• ClumsySmurf

Man som är aggressiv mot barnen - lämna?

Anonym (Linnea) skrev 2022-04-14 16:25:18 följande:
    Anonym (Känner igen mig..) skrev 2022-04-14 14:55:47 följande:

..i mannen. Tyvärr, för jag ville bli en superfarsa!

I mitt gäller det främst läggningen medan det här verkar kunna röra sig om lite när som helst.
    Jag har ingen som helst erfarenhet av barn eller omvårdnad från uppväxten, inga småsyskon, inga husdjur, ingenting, jag började från scratch medan frun hade tagit hand om såväl småsyskon som djur i många år och har en naturlig fallenhet för att hitta sätt att lösa situationer och att tolka signaler innan nåt bryter ut, och jag tror att just det är dessa signaler är viktiga för att läsa av barn. Jag ser dom inte vilket leder till en reaktion på deras aktion, frun ser dom och agerar innan.
    För mig har det lett till en massa bråk och misslyckade försök där jag försökt nya sätt men hela tiden fått höra att jag gör fel, vilket till slut ledde till "men gär det själv då om du är nåt jävla facit, jag gör ju för fan som du säger men får likförbannat höra att det är fel!" 
    "Du kanske borde söka hjälp?"
    "Jag?! Det är ju inte jag som bråkar, jag kan gå vilken kurs eller hjälpprogram som helst, barnet kommer ändå säga nej när jag ber det borsta tänderna eller vad det nu kan röra sig om, bara för att det är jag som säger det, inte du."

Det har varit mycket bråk och trötta starka viljor här, nu har vi löst det någorlunda men det kunde gått snabbare.

Det jag hade behövt var dels medhåll "lyssna nu på pappa och ta på dig mössan, det snöar ute, pappa vet att det är kallt" inte skäll för att jag tvingade på mössan

Dels hjälp med att hitta lösningar, för alla faller det sig inte naturligt, även jag har härmat barnen för att försöka visa hur dumt nåt ser ut/är, det hjälpte säkert inte, men kändes som en bra ide, så jag testade, so what, hade det hjälpt hade det varit bra, nu blev det bara en i raden nybörjartabbar.

För mig vände det efter ett samtal vid rätt tillfälle mellan bara mig och barnet hur barnet i fråga ville lösa våra meningsskiljaktigheter då varken barnet eller jag ville ha det som vi hade det.

Uttryck som Du är den vuxna här, agera därefter eller lös det, hjälper inte, vi försöker men vet inte hur, än.
    Alla är inte naturligt duktiga med barn.
    För mig är det 1000 gånger lättare med det konkreta, bilen rycker, trappen knakar, slangkopplingen läcker än att få ett barn att borsta tänderna för att det inte VILL. Jag ser inte lösningen.

Alla har inte samma förutsättningar, acceptera olikheter och nnyttja era styrkor istället för att klaga på svagheterna.

Tack för manlig input. Känner igen min sambo mycket i din beskrivning. Han lagar allt och bygger allt och fixar allt med bilarna men att fixa en enda morgon utan skäll på barnen fixar han inte. Han har också bett mig att stötta honom mer och vara mer som ett team med honom och stötta honom med ord inför barnen. Men det är svårt att stå och se på och stötta när någon gör uppenbart fel, det skulle vara som om du stod helt tyst och tittade på medan jag förstörde ytterdörren när jag försökte laga den. Det är klart att man kan ha olika föräldrastil och att det tar ett tag att växa in i sin roll som förälder. Men när man ständigt har kort stubin, tvingar och skäller så blir barnen rädda och till slut kuvade. Jag håller med om att man får se till varandras styrkor och inte försöka förändra den andres styrkor utan se till det positiva med var och en. Men humör får inte gå ut över barnen, inte för ofta i alla fall. Jag tror många män missar hur skrämmande dom kan vara i sin storlek, kroppsspråk och röststyrka för ett litet barn. 
    "Manlig input" gnäller som ett barn
    Ungefär hur lång tid tar det att inse att ens patner inte är vuxen i huvudet och hur missar man det?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Man) skrev 2025-03-30 08:53:30 följande:
    Att en pappa vågar sätta gränser är bra. Han behöver inte putta bort ungen, det är fel. Men å andra sidan så när en kvinna misshandlar så tänker folk i förnekelse om att en kvinna kan ju inte vara så hemsk. Jo, det kunde hon! Hon var extrem på alla sätt och det var närmare tortyr än misshandel dessutom.

Att tassa på tårna för att någon blir irriterad eller höjer rösten, låter väldigt känsligt. Själv fick jag styck så det sjöng om det om "Morsan" om man glömde ställa en en sked i diskmaskinen. Och jo, det var bara en sked och det hände sällan för man åkte på så jävla mycket stryk så det var ofattbart såhär efteråt!

Att alltid tro att hålla på att gulla eller vara värst genom misshandel är fel båda två. Man behöver känna av lite pondus som barn för att våga säga ifrån som lite äldre. Nu är det dessutom genetiska skillnader, som är skapta för att leva tillsammans och likaså uppfostra barn,. Båda könen bidrar med sina för och nackdelar. Att haka upp sig på att en man höjer rösten och anser sig ha behövt att tassa omkring på tå trots inget fysiskt våld, säger ju lite om hur svaga människor är idag i samhället. 
    alla sätt är bra utom de dåliga och jag skiter fullständigt i könet på den som gör det på ett dåligt sätt.  Ett dåligt sätt är inte mindre dåligt för att det finns sämre. Att det duger så länge det inte blor fysiskt är ett efterblivet sätt att relativisera på.

Man ska inte behöva tassa på tå i sitt eget hem.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Man) skrev 2025-03-30 09:47:50 följande:
    Nej, bupp var verkligen ingenting på spåren. Vet att du som kvinna gärna vill tro att pappan alltid är den hemskaste. Men det är som att jämföra en snöboll i ansiktet av misstag mot att bli kastad med full kraft rakt in i taggtråd, överkörd över foten med bilen, klipp med sax fysiskt och även inlindad i djurel och torterad samt så lossade hon sadeljorden på hästen och tvingade mig att galplopera med den nerför backe på grusväg med taggtråd på båda sidorna, samt sa åt en att sitta kvar när hästen drog till sitt vattenhål i skogen och rullade runt i det. Fick stryk för att jag inte satt kvar. 

Nej, farsan var inte dålig alls förutom vid ett mindre tillfälle, men det handlade mer om orättvisan som ändes än det fysiska.
    Att själv som vuxen hålla sej borta från ett psykfall och lämnar sitt barn med  psykfallet som misshandlar barnet....är det så bra föräldrar gör?
    Var det något ansvar han inte levde upp till?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Man) skrev 2025-03-30 19:13:00 följande:
    Så vad gör du då i en sådan situation? Vänligen utveckla och var ärlig.

Sen behöver du ju knappast döma ut mig. Visst, jag kan slå lite i saker om jag blir blir riktigt förbannad, men det är sällan. Går hellre ut och sätter mig i skogen en stund. Men visst, jag anser det inte vara så farligt att slå i saker, så länge man inte rör ett försvarslöst barn eller kvinna (om hon nu inte blir fysisk först och man behöver försvara sig då). Men har bara behövt skydda mig själv vid ett tillfälle mot en kvinna som nog faktiskt var starkare än mig till och med. Och då drog jag näven i plåten på bilen och sa åt henne att backa.

Farsan rörde aldrig morsan, inte en enda gång. 
    Han var vidrigt stark. Men svettades så fort en kvinna gapade på honom. Feg var han. Men något hade hänt han i barndomen, men fick aldrig veta vad. Han var uppväxt med flera stora systrar, och gick i taket för saker man inte förstod gällande hans mamma. Så något hade hänt han som liten, men vet inte vad. Nu har han gått bort så man kommer aldrig få veta det.
    "Sen behöver du ju knappast döma ut mig."

När någon påstår att man ska få uppfostra på sitt sätt så länge man inte är fysisk och när någon tassar omkring på tå trots inget fysiskt våld är det en svag människa, trots att det är ett barn det handlar om
    finns det en risk att man blir dömd

du påminner om ett psykfall:
    Anonym (Man) skrev 2025-03-30 19:28:43 följande:

.....
     Är avtrubbad från att kunna känna något annat än uppgivenhet samt ilska.

Hatar det här landet som ska straffa mig för att jag äntligen funnit något som får mig att må bra! 

• ClumsySmurf
    Anonym (An) skrev 2025-03-30 12:34:17 följande:
    Man får ju komma ihåg att den absoluta huvudregeln är delad vårdnad om man går isär. Många verkar tänka att om man skiljer sig så får den snällaste föräldern ha hand om barnen, medan det snarare innebär att under halva barnens uppväxt har man faktiskt ingen insyn i hur de har det.
    Barn har större möjlighet att själva bestämma sånt ju äldre de blir
    efter en viss ålder blir det väl mer möjliggörande än skyddande?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Man) skrev 2025-03-30 20:47:11 följande:
    Du var ju snäll. Tror säkert att folk verkligen mår bra i din omgivning. Inte.
    Du är ju elak rakt av. 

Allt jag har sagt är i princip att det inte är världens grej om någon bankar i saker, eller höjer rösten lite. Och du kallar mig för psykfall genom att bete dig värre själv. Bra där. 
    men, jag har inte ju ens gjort något fysiskt
Svar på tråden Man som är aggressiv mot barnen - lämna?