Inlägg från: Anonym (Tvillingmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmamma)

Våga ge upp amningen?

De som matar med flaska ger ju oftast inte barnet samma mysiga närhet som det får vid amningen. Den mysiga hud mot hudkontakten i matsituationen tror jag är viktig. 

Sen får ju barnet viktiga antikroppar från mjölken. Och självklart är det bättre med färsk mjölk gjord för människobarn  än torkad komjölk med tillsatt näring?

Så det finns stora fördelar. Jag kämpade för att amma mina tvillingar åtminstone delvis i sex månader var min plan, men det blev åtta månader. 

Jag hade ingen plåga av det men det tog ju oerhört mycket tid. 

Om man mår dåligt av det förstår jag det är värre. Det finns väl en punkt då det är bättre att sluta antar jag.

Ibland fick jag mjölkstockning, det är inte trevligt. Det avhjälptes dock snabbt av följande fyra åtgärder. 
    Se till att aldrig frysa om brösten
    Varma duschar
    Fetvadd i BHn
    Bröstmassage som min man gjorde åt mig, den var supereffektiv,vet inte varför det inte pratas mer om detta. Detta gör man med kor som får juverinflammation, min man gjorde samma med mina bröst, funkade utmärkt. 

• Anonym (Tvillingmamma)
    Anonym (Mami med ont i tuttarna) skrev 2023-03-01 10:58:15 följande:

Tvillingmamma, det med närheten kan man än ju reglera själv om man är medveten om det. Min dotter hänger på mig typ hela dagarna även när hon inte äter så det tror jag löser sig. 

Det med antikorpparna stämmer och är ju en av anledningarna till att jag fortsätter. Samtidigt gäller detta enbart under tiden bebisen ammar samt ett kort tag efteråt. I ett kand som Sverige där vi inte har typ TBE runt varje hörn så är det inte heller hela världen. 

Intressant att komjölk måste vara sämre än människomjölk - jag fattar poängenoch det stämmer ju. Samtidigt har vi ju inga problem att ge större barn komjölk, och en massa andra industrialiserade och konstgjorda ämnen. 

Jag försöker ju i och för sig att undvika att ge mina barn industrialiserade och konstgjorda ämnen, så mycket det går. MEN det är ju bra att det finns tillägg av hög kvalitet! Mina tvillingar blev koppmatade med tillägg på BB. Sen när vi kom hem helammande vi i fyra veckor, sen fick de en kvällsflaska med tillägg för att sova bättre. Mina tvillingar var för tidigt födda och små, då är det extra viktigt med modersmjölken, eftersom mammans kropp producerar en mjölk med proportioner som är perfekta för just det lilla för tidigt födda barnet. De som inte kunde amma på neo fick donerad bröstmjölk av det skälet. 

Sen är det ju inte alltid säkert att bröstmjölken är näringsrik. Det kan säkert vara så att tillägg kan vara bättre i vissa fall, då den är berikad med all näring barnet behöver. Om mamman inte har en god näringsstatus så kan ju inte bröstmjölken hålla toppkvalitet, det säger sig självt. Tex har många mammor brist på vitamin D och då finns det inget vitamin D i bröstmjölken. Så jag tror inte att bröstmjölken alltid är bäst, man får se till helheten och fatta sina egna beslut. Och stå för dem. 

Amning är krävande och tar tid, jag hade aldrig fixat att amma tvillingarna om inte pappan ställt upp helhjärtat. De första fyra veckorna hemma efter neo så koncentrerade tvillingarna och jag oss helt på att amma och sova. Pappan bytte blöjor, lagade mat, städade och tvättade. Tack vare tiden på neo, tio dagar, fick jag också förstklassig hjälp av barnmorskor där att komma igång med amningen, det var inte så lätt, tvillingarna var små och trötta och hade svårt att komma igång med att suga. Jag fick kombinera koppmatning och tillägg på neo. 

En fördel med amning är att man får vackrare tänder. Tack vare en mer naturlig mun och gomträning så får tänderna en bättre placering i munnen. Jag läste detta någonstans när jag var gravid och för oss stämde det. Både pappan och jag har fula tänder , trots tandställningen vi hade som små. Vi blev väldigt lite ammade båda två. Och båda våra tvillingar som delammade i åtta månader, har fått perfekta tänder som sitter perfekt.

Idag tillsätts fiskolja till ersättningen , det gjorde man inte när mina åt tillägg. Fiskoljan är viktig för hjärnans utveckling. Om mamman inte äter fisk regelbundet kan det därmed idag vara en fördel med ersättningen. Kanske är det bästa egentligen att kombinera ersättning och amning? Mina tvillingar har inga allergier eller andra problem, trots att de utsattes för både kejsarsnitt och tillägg redan på BB.

Tillägg är dock mer svårsmält och många barn blir idag förstoppade redan som bebisar, härmar modersmjölk bättre , bättre för magen. Man får väga för och emot och bestämma själv. Men om det gör ont och inte funkar borde man väl få hjälp av någon? Vet inte vem som kan hjälpa till, jag fick ju min amningsutbildning, väldigt grundligt , på neonatalavdelningen.

• Anonym (Tvillingmamma)
    Anonym (Mja) skrev 2023-03-01 14:00:44 följande:

Jag tänker bara att tandanlagen väl redan utvecklats i magen? Och att bröst ser så himla olika ut så barns munnar har olika att jobba med. 

Jag gillar evidens och studier själv, men det är också att jag reagerar rätt taggigt mot allt som tillskrivs amning mer på känsla, eftersom jag sabbade hela den första tiden med mitt barn i en extrem amningshets för att alla sa till mig hur illa jag skulle göra mitt barn om hen inte ammade, men ingen kunde visa på mer än känsloargument i princip (vilket ju räckte på mig där och då i det sköra tillstånd jag var). Och det vill jag inte ge nån annan mamma. 

Här har du ett dokument som känns ganska vetenskapligt. Från University of Adelaide. 

Breastfeeding_and_Oral_health_Professional_-Final_PRINT.pdf (adelaide.edu.au)
    How can breastfeeding influence oral health? Breastfeeding can influence two important oral health conditions: malocclusions and dental caries. Malocclusions - Developmental aspects Breastfeeding acts on the process of sucking, influencing the development of facial bones and muscles. Children who are breastfed present greater facial muscle activity than those who are bottle-fed due to the necessary effort to get the breast milk out. The movement of lips and tongue during breastfeeding forces the child to draw breast milk through a squeeze action, while for children who are bottle-fed the movement for obtaining the milk is more passive. Such action in breastfed children promotes more adequate craniofacial growth and development of jaw bones8,9 than in bottlefed children. Therefore, there is greater potential of inadequate development of these structures and consequently a lack of space to accommodate teeth in children who are bottle-fed8 . In addition, the nipple of the infant feeding bottle is usually made from a less flexible material, which can press the interior of the oral cavity and may cause inappropriate alignment of teeth and interfere in the adequate growth of the palate10. Another aspect of anatomy in favour of breastfeeding is that the mother?s nipple adapts to the internal shape of the oral cavity, enabling a perfect oral seal which in turn leads to satisfactory development of nasal breathing.11 Children who nasal breathe are less likely to develop open-mouth posture, which in turn may result in an excessive vertical facial dimension12. All these mechanisms contribute to the protective effect of breastfeeding on malocclusions.

Jag har attachat länk så att du kan läsa hela artikeln, om du vill. 
  • Anonym (Tvillingmamma)

Ja, för mig är det självklart att det som är allra bäst är att följa devrekommendationer som finns och amma sex månader för att sen introducera riktig mat. Jag delammade i åtta månader och kompletterade med ersättning tills de var tolv månader, enligt de rekommendationer som finns, 
    Om man av någon anledning inte kan eller vill amma så ger man ersättning. Självklart är det viktigare att mamman mår bra och är glad än att barnen får modersmjölk.

• Anonym (Tvillingmamma)
    mamaleona skrev 2023-03-02 07:31:10 följande:

Snälla ts, grattis till din underbara dotter. I egenskap av barnmorska, och 4barnsmamma som alla växt upp utan bröstmjölk, vill jag säga : strunta i amningen o stressen det ger dig. På riktigt! Lyssna på dig själv o ert välmående. Moderskap är sååå mycket mer än amning. Huvudsaken man hittar ett system för just er lilla familj så alla mår bra. Att barn som växt upp på ersättning skulle vara sjukare - tror nog det beror på andra faktorer. Mina var friskast i alla dagis- och skolgrupper. Nu vuxna o ännu friska.
    Låt dig inte påverkas negativt av allas ojande o förmaningar, utan ta ert beslut o stå bakom det, du behöver inte förklara dig till höger o vänster. Säg bara att du är nöjd såhär. Dessutom...hon har ju fått bm 8veckor vilket är super. Sköt om er. O åt er, som muttrar över hur en barnmorska kan säga såhär, kan jag säga att efter 23år är jag den som stöttar dom som bestämmer sig för flaskmatning. O kan jag trösta ens 1 i året är jag nöjd. Därmed inte sagt, att jag inte tycker amning är bra, NÄR DET LYCKAS.
    Kram

Kan du som barnmorska ge någon förklaring till varför amning är så svårt för så många? Det borde väl vara det naturligaste i världen? Mänskligheten hade ju aldrig överlevt om inte de flesta kunnat amma, det borde vara inbyggt i våra gener tänker jag. Kan det bero på att mammor idag är stressade? Eller beror det på att vi inte längre bor i storfamiljer, där kunde unga mammor antagligen få råd och tips av äldre erfarna kvinnor? 

Svar på tråden Våga ge upp amningen?