mig. Jag tror nog att en avslappnad mamma som inte har kronisk ångest över nästa mattillfälle gynnar min dotter också. 
    Vilka fler fördelar finns och vilken källa har du på det? När jag läst på verkar mycket av "fördelarna" mest bygga på myter. Nya studier visar exempelvis inget samband mellan amning och mindre risk för astma och allergier. De flesta studier som man trott påvisat stora fördelar med amning handlar i själva verket om att det är kvinnor från olika socioekonomiska skikt som ammar vs flaskmatar. Högutbildad medel/överklass ammar oftare än under/arbetarklass. Därmed kan man inte veta säkert att skillnaderna verkligen beror på amning. 
    Jag tar inte ett lättvindigt beslut, jag har läst på och funderat över för och nackdelar och skulle aldrig ens fundera över stt sluta om jag trodde att der verkligen kunde innebära stora konsekvenser. Och även om det skulle vara "själviskt", varför pina sig när det finns ett bra alternativ och slippa? 

Tvillingmamma, det med närheten kan man än ju reglera själv om man är medveten om det. Min dotter hänger på mig typ hela dagarna även när hon inte äter så det tror jag löser sig. 

Det med antikorpparna stämmer och är ju en av anledningarna till att jag fortsätter. Samtidigt gäller detta enbart under tiden bebisen ammar samt ett kort tag efteråt. I ett kand som Sverige där vi inte har typ TBE runt varje hörn så är det inte heller hela världen. 

Intressant att komjölk måste vara sämre än människomjölk - jag fattar poängenoch det stämmer ju. Samtidigt har vi ju inga problem att ge större barn komjölk, och en massa andra industrialiserade och konstgjorda ämnen. 

Anonym (4 barn) skrev 2023-03-01 10:59:02 följande:
    Just immunförsvaret tror jag inte är så relevant längre för er del (hon har ju fått bm i 8 v men något mindre mängd).  Om du inte förstår att det finns fler fördelar med amning än det perfekta innehållet och brist på kemikalier blir jag förvånad till den grad att jag inte bemödar mig att svara på vilka de skulle vara. 
    Jag tror inte att du på allvar menar att du behöver någon form av  källa  på fördelar med amning. 

Jag vet vad du går igenom. Mina erfarenheter är; barn 1- som din. Barn 2- problemfri, underbar, klockren från  BB och följande 14 månader. Inte en droppe tillägg.
    Barn 3-som din. barn 4: som din. 

Barn 2 med perfekt amning var f.ö den enda som fick alla luftvägsinfektioner, ständiga uvi, sjukhusvård pga njurbäckeninflammation, födoämnesallergi och astma som vuxen.
    Så jag är korkad för att jag inte självmant fattar att bröstmjölk är bättre? Nja, snarare påläst. Jag vet att amning är bra och att föredra. Men jag menar mer att om fördelarna är marginella så varför må dåligt? Varför inte lägga den energin på att ta hand om min dotter och njuta av bebistiden istället?

Man får inte glömma att det finns något politiskt i att propagera för amning. Detta binder ju mamman vid sitt barn och gör det omöjligt för pappan att vara en lika viktig förälder som mamman den första tiden. Jag tror att det hänger samman med tidigare könsroller och synd på föräldraskapet. Skulle bebisar kunna må lika bra på ersättning skulle det inte längre finnas några argument för att mamman måste dra största lasset med bebis, vilket skulle öppna för en helt annan diskussion och nya möjligheter kring jämställt föräldraskap. 
    Anonym (Lugn) skrev 2023-03-01 20:14:20 följande:

Jag kan hålla med här, jag tyckte inte amningsgrupperna hjälpte ett dugg och jag tyckte att många utsatte sig för mer än jag hade mäktat med för att få till amningen, som att pumpa varannan timme dygnet runt i flera veckor/månader pga infektioner/antibiotika osv. 

Det jag menar är ju att det borde läggas mer resurser på att forska och förstå orsakerna bakom och hitta lösningar ur ett större perspektiv, än att varje individ som har svårt för amningen ska utsätta sig själv för ett rent helvete.

Jag håller helt med! Jag har gått till amningsmottsgning och fått stöttning i hur jag ska positionera henne och det är därefter det har gått bättre. Men jag känner att jag fick så motstridiga råd från början, på bb fick jag amningsnapp vilket hjälpte lite mot smärtan. Där sa dem att jag måste hålla i amningsnappen, vilket jah då gjorde första dagarna. Detta blev ju enormt krångligt, eftersom man bara har två händer och man behöver hålla i bebben också. Sen när min bvc sköterska kom på första hembesäket rynkade hon pannan när jag sa det och sa att jag inte alls behövde hålla i nappen. Dessutom var min tjej så otålmodig och viftade bort den där nappen vid bröstet. Barnmorskan på amningsmottagninge  bekräftade att min bebis var ovanligt otålmodig och att hon i princip gick in i panicmode direkt när hon ville ha mat. Därmed hade hon från början inte tålamod att hålla på att vänta på amningsnapp eller att släppa tutten och ta nytt tag när det blev fel. Amningsmottagningen hjälpte, men samtidigt är de ju nästan religiöst inställda till amning på en ammkngsmottsgning. Man ska ju få det att funka till varje pris, och jag kunde mig också pressad efter att jag varit där. 
    mamaleona skrev 2023-03-02 07:31:10 följande:

Snälla ts, grattis till din underbara dotter. I egenskap av barnmorska, och 4barnsmamma som alla växt upp utan bröstmjölk, vill jag säga : strunta i amningen o stressen det ger dig. På riktigt! Lyssna på dig själv o ert välmående. Moderskap är sååå mycket mer än amning. Huvudsaken man hittar ett system för just er lilla familj så alla mår bra. Att barn som växt upp på ersättning skulle vara sjukare - tror nog det beror på andra faktorer. Mina var friskast i alla dagis- och skolgrupper. Nu vuxna o ännu friska.
    Låt dig inte påverkas negativt av allas ojande o förmaningar, utan ta ert beslut o stå bakom det, du behöver inte förklara dig till höger o vänster. Säg bara att du är nöjd såhär. Dessutom...hon har ju fått bm 8veckor vilket är super. Sköt om er. O åt er, som muttrar över hur en barnmorska kan säga såhär, kan jag säga att efter 23år är jag den som stöttar dom som bestämmer sig för flaskmatning. O kan jag trösta ens 1 i året är jag nöjd. Därmed inte sagt, att jag inte tycker amning är bra, NÄR DET LYCKAS.
    Kram

TACK för att en barnmorska säger det!!! Hade jag vetat att amning kunde vara såhär krångligt hade jag kanske valt bort det direkt. Eftersom jag inte ammar så ofta är jag dessutom rädd för att min mjölk kommer sina snart. Jag ammar kanske 4-5 ggr per dygn, räcker det för att bibehålla mjölkproduktion? Då inte vpda brösten varje gång eftersom hon ofta somnar 😁 så en tutte kanske ammas 2-3 ggr per dygn. Är det tillräckligt för att upprätthålla en mjölkproduktion? 

PS tack alla andra som peppar och stöttat! 
    Anonym (Mja) skrev 2023-03-02 08:31:51 följande:
    Fast är det SÅ många eller hörs de bara mer idag för att det är lättare att nå ut med det via sociala medier? Av alla jag känner var jag den enda som verkligen hade problem som inte släppte efter några veckor.

Förr fanns ju ammor också, och folk gav olika typer av mer eller mindre bra ersättning då med.
    Ja, jag tror att det alltid funnits och finns olika typer av ersättningar man gett till bebisar. Min sambo kommer från Ghana i Västafrika, och han säger stt även i byarna där människor lever väldigt spartanskt så kokar de getmjölk och någon slags välling och ger till spädbarn. Hans mamma som har fött sex barn i Ghana berättade för mig att hon alltid jobbat så mycket, så de har alltid fått ersättning också. Så nog får bebisar överallt olika former av ersättningar, kah tror snarare att det är unikt att bebisar helammas, och framförallt att de helammas länge.

Ser att det kommit svar i tråden på senaste, vad kul! Nu är alltså min dotter snart 4 månader och hur har det gått med amningen.. jo jag har fortsatt att delamma. Men nu på senaste vill hon inte ha bröstet knappt längre, jag "lyckas" amma henne 1- 2 ggr per dag om jag har tur. Resten är ersättning. Känner mig trygg med att min bebbe inte kommer få bröstmjölk i 6 månader, då jag rådfrågade en bm jag känner som inte tyckte jag skulle börja hålla på och pumpa i det här läget. Hon har fått bröstmjölk i över tre månader av sitt liv, hon växer så det knakar och har aldrig varit sjuk såhär långt. Har läst på väldigt mycket nu och är nöjd med så som det är. 

Till tvillingmorsan: jag umgås inte med några fanatiker alls, men faktum är att svenska sjukvården ger en bild av att bröstmjölk är i princip flytande guld och att man "ska" kämpa med amningen. Jag tycker inte det är konstigt att vilja ge sitt barn det bästa? Dock när jag läst på så verkar det ju svårt att vara säker på att det de facto är bröstmjölken och inte andra omständigheter som gör att man ser skillnader mellan de som dricker bröstmjölk och de som får ersättning. Men jag har också lyssnat till agnes wold som är immunolog och som menar att skillnaderna är så små och att i ett land som Sverige där vi har fint vatten så spelar det i princip ingen roll om man ammar eller inte. När jag skrev detta inlägget mådde jag superdåligt av hormoner, sömnbrist och allt vad det innebär med att vara ny förälder. 
    Lycka till med amningen alla ni andra!

Svar på tråden Våga ge upp amningen?