Embla twopointoh skrev 2022-08-22 18:17:01 följande:
Därför att vi blir ständigt itutade att man kan ha kakan och äta den, att man kan få barn och samtidigt leva i princip som innan. För en del är det säkert sant, men många får det drömslottet nedrivet när de får ett barn som inte sover en hel natt på fem år, barn med tunga diagnoser, när barnet föds "i vägen" för nästa steg i karriären, när utgifterna blir fler eller större än vad man räknat med.
Dessutom har vi väldigt höga krav på ekonomin här i Sverige, man ska ha ett visst boende med en viss standard, man ska åka på utlandssemestrar och "unna" sig massa saker, annars är livet inte riktigt värt att leva, för att inte tala om inställningen att det är vansinnigt synd om barn som måste dela rum med syskon, bära second-hand-kläder och inte få nya cyklar, mobiler och allt vad det nu är.
Har man inte vetskapen om, och kan förlika sig med, redan innan barnen kommer. Att när den kommer så är man först och främst förälder, före allt annat, alltid alltid alltid, ja då är man både korkad och oansvarig och borde aldrig ha funderat på barn.
Jag har två, min fru ville ha en tredje men jag sa bestämt nej. Min barn är mitt allt och min kärlek är precis lagom för dem båda, jag vill inte ha fler.
Sen vet jag att det inte är svart/vitt, utan att man kan ha otur i barnlotterie, precis som de bevisligen kan ha otur i mamma -, och pappalotteriet.