• Anonym (Ts)

Ångrar att ni inre skaffade barn?

Tycker man hör så mkt numer om hur folk ångrar att de skaffade barn för att de insert att de inte tycker om att vara förälder (trots att de älskar just sitt barn).

Men tvärtom? Finns ni som ångrat i efterhand att ni inte skaffade barn? Hur hanterar ni det?

Skulle gärna höra bägge sidor av saken...

• Svar på tråden Ångrar att ni inre skaffade barn?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Tacksam) skrev 2022-08-23 18:40:39 följande:
    Jag tror inte att du sitter och ljuger, vad har du fått det ifrån? Jag har bara berättat hur jag känner och hur jag trivs med mitt liv. 
    Du skrev: Jag tror absolut ingenting av det du skriver. Det tolkade jag som att du ifrågasatte sanningshalten i det jag skrev. Men jag ser nu när jag läser igen att du förmodligen inte menade det så, ursäkta, mitt misstag.
  • Anonym (........)
    Anonym (Tacksam) skrev 2022-08-23 18:21:21 följande:
    Jag tror absolut ingenting av det du skriver. Vad jag har förstått ifrån min omgivning är att deras barn skapar en hel del motstridiga känslor och tankar. Bara på mitt arbete har tre personer gruvat sig för sin semester pga deras barn. Samma personer sa att det var skönt att få börja jobba igen efter semestern för att barnen är så jobbiga för att i nästa mening säga att deras barn är det bästa de har....minst sagt motstridigt. Men hur som helst så är jag tacksam att jag slipper uppleva samma sak. Jag är tacksam att jag kan se fram emot min semester och känna mig utvilad när det är dags att jobba igen. 

Jag är lite nyfiken på vad det är som sticker i ögonen på så många föräldrar att någon valt bort barn och trivs med det livet. Det är väl ändå väldigt bra med människor som har sån självinsikt att de förstår att barn inte passar in med deras behov och livsstil. 
    Haha men det där tror jag faktiskt mest handlar om föräldrar som vill gnälla.. eller inte planerat sitt liv, skaffat för många barn eller vad det nu kan vara.

Har aldrig känt mig slutkört på semestern p.g.a. mina ungar.
    Kan ju vara skönt att familjen får lite mer rutiner igen också - med skola, plugg och arbete, att det är mer så de menar.
  • Anonym (........)
    Anonym (ZXCMV) skrev 2022-08-23 18:20:15 följande:
    Jag får en känsla av att många som skaffar barn gör det av starka egoistiska skäl, de vill ha barn, mening med sitt liv, att barn ska fylla deras tomma inre med meningen med livet. Har aldrig hört någon skaffa barn för barnets skull. Tycker barnfria är mycket mindre ego. De behöver inte sätta barn till världen för att få mening genom barnen, de tänker på vilken värld som lämnas över till barnen och avstår, mycket givmilt att inte skaffa barn med andra ord och mer omtänksamt än att sätta barn till världen för att man själv VILL ha barn. En oegoistisk människa kan avstå barn och sin egovilja att sätta barn till världen. 

Barn ärju bara en narcissistisk förlängning av sig själv, att man förökar sig själv för att man vill genom barnen "leva vidare" efter att man gått bort, få mening m.m. Allt egoistiska motiv med anskaffandet av barn.
    Fast i detta ligger också det väldigt oegoistiska, de flesta fattar ju att man inte kan vara hundraprocentigt spontan och ego efter man har fått barn.
    Och man är då även villig att sätta sig själv på läktaren för ett bra tag. Både en, två och kanske ännu fler gånger i livet...

Tycker dock det är skitbra att vissa ändå avstår med tanke på överbefolkningen på jorden, vårt klimat mm. 
  • Wolfie13

Känner ett par i medelåldern som ej kunde få barn som unga.  Nu är mannen sjuk och hon kommer snart bli kvar ensam. Föräldrar döda, inga syskon kvar heller 

Det egoistiska med barn ligger väl i så fall i detta, att man sätter upp ett skydd mot total ensamhet, i och med nybildningen av en yngre familj.. 

Dock är det ju så klart ingen garanti för success om man inte gillar barn, och med det också kanske struntar i deras barndom/inte bryr sig om föräldrarolen som sig bör. 
    Då blir man förstås ensam sen iaf. 

• Anonym (Tacksam)
    Anonym (........) skrev 2022-08-23 19:03:53 följande:
    Fast i detta ligger också det väldigt oegoistiska, de flesta fattar ju att man inte kan vara hundraprocentigt spontan och ego efter man har fått barn.
    Och man är då även villig att sätta sig själv på läktaren för ett bra tag. Både en, två och kanske ännu fler gånger i livet...

Tycker dock det är skitbra att vissa ändå avstår med tanke på överbefolkningen på jorden, vårt klimat mm. 
    Var du eller kunde du vara 100% ego och spontan innan du skaffade barn? Ville du vara 100% ego och spontan? Hade du inga människor i din omgivning som du brydde dig om och satte först om det behövdes? Inga vänner, syskon, föräldrar eller kollegor som du brytt dig om?

Anledningen till att jag frågar är att det många gånger målas upp en väldigt tråkig bild av barnfria som egoister med ett behov av att vara spontan till 100% utan en tanke på annat än sig själv. Som att den enda förklaringen till att någon väljer att vara barnfria är egoism, kompromisslöshet och en enorm självupptagenhet. Den bilden är inte rättvis och otroligt barnslig. Men framförallt väldigt svartvit, som att en människas själ, ens moral och omtanke utvecklas först efter att man fått ett eget barn att sätta först. Barn är inte det enda som ger livserfarenhet, mognad och förmåga att sätta andras behov först. 
  • Anonym (ZXCMV)
    Embla twopointoh skrev 2022-08-23 18:46:30 följande:
    Visst är det så att barn skaffar man för sin egen skull, men mycket av det är för att det är en djup instinkt som de flesta (ja, faktiskt) har. Det ligger i allt levandes gener att föröka sig, det är den mest grundläggande instinkten som finns i naturen, den till och med övertrumfar överlevnadsinstinkten i många fall (många livsformer offrar livet för sin avkomma på ett eller annat sätt). Att nedlåtande avfärda den instinkten som egoism eller narcissism är förenklande eller insiktlöst.
    Det är en instinkt, så de som avstår barn är väldigt mycket djupare än de som bara följer djurisk instinkt för att "inte bli ensamma på ålderns höst"/ha någon som älskar dem/få andra egoistiska behov tillfredställda av barnet och föräldraskapet. De som väljer bort det är alltså mindre egoistiska och har överseende med att inte behöva det, tycker jag. Mindre ego att inte skaffa barn alltså.
  • Anonym (ZXCMV)
    Wolfie13 skrev 2022-08-23 19:20:28 följande:

Känner ett par i medelåldern som ej kunde få barn som unga.  Nu är mannen sjuk och hon kommer snart bli kvar ensam. Föräldrar döda, inga syskon kvar heller 

Det egoistiska med barn ligger väl i så fall i detta, att man sätter upp ett skydd mot total ensamhet, i och med nybildningen av en yngre familj.. 

Dock är det ju så klart ingen garanti för success om man inte gillar barn, och med det också kanske struntar i deras barndom/inte bryr sig om föräldrarolen som sig bör. 
    Då blir man förstås ensam sen iaf. 

De som väljer bort barn kan hantera sina känslor, har inte det där "hålet" inom sig som andra försöker skaffa barn för att fylla. De som valt bort barn känner sig inte ensamma, inte ens på ålderns höst? De har helt enkelt inte den ensamhetskänslan som får andra att skaffa barn för att ta bort? 
  • Anonym (ZXCMV)
    Anonym (........) skrev 2022-08-23 19:03:53 följande:

Men de med barn sätter sig själva på läktaren för att barnen ska göra det som föräldrarna inte kan göra själva. Barnen används som en förlängning av föräldrarna, i stället för att föräldrarna gör sina saker själva. De sätter sig på bänken och ger över ansvaret till barnen, att t ex ta hand om föräldrarna på ålderns höst etc.

De barnlösa måste fylla sig själva, göra allt själva, hantera sina känslor själva m.m. eftersom de inte har några barn som ska ordna allt för dem. De barnlösa tter sig inte på bänken och använder inte avkommor för egoistiska själ, som mot ensamhet t ex utan gör allt det som dina barn gör för dig själva.

Folk matar och tar hand om barn så att de ska få ut själviska saker genom barnen att göra för dem det de inte klarar själva, eller anser klara av själva.
  • Anonym (........)
    Anonym (ZXCMV) skrev 2022-08-23 21:07:55 följande:
    Men de med barn sätter sig själva på läktaren för att barnen ska göra det som föräldrarna inte kan göra själva. Barnen används som en förlängning av föräldrarna, i stället för att föräldrarna gör sina saker själva. De sätter sig på bänken och ger över ansvaret till barnen, att t ex ta hand om föräldrarna på ålderns höst etc.

De barnlösa måste fylla sig själva, göra allt själva, hantera sina känslor själva m.m. eftersom de inte har några barn som ska ordna allt för dem. De barnlösa tter sig inte på bänken och använder inte avkommor för egoistiska själ, som mot ensamhet t ex utan gör allt det som dina barn gör för dig själva.

Folk matar och tar hand om barn så att de ska få ut själviska saker genom barnen att göra för dem det de inte klarar själva, eller anser klara av själva.
    Fast när jag skaffade barn var det knappast att bli omhändertagen mm jag tänkte på, utan det var endast en längtan. Rent instinktivt. 

Mina barn är sina helt egna personer, och knappast några mini-me eller förlängningar.
    Om jag sen får lyxen att ha dem i mitt liv sen beror väl på hur jag behandlat dem och varit som mamma. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (ZXCMV) skrev 2022-08-23 20:57:15 följande:
    Det är en instinkt, så de som avstår barn är väldigt mycket djupare än de som bara följer djurisk instinkt för att "inte bli ensamma på ålderns höst"/ha någon som älskar dem/få andra egoistiska behov tillfredställda av barnet och föräldraskapet. De som väljer bort det är alltså mindre egoistiska och har överseende med att inte behöva det, tycker jag. Mindre ego att inte skaffa barn alltså.
    Bara om man har den instinkten och väljer att stå emot den och inte få barn. Man kan knappast höjas till skyarna som mindre ego om man inte offrar något när man väljer bort barn.

Sedan har jag inte kallat barnfria för egoistiska, så du behöver inte försöka argumentera emot mig på den punkten. Jag kan dock inte förstå varför det skulle vara värre att kalla barnfria för egoistiska än att säga att de som "ynglar av sig" för att barnen är en "narcissistisk förlängning av dem själva" och liknande typer av saker du skrivit i tråden. Den typen av ordvändningar osar bitterhet och hånfullhet.
  • Anonym (Bella)
    Inteutanproblem skrev 2022-08-23 13:59:54 följande:

(Bella) Det beror väl på att alla, både kvinnor som män 35+ som åtminstone jag känner som är barnlösa inte mår bra psykiskt på ett eller annat sätt.

Jasså? Hur många känner du då, på ett så pass förtroligt vis att du har fullständig insyn i hela deras känsloliv? Sedan är det faktiskt så, detta är fakta, att en människas känsloliv aldrig kan vara statiskt. Det kommer att fluktuera. Ibland pga yttre omständigheter, ibland av interna omständigheter. Barn är ingen magisk sköld mot detta. Som person måste du lära dig att hantera olika känslor, om du vill ha riktig stabilitet i ditt liv.

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag mår psykiskt bra. Har en rejäl mental styrka och tålighet. Känner glädje och tacksamhet för livet, och finner anledning till att uppskatta livet varje dag. Detta trotts att det samtidigt är tufft, då Covid-19 fullständigt slagit undan benen på mig och man slitit med Postcovid i snart 2 år. Samt att jag fått ytterligare problem efter en ny infektion nu i Maj som satt sig på hjärtat. Klart man kan bli ledsen över detta, och sörja den livsstil som tagits ifrån mig. Undra hur framtiden kommer att se ut. Men detta är grejen, man måste inte fastna i det där. Man möter känslan när den kommer, är i känslan en stund, rör sig upp ur känslan och går vidare = resten av dagen är oberörd, och där finns inget som förhindrar att man känner sig glad och tillfreds. 

Jag har inga barn. 35+ och kvinna. Hade inte det lätt som barn, tonåring eller i yngre tjugoårsåldern. Så mina depressiva perioder har varit tidigare i mitt liv. Inte nu. Har mått psykiskt bra i 8 år.
    Sambon har ångest. Men det är knappast relaterat till barn, utan faktumet att han är odiagnostiserad och obehandlad ADHD, och vuxenpsykiatrin tycker han mer eller mindre ska ha gått in i väggen och lagt sig på ett tågspår innan dom kan tänka sig att utreda honom. Ångesten i hans fall handlar om ett huvud som aldrig håller käften, och det är 10 tankar samtidigt som far runt. Skulle inte bli ett dugg bättre på den fronten för honom om vi hade skaffat ett barn. 

Det jag värjer mig mot här är det naiva svartvita tänkandet. Folk kan må dåligt eller bra av väldigt många olika orsaker. Om man har stark barnlängtan och inga barn har, och mår dåligt, så är det troligtvis att avsaknaden av barn har något med det att göra. Men att förutsätta att någon som mår dåligt och som inte har barn, måste må så pga det? Speciellt om där då inte ens finns en barnlängtan hos personen? Det blir lite löjligt. 

Jag läste ditt långa inlägg och det bekräftade min hypotes. Läs gärna ditt inlägg igen. Sen kan förstås orsak/verkan diskuterats. Att vara barnlös är bara ett symptom  på andra problem.
  • Anonym (Jk)

Så kan väl vara fallet ibland, det är tyvärr också så att många med nån typ av psykiska problem skaffar barn ändå och DET är riktigt illa. Vet flera som inte skulle haft barn, bl.a. min egen far, och min mor har samma psyke som jag och hade mått bättre utan barn. Det har hon t.o.m. sagt själv, men hon var en okej mamma ändå. 
    Har även en syster vars vuxna barn sagt att hon inte skulle ha skaffat barn. 

Själv låter jag som sagt bli p.g.a. att jag hade blivit ett monster, men det finns fler skäl också. Största skälet är att det helt enkelt inte finns något behov av barn i mitt liv. Jag ser inte poängen riktigt, vilket är en jäkla tur för hade jag haft en barnlängtan hade det funnits fler olyckliga barn i världen. 

Anonym (Bella) skrev 2022-08-24 09:51:47 följande:
    Jag läste ditt långa inlägg och det bekräftade min hypotes. Läs gärna ditt inlägg igen. Sen kan förstås orsak/verkan diskuterats. Att vara barnlös är bara ett symptom  på andra problem.
  • Inteutanproblem

(Bella) Jag läste ditt långa inlägg och det bekräftade min hypotes. Läs gärna ditt inlägg igen. Sen kan förstås orsak/verkan diskuterats. Att vara barnlös är bara ett symptom  på andra problem.

Vilket ickesvar. Så, återigen. Hur många snackar vi om här som du känner, så pass på djupet, att du vet att deras problem med dåligt mående säkert är grundat i att dom inte har barn? Och nej jag håller då verkligen inte med. Mitt svar till dig bekräftar då sannerligen inte din hypotes. Du är just nu fullständigt oärlig. 

Livet är komplext och nyanserat. Att gå runt och tro att man kan göra en svepande generalisering, som dessutom inte är särskilt djup ens en gång, om något så individuellt som orsaker/mekanismer till/bakom dåligt mående är. Korkat. 

Sanningen är den. Du har en uppsjö av folk som mår skit, och många av dessa kommer också att vara föräldrar. Lösningen på psykiska problem, eller dåligt mående, är inte automatiskt barn.

• Anonym (Nej)

1. Ingen lider av att de som inte vill ha barn inte skaffar några

2. Barn som aldrig har funnits skadas inte av det
    3. De som vill ha barn KAN ha det utan att missionera för omgivningen 
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-22 12:24:28 följande:
    Ångrar att ni inre skaffade barn?

Tycker man hör så mkt numer om hur folk ångrar att de skaffade barn för att de insert att de inte tycker om att vara förälder (trots att de älskar just sitt barn).

Men tvärtom? Finns ni som ångrat i efterhand att ni inte skaffade barn? Hur hanterar ni det?

Skulle gärna höra bägge sidor av saken...

Det är många upprörda känslor här minsann. Lite roligt att detta väcker så mycket upprördhet.

Faktum kvarstår att man växer som människa av att få barn. Det är en allomfattande erfarenhet. Man kanske skaffar barn av egoistiska skäl som vissa skriver men man får nog inse rätt snabbt när barnet väl kommer att det ofta inte är så självförverkligande att få barn. Det ger däremot ett helt nytt perspektiv på väldigt mycket i livet. Det sagt så finns det ju andra stora erfarenheter som kan leda till personlig utveckling också. Men, en ganska generell sak med att ha barn är att man inser att man själv kanske inte är så himla viktig i det stora hela. Man får sätta sig själv och egna behov åt sidan. Det gör en mer ödmjuk inför egna föräldrar, inför livet, inför vad som är viktigt. 
  • Anonym (........)
    Anonym (Tacksam) skrev 2022-08-23 19:43:58 följande:
    Var du eller kunde du vara 100% ego och spontan innan du skaffade barn? Ville du vara 100% ego och spontan? Hade du inga människor i din omgivning som du brydde dig om och satte först om det behövdes? Inga vänner, syskon, föräldrar eller kollegor som du brytt dig om?

Anledningen till att jag frågar är att det många gånger målas upp en väldigt tråkig bild av barnfria som egoister med ett behov av att vara spontan till 100% utan en tanke på annat än sig själv. Som att den enda förklaringen till att någon väljer att vara barnfria är egoism, kompromisslöshet och en enorm självupptagenhet. Den bilden är inte rättvis och otroligt barnslig. Men framförallt väldigt svartvit, som att en människas själ, ens moral och omtanke utvecklas först efter att man fått ett eget barn att sätta först. Barn är inte det enda som ger livserfarenhet, mognad och förmåga att sätta andras behov först. 
    Nej, det är inte jämförbart alls tycker jag... Är en helt annan "frihet" utan barn, när man har barn blir det liksom en automatisk tanke på dem först i vad man än tar sig för. Inte samma sak med vänner, föräldrar, kollegor eller andra.
    Man är förälder 100%, även när barnen inte är med... 

Fick också upp ögonen mer för lidandet i världen, speciellt barn som har det svårt. Det tar mycket mer i hjärtat nu och kan vara väldigt tugnt läsa nyheter, på ett helt annat sätt än det berörde mig innan jag hade barnen...
    Förut var det mer "skyll dig själv"-mentaliteten, medan jag nu känner att t.ex. barn till knäppa föräldrar förtjänar samhällets stöd så långt det bara går...
    Så fruktansvärt med trasiga uppväxter när man genom sina egna inser vilken skada det måste göra. En annan förståelse helt enkelt. 
Svar på tråden Ångrar att ni inre skaffade barn?