Anonym (Mami med ont i tuttarna) skrev 2023-03-01 10:58:15 följande:
Tvillingmamma, det med närheten kan man än ju reglera själv om man är medveten om det. Min dotter hänger på mig typ hela dagarna även när hon inte äter så det tror jag löser sig.
Det med antikorpparna stämmer och är ju en av anledningarna till att jag fortsätter. Samtidigt gäller detta enbart under tiden bebisen ammar samt ett kort tag efteråt. I ett kand som Sverige där vi inte har typ TBE runt varje hörn så är det inte heller hela världen.
Intressant att komjölk måste vara sämre än människomjölk - jag fattar poängenoch det stämmer ju. Samtidigt har vi ju inga problem att ge större barn komjölk, och en massa andra industrialiserade och konstgjorda ämnen.
Jag försöker ju i och för sig att undvika att ge mina barn industrialiserade och konstgjorda ämnen, så mycket det går. MEN det är ju bra att det finns tillägg av hög kvalitet! Mina tvillingar blev koppmatade med tillägg på BB. Sen när vi kom hem helammande vi i fyra veckor, sen fick de en kvällsflaska med tillägg för att sova bättre. Mina tvillingar var för tidigt födda och små, då är det extra viktigt med modersmjölken, eftersom mammans kropp producerar en mjölk med proportioner som är perfekta för just det lilla för tidigt födda barnet. De som inte kunde amma på neo fick donerad bröstmjölk av det skälet.
Sen är det ju inte alltid säkert att bröstmjölken är näringsrik. Det kan säkert vara så att tillägg kan vara bättre i vissa fall, då den är berikad med all näring barnet behöver. Om mamman inte har en god näringsstatus så kan ju inte bröstmjölken hålla toppkvalitet, det säger sig självt. Tex har många mammor brist på vitamin D och då finns det inget vitamin D i bröstmjölken. Så jag tror inte att bröstmjölken alltid är bäst, man får se till helheten och fatta sina egna beslut. Och stå för dem.
Amning är krävande och tar tid, jag hade aldrig fixat att amma tvillingarna om inte pappan ställt upp helhjärtat. De första fyra veckorna hemma efter neo så koncentrerade tvillingarna och jag oss helt på att amma och sova. Pappan bytte blöjor, lagade mat, städade och tvättade. Tack vare tiden på neo, tio dagar, fick jag också förstklassig hjälp av barnmorskor där att komma igång med amningen, det var inte så lätt, tvillingarna var små och trötta och hade svårt att komma igång med att suga. Jag fick kombinera koppmatning och tillägg på neo.
En fördel med amning är att man får vackrare tänder. Tack vare en mer naturlig mun och gomträning så får tänderna en bättre placering i munnen. Jag läste detta någonstans när jag var gravid och för oss stämde det. Både pappan och jag har fula tänder , trots tandställningen vi hade som små. Vi blev väldigt lite ammade båda två. Och båda våra tvillingar som delammade i åtta månader, har fått perfekta tänder som sitter perfekt.
Idag tillsätts fiskolja till ersättningen , det gjorde man inte när mina åt tillägg. Fiskoljan är viktig för hjärnans utveckling. Om mamman inte äter fisk regelbundet kan det därmed idag vara en fördel med ersättningen. Kanske är det bästa egentligen att kombinera ersättning och amning? Mina tvillingar har inga allergier eller andra problem, trots att de utsattes för både kejsarsnitt och tillägg redan på BB.
Tillägg är dock mer svårsmält och många barn blir idag förstoppade redan som bebisar, härmar modersmjölk bättre , bättre för magen. Man får väga för och emot och bestämma själv. Men om det gör ont och inte funkar borde man väl få hjälp av någon? Vet inte vem som kan hjälpa till, jag fick ju min amningsutbildning, väldigt grundligt , på neonatalavdelningen.