Anonym (Tacksam) skrev 2022-08-23 19:43:58 följande:
Var du eller kunde du vara 100% ego och spontan innan du skaffade barn? Ville du vara 100% ego och spontan? Hade du inga människor i din omgivning som du brydde dig om och satte först om det behövdes? Inga vänner, syskon, föräldrar eller kollegor som du brytt dig om?
Anledningen till att jag frågar är att det många gånger målas upp en väldigt tråkig bild av barnfria som egoister med ett behov av att vara spontan till 100% utan en tanke på annat än sig själv. Som att den enda förklaringen till att någon väljer att vara barnfria är egoism, kompromisslöshet och en enorm självupptagenhet. Den bilden är inte rättvis och otroligt barnslig. Men framförallt väldigt svartvit, som att en människas själ, ens moral och omtanke utvecklas först efter att man fått ett eget barn att sätta först. Barn är inte det enda som ger livserfarenhet, mognad och förmåga att sätta andras behov först.
Nej, det är inte jämförbart alls tycker jag... Är en helt annan "frihet" utan barn, när man har barn blir det liksom en automatisk tanke på dem först i vad man än tar sig för. Inte samma sak med vänner, föräldrar, kollegor eller andra.
Man är förälder 100%, även när barnen inte är med...
Fick också upp ögonen mer för lidandet i världen, speciellt barn som har det svårt. Det tar mycket mer i hjärtat nu och kan vara väldigt tugnt läsa nyheter, på ett helt annat sätt än det berörde mig innan jag hade barnen...
Förut var det mer "skyll dig själv"-mentaliteten, medan jag nu känner att t.ex. barn till knäppa föräldrar förtjänar samhällets stöd så långt det bara går...
Så fruktansvärt med trasiga uppväxter när man genom sina egna inser vilken skada det måste göra. En annan förståelse helt enkelt.