• Anonym (LJ)

Imorgon släpper jag bomben.

Imorgon har jag planerat att förklara för min sambo att jag tycker vi ska flytta isär.  Men jäklars vad jobbigt det känns. Vi har varit ihop 24 år, har två barn ihop som är 17 och 15 år. Jag hoppas hoppas att dom ska ta det bra. Det är mycket pga dom som jag skjutit upp det.  Men jag måste göra detta nu, jag mår skit här!
    Grejen är att alla tror att vi har det så bra. Vi grälar aldrig. Men å andra sidan har vi aldrig kul heller. Vi mumlar ett hej eller god morgon när vi ses. Sen kanske vi pratar lite väder och vind, och det är allt. Vi gör aldrig nåt ihop längre, har inga intressen ihop. Så han borde också känna att detta inte är hållbart, förhoppningsvis. Det skulle göra det enklare. 

Men hur säger man det? Och efteråt sen? Lär ju ta ett tag att få tag på lägenhet. Bor man kvar ihop denna tid som inget hänt? Banken bör man boka in ett möte hos va? Nåt annat jag ska tänka på? Vi är inte gifta Men förlovade. Och vi bor på en gård så det är inte bara så att ta sitt pick och pack och dra. 

Jag är så nervös,  han är ju egentligen genomsnäll. Vill inte att han ska bli knäckt. 

• Svar på tråden Imorgon släpper jag bomben.
  • Anonym (LJ)
    Anonym (qwerty) skrev 2022-01-24 22:58:14 följande:

Vad har hindrat dig från att göra något åt saken? Säger du annat än hej på morgonen, intresserar du dig för hans intressen? Föreslår du säker som par? Låter som samma vanliga gnäll, "ingen passion, jag vill att mitt liv ska vara som en såpopera" men grattis till vad som låter som ett misstag, dina barn kommer bli sura och din sambo ledsen.

Nu den sista tiden har jag väl inte varit den som orkat prata men förr försökte jag. Men jag orkar inte med nån som inte orkar engagera sig tillbaka. Intressen, han har nästan inga förutom gården vi bor på. Han har djur här på gården som tar mycket av hans tid. Du undrar inte tvärtom,  om hän bryr sig om mina intressen,  svaret är annars Nej! 
    Har ofta föreslagit saker vi kan hitta på.  Bio, hotellvistelse osv. Jag brukar få en axelryckning och " tja, kanske det" sen blev det inte mer. Tycker du att det bara ska vara jag som ser till att nåt händer? 
  • Anonym (LJ)
    Anonym (Fil) skrev 2022-01-25 00:45:25 följande:

Det yngsta barnet är åtta. 

Det var fint att höra att det gick så bra som det kan gå!

Tack snälla Hjärta
  • Kexsmula
    Anonym (LJ) skrev 2022-01-25 01:06:55 följande:
    Tack snälla Hjärta
    Nej, inte bara ditt ansvar att se till att något annat händer men efter vad du skrivit här har du inte gjort ett skit för att förändra er situation till det bättre eller fått något som helst att hända. Du till och med använder hånfulla smileys och uttrycker ett förakt för de som frågar vad du gjort för att rätta förhållandet och du gottar dig i att du ska ?släppa en bomb?. Hur du väljer att uttrycka dig visar vilken låg nivå du ligger på, du är så sorglig att jag nästintill tycker synd om dig faktiskt. Lilla kraken!
  • Anonym (Fundersam)

Måste du skilja dig så måste du men.......Jag är skilsmässobarn och mina föräldrar skiljdes när jag var 17 år.Timingen kunde inte bli sämre för min del, min bror som var min  förebild flyttade ut i samma veva, min bästa vän flyttade utomlands. Min första kärlek som hållit då i tre år gjorde slut, min mor träffade en bosnier som hon tog in i huset samtidigt som min far träffade sin älskarinna.(älskarinnan och bråken var anledningen till att de separerade)

Allt detta skedde på ca 2 månader, jag blev ensam och tog min flykt till cannabis och  till en kompis som var missbrukare. Även han svek mig och kvar blev jag med en hasch psykos, jag är 45 år idag och har tyvärr aldrig hämtat mig från all ångest som blev för mycket på en gång.Jag har gått vidare men smällen blev tung och själen är ärrig. 

Mina föräldrar sket i mig i ett väldigt känsligt läge, de slutade bry sig om mig pga av egen smärta vilket  jag förstår på sätt o vis. Jag blev ensam, men det betyder ej att ni kommer göra likadant.Presentera ej nya partners för fort för era barn, det kan vara känsligt. Lycka till och ta hand om er?????

• Anonym (Samma)
    Kexsmula skrev 2022-01-25 01:25:22 följande:
    Nej, inte bara ditt ansvar att se till att något annat händer men efter vad du skrivit här har du inte gjort ett skit för att förändra er situation till det bättre eller fått något som helst att hända. Du till och med använder hånfulla smileys och uttrycker ett förakt för de som frågar vad du gjort för att rätta förhållandet och du gottar dig i att du ska ?släppa en bomb?. Hur du väljer att uttrycka dig visar vilken låg nivå du ligger på, du är så sorglig att jag nästintill tycker synd om dig faktiskt. Lilla kraken!
    Du har ju ingen aning om vad hon har gjort. Vissa saker går dessutom inte att förändra. Har du varit i situationen? Annars kan du inte uttala dig om vad man borde göra.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-01-25 02:29:49 följande:

Måste du skilja dig så måste du men.......Jag är skilsmässobarn och mina föräldrar skiljdes när jag var 17 år.Timingen kunde inte bli sämre för min del, min bror som var min  förebild flyttade ut i samma veva, min bästa vän flyttade utomlands. Min första kärlek som hållit då i tre år gjorde slut, min mor träffade en bosnier som hon tog in i huset samtidigt som min far träffade sin älskarinna.(älskarinnan och bråken var anledningen till att de separerade)

Allt detta skedde på ca 2 månader, jag blev ensam och tog min flykt till cannabis och  till en kompis som var missbrukare. Även han svek mig och kvar blev jag med en hasch psykos, jag är 45 år idag och har tyvärr aldrig hämtat mig från all ångest som blev för mycket på en gång.Jag har gått vidare men smällen blev tung och själen är ärrig. 

Mina föräldrar sket i mig i ett väldigt känsligt läge, de slutade bry sig om mig pga av egen smärta vilket  jag förstår på sätt o vis. Jag blev ensam, men det betyder ej att ni kommer göra likadant.Presentera ej nya partners för fort för era barn, det kan vara känsligt. Lycka till och ta hand om er?????

Fast där är det ju knappast själva skilsmässan som var traumat utan resten 
  • Anonym (been there done that)
    Anonym (LJ) skrev 2022-01-25 00:55:43 följande:
    Tack snälla du Hjärta  och tack för ditt stöd här och att du orkar svara på dom som trackat ner på mitt beslut här Demon
    Ingen orsak Hjärta
    Förlåt, men va? Hon skriver ju uttryckligen att hon upprepade ggr försökt både prata med mannen, och komma med förslag på saker de kan göra, men att han är likgiltig? Och var i allsindar använder ts hånfulla smileys och uttrycker förakt?? Och var - var??? - har hon gottat sig åt att hon ska släppa en bomb??? Slutligen: att du projicerar din egen nivå på en annan person gör inte ts till en krake...
    Anonym (Samma) skrev 2022-01-25 10:05:43 följande:
    Håller med.
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (been there done that) skrev 2022-01-24 21:39:04 följande:
    Faktum är att du är faktiskt den första som jag hört säga detta, och då känner jag många både skilsmässobarn och barn till föräldrar som hållit ihop "för barnens skull" (hör själv till den senare sorten). Jag vet som sagt inga skilsmässobarn som mått dåligt av att deras föräldrar skiljts åt (naturligtvis hade alla hellre sett att deras föräldrar kunde vara lyckliga tillsammans, men det är ju en annan sak), och omvänt vet jag många (inklusive mig och min syster) som mått fruktansvärt dåligt av att leva i ett hem där man märkt att föräldrarna bara längtar bort... för att inte tala om dem där det varit ständiga bråk...
    Hur jag tänkte där? Jo, jag tänkte att lite äldre barn är i en helt annan position att förstå än små barn. Inte konstigare än så :)
    Anonym (LJ) skrev 2022-01-24 09:04:52 följande:
    Jag är också skilsmässobarn och vad jag kommer ihåg har varken jag eller mina två syskon mått jättedåligt av det. Klart att det var en konstig tid att flytta, men vi har alltid haft bra stöd från båda föräldrarna. 
    Ami Heart skrev 2022-01-24 11:38:13 följande:
    Jag är också skilsmässobarn och nej det är inte en trevlig upplevelse men inte är det ett helvete. Det var kanske det för dig men sprid inte det som en sanning för andra. 

Jag är glad för att min mamma tog beslutet, hon visade mig hur man skapar ett givande liv genom det beslutet. Jag fick medföräldrar, deras släkter och syskon som levandegöra mitt liv.

Sen tror jag att du har rätt i att barn oavsett ålder kan reagera, även släkter och andra. Skilsmässor berör och det får man tyvärr vara beredd på. 
    Exakt så. 
    Anonym (Frun) skrev 2022-01-24 16:52:00 följande:
    Jag har en bekant som har samma erfarenhet som du, hon talar ofta om hur dåligt hon och hennes syster mådde. Pappan blev knäckt och mamman var mest intresserad av nya män. Och hon hade aldrig förstått att föräldrarna var olyckliga, eller mamman då.

Men sånt får man inte skriva här, skilsmässor är per definition Happy-happy och som du säger intalar sig föräldrarna att det är bra för barnen. Men sanningen är att det finns nödvändiga eller vänskapliga skilsmässor där allt blir bättre. Men motsatsen finns också men det får man inte tala om.
    Um... vem har sagt det? Det är väl snarare tvärtom? Rosa hävdar bestämt att hennes erfarenhet är den enda sanna, vilket de flesta av oss protesterar mot? Självklart hade det som sagt varit bättre om föräldrar alltid kunde leva lyckliga tillsammans resten av sina liv, men i de situationer det inte funkar är det faktiskt ofta bättre att skiljas åt. Sen att det blir en värre upplevelse för vissa än för de flesta är ju tyvärr ofrånkomligt. Allting är ju individuellt. 
    Mina föräldrar höll ihop för oss barn skull, och jag är glad över det. Grälas det inte jämt är grundtrygghet för barnet viktigare än romantik mellan de vuxna.

Efter många år skilde de sig i alla fall medan mina mycket yngre (hel)syskon fortfarande bodde hemma. Det ena, som var tio, tyckte det var jobbigt i flera år efteråt.
    Anonym (Jodå) skrev 2022-01-25 15:12:22 följande:
    Mina föräldrar höll ihop för oss barn skull, och jag är glad över det. Grälas det inte jämt är grundtrygghet för barnet viktigare än romantik mellan de vuxna.

Efter många år skilde de sig i alla fall medan mina mycket yngre (hel)syskon fortfarande bodde hemma. Det ena, som var tio, tyckte det var jobbigt i flera år efteråt.
    Som sagt: självklart finns alla konstellationer. Och det är ju lite det som är min poäng: att man inte automatiskt kan säga att det är själviskt av föräldrar att skilja sig, för att barnen mår så dåligt av det. Snarare tvärtom skulle jag vilja påstå, även om det, som sagt, naturligtvis är olika från fall till fall.
  • Anonym (Det kommer gå bra.)
    Anonym (been there done that) skrev 2022-01-25 13:00:12 följande:
    Förlåt, men va? Hon skriver ju uttryckligen att hon upprepade ggr försökt både prata med mannen, och komma med förslag på saker de kan göra, men att han är likgiltig? Och var i allsindar använder ts hånfulla smileys och uttrycker förakt?? Och var - var??? - har hon gottat sig åt att hon ska släppa en bomb??? Slutligen: att du projicerar din egen nivå på en annan person gör inte ts till en krake...
    Håller med.
    + en till här. TS verkar göra det med eftertänksamhet, realism och timimgen med gymnasieflyttar var också bra. 
  • Anonym (A)
    +1
  • Anonym (AF)
    Trist inställning du har, självklart har TS jobbat för att lösa situationen under flera år, det är ju det hon beskriver i tråden. Men du kanske behöver långa redogörelser för vad som sagts när och hur? 
    Konstant dåligt gensvar bryter till slut ner relationen som förmodligen var bortom räddning redan för något år sedan. I läget som nu är för TS finns nog inget mer att göra än det hon gjort att skilja sig.
Svar på tråden Imorgon släpper jag bomben.