• VäxjöStockholm

Man som är aggressiv mot barnen - lämna?

Hej där ute,

Jag lever med en man och våra barn. Han är en väldigt närvarande, skojig, omtänksam och generös person de flesta dagar. Dock har han problem med att hantera stressiga situationer eller diskussioner överlag där han blir väldigt upphetsad, och i vissa situationer med barnen lyckas han inte behålla lugnet utan ryter till och/eller skriker till på ett sätt som jag upplever väldigt skrämmande för barnen, och för mig själv.

Jag har påtalat detta för honom många gånger, och han vet att han har problem med aggression i stressiga/intensiva situationer. Tex om ett av våra barn skriker och är helt ifrån sig (hände idag) över något så lyckas han inte behålla lugnet som jag anser att en vuxen bör göra. Vårt barn var upprört över att inte få ta med en viss leksak till förskolan (såklart en liten grej), och när hon skrek rätt ut i flera sekunder svarar min man med att härma henne och skrika rätt ut (enligt honom för att hon ska förstå att det är jobbigt när någon skriker så). Helt fel metod enligt mig, man nör agera lugnt och vänta tills barnet lugnar sig. Han reagerar inte alltid så, men ibland verkar han inte tåla att barn är barn helt enkelt.

Jag upplever att barnen uppfattat samma sak som jag, att man måste "akta sig" för pappa i vissa situationer och jag är såklart rädd att detta förstör deras generella trygghet. Han kan också helt tappa det i diskussioner med mig (när barnen sover) och säga många taskiga saker bara för att jag inte ska fortsätta diskutera. Han har verkligen problem och beter sig själv som ett barn ibland, jag har gått ifrån att känna kärlek till att numer vara på min vakt i vår relation/vårt hem och känna att jag behöver "hantera" honom i vardagen för att själv orka. Jag kan helt enkelt inte slappna av. De dagar han känns irriterad så upplever jag att jag är desto mer med barnen för att "skydda" de från hans dåligt humör.

Jag undrar om det finns kloka därute som upplevt samma och vad ni tagit för beslut? Jag vill verkligen leva i en familj, hans beteende har blivit bättre men fortfarande är det mycket kvar att göra. Ni som lämnat, hur har han varit med barnen efter det? Det är ju min största oro, att något i det aggressiva ska förstärkas om jag inte är där - vilket just nu känns just detta som mitt argument för att ha stannat kvar, jag "skyddar" ju barnen och har ändå kontroll på allt. Tack på förhand!

• Svar på tråden Man som är aggressiv mot barnen - lämna?
  • Anonym (Man)
    Lynx123 skrev 2025-03-30 10:03:14 följande:
    Är verkligen ledsen för din skull att du växte upp med detta. Hoppas att du får hjälp med att komma över det, för du verkar har blivit väldigt skadad. Barn ska aldrig behöva växa upp med fysiskt eller mentalt våld, eller att behöva bli skrämda till lydnad - inte heller partners.
    Är skadad av vad hon gjorde mot mig ja. Men inte det minsta skadad av vad han gjorde. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Man) skrev 2025-03-30 19:13:00 följande:
     Men visst, jag anser det inte vara så farligt att slå i saker, så länge man inte rör ett försvarslöst barn eller kvinna 
    barn, djur eller*
  • Anonym (Man)

Kommer aldrig förlåta henne. Hon förnekar än idag att hon någonsin har rört en dessutom. Hon är ju en "pacifist"  som hon blå ljuger om.
    Hela mitt liv blev förstörd efter vad hon utsatte mig för. 

Men har ändå ingen våldsam historik eller fängelse eller några riktiga brott överhuvudtaget. Förutom att det enda som får mig att vilja leva och som får mig att försöka göra saker jag mår bra av, får jag inte använda här i Sverige för då blir man straffad. Så är rädd för att jag tappar det totalt en dag när jag inte får använda min medicin som anses vara olaglig. Klarar inte känna att jag mår bra i som normal utan är konstant trött och orkeslös. Är avtrubbad från att kunna känna något annat än uppgivenhet samt ilska.

Hatar det här landet som ska straffa mig för att jag äntligen funnit något som får mig att må bra! 

• ClumsySmurf
    Så vad gör du då i en sådan situation? Vänligen utveckla och var ärlig.

Sen behöver du ju knappast döma ut mig. Visst, jag kan slå lite i saker om jag blir blir riktigt förbannad, men det är sällan. Går hellre ut och sätter mig i skogen en stund. Men visst, jag anser det inte vara så farligt att slå i saker, så länge man inte rör ett försvarslöst barn eller kvinna (om hon nu inte blir fysisk först och man behöver försvara sig då). Men har bara behövt skydda mig själv vid ett tillfälle mot en kvinna som nog faktiskt var starkare än mig till och med. Och då drog jag näven i plåten på bilen och sa åt henne att backa.

Farsan rörde aldrig morsan, inte en enda gång. 
    Han var vidrigt stark. Men svettades så fort en kvinna gapade på honom. Feg var han. Men något hade hänt han i barndomen, men fick aldrig veta vad. Han var uppväxt med flera stora systrar, och gick i taket för saker man inte förstod gällande hans mamma. Så något hade hänt han som liten, men vet inte vad. Nu har han gått bort så man kommer aldrig få veta det.
    "Sen behöver du ju knappast döma ut mig."

När någon påstår att man ska få uppfostra på sitt sätt så länge man inte är fysisk och när någon tassar omkring på tå trots inget fysiskt våld är det en svag människa, trots att det är ett barn det handlar om
    finns det en risk att man blir dömd

du påminner om ett psykfall:
    Anonym (Man) skrev 2025-03-30 19:28:43 följande:

.....
     Är avtrubbad från att kunna känna något annat än uppgivenhet samt ilska.

Hatar det här landet som ska straffa mig för att jag äntligen funnit något som får mig att må bra! 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Så vad gör du då i en sådan situation? Vänligen utveckla och var ärlig.

Sen behöver du ju knappast döma ut mig. Visst, jag kan slå lite i saker om jag blir blir riktigt förbannad, men det är sällan. Går hellre ut och sätter mig i skogen en stund. Men visst, jag anser det inte vara så farligt att slå i saker, så länge man inte rör ett försvarslöst barn eller kvinna (om hon nu inte blir fysisk först och man behöver försvara sig då). Men har bara behövt skydda mig själv vid ett tillfälle mot en kvinna som nog faktiskt var starkare än mig till och med. Och då drog jag näven i plåten på bilen och sa åt henne att backa.

Farsan rörde aldrig morsan, inte en enda gång. 
    Han var vidrigt stark. Men svettades så fort en kvinna gapade på honom. Feg var han. Men något hade hänt han i barndomen, men fick aldrig veta vad. Han var uppväxt med flera stora systrar, och gick i taket för saker man inte förstod gällande hans mamma. Så något hade hänt han som liten, men vet inte vad. Nu har han gått bort så man kommer aldrig få veta det.
    Jag säger till barnen på skarpen. Jag gormar inte, men är bestämd.

Det räcker oftast, men inte alltid. När de var yngre och bråkade kunde jag sära på dem. De har aldrig varit särskilt bråkiga eller jobbiga, samt har alltid varit ganska tajta. Men det klart att de rök ihop ibland, som barn gör.

Om de vägrade klä på sig, vägrade äta eller annat, kunde jag fråga varför samt låta det vara en stund. Ibland behöver barn bara lugna ner sig, ibland mår de dåligt eller tycker att något är obehagligt, men kan ha svårt att sätta ord på det. Särskilt när de är små. Som förälder får man bara lyhörd, men ibland måste man vara bestämd.

Det är denna balansgång jag misstänker att du inte skulle klara, med ditt bagage och ditt sätt att resonera. Och handen på hjärtat - skulle du verkligen vilja ha barn? Efter allt du har varit med om. Vet du hur tålamodsprövande barn kan vara? De testar gränser, och en del barn är betydligt mer krävande än andra.

Självklart har jag förlorat tålamodet ibland. Men jag har aldrig varit våldsam, skrämt dem eller slagit sönder saker. Inte min man heller. (Vad jag vet).

En enda gång har jag varit mer hårdhänt mot barnen än vad jag borde ha varit. Det var när de var 2 år och på väg rakt ut i gatan framför bilarna. Jag högg tag i dem, skällde och höll i dem hårdare än vad som egentligen behövdes för att hålla kvar dem. Men jag fick panik. Skulle aldrig agerat på det sättet om de bara hade varit trotsiga hemma.

Det var dock inte så hårt att jag skadade dem fysiskt. De började gråta, men mest för att jag blev arg och att de inte fick göra som de ville.
  • ClumsySmurf
    Anonym (An) skrev 2025-03-30 12:34:17 följande:
    Man får ju komma ihåg att den absoluta huvudregeln är delad vårdnad om man går isär. Många verkar tänka att om man skiljer sig så får den snällaste föräldern ha hand om barnen, medan det snarare innebär att under halva barnens uppväxt har man faktiskt ingen insyn i hur de har det.
    Barn har större möjlighet att själva bestämma sånt ju äldre de blir
    efter en viss ålder blir det väl mer möjliggörande än skyddande?
  • Anonym (Man)
    ClumsySmurf skrev 2025-03-30 20:08:37 följande:
    "Sen behöver du ju knappast döma ut mig."

När någon påstår att man ska få uppfostra på sitt sätt så länge man inte är fysisk och när någon tassar omkring på tå trots inget fysiskt våld är det en svag människa, trots att det är ett barn det handlar om
    finns det en risk att man blir dömd

du påminner om ett psykfall:
    Anonym (Man) skrev 2025-03-30 19:28:43 följande:

.....
     Är avtrubbad från att kunna känna något annat än uppgivenhet samt ilska.

Du var ju snäll. Tror säkert att folk verkligen mår bra i din omgivning. Inte.
    Du är ju elak rakt av. 

Allt jag har sagt är i princip att det inte är världens grej om någon bankar i saker, eller höjer rösten lite. Och du kallar mig för psykfall genom att bete dig värre själv. Bra där. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-30 20:15:27 följande:
    Jag säger till barnen på skarpen. Jag gormar inte, men är bestämd.

Det räcker oftast, men inte alltid. När de var yngre och bråkade kunde jag sära på dem. De har aldrig varit särskilt bråkiga eller jobbiga, samt har alltid varit ganska tajta. Men det klart att de rök ihop ibland, som barn gör.

Om de vägrade klä på sig, vägrade äta eller annat, kunde jag fråga varför samt låta det vara en stund. Ibland behöver barn bara lugna ner sig, ibland mår de dåligt eller tycker att något är obehagligt, men kan ha svårt att sätta ord på det. Särskilt när de är små. Som förälder får man bara lyhörd, men ibland måste man vara bestämd.

Det är denna balansgång jag misstänker att du inte skulle klara, med ditt bagage och ditt sätt att resonera. Och handen på hjärtat - skulle du verkligen vilja ha barn? Efter allt du har varit med om. Vet du hur tålamodsprövande barn kan vara? De testar gränser, och en del barn är betydligt mer krävande än andra.

Självklart har jag förlorat tålamodet ibland. Men jag har aldrig varit våldsam, skrämt dem eller slagit sönder saker. Inte min man heller. (Vad jag vet).

En enda gång har jag varit mer hårdhänt mot barnen än vad jag borde ha varit. Det var när de var 2 år och på väg rakt ut i gatan framför bilarna. Jag högg tag i dem, skällde och höll i dem hårdare än vad som egentligen behövdes för att hålla kvar dem. Men jag fick panik. Skulle aldrig agerat på det sättet om de bara hade varit trotsiga hemma.

Det var dock inte så hårt att jag skadade dem fysiskt. De började gråta, men mest för att jag blev arg och att de inte fick göra som de ville.
    Vill inte vara dryg, men aldrig träffat på en kvinna som inte skriker av sig när hon blir upprörd över minsta lilla. De skriker ju bara de sitter på cafe och "pratar" med varandra till och med! 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Man) skrev 2025-03-30 20:47:11 följande:
    Du var ju snäll. Tror säkert att folk verkligen mår bra i din omgivning. Inte.
    Du är ju elak rakt av. 

Allt jag har sagt är i princip att det inte är världens grej om någon bankar i saker, eller höjer rösten lite. Och du kallar mig för psykfall genom att bete dig värre själv. Bra där. 
    men, jag har inte ju ens gjort något fysiskt
  • Anonym (Hjortron)
    VäxjöStockholm skrev 2022-04-10 22:37:54 följande:

Hej där ute,

Jag lever med en man och våra barn. Han är en väldigt närvarande, skojig, omtänksam och generös person de flesta dagar. Dock har han problem med att hantera stressiga situationer eller diskussioner överlag där han blir väldigt upphetsad, och i vissa situationer med barnen lyckas han inte behålla lugnet utan ryter till och/eller skriker till på ett sätt som jag upplever väldigt skrämmande för barnen, och för mig själv.

Jag har påtalat detta för honom många gånger, och han vet att han har problem med aggression i stressiga/intensiva situationer. Tex om ett av våra barn skriker och är helt ifrån sig (hände idag) över något så lyckas han inte behålla lugnet som jag anser att en vuxen bör göra. Vårt barn var upprört över att inte få ta med en viss leksak till förskolan (såklart en liten grej), och när hon skrek rätt ut i flera sekunder svarar min man med att härma henne och skrika rätt ut (enligt honom för att hon ska förstå att det är jobbigt när någon skriker så). Helt fel metod enligt mig, man nör agera lugnt och vänta tills barnet lugnar sig. Han reagerar inte alltid så, men ibland verkar han inte tåla att barn är barn helt enkelt.

Jag upplever att barnen uppfattat samma sak som jag, att man måste "akta sig" för pappa i vissa situationer och jag är såklart rädd att detta förstör deras generella trygghet. Han kan också helt tappa det i diskussioner med mig (när barnen sover) och säga många taskiga saker bara för att jag inte ska fortsätta diskutera. Han har verkligen problem och beter sig själv som ett barn ibland, jag har gått ifrån att känna kärlek till att numer vara på min vakt i vår relation/vårt hem och känna att jag behöver "hantera" honom i vardagen för att själv orka. Jag kan helt enkelt inte slappna av. De dagar han känns irriterad så upplever jag att jag är desto mer med barnen för att "skydda" de från hans dåligt humör.

Jag undrar om det finns kloka därute som upplevt samma och vad ni tagit för beslut? Jag vill verkligen leva i en familj, hans beteende har blivit bättre men fortfarande är det mycket kvar att göra. Ni som lämnat, hur har han varit med barnen efter det? Det är ju min största oro, att något i det aggressiva ska förstärkas om jag inte är där - vilket just nu känns just detta som mitt argument för att ha stannat kvar, jag "skyddar" ju barnen och har ändå kontroll på allt. Tack på förhand!

Att göra slut med honom för en sådan grej är ju verkligen inte bra.

Däremot behöver ni sitta ner och prata under ordnade former för eran och barnens skull.
  • Anonym (An)
    ClumsySmurf skrev 2025-03-30 20:20:40 följande:
    Barn har större möjlighet att själva bestämma sånt ju äldre de blir
    efter en viss ålder blir det väl mer möjliggörande än skyddande?
    Utifrån hyfsat god inblick i rättsväsendet skulle jag säga att runt 12 års ålder börjar barnets egen åsikt vägas in som en (i många fall marginell) aspekt. Det är inte uppenbart att barnet i den situationen (som då kanske bor växelvis) verkligen säger att den vill hos sin "snälla" förälder exempelvis. En god anledning för barnet att inte säga det, i ett vårdnadsmål som pågår nånstans runt ett eller två år, kan vara att barnet faktiskt kommer att bo växelvis under den tiden och båda föräldrarna får ju del av vad barnet själv säger. Man kan ju tänka sig om man blev misshandlad av sin partner och fick möjlighet att berätta om det i ett polisförhör, som partnern naturligtvis har rätt att få del av i och med rätten att veta vilket brott man misstänks för - och där man i vart fall skulle bo tillsammans medan prövningen gjordes- att man skulle fundera lite på vad man skulle våga säga. 
  • Anonym (lämna)

Jag hade lämnat, utan tvivel

• Anonym (Dotter)
    VäxjöStockholm skrev 2022-04-10 22:37:54 följande:

Hej där ute,

Inte varit med om samna men uppväxt med en pappa som var typ så, supersnäll oftast men enormt stress känslig och med kort stubin. Han kunde gå i taket för ingenting och skrika och bli helt orimlig.

Vi barn tog det med ro för det blev aldrig värre än så och vi tog honom liksom inte på allvar. Däremot kunde han skrämma slag på kusiner och kompisar som inte fattade att han egentligen var ofarlig och "skäller men inte bits". Vilket var pinsamt och jobbigt.

Det påverkade väl mig främst genom att jag har som både barn och vuxen haft lätt att bli arg och svårt att hantera känslor ibland så någon mån tog jag ändå efter det där även om jag jobbar med det och att det är långt ifrån så illa.

Mamma balanserade ut honom, oklart hur det varit annars. Tror inte han hade blivit våldsam men att han hade klarat sig dåligt som ensam då han ju inte klarade balanserat vuxet beteende. (Inte därmed sagt att du inte ska lämna i din situation
    ) Jag hade önskat att min pappa fått en tankeställare och gått i terapi. Hur det skulle ha gått till vet jag dock inte. :/ 
Svar på tråden Man som är aggressiv mot barnen - lämna?