• Anonym (Ts)

Ångrar att ni inre skaffade barn?

Tycker man hör så mkt numer om hur folk ångrar att de skaffade barn för att de insert att de inte tycker om att vara förälder (trots att de älskar just sitt barn).

Men tvärtom? Finns ni som ångrat i efterhand att ni inte skaffade barn? Hur hanterar ni det?

Skulle gärna höra bägge sidor av saken...

• Svar på tråden Ångrar att ni inre skaffade barn?
  • Anonym (........)

Har läst det ett par gånger men tycker ändå det är så konstigt "Ångrar att jag skaffade barn men älskar hen mest av allt".

Hur kan man älska någon mest av allt, och samtidigt känna att man skulle gjort en annat val? Får det inte att gå ihop. 
    Jag älskar mina barn mest av allt. Punkt liksom. 

• Anonym (Sandra)
    Anonym (........) skrev 2022-08-22 17:00:38 följande:

Har läst det ett par gånger men tycker ändå det är så konstigt "Ångrar att jag skaffade barn men älskar hen mest av allt".

Hur kan man älska någon mest av allt, och samtidigt känna att man skulle gjort en annat val? Får det inte att gå ihop. 
    Jag älskar mina barn mest av allt. Punkt liksom. 

Exakt, har jag också tänkt på
  • Anonym (........)
    Anonym (Sandra) skrev 2022-08-22 17:03:06 följande:
    Exakt, har jag också tänkt på
    Man kan ju köpa att förutsättningarna, killen eller vad det nu kan vara kanske inte var de bästa, men att sätta ångra i samma mening som sitt barn...

Nä man kan inte älska något som man egentligen inte vill ha. 
  • Wolfie13
    Det är ändå något lite sorglgt över när barnlösa försöker sig sätta sig in i en sits med barn, och drar slutsatsen att det var rätt beslut att inte skaffa några. "Jag vill kunna sova, behålla min snygga kropp, kunna resa" mm och andra rätt tama anledningar.  
    Känslan till barnet uppväger liksom (oftast!) allt det där samtidigt och det är rent omöjligt att förklara på ett bra sätt utan att låta klyschig..

Man måste verkligen uppleva det för att förstå och då tror jag många missar sin chans och sen är det för sent. Vissa passar givetvis inte att vara föräldrar, men många har också förodmar och skräckscenarion uppmålade... 

Det här att skapa en helt egen familj, sån grundläggande sak för välmåendet. Den kärlek som man exempelvis inte finner i en partner på samma sätt (partnern som många ggr också är utbytbar några år senare). Och för att inte tala om hur man mognar, släpper sitt egna ego..
    Haha försökte visst förklara iaf.

Men tufft för de som sätter igång efter 40, vilken stress. 
  • PH76
    Embla twopointoh skrev 2022-08-22 16:55:29 följande:
    Problemet för en del ligger i det där "inte just samtidigt"...
    Jag har svårt att köpa det bara. Hur kan man frivilligt skaffa barn utan att förstå vad man kan tänkas behöva åsidosätta, till den grad att man ångrar sina barn.

Blev man (ofrivillig) gravid så är det ju en helt annan diskussion, och bör tas i en annan diskussion. 
  • Tecum
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-22 16:08:45 följande:
    Som sagt googla på jag ångrar mitt barn. Så många FL-trådar som träff!
    Har också sett många såna trådar här, men misstänker att vissa är skrivna i affekt efter en dålig dag.
  • Inteutanproblem

Hittills har jag aldrig ångrat beslutet. Fått höra hela jäkla livet, ungefär tills nu då. Vänta bara, du kommer få sug efter barn tillslut. När du träffat den rätte så kommer det. Du är så ung ännu. Osv. 

Nope. Aldrig någonsin upplevt det där, och inte blev det nån skillnad av att träffa den rätte heller. 9 år tillsammans so far. 

Jag har helt enkelt aldrig velat, aldrig sett barn som en del av mitt liv och någonstans innerst inne vetat. Att barn inte är något för mig - och så som det nu även visat sig ha blivit under dom 2 senaste åren? Kan inget annat än känna mig tacksam över att jag inga barn har. Så äckligt sliten och fysiskt förstörd jag blivit av Covid, jag hade seriöst inte orkat ha barn om jag så ens velat. Postcovid-Pots och detta finns det inget botemedel för, och med all sannolikhet så är Pots som man kan få i samband med en Covid infektion åtminstone snarlik hur Pots i övrigt är. Dvs något som med relativt stor sannolikhet förblir ett kroniskt tillstånd.  Med tanke på att det snart förflutit 2 år, sedan första rundan med Covid och jag ännu inte är ens i närheten av återhämtad. Så känns oddsen för full återhämtning ganska låga. 

Kan egentligen inte ta hand om mig själv längre. Sambon får slita med mycket. Att dessutom ha haft barn ovanpå detta. Nej, det hade inte blivit bra. För någon. 

• Embla twopointoh
    PH76 skrev 2022-08-22 17:39:11 följande:
    Jag har svårt att köpa det bara. Hur kan man frivilligt skaffa barn utan att förstå vad man kan tänkas behöva åsidosätta, till den grad att man ångrar sina barn.

Blev man (ofrivillig) gravid så är det ju en helt annan diskussion, och bör tas i en annan diskussion. 
    Därför att vi blir ständigt itutade att man kan ha kakan och äta den, att man kan få barn och samtidigt leva i princip som innan. För en del är det säkert sant, men många får det drömslottet nedrivet när de får ett barn som inte sover en hel natt på fem år, barn med tunga diagnoser, när barnet föds "i vägen" för nästa steg i karriären, när utgifterna blir fler eller större än vad man räknat med. 

Dessutom har vi väldigt höga krav på ekonomin här i Sverige, man ska ha ett visst boende med en viss standard, man ska åka på utlandssemestrar och "unna" sig massa saker, annars är livet inte riktigt värt att leva, för att inte tala om inställningen att det är vansinnigt synd om barn som måste dela rum med syskon, bära second-hand-kläder och inte få nya cyklar, mobiler och allt vad det nu är.
  • Anonym (Jk)

Hur gammal ska man vara för att det ska räknas? Jag är bara 38.

• PH76
    Embla twopointoh skrev 2022-08-22 18:17:01 följande:
    Därför att vi blir ständigt itutade att man kan ha kakan och äta den, att man kan få barn och samtidigt leva i princip som innan. För en del är det säkert sant, men många får det drömslottet nedrivet när de får ett barn som inte sover en hel natt på fem år, barn med tunga diagnoser, när barnet föds "i vägen" för nästa steg i karriären, när utgifterna blir fler eller större än vad man räknat med. 

Dessutom har vi väldigt höga krav på ekonomin här i Sverige, man ska ha ett visst boende med en viss standard, man ska åka på utlandssemestrar och "unna" sig massa saker, annars är livet inte riktigt värt att leva, för att inte tala om inställningen att det är vansinnigt synd om barn som måste dela rum med syskon, bära second-hand-kläder och inte få nya cyklar, mobiler och allt vad det nu är.
    Har man inte vetskapen om, och kan förlika sig med, redan innan barnen kommer. Att när den kommer så är man först och främst förälder, före allt annat, alltid alltid alltid, ja då är man både korkad och oansvarig och borde aldrig ha funderat på barn.

Jag har två, min fru ville ha en tredje men jag sa bestämt nej. Min barn är mitt allt och min kärlek är precis lagom för dem båda, jag vill inte ha fler.

Sen vet jag att det inte är svart/vitt, utan att man kan ha otur i barnlotterie, precis som de bevisligen kan ha otur i mamma -, och pappalotteriet.
Svar på tråden Ångrar att ni inre skaffade barn?