• Anonym (An)

Man som är aggressiv mot barnen - lämna?

Anonym (Carla) skrev 2022-04-11 10:39:18 följande:
    TS visar också hur lite hon vill om hon stannar och okejar det han gör mot barnen. 

När jag tittar tillbaks i backspegeln så är jag mer arg på mamma som passivt stannade kvar och lät honom hålla på. Jag tappade respekten för henne och i många år hade vi ingen kontakt. Jag var så otroligt arg och ledsen på de val hon faktiskt gjorde.
    Man får ju komma ihåg att den absoluta huvudregeln är delad vårdnad om man går isär. Många verkar tänka att om man skiljer sig så får den snällaste föräldern ha hand om barnen, medan det snarare innebär att under halva barnens uppväxt har man faktiskt ingen insyn i hur de har det.
  • Anonym (An)
    ClumsySmurf skrev 2025-03-30 20:20:40 följande:
    Barn har större möjlighet att själva bestämma sånt ju äldre de blir
    efter en viss ålder blir det väl mer möjliggörande än skyddande?
    Utifrån hyfsat god inblick i rättsväsendet skulle jag säga att runt 12 års ålder börjar barnets egen åsikt vägas in som en (i många fall marginell) aspekt. Det är inte uppenbart att barnet i den situationen (som då kanske bor växelvis) verkligen säger att den vill hos sin "snälla" förälder exempelvis. En god anledning för barnet att inte säga det, i ett vårdnadsmål som pågår nånstans runt ett eller två år, kan vara att barnet faktiskt kommer att bo växelvis under den tiden och båda föräldrarna får ju del av vad barnet själv säger. Man kan ju tänka sig om man blev misshandlad av sin partner och fick möjlighet att berätta om det i ett polisförhör, som partnern naturligtvis har rätt att få del av i och med rätten att veta vilket brott man misstänks för - och där man i vart fall skulle bo tillsammans medan prövningen gjordes- att man skulle fundera lite på vad man skulle våga säga. 
Svar på tråden Man som är aggressiv mot barnen - lämna?