• Anonym (LJ)

Imorgon släpper jag bomben.

Imorgon har jag planerat att förklara för min sambo att jag tycker vi ska flytta isär.  Men jäklars vad jobbigt det känns. Vi har varit ihop 24 år, har två barn ihop som är 17 och 15 år. Jag hoppas hoppas att dom ska ta det bra. Det är mycket pga dom som jag skjutit upp det.  Men jag måste göra detta nu, jag mår skit här!
    Grejen är att alla tror att vi har det så bra. Vi grälar aldrig. Men å andra sidan har vi aldrig kul heller. Vi mumlar ett hej eller god morgon när vi ses. Sen kanske vi pratar lite väder och vind, och det är allt. Vi gör aldrig nåt ihop längre, har inga intressen ihop. Så han borde också känna att detta inte är hållbart, förhoppningsvis. Det skulle göra det enklare. 

Men hur säger man det? Och efteråt sen? Lär ju ta ett tag att få tag på lägenhet. Bor man kvar ihop denna tid som inget hänt? Banken bör man boka in ett möte hos va? Nåt annat jag ska tänka på? Vi är inte gifta Men förlovade. Och vi bor på en gård så det är inte bara så att ta sitt pick och pack och dra. 

Jag är så nervös,  han är ju egentligen genomsnäll. Vill inte att han ska bli knäckt. 

• Svar på tråden Imorgon släpper jag bomben.
  • Anonym (gri)

Som du säger så kanske han också tycker att det inte är hållbart. Antagligen är det väl så, att ni känner samma för varandra. Uppdatera gärna.

• Fjäril kär

Det viktigaste är att du har en fast ståndpunkt och inte tänker rubba på ditt beslut för att du får dåligt samvete över tårar eller känsloutbrott. Har du bestämt dig så har du. Annars gör du bara mer skada än nytta. 
    Han kommer säkert vilja veta rent konkret hur du tänkt dig, det är ju inte säkert att han är vänligt inställd till ditt beslut.. 
    Kalkylera med ett värsta tänkbara scenario och lägg upp en plan.. allt som inte blir så är en bonus. 

• Silverjenny

Har du kontaktat några hyresvärdar eller ställt dig i kö för boende? Om inte, gör det nu. Det kan ju ta ett tag innan du får tag i en lägenhet.

Eftersom ni inte bråkar eller du har träffat en annan, är det ju ingen brådska för dig att flytta ut direkt så tills du får tag i en lägenhet bor du bäst kvar hemma. Din sambo kommer säkert att ha många frågor och det är bra för er om ni pratar. Både om relationen, vad ni båda känner, om ni vill försöka göra det bra eller om separation är den bästa lösningen. Hur ni ska dela upp allt, hur blir det för barnen, ska han bo kvar eller gården säljas osv.

Tråkigt med uppbrott men hoppas det löser sig till det bästa för er!

• Anonym (LJ)
    Fjäril kär skrev 2022-01-23 14:19:47 följande:

Det viktigaste är att du har en fast ståndpunkt och inte tänker rubba på ditt beslut för att du får dåligt samvete över tårar eller känsloutbrott. Har du bestämt dig så har du. Annars gör du bara mer skada än nytta. 
    Han kommer säkert vilja veta rent konkret hur du tänkt dig, det är ju inte säkert att han är vänligt inställd till ditt beslut.. 
    Kalkylera med ett värsta tänkbara scenario och lägg upp en plan.. allt som inte blir så är en bonus. 

Ja jag har klurat ut vad jag ska säga, och jag ska verkligen försöka hålla mig till detta.
  • Anonym (LJ)
    Silverjenny skrev 2022-01-23 14:28:12 följande:

Har du kontaktat några hyresvärdar eller ställt dig i kö för boende? Om inte, gör det nu. Det kan ju ta ett tag innan du får tag i en lägenhet.

Eftersom ni inte bråkar eller du har träffat en annan, är det ju ingen brådska för dig att flytta ut direkt så tills du får tag i en lägenhet bor du bäst kvar hemma. Din sambo kommer säkert att ha många frågor och det är bra för er om ni pratar. Både om relationen, vad ni båda känner, om ni vill försöka göra det bra eller om separation är den bästa lösningen. Hur ni ska dela upp allt, hur blir det för barnen, ska han bo kvar eller gården säljas osv.

Tråkigt med uppbrott men hoppas det löser sig till det bästa för er!

Tack. Jag har kontaktat en hyresvärd för ca 6 månader sen. Men vi bor i väldigt litet samhälle. Jag har dock tänkt flytta till grannsamhället men det är inte alls som i stora städer. Tror man kan få tag på lägenhet på några månader. Finns många  som hyr ut privat. 

Är det inte fruktansvärt jobbigt att fortsätta bo ihop? Fast jag inser ju att det är det jag måste göra. Vår stora dotter bor på internatskola så hon är hemma på helgen. Den "lilla" kommer flytta med mig då hon ändå hade varit tvungen att flytta nu när hon ska börja gymnasiet. Här vi bor nu går knappt några bussar. Det är tur dom är stora men dom kan ju ta det hårt ändå.

Det svåra blir gården, om han klarar att bo kvar här själv...
  • Anonym (Det kommer gå bra.)
    Anonym (LJ) skrev 2022-01-23 14:51:15 följande:
    Tack. Jag har kontaktat en hyresvärd för ca 6 månader sen. Men vi bor i väldigt litet samhälle. Jag har dock tänkt flytta till grannsamhället men det är inte alls som i stora städer. Tror man kan få tag på lägenhet på några månader. Finns många  som hyr ut privat. 

Är det inte fruktansvärt jobbigt att fortsätta bo ihop? Fast jag inser ju att det är det jag måste göra. Vår stora dotter bor på internatskola så hon är hemma på helgen. Den "lilla" kommer flytta med mig då hon ändå hade varit tvungen att flytta nu när hon ska börja gymnasiet. Här vi bor nu går knappt några bussar. Det är tur dom är stora men dom kan ju ta det hårt ändå.

Det svåra blir gården, om han klarar att bo kvar här själv...
    Du verkar ha tänkt ut det mesta. Boka tid på bank för att allt ska gå rätt till, familjejurist kanske du har en timme gratis som kund. Vi var gifta så då var en del enklare. Men vi tog jurist ändå och skrev att jag skulle bo kvar och behålla ev. vinst vid senare försäljning. 
    Han bodde bara kvar i tre veckor och i annat sovrum.

Om ditt ex klarar att bo kvar eller ej är hans bekymmer.

Lycka till, det kommer bli bra. 
  • Anonym (Vänta)

Är det inte bättre att vänta tills yngsta fyllt 18? Det är ju bara ett par år kvar.
    Varför komplicera det och stöka till nu när barnen fortfarande bor hemma och vi är mitt uppe i en pandemi.
    Vänta 3 år kan du nog och då hinner du planera medans du väntar och hitta en vettig lägenhet, samt hinner landa i beslutet. 

• Anonym (smyg)

"Alla tror ni har det bra", men i flera år har du ensam gått omkring och planerat för att fly när stunden är inne.
    Vet de andar att du inte har det bra? Har du tagit upp frågan någon gång?

• Anonym (Det kommer gå bra.)
    Anonym (Vänta) skrev 2022-01-23 15:02:24 följande:

Är det inte bättre att vänta tills yngsta fyllt 18? Det är ju bara ett par år kvar.
    Varför komplicera det och stöka till nu när barnen fortfarande bor hemma och vi är mitt uppe i en pandemi.
    Vänta 3 år kan du nog och då hinner du planera medans du väntar och hitta en vettig lägenhet, samt hinner landa i beslutet. 

Vänta tre år? Skulle du vilja leva så i tre år? Pandemin har dessutom 0 och inget med detta att göra heller.

Jag måste missat rådet att inte flytta isär  nu....

Har du varit i samma situation så du vet hur det är att bryta upp efter 20+ år? Hon har funderat och förberett och verkar vara vid sunt förnuft. Barnen är ju inte under 5 direkt. 
  • Anonym (LJ)
    Anonym (Vänta) skrev 2022-01-23 15:02:24 följande:

Fast barnen bor inte så mycket hemma, efter sommaren är det egentligen planerat att även den yngsta ska flytta. Vår stora bor på internatskola just nu. I och för sig lär det ju ändra sig om 1.5 år när hon går ut gymnasiet. Den lilla vill flytta till grannsamhället efter sommaren då hon ska börja gymnasiet. För här dör vi bor nu går det extremt dåligt med bussar. Hon får åka 6.30 och komma hem. 18.00. Det går inte i längden. Så båda tjejerna är så gott som utflugna lite lätt i alla fall. Och att vänta tre år, känns som jag ska kvävas här ibland som det är nu. Kan inte se att jag skulle fixa det. 
Svar på tråden Imorgon släpper jag bomben.