• Anonym (Nej)

Ångrar att ni inre skaffade barn?

Ångrar inte att jag inte skaffade barn. Jag har alltid vetat att jag inte vill vara förälder.

• Anonym (Nej)
    Anonym (........) skrev 2022-08-22 20:35:01 följande:
    Fast så känner ju väldigt många som fått barn, att man får ett helt annat perspektiv på saker och ting.
    Många uttrycker sig mycket starkt om det, t.ex. Petra Mede som till å med skaffade barn vid 52. Sanna NIelsen har sagt nåt liknande 

? Allt blir bättre när man får barn. Hon har givit mig all den mening jag behöver för att ticka på, sa hon då.

Ok. Sen finns det människor som har mening nog för att "ticka på" utan barn. Att "många" som skaffat barn tycker att det är toppen är inte ett argument för att de som inte vill ha barn ska skaffa dem.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ego) skrev 2022-08-23 11:57:40 följande:
    Min erfarenhet är att många som är frivilligt barnlösa är rätt självupptagna. Jag har funderat på om det är en konsekvens av att kunna lägga så mycket tid på sig själv och alla små problem och önskningar man har eller om det är orsaken till att man valt att inte få barn. 
    Det kan nog vara en kombination för dem som är både självupptagna och barnfria. De flesta jag känner med barn kan se själva att deras upptagenhet med sina barn är en variant av självupptagenhet eftersom de både ser sina barn som en förlängning av dem själva och är väldigt uppslukade av små detaljer av deras liv.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Tror få vill vara barnlösa) skrev 2022-08-23 14:23:52 följande:

Jag tror det är väldigt få som vill vara barnlösa och inte ångrar det vid något tillfälle. Men samtidigt kanske livet inte leder en dit och det måste också få vara okej. Om man inte känner att man vill ha barn tänker jag att det finns skäl för det. Tex ett par, man och kvinna, som träffas i fertil ålder; hur många av dem förblir barnlösa av fri vilja. De flesta som är barnlösa kanske träffades sent i livet, kunde inte få barn eller något annat. Aldrig hört talas om par som KAN få barn, är i rätt ålder när de träffas osv och ändå väljer bort barn. 

Du har kanske levt ett skyddat liv? Bara i den här tråden finns det flera exempel på människor som inte vill ha barn även om de är i "rätt" ålder. Det kan väl inte krävas så mycket fantasi för att kunna föreställa sig att andra inte vill leva precis likadant som du?
  • Anonym (Nej)

1. Ingen lider av att de som inte vill ha barn inte skaffar några

2. Barn som aldrig har funnits skadas inte av det
    3. De som vill ha barn KAN ha det utan att missionera för omgivningen 
Svar på tråden Ångrar att ni inre skaffade barn?