• Anonym (LJ)

Imorgon släpper jag bomben.

Imorgon har jag planerat att förklara för min sambo att jag tycker vi ska flytta isär.  Men jäklars vad jobbigt det känns. Vi har varit ihop 24 år, har två barn ihop som är 17 och 15 år. Jag hoppas hoppas att dom ska ta det bra. Det är mycket pga dom som jag skjutit upp det.  Men jag måste göra detta nu, jag mår skit här!
    Grejen är att alla tror att vi har det så bra. Vi grälar aldrig. Men å andra sidan har vi aldrig kul heller. Vi mumlar ett hej eller god morgon när vi ses. Sen kanske vi pratar lite väder och vind, och det är allt. Vi gör aldrig nåt ihop längre, har inga intressen ihop. Så han borde också känna att detta inte är hållbart, förhoppningsvis. Det skulle göra det enklare. 

Men hur säger man det? Och efteråt sen? Lär ju ta ett tag att få tag på lägenhet. Bor man kvar ihop denna tid som inget hänt? Banken bör man boka in ett möte hos va? Nåt annat jag ska tänka på? Vi är inte gifta Men förlovade. Och vi bor på en gård så det är inte bara så att ta sitt pick och pack och dra. 

Jag är så nervös,  han är ju egentligen genomsnäll. Vill inte att han ska bli knäckt. 

• Svar på tråden Imorgon släpper jag bomben.
  • Anonym (...)

Har du ens försökt att göra erat liv roligare?

• Anonym (LJ)
    Anonym (Kram) skrev 2022-01-23 15:37:35 följande:

Jag skilde mig efter 25år tillsammans. Det svåraste vara att säga det högt 'jag vill skiljas'. tog mig flera år innan jag var säker och tog det steget. Det var jobbigt, men mest för min ex-man tog det dåligt. Men jag har aldrig ångrat mig.
    kram

Usch, tog din ex-man det hårt? Bävar för detta. Men skönt att höra att det ändå kändes rätt för dig. Har din ex-man kommit över det, tog det lång tid?
  • Anonym (been there done that)
    Anonym (LJ) skrev 2022-01-23 16:19:48 följande:
    Bara längtar att då rå om mig och mina barn i en lägenhet.
    Ja, alltså, det går inte att beskriva känslan när man äntligen är fri! Alltså, det går verkligen inte att beskriva. Jag förundras fortfarande, fem år efter vår separation, dagligen över hur underbart livet är nu när man sluppit ur det där fängelset... Sen var det andra saker inblandade i mitt äktenskap också, mycket verbal misshandel mm, som naturligtvis gjorde att det var mer som ett fängelse för mig än vad det kanske är för dig, men ändå. Du kommer att må såååå bra när du väl tagit dig igenom den närmaste tiden!
  • Anonym (LJ)
    Anonym (Fil) skrev 2022-01-23 15:29:27 följande:

Det är många som funderar i samma banor. 

Vi är ett par som varit tillsammans i tjugoåtta år och har två barn tillsammans. Vi har lagt ned så mycket tid på hus och hem, men jag tycker att vi är så tråkiga tillsammans. 

om inte jag tar initiativ till roliga saker så händer ingenting. Det har dessutom, åtta gånger av tio, varit jag som tagit initiativ till sex. När jag lade av med det så hände ingenting. Han gör jättemycket här hemma med allting och det uppskattas, men livet då? Innerst inne har jag beslutat att ge detta fem år. Då är barnen såpass stora att de fixar en skilsmässa. Då är dessutom allt klart här hemma med hus och renovering så om hans lovord om att ?då har vi tid att hitta på grejer!? inte stämmer så är det dags. 

Jag förstår hur du känner och tänker. Det var som att läsa sina egna tankar. Min man är också en riktig snäll make och fin på alla sätt, men det känns som att tåget gått. 

Hoppas att det går bra! 

Oj vad läskigt likt liv vi haft. Precis så har jag det också. Min man tar inga initiativ alls. Har aldrig gjort. Det var jag som över huvud taget såg till att det blev Vi, vilket jag inte ångrar. Vi har haft det jättebra, det är väl dom sista 5 åren som kärleken dött. 

Men sen allt har jag tagit tag i. Att flytta ihop, köpa hus, förlova oss, första barnet, andra barnet. Renoveringar, bilköp, semestrar, vad vi ska äta, när vi ska äta. Allt....inget av detta hade hänt om inte jag tagit tag i det. Har sagt till honom att det vore kul om han kan ta tag i nåt. Men icke.... så vi lever väldigt likt liv. Hur gamla är era barn?
  • Anonym (LJ)
    Anonym (been there done that) skrev 2022-01-23 16:24:19 följande:
    Ja, alltså, det går inte att beskriva känslan när man äntligen är fri! Alltså, det går verkligen inte att beskriva. Jag förundras fortfarande, fem år efter vår separation, dagligen över hur underbart livet är nu när man sluppit ur det där fängelset... Sen var det andra saker inblandade i mitt äktenskap också, mycket verbal misshandel mm, som naturligtvis gjorde att det var mer som ett fängelse för mig än vad det kanske är för dig, men ändå. Du kommer att må såååå bra när du väl tagit dig igenom den närmaste tiden!
    Åh vad jag längtar nu. Men som du skriver, nån våld har aldrig aldrig förekommit här. 
  • Anonym (LJ)
    Anonym (...) skrev 2022-01-23 16:21:45 följande:

Har du ens försökt att göra erat liv roligare?

Oja, flera gånger. 
  • Anonym (LJ)
    Anonym (been there done that) skrev 2022-01-23 16:13:15 följande:
    Seriöst? Ts har ju redan väntat hur länge som helst! När man väl kommit till den där punkten där det helt enkelt inte går längre så kan man inte bara slå sig till ro och vänta ytterligare några år. Varje dag känns ju som en livstid.
    Anonym (Det kommer gå bra.) skrev 2022-01-23 15:12:23 följande:
    Vänta tre år? Skulle du vilja leva så i tre år? Pandemin har dessutom 0 och inget med detta att göra heller.

Jag måste missat rådet att inte flytta isär  nu....

Har du varit i samma situation så du vet hur det är att bryta upp efter 20+ år? Hon har funderat och förberett och verkar vara vid sunt förnuft. Barnen är ju inte under 5 direkt. 
    Exakt!!!Eller också blir det inte alls så. Det beror ju helt på mannen. Men absolut, det är ju bra att bara få ts att ta en funderare på om det är så här det kan bli.
    Anonym (LJ) skrev 2022-01-23 14:09:06 följande:
    Imorgon släpper jag bomben.

Imorgon har jag planerat att förklara för min sambo att jag tycker vi ska flytta isär.  Men jäklars vad jobbigt det känns. Vi har varit ihop 24 år, har två barn ihop som är 17 och 15 år. Jag hoppas hoppas att dom ska ta det bra. Det är mycket pga dom som jag skjutit upp det.  Men jag måste göra detta nu, jag mår skit här!
    Grejen är att alla tror att vi har det så bra. Vi grälar aldrig. Men å andra sidan har vi aldrig kul heller. Vi mumlar ett hej eller god morgon när vi ses. Sen kanske vi pratar lite väder och vind, och det är allt. Vi gör aldrig nåt ihop längre, har inga intressen ihop. Så han borde också känna att detta inte är hållbart, förhoppningsvis. Det skulle göra det enklare. 

Men hur säger man det? Och efteråt sen? Lär ju ta ett tag att få tag på lägenhet. Bor man kvar ihop denna tid som inget hänt? Banken bör man boka in ett möte hos va? Nåt annat jag ska tänka på? Vi är inte gifta Men förlovade. Och vi bor på en gård så det är inte bara så att ta sitt pick och pack och dra. 

Jag är så nervös,  han är ju egentligen genomsnäll. Vill inte att han ska bli knäckt. 

Jag säger som andra i tråden: du verkar ha tänkt igenom detta väl. Eftersom din man verkar vara en snäll och bra man så tror jag att det kommer att gå bra. Jag var i exakt samma situation som du för fem år sen; jag kan ju säga att det var allra jobbigast veckorna innan jag faktiskt pratade med mannen. Jag kunde gråta i timmar över hur hemsk jag var som planerade att "göra slut" efter nästan 30 år och ett antal barn tillsammans... sen till slut tog jag mod till mig och sa att jag ville skiljas. 

Som Fjäril Kär sa, så är ju det viktigaste att du inte bara backar och tar tillbaka om han blir lessen, utan att du faktiskt står fast vid ditt beslut. Det är inte lätt. Vad gäller att fortsätta bo tillsammans så är det klart att det känns lite skumt när man väl bestämt att bryta upp, men samtidigt behöver det inte bli ett problem. Som jag fattar det är ni ju inte ovänner eller tycker illa om varandra, vilket ju underlättar.

Jag önskar dig verkligen all lycka till, och, som andra har skrivit: håll oss uppdaterade!
    Tack!!!

Min man är verkligen inget monster. Tvärtom. Att han skulle dra iväg, supa och härja bland vänner och låta mig dra hela lasset. Dem sidan har jag aldrig ens anat i honom. Han dricker väldigt sällan några mängder. Vi tar nåt glas vin till maten på helgen. Och vi är inte på nåt sätt ovänner. Grälar aldrig, kan bli småsura korta stunder sen går det över. Men trots det så kan ju kärleken fullständigt försvinna. 

Och ja jag ska stå på mig och inte backa. Jag mår illa just nu över att behöva ta upp detta imorgon. Men jag kvävs här om jag inte gör det nu. 

Tack för stöttning!
  • Anonym (Frun)

Förstår att det är jobbigt. Uppdatera oss gärna, det kan vara en hjälp för andra som går i samma tankar.

• Anonym (Kanske blir samma lika här?!)

Än så länge är väl barnen för små för att man ska märka av det tillräckligt men jag funderar hur det ska bli när dom blir större och främst när dom flyttat.

Sambon har inga som helst intressen, ingen hobby, inte ens träning. Vete tusan vad vi ska göra tillsammans sen när vi har massor av tid men inga barn att lägga den på. Hoppas ju verkligen att hon kan hitta något att roa sig med så småningom, nu skyller hon alltid på att hon inte hinner även fast det bara är dåliga undanflykter. 

• Anonym (been there done that)
    Anonym (LJ) skrev 2022-01-23 16:35:47 följande:
    Tack!!!

Min man är verkligen inget monster. Tvärtom. Att han skulle dra iväg, supa och härja bland vänner och låta mig dra hela lasset. Dem sidan har jag aldrig ens anat i honom. Han dricker väldigt sällan några mängder. Vi tar nåt glas vin till maten på helgen. Och vi är inte på nåt sätt ovänner. Grälar aldrig, kan bli småsura korta stunder sen går det över. Men trots det så kan ju kärleken fullständigt försvinna. 

Och ja jag ska stå på mig och inte backa. Jag mår illa just nu över att behöva ta upp detta imorgon. Men jag kvävs här om jag inte gör det nu. 

Tack för stöttning!
    Hjärta Jag tror att det här kommer att bli hur bra som helst - ni har ju verkligen alla förutsättningar att få det här att funka. Jag förstår din känsla av att kvävas så otroligt väl... Och som som sagt: känslan när du tagit dig igenom den närmaste jobbiga tiden, och kommit ut på andra sidan är sååååå fantastisk. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Imorgon släpper jag bomben.