Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Ångrar att ni inre skaffade barn?

PH76 skrev 2022-08-22 13:08:32 följande:
    Märklig trådstart, jag har aldrig hört någon som säger att de ångrar att de skaffade barn. Jag har dock hört flera barnlösa som varit ledsna för att de inte skaffade barn (i tid).
    Anonym (Hmmm) skrev 2022-08-22 15:44:47 följande:
    Hmm... har nog aldrig hört att någon skulle ha ångrat sitt barn.
    Snarare motsatsen där folk står i valet och kvalet där 99% landar i att de kör/behåller/skaffar barn, med anledningen att "Man ångrar inte sitt barn, bara de man inte skaffade".

Det är något som kommit de senaste åren, att man ska våga prata om att man kan ångra att man fått barn. Kokar man ned det så handlar ångern om hos de jag hört uttrycka sådan, främst att ens förväntningar inte infriats och/eller att man fått försaka mer än vad man trodde för barnens skull. Vi lever trots allt i ett väldigt individualistiskt samhälle, där budskapet är att man ska förverkliga sig själv, att man kan både ha kakan och äta den i många sammanhang.
  • Embla twopointoh
    PH76 skrev 2022-08-22 16:36:43 följande:
    Absolut så är det så, men just detta med at skaffa barn fungerar ju med det mesta, kanske inte just samtidigt men innan eller efter, och en hel del medans.
    Problemet för en del ligger i det där "inte just samtidigt"...
  • Embla twopointoh
    PH76 skrev 2022-08-22 17:39:11 följande:
    Jag har svårt att köpa det bara. Hur kan man frivilligt skaffa barn utan att förstå vad man kan tänkas behöva åsidosätta, till den grad att man ångrar sina barn.

Blev man (ofrivillig) gravid så är det ju en helt annan diskussion, och bör tas i en annan diskussion. 
    Därför att vi blir ständigt itutade att man kan ha kakan och äta den, att man kan få barn och samtidigt leva i princip som innan. För en del är det säkert sant, men många får det drömslottet nedrivet när de får ett barn som inte sover en hel natt på fem år, barn med tunga diagnoser, när barnet föds "i vägen" för nästa steg i karriären, när utgifterna blir fler eller större än vad man räknat med. 

Dessutom har vi väldigt höga krav på ekonomin här i Sverige, man ska ha ett visst boende med en viss standard, man ska åka på utlandssemestrar och "unna" sig massa saker, annars är livet inte riktigt värt att leva, för att inte tala om inställningen att det är vansinnigt synd om barn som måste dela rum med syskon, bära second-hand-kläder och inte få nya cyklar, mobiler och allt vad det nu är.
  • Embla twopointoh
    PH76 skrev 2022-08-22 19:14:10 följande:
    Har man inte vetskapen om, och kan förlika sig med, redan innan barnen kommer. Att när den kommer så är man först och främst förälder, före allt annat, alltid alltid alltid, ja då är man både korkad och oansvarig och borde aldrig ha funderat på barn.

Jag har två, min fru ville ha en tredje men jag sa bestämt nej. Min barn är mitt allt och min kärlek är precis lagom för dem båda, jag vill inte ha fler.

Sen vet jag att det inte är svart/vitt, utan att man kan ha otur i barnlotterie, precis som de bevisligen kan ha otur i mamma -, och pappalotteriet.
    Jag läste någon tråd här på FL för några år sedan om en gravid kvinna som tyckte det var så fruktansvärt och jobbigt att hon inte fick dricka det där glaset vin på kvällen på nio hela månader. Då har man antingen alkoholproblem eller ego-problem om man tycker att det är så hemskt att avstå från saker som kan skada ens barn.

Det är ju det jag menat att belysa, att dagens samhälle eller kultur är väldigt individualistisk, eller om man ska kalla det egocentrerad.  Och för människor som hela sitt liv fått höra att meningen med livet är att förverkliga sig själv, att ha massor med pengar och tid till fritidsintressen, för dem kan småbarnslivet bli något av en chock. Jag menar, det var en chock för oss andra också, även om man vet och är inställd på att det är en omställning att bli förälder så är det fortfarande något av en chock för många.

• Embla twopointoh
    Anonym (Tacksam) skrev 2022-08-22 22:25:01 följande:

Jag ångrar inget. Jag tycker inte om barn övht. Jag kan helt ärligt inte tänka mig något värre än att vara förälder. Varje dag är jag tacksam för mitt barnfria liv. 

Senast idag såg jag en trött mamma med en hysteriskt skrikande unge utanför Ica. Att det inte var jag som stod där och led gjorde mig otroligt tacksam. Barn är verkligen inte för alla. Jag hade fått lust att sätta mig i bilen och köra iväg och lämna ingen på parkeringen. 

Och du tror att bara för att man älskar sitt barn så får man aldrig den där lusten eller impulsen att sätta sig i bilen och köra iväg och lämna ungen på parkeringen? När jag stöter på barn som skriker eller bråkar eller trotsar så är jag också tacksam över att det inte är jag som står där, speciellt nu när mina barn börjar bli så stora att de inte längre beter sig på det sättet ibland.

Jag skriver inte detta för att ifrågasätta dina känslor och ditt val. Det är upp till var och en hur de vill göra.
  • Embla twopointoh
    Wolfie13 skrev 2022-08-22 23:38:41 följande:
    Det där låter som en klockren narcissist. Verkligen sämsta idén då att bli förälder (bara se sina egna behov).
    En normal människa respekterar iaf sina barn så pass att man inte säger såna saker högt, och aboslut inte i tv. Usch.
    Jag tänker på de stackars barnen, hur ska de känna det när deras mamma offentligt sitter och säger att hon önskar att de inte fanns? Eftersom hon gjorde det i TV kommer barnen definitivt att få reda på det också, det är inte så att hon sade det i förtroende till en kompis eller terapeut ... Att tycka det är viktigare att bryta en norm eller ett tabu (och kanske få höra hur "stark" man är som är så "ärlig") än sina barns välmående, ja, jag finner inga ord för det beteendet. Det är en sak att känna så, en helt annan att låta sina barn veta det.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Tacksam) skrev 2022-08-23 18:21:21 följande:
    Jag tror absolut ingenting av det du skriver. Vad jag har förstått ifrån min omgivning är att deras barn skapar en hel del motstridiga känslor och tankar. Bara på mitt arbete har tre personer gruvat sig för sin semester pga deras barn. Samma personer sa att det var skönt att få börja jobba igen efter semestern för att barnen är så jobbiga för att i nästa mening säga att deras barn är det bästa de har....minst sagt motstridigt. Men hur som helst så är jag tacksam att jag slipper uppleva samma sak. Jag är tacksam att jag kan se fram emot min semester och känna mig utvilad när det är dags att jobba igen. 

Jag är lite nyfiken på vad det är som sticker i ögonen på så många föräldrar att någon valt bort barn och trivs med det livet. Det är väl ändå väldigt bra med människor som har sån självinsikt att de förstår att barn inte passar in med deras behov och livsstil. 
    Känslor är inte alltid logiska, vårt känsloliv är ofta komplicerat. Man kan känna två motsatta känslor samtidigt. Det betyder inte att ena eller bägge av känslorna inte är sann.

Jag vet inte heller varför vissa störs eller provoceras av att en del väljer bort barn, men det är uppenbart i den här tråden att även barnfria blir provocerade av dem som vill ha barn. Det är väl som alltid, att en del har svårt att förstå andra människors resonemang, känslor och val. Som att du säger att du inte tror på något jag skriver. Varför tror du att jag sitter och ljuger?
  • Embla twopointoh
    Anonym (ZXCMV) skrev 2022-08-23 18:20:15 följande:
    Jag får en känsla av att många som skaffar barn gör det av starka egoistiska skäl, de vill ha barn, mening med sitt liv, att barn ska fylla deras tomma inre med meningen med livet. Har aldrig hört någon skaffa barn för barnets skull. Tycker barnfria är mycket mindre ego. De behöver inte sätta barn till världen för att få mening genom barnen, de tänker på vilken värld som lämnas över till barnen och avstår, mycket givmilt att inte skaffa barn med andra ord och mer omtänksamt än att sätta barn till världen för att man själv VILL ha barn. En oegoistisk människa kan avstå barn och sin egovilja att sätta barn till världen. 

Barn ärju bara en narcissistisk förlängning av sig själv, att man förökar sig själv för att man vill genom barnen "leva vidare" efter att man gått bort, få mening m.m. Allt egoistiska motiv med anskaffandet av barn.
    Visst är det så att barn skaffar man för sin egen skull, men mycket av det är för att det är en djup instinkt som de flesta (ja, faktiskt) har. Det ligger i allt levandes gener att föröka sig, det är den mest grundläggande instinkten som finns i naturen, den till och med övertrumfar överlevnadsinstinkten i många fall (många livsformer offrar livet för sin avkomma på ett eller annat sätt). Att nedlåtande avfärda den instinkten som egoism eller narcissism är förenklande eller insiktlöst.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Tacksam) skrev 2022-08-23 18:40:39 följande:
    Jag tror inte att du sitter och ljuger, vad har du fått det ifrån? Jag har bara berättat hur jag känner och hur jag trivs med mitt liv. 
    Du skrev: Jag tror absolut ingenting av det du skriver. Det tolkade jag som att du ifrågasatte sanningshalten i det jag skrev. Men jag ser nu när jag läser igen att du förmodligen inte menade det så, ursäkta, mitt misstag.
  • Embla twopointoh
    Anonym (ZXCMV) skrev 2022-08-23 20:57:15 följande:
    Det är en instinkt, så de som avstår barn är väldigt mycket djupare än de som bara följer djurisk instinkt för att "inte bli ensamma på ålderns höst"/ha någon som älskar dem/få andra egoistiska behov tillfredställda av barnet och föräldraskapet. De som väljer bort det är alltså mindre egoistiska och har överseende med att inte behöva det, tycker jag. Mindre ego att inte skaffa barn alltså.
    Bara om man har den instinkten och väljer att stå emot den och inte få barn. Man kan knappast höjas till skyarna som mindre ego om man inte offrar något när man väljer bort barn.

Sedan har jag inte kallat barnfria för egoistiska, så du behöver inte försöka argumentera emot mig på den punkten. Jag kan dock inte förstå varför det skulle vara värre att kalla barnfria för egoistiska än att säga att de som "ynglar av sig" för att barnen är en "narcissistisk förlängning av dem själva" och liknande typer av saker du skrivit i tråden. Den typen av ordvändningar osar bitterhet och hånfullhet.
Svar på tråden Ångrar att ni inre skaffade barn?