• Anonym (Ts)

Ångrar att ni inre skaffade barn?

Tycker man hör så mkt numer om hur folk ångrar att de skaffade barn för att de insert att de inte tycker om att vara förälder (trots att de älskar just sitt barn).

Men tvärtom? Finns ni som ångrat i efterhand att ni inte skaffade barn? Hur hanterar ni det?

Skulle gärna höra bägge sidor av saken...

• Svar på tråden Ångrar att ni inre skaffade barn?
  • Anonym (Love)

Såg också den där märkliga intervjun hos Malou.  Med en kvinna som berättar att hon ångrade sitt föräldraskap. Hon hade inte bara skaffat ett utan två barn. Hur man kan ångra två personer som man älskar kan jag inte förstå och dessutom offentligt berätta om det så de kan höra det. Föräldraskapet och barnen hänger ju ihop.  De var inte värda den uppoffringen,  det är faktiskt det hon säger. Ändå ser hon sig som en bra mamma.
    För mig går dessa saker inte att separera.  Jag älskar mitt barn och ja ibland är det skitobbigt att ha barn men jag kan inte ångra den jag älskar mest av allt. Det är för mig en omöjlig tanke.

• Anonym (Tacksam)

Jag ångrar inget. Jag tycker inte om barn övht. Jag kan helt ärligt inte tänka mig något värre än att vara förälder. Varje dag är jag tacksam för mitt barnfria liv. 

Senast idag såg jag en trött mamma med en hysteriskt skrikande unge utanför Ica. Att det inte var jag som stod där och led gjorde mig otroligt tacksam. Barn är verkligen inte för alla. Jag hade fått lust att sätta mig i bilen och köra iväg och lämna ingen på parkeringen. 

• Inteutanproblem

Det är ju jätte fint att några av er uttrycker att ni blivit av med ångest, dåligt mående och hittat någon slags mening med livet när ni skaffat barn. 
    Men ett misstag här, är att lyfta fram det på ett vis som lätt kan tolkas som att dom som ej har barn. Kämpar med sådant som ni kämpade med. Detta kan givetvis vara sant. Att andra, barnfria sliter med dom där sakerna. Men det är inte en naturlag att det ser ut så. Lika lite är det en garanterad lösning för att bota ångest, dåligt mående och problem med att finna mening med livet på ett tillfredställande plan att skaffa barn. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (Tacksam) skrev 2022-08-22 22:25:01 följande:

Jag ångrar inget. Jag tycker inte om barn övht. Jag kan helt ärligt inte tänka mig något värre än att vara förälder. Varje dag är jag tacksam för mitt barnfria liv. 

Senast idag såg jag en trött mamma med en hysteriskt skrikande unge utanför Ica. Att det inte var jag som stod där och led gjorde mig otroligt tacksam. Barn är verkligen inte för alla. Jag hade fått lust att sätta mig i bilen och köra iväg och lämna ingen på parkeringen. 

Låter ju ärligt talat inte helt sunt att känna att man måste fly scenen för att man ser någon i en livssituation man själv aldrig skulle välja. Vad är det som är så triggande? Menar inte på ett spydigt sätt, är genuint nyfiken. Jag själv skulle aldrig vilja ha varken barn eller djur, men jag känner ju aldrig behovet av att rusa iväg för att jag ser någon komma med en skällande hund i hasorna.

• Anonym (Bella)

Du har läst en artikelserie i DN eller SvD och kallar det ?hör så mycket?. Har aldrig hört det. Känner flera som har barn med diagnoser och elände men aldrig att jag hört någon ångra dem.

Jag har tre barn och har aldrig ångrat mig en dag! Älskar?t.

• Anonym (Bella)
    Inteutanproblem skrev 2022-08-22 22:32:19 följande:

Det är ju jätte fint att några av er uttrycker att ni blivit av med ångest, dåligt mående och hittat någon slags mening med livet när ni skaffat barn. 
    Men ett misstag här, är att lyfta fram det på ett vis som lätt kan tolkas som att dom som ej har barn. Kämpar med sådant som ni kämpade med. Detta kan givetvis vara sant. Att andra, barnfria sliter med dom där sakerna. Men det är inte en naturlag att det ser ut så. Lika lite är det en garanterad lösning för att bota ångest, dåligt mående och problem med att finna mening med livet på ett tillfredställande plan att skaffa barn. 

Det beror väl på att alla, både kvinnor som män 35+ som åtminstone jag känner som är barnlösa inte mår bra psykiskt på ett eller annat sätt. 

Lite skillnad på att vara 25 och älska att vara barnlös och 45. Känner ingen.

• Embla twopointoh

Och du tror att bara för att man älskar sitt barn så får man aldrig den där lusten eller impulsen att sätta sig i bilen och köra iväg och lämna ungen på parkeringen? När jag stöter på barn som skriker eller bråkar eller trotsar så är jag också tacksam över att det inte är jag som står där, speciellt nu när mina barn börjar bli så stora att de inte längre beter sig på det sättet ibland.

Jag skriver inte detta för att ifrågasätta dina känslor och ditt val. Det är upp till var och en hur de vill göra.
  • Anonym (........)

Men det du ser är ju några millisekunder i ett liv. Ofta när barnen har såna där utbrott kan de bli en minst lika mysig försoning efteråt... Inga relationer är ju helt friktionsfria heller, och barn beter sig inte sådär för att vara elaka. 
    Det ÄR jobbigt med barn, men payoffen är grym.. 

Men har man ingen barnlängtan och verkligen inte kan tänka sig att sätta en annan persons behov i första rummet, är det så klart jättebra att man är klok nog att avstå. 
    (Jag sörjer lite nu att mina börjar bli större, älskar tre-fyraårsåldern...) 
  • Wolfie13
    Anonym (Love) skrev 2022-08-22 22:18:00 följande:

Såg också den där märkliga intervjun hos Malou.  Med en kvinna som berättar att hon ångrade sitt föräldraskap. Hon hade inte bara skaffat ett utan två barn. Hur man kan ångra två personer som man älskar kan jag inte förstå och dessutom offentligt berätta om det så de kan höra det. Föräldraskapet och barnen hänger ju ihop.  De var inte värda den uppoffringen,  det är faktiskt det hon säger. Ändå ser hon sig som en bra mamma.
    För mig går dessa saker inte att separera.  Jag älskar mitt barn och ja ibland är det skitobbigt att ha barn men jag kan inte ångra den jag älskar mest av allt. Det är för mig en omöjlig tanke.

Det där låter som en klockren narcissist. Verkligen sämsta idén då att bli förälder (bara se sina egna behov).
    En normal människa respekterar iaf sina barn så pass att man inte säger såna saker högt, och aboslut inte i tv. Usch.
  • Embla twopointoh
    Wolfie13 skrev 2022-08-22 23:38:41 följande:
    Det där låter som en klockren narcissist. Verkligen sämsta idén då att bli förälder (bara se sina egna behov).
    En normal människa respekterar iaf sina barn så pass att man inte säger såna saker högt, och aboslut inte i tv. Usch.
    Jag tänker på de stackars barnen, hur ska de känna det när deras mamma offentligt sitter och säger att hon önskar att de inte fanns? Eftersom hon gjorde det i TV kommer barnen definitivt att få reda på det också, det är inte så att hon sade det i förtroende till en kompis eller terapeut ... Att tycka det är viktigare att bryta en norm eller ett tabu (och kanske få höra hur "stark" man är som är så "ärlig") än sina barns välmående, ja, jag finner inga ord för det beteendet. Det är en sak att känna så, en helt annan att låta sina barn veta det.
Svar på tråden Ångrar att ni inre skaffade barn?