Inlägg från: Anonym (been there done that) |Visa alla inlägg
  • Anonym (been there done that)

Imorgon släpper jag bomben.

Anonym (Vänta) skrev 2022-01-23 15:02:24 följande:

Är det inte bättre att vänta tills yngsta fyllt 18? Det är ju bara ett par år kvar.
    Varför komplicera det och stöka till nu när barnen fortfarande bor hemma och vi är mitt uppe i en pandemi.
    Vänta 3 år kan du nog och då hinner du planera medans du väntar och hitta en vettig lägenhet, samt hinner landa i beslutet. 

Seriöst? Ts har ju redan väntat hur länge som helst! När man väl kommit till den där punkten där det helt enkelt inte går längre så kan man inte bara slå sig till ro och vänta ytterligare några år. Varje dag känns ju som en livstid.
    Anonym (Det kommer gå bra.) skrev 2022-01-23 15:12:23 följande:
    Vänta tre år? Skulle du vilja leva så i tre år? Pandemin har dessutom 0 och inget med detta att göra heller.

Jag måste missat rådet att inte flytta isär  nu....

Har du varit i samma situation så du vet hur det är att bryta upp efter 20+ år? Hon har funderat och förberett och verkar vara vid sunt förnuft. Barnen är ju inte under 5 direkt. 
    Exakt!!!
    Gaskarl skrev 2022-01-23 15:22:11 följande:

Jag tycker du borde ha klart med lgh först. Det är såå jävla jobbigt att bo ihop när man bestämt att man ska flytta isär. Tänk nu på att du gör slut, även fast ni inte grälar, varför ska han hålla sig hemma, det kan bli då att du får dra hela lasset därhemma, han mår piss, är med polare, kanske, worst case scenario, börjar festa, borta hela helgerna...Så kan det bli, är du beredd på det? Fixa ett boende innan du släpper bomben, mitt tips.

Eller också blir det inte alls så. Det beror ju helt på mannen. Men absolut, det är ju bra att bara få ts att ta en funderare på om det är så här det kan bli.
    Anonym (LJ) skrev 2022-01-23 14:09:06 följande:
    Imorgon släpper jag bomben.

Imorgon har jag planerat att förklara för min sambo att jag tycker vi ska flytta isär.  Men jäklars vad jobbigt det känns. Vi har varit ihop 24 år, har två barn ihop som är 17 och 15 år. Jag hoppas hoppas att dom ska ta det bra. Det är mycket pga dom som jag skjutit upp det.  Men jag måste göra detta nu, jag mår skit här!
    Grejen är att alla tror att vi har det så bra. Vi grälar aldrig. Men å andra sidan har vi aldrig kul heller. Vi mumlar ett hej eller god morgon när vi ses. Sen kanske vi pratar lite väder och vind, och det är allt. Vi gör aldrig nåt ihop längre, har inga intressen ihop. Så han borde också känna att detta inte är hållbart, förhoppningsvis. Det skulle göra det enklare. 

Men hur säger man det? Och efteråt sen? Lär ju ta ett tag att få tag på lägenhet. Bor man kvar ihop denna tid som inget hänt? Banken bör man boka in ett möte hos va? Nåt annat jag ska tänka på? Vi är inte gifta Men förlovade. Och vi bor på en gård så det är inte bara så att ta sitt pick och pack och dra. 

Jag är så nervös,  han är ju egentligen genomsnäll. Vill inte att han ska bli knäckt. 

Jag säger som andra i tråden: du verkar ha tänkt igenom detta väl. Eftersom din man verkar vara en snäll och bra man så tror jag att det kommer att gå bra. Jag var i exakt samma situation som du för fem år sen; jag kan ju säga att det var allra jobbigast veckorna innan jag faktiskt pratade med mannen. Jag kunde gråta i timmar över hur hemsk jag var som planerade att "göra slut" efter nästan 30 år och ett antal barn tillsammans... sen till slut tog jag mod till mig och sa att jag ville skiljas. 

Som Fjäril Kär sa, så är ju det viktigaste att du inte bara backar och tar tillbaka om han blir lessen, utan att du faktiskt står fast vid ditt beslut. Det är inte lätt. Vad gäller att fortsätta bo tillsammans så är det klart att det känns lite skumt när man väl bestämt att bryta upp, men samtidigt behöver det inte bli ett problem. Som jag fattar det är ni ju inte ovänner eller tycker illa om varandra, vilket ju underlättar.

Jag önskar dig verkligen all lycka till, och, som andra har skrivit: håll oss uppdaterade!
    Anonym (LJ) skrev 2022-01-23 16:19:48 följande:
    Bara längtar att då rå om mig och mina barn i en lägenhet.
    Ja, alltså, det går inte att beskriva känslan när man äntligen är fri! Alltså, det går verkligen inte att beskriva. Jag förundras fortfarande, fem år efter vår separation, dagligen över hur underbart livet är nu när man sluppit ur det där fängelset... Sen var det andra saker inblandade i mitt äktenskap också, mycket verbal misshandel mm, som naturligtvis gjorde att det var mer som ett fängelse för mig än vad det kanske är för dig, men ändå. Du kommer att må såååå bra när du väl tagit dig igenom den närmaste tiden!
    Anonym (LJ) skrev 2022-01-23 16:35:47 följande:
    Tack!!!

Min man är verkligen inget monster. Tvärtom. Att han skulle dra iväg, supa och härja bland vänner och låta mig dra hela lasset. Dem sidan har jag aldrig ens anat i honom. Han dricker väldigt sällan några mängder. Vi tar nåt glas vin till maten på helgen. Och vi är inte på nåt sätt ovänner. Grälar aldrig, kan bli småsura korta stunder sen går det över. Men trots det så kan ju kärleken fullständigt försvinna. 

Och ja jag ska stå på mig och inte backa. Jag mår illa just nu över att behöva ta upp detta imorgon. Men jag kvävs här om jag inte gör det nu. 

Tack för stöttning!
    Hjärta Jag tror att det här kommer att bli hur bra som helst - ni har ju verkligen alla förutsättningar att få det här att funka. Jag förstår din känsla av att kvävas så otroligt väl... Och som som sagt: känslan när du tagit dig igenom den närmaste jobbiga tiden, och kommit ut på andra sidan är sååååå fantastisk. {#emotions_dlg.flower}
    Anonym (Rosa) skrev 2022-01-23 17:44:06 följande:

Jag hade blivit väldigt besviken om min partner efter 24 år helt plötsligt säger att han vill separera utan att ha ens nämnt något om det tidigare. Att släppa en bomb som du skriver tycker jag är elakt. Hade du tagit upp era problem och att du funderade på separation tidigare hade ni haft möjlighet att försöka hitta tillbaka och rädda relationen. Eller inte, men då hade det inte kommit som en total chock för din partner åtminstone. Men hoppas det blir bra för er alla i slutändan.

Fast hon har ju tagit upp det tidigare, så...
    Anonym (Rosa) skrev 2022-01-23 17:45:57 följande:
    Som vanligt tänker ingen på barnen. Me, myself and I..
    Och där kom det där intelligenta argumentet ja. Jag undrar om det finns en enda unge som har uppskattat eller mått bra av att föräldrar har hållit ihop för deras skull. Jag betvivlar det starkt.

I just den här situationen är kommentaren dessutom extra korkad, med tanke på att barnen är så pass gamla som de är.
    Anonym (Det kommer gå bra.) skrev 2022-01-23 17:49:05 följande:

Jag var den som fick höra-"Jag vill skiljas, jag älskar inte dig längre och flyttar så fort jag kan". Tre v senare på vår 21:a bröllopsdag packade han lite kläder och lämnade mig i ett stor hus,  två ( av fyra)  hemmavarande barn och två hundar. Det knäckte mig totalt. Två år och åtta månader senare insåg jag att jag blev befriad, inte dumpad och övergiven. Jag är honom evigt tacksam att han tog steget för jag skulle aldrig gjort det. Min lojalitet och förnekelse stod i vägen för förnuftet. 

Så otroligt bra och klokt skrivet - och all cred till dig för din självinsikt och att du kan erkänna detta. Hjärta Bättre bevis kan ts (och andra i samma situation) inte få för att hon tänker rätt. 
    Anonym (LJ) skrev 2022-01-24 09:11:45 följande:

Nu ska ni få uppdateringen. Och Herre Gud vilket lättnad, allt gick så smidigt. Han tyckte också att detta är en bra idé. Även han har ju märkt att vi inte har det bästa förhållandet. Och han är helt inne på att vi ska skiljas som vänner och hjälpas åt. Känns så fruktansvärt bra nu. Nu ska vi ta det med barnen också när stora tjejen kommer hem till helgen. Men då vi båda är helt överens och inga tårar eller hårda ord så är jag rätt övertygad om att detta kommer barnen ta bra. 

Tusen tack till er som stöttade mig här igår. Behövde det.

Värsta nu bli att berätta för min mamma då hon ser min sambo som en svärmorsdröm. Och att lämna min katt. 

Men gud!!! Åååhhh vad härligt!! Jag blir alldeles tårögd... Önskar dig verkligen all lycka till nu - det här kommer att bli så himla bra!! Nu börjar livet Hjärta
    Anonym (Rosa) skrev 2022-01-24 01:35:55 följande:
    Som skilsmässobarn så vet jag av erfarenhet. Det finns inga lyckliga skilsmässor och det är bara föräldrarna som försöker intala sig själva att det blir bättre för alla för att må lite bättre. 
    Det är ett helvete att se den ena föräldern sviken och lämnad, behöva flytta och bo varannan vecka. Hela ens trygghet försvinner. 
    Faktum är att du är faktiskt den första som jag hört säga detta, och då känner jag många både skilsmässobarn och barn till föräldrar som hållit ihop "för barnens skull" (hör själv till den senare sorten). Jag vet som sagt inga skilsmässobarn som mått dåligt av att deras föräldrar skiljts åt (naturligtvis hade alla hellre sett att deras föräldrar kunde vara lyckliga tillsammans, men det är ju en annan sak), och omvänt vet jag många (inklusive mig och min syster) som mått fruktansvärt dåligt av att leva i ett hem där man märkt att föräldrarna bara längtar bort... för att inte tala om dem där det varit ständiga bråk...
    Anonym (Rosa) skrev 2022-01-24 01:35:55 följande:
    Och hur man tar en skilsmässa som barn har inte enbart med ålder att göra, så det var ju väldigt ointelligent skrivet av dig. Hur tänkte du där? Barn som närmar sig eller befinner sig i tonåren är dessutom i en väldigt känslig period i livet.
    Hur jag tänkte där? Jo, jag tänkte att lite äldre barn är i en helt annan position att förstå än små barn. Inte konstigare än så :)
    Anonym (LJ) skrev 2022-01-24 09:04:52 följande:
    Jag är också skilsmässobarn och vad jag kommer ihåg har varken jag eller mina två syskon mått jättedåligt av det. Klart att det var en konstig tid att flytta, men vi har alltid haft bra stöd från båda föräldrarna. 
    Anonym (Samma) skrev 2022-01-24 10:29:22 följande:
    Jag är också skilsmässobarn och har inte alls din upplevelse, det är din erfarenhet- inte så för alla. Barn mår inte bra att bo i ett hem med föräldrar som inte är lyckliga. Mina barn har sagt så många gånger att de är glada att vi skildes. 
    Ami Heart skrev 2022-01-24 11:38:13 följande:
    Jag är också skilsmässobarn och nej det är inte en trevlig upplevelse men inte är det ett helvete. Det var kanske det för dig men sprid inte det som en sanning för andra. 

Jag är glad för att min mamma tog beslutet, hon visade mig hur man skapar ett givande liv genom det beslutet. Jag fick medföräldrar, deras släkter och syskon som levandegöra mitt liv.

Sen tror jag att du har rätt i att barn oavsett ålder kan reagera, även släkter och andra. Skilsmässor berör och det får man tyvärr vara beredd på. 
    Anonym (M.R.) skrev 2022-01-24 13:20:58 följande:
    Det är tråkigt att du upplevt dina föräldrars skilsmässa så jobbig men det är din subjektiva erfarenhet. Självklart finns det andra erfarenheter. Där faktiskt båda föräldrarna jobbar på att göra allt de kan för att barnen ska må bra trots skilsmässa. Jag och min f.d. man skilde oss i fullt samförstånd då bådas känslor gått över till vänskap efter flera år. Vi har under barnens uppväxt gjort allt för att samarbeta så att deras trygghet i att ha tillgång till oss båda och att de känt att vi båda finns där för dem varit det viktigaste. Idag är våra barn vuxna och vi har fått kvitto på att de aldrig känt något annat än trygghet under uppväxten. Dessutom så har min och min f.d. mans vänskap hålla i sig och vi är fortfarande mycket goda vänner. 
    Jag påstår inte att det är vanligt men jag tror heller inte att din erfarenhet behöver vara som alla andras. 
    Mycket hänger nog på hur man som föräldrar ser barnens behov i första hand och samarbetar utifrån det. 
    För mig är det att ta ett vuxenansvar över en situation som inte barnen valt. 
    Exakt så. 
    Anonym (Frun) skrev 2022-01-24 16:52:00 följande:
    Jag har en bekant som har samma erfarenhet som du, hon talar ofta om hur dåligt hon och hennes syster mådde. Pappan blev knäckt och mamman var mest intresserad av nya män. Och hon hade aldrig förstått att föräldrarna var olyckliga, eller mamman då.

Men sånt får man inte skriva här, skilsmässor är per definition Happy-happy och som du säger intalar sig föräldrarna att det är bra för barnen. Men sanningen är att det finns nödvändiga eller vänskapliga skilsmässor där allt blir bättre. Men motsatsen finns också men det får man inte tala om.
    Um... vem har sagt det? Det är väl snarare tvärtom? Rosa hävdar bestämt att hennes erfarenhet är den enda sanna, vilket de flesta av oss protesterar mot? Självklart hade det som sagt varit bättre om föräldrar alltid kunde leva lyckliga tillsammans resten av sina liv, men i de situationer det inte funkar är det faktiskt ofta bättre att skiljas åt. Sen att det blir en värre upplevelse för vissa än för de flesta är ju tyvärr ofrånkomligt. Allting är ju individuellt. 

Anonym (qwerty) skrev 2022-01-24 22:58:14 följande:

Vad har hindrat dig från att göra något åt saken? Säger du annat än hej på morgonen, intresserar du dig för hans intressen? Föreslår du säker som par? Låter som samma vanliga gnäll, "ingen passion, jag vill att mitt liv ska vara som en såpopera" men grattis till vad som låter som ett misstag, dina barn kommer bli sura och din sambo ledsen.

Haha så off du är... har du inte ens brytt dig om att läsa ts uppdatering?
    Anonym (LJ) skrev 2022-01-25 00:55:43 följande:
    Tack snälla du Hjärta  och tack för ditt stöd här och att du orkar svara på dom som trackat ner på mitt beslut här Demon
    Ingen orsak Hjärta
    Kexsmula skrev 2022-01-25 01:25:22 följande:
    Nej, inte bara ditt ansvar att se till att något annat händer men efter vad du skrivit här har du inte gjort ett skit för att förändra er situation till det bättre eller fått något som helst att hända. Du till och med använder hånfulla smileys och uttrycker ett förakt för de som frågar vad du gjort för att rätta förhållandet och du gottar dig i att du ska ?släppa en bomb?. Hur du väljer att uttrycka dig visar vilken låg nivå du ligger på, du är så sorglig att jag nästintill tycker synd om dig faktiskt. Lilla kraken!
    Förlåt, men va? Hon skriver ju uttryckligen att hon upprepade ggr försökt både prata med mannen, och komma med förslag på saker de kan göra, men att han är likgiltig? Och var i allsindar använder ts hånfulla smileys och uttrycker förakt?? Och var - var??? - har hon gottat sig åt att hon ska släppa en bomb??? Slutligen: att du projicerar din egen nivå på en annan person gör inte ts till en krake...
    Anonym (Samma) skrev 2022-01-25 10:05:43 följande:
    Fast där är det ju knappast själva skilsmässan som var traumat utan resten 
    Håller med.
    Anonym (Jodå) skrev 2022-01-25 15:12:22 följande:
    Mina föräldrar höll ihop för oss barn skull, och jag är glad över det. Grälas det inte jämt är grundtrygghet för barnet viktigare än romantik mellan de vuxna.

Efter många år skilde de sig i alla fall medan mina mycket yngre (hel)syskon fortfarande bodde hemma. Det ena, som var tio, tyckte det var jobbigt i flera år efteråt.
    Som sagt: självklart finns alla konstellationer. Och det är ju lite det som är min poäng: att man inte automatiskt kan säga att det är själviskt av föräldrar att skilja sig, för att barnen mår så dåligt av det. Snarare tvärtom skulle jag vilja påstå, även om det, som sagt, naturligtvis är olika från fall till fall.
Svar på tråden Imorgon släpper jag bomben.