• Anonym (Orolig)

Soc anmälan pga separerat

Hej jag och min man har precis separerat pga vissa orsaker men vi är fortfarande vänner.

Vi har 2 gemensamma barn på 20 månader och en på 9 veckor samt att jag har 2 sen tidigare på 11 år och snart 9 år

Mitt ex valde att flytta till sin hemort som vi båda kommer ifrån början. Så just nu bor han ca 18 mil från mig och mina barn. Där har vi även släkten tex mormor/morfar, farmor/farfar, farbror, kusin m.m

Med tanke på detta så valde vi att han skulle ta hand om våra gemensamma barn på den nygamla orten och jag stannar här pga de äldre barnen har sin skola här.

Tanken är att jag ska flytta till samma kommun bara barnen har fått sommarlov.

Jag pratar även med grabben på 20 månader via videosamtal på messenger minst 1-2 ggr per dag. Jag ammar inte det minsta barnet, har aldrig gjort det pga medicin jag var tvungen att äta innan och efter förlossningen samt att han fick mjölkproteinallergi. Så därför blev det flaska med ersättning från start.

Nu var det planerat att jag skulle ha de minsta barnen under helgen som kommer (ca 5 dagar sen vi separerade) och sedan ha de iaf varje helg tillsvidare.

Nu idag var mitt ex på BVC i den nya kommunen för att göra den vanliga längd och vikt kontrollen som man gör.

Då fick han höra att de absolut inte accepterar att man skiljersig när man har ett sånt litet barn, att det skadar barnet för all framtid om den inte har både mamma och pappa närvarande varje dag.

Så nu har jag fått en orosanmälan på soc där BVC sköterskan har skrivit att jag måste lida av en svår förlossningspsykos el depression för det är inte normalt att man skiljer sig när barnet är bara 9 veckor. Hon skrev även att hon misstänker att jag är svårt psykiskt sjuk eftersom jag överger mitt barn.

Denna BVC sköterskan har jag aldrig träffat eller ens pratat med i telefonen men ändå skriver hon detta.

Får det verkligen gå till så här????

• Svar på tråden Soc anmälan pga separerat
  • Anonym (Ss)
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2020-01-09 07:46:49 följande:

Nu blir jag så jävla arg!!

Är ni helt helt blåsta ni som inte fattar hur sjuk Ts blev i samband med sin förlossning?? Hon skriver ju att hon fått en propp i lungan, hjärtattack, opererades, låg i respirator! Kan ni inte läsa? Hur i helvete är man funtad om man skäller på en sådan person? Är inte konstigt om hon inte orkar idag, barnet är bara 9v och det är inte mkt. Pappan har ju tagit ansvaret för barnet så tycker inte det är konstigt att han tog med barnet. Varför skulle det vara det? Alla par gör ju som de vill.

Håller verkligen med! Så sjukt obehagligt att se hur människor alltid sparkar på de som ligger ner här på familjeliv . De ger sig inte förrän de har knäckt ts. Det är vidrigt.

Ts, det kommer bli bättre, ta hjälp av någon om du behöver, du har gått igenom många svårigheter nu. Du kan ringa mödrabarnhälsovården. Du behöver stöd, inte påhopp. Strunta i de aggressiva personer som sitter och skriver här.

Hoppas allt löser sig för dig och dina barn.
  • Wolfie13
    viseversa skrev 2020-01-10 11:25:30 följande:

Överdrivet av henne ja men jag som har en sån liten bebis själv tycker det är väldigt konstigt att så lätt lämna bort sitt lilla barn 18 mil bort oavsett vem som har hand om barnet. 

Ja det är verkligen inte ett normalt agerande.. nåt är snett, anknytning eller nåt annat
  • viseversa
    Wolfie13 skrev 2020-01-10 11:48:31 följande:
    Ja det är verkligen inte ett normalt agerande.. nåt är snett, anknytning eller nåt annat
    Håller med. Inte ens när man träffar barnet/barnen varje helg. En 2 åring är också väldigt liten. Jag har lämnat ifrån mig min bebis högst en timme när jag hade ett läkarbesök. Hade aldrig kunnat låta honom flytta 18 mil bort och bara träffa honom på helgerna. Sen att det är pappan som har hand om honom kvittar. bebisen är med MIG varje dag. obs JA det är lika vidrigt med pappor som dra och lämnar sina barn. 
  • Wolfie13
    viseversa skrev 2020-01-10 11:51:17 följande:

Håller med. Inte ens när man träffar barnet/barnen varje helg. En 2 åring är också väldigt liten. Jag har lämnat ifrån mig min bebis högst en timme när jag hade ett läkarbesök. Hade aldrig kunnat låta honom flytta 18 mil bort och bara träffa honom på helgerna. Sen att det är pappan som har hand om honom kvittar. bebisen är med MIG varje dag. obs JA det är lika vidrigt med pappor som dra och lämnar sina barn. 

Håller med dig, har en två-åring som först nu fått sova borta hos mormor/farmor nån natt..

Fem dagar från sin bebis, som ts så bekymmersfritt pratar om är ju inte klokt :( och en ettåring med videosamtal??

Skönt bvc reagerade iaf..

Beklagar verkligen ts sits och önskar att hon kunde fundera lite mer på anknytningen när det är så uppenbart att nåt är fel här. Bostad mm har 0 med saken att göra!
  • Wench85
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-09 11:38:49 följande:

Ni får tro vad ni vill.

Soc sa även att pappan kan flytta tillbaka hit och så kommer jag få ha personal här hemma dygnet runt istället för att vara på ett utredningshem med tanke på min 9 åring.

SÅ jag valde det alternativet och pappan och de små barnen är på väg hit nu och jag väntar på soc el vem det nu är som ska vara här ska komma.

För då är vi alla under samma tak iaf.

Men vad bra! Det låter precis som vad ni behöver i denna röriga situation! 

Dina barn på 9 och 11 år, varav en med funktionsnedsättning, får bo hemma med sin mamma, bonuspappa, syskon och  får gå i sin vanliga skola med mera.

Er 20-månaders får bo hemma i sitt vanliga hem med sin mamma och pappa och syskon.

Er 9-veckors bebis får bo hemma i sitt vanliga hem med sin mamma och pappa och syskon.

Du och pappan får utomstående personer där som säkert även fungerar som en buffert i era konflikter. De flesta personer skärper sig lite och säger inte sina värsta tankar när någon utomstående hör exemplevis. Hans snabba flytt och huruvida han är på dejtingsiter och liknande är helt sekundärt, nu handlar det om att få ihop en vardag där era barn mår så bra som möjligt. Ni behöver inte vara kära och engagerade i varnadra, men ni behöver vara vuxna och respektfulla mot varandra. 

Han är arbetslös och kan ta ut a-kassa och vara hemma på heltid samtidigt som han söker jobb. Du är sjukskriven på 75% och kan ta ut föräldrapenning på 25%. Ni kan därmed hjälpas åt att ta hand om barnen här i början när kanske ingen av er har energi/tid att ta hand om dem fullt ut. 
    Ni kan därmed dessutom spara en del föräldradagar och borde få en ok ekonomi (iaf jämfört med att han skulle betala en hyra till!)

Samtidigt finns personal från socialtjänsten där. Exakt vad de utreder kan variera utifrån beslutet, men antagligen omsorg, känslomässig tillgänglighet, föräldrarnas förmåga, säkerhet, stimulans, bostadsförhållande etc. 

Du har under denna tråds gång sett brister i ditt och pappans föräldraskap och jag vill verklgien uppmuntra dig att vara öppen och tacksam för det stöd som socialtjänsten erbjuder, både nu i det akuta skedet och längre fram.

Om ni alla väljer att flytta till den andra kommunen framåt sommaren, oavsett om ni flyttar till ett eller två boenden, har ni goda möjligheter att ni alla byggt tryggare mer välfungerande relationer och rutiner.

Det här kan vara positivt för er, alla sex! 
  • Anonym (Lyykke)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-08 15:50:27 följande:

Hej jag och min man har precis separerat pga vissa orsaker men vi är fortfarande vänner.

Vi har 2 gemensamma barn på 20 månader och en på 9 veckor samt att jag har 2 sen tidigare på 11 år och snart 9 år

Mitt ex valde att flytta till sin hemort som vi båda kommer ifrån början. Så just nu bor han ca 18 mil från mig och mina barn. Där har vi även släkten tex mormor/morfar, farmor/farfar, farbror, kusin m.m

Med tanke på detta så valde vi att han skulle ta hand om våra gemensamma barn på den nygamla orten och jag stannar här pga de äldre barnen har sin skola här.

Tanken är att jag ska flytta till samma kommun bara barnen har fått sommarlov.

Jag pratar även med grabben på 20 månader via videosamtal på messenger minst 1-2 ggr per dag. Jag ammar inte det minsta barnet, har aldrig gjort det pga medicin jag var tvungen att äta innan och efter förlossningen samt att han fick mjölkproteinallergi. Så därför blev det flaska med ersättning från start.

Nu var det planerat att jag skulle ha de minsta barnen under helgen som kommer (ca 5 dagar sen vi separerade) och sedan ha de iaf varje helg tillsvidare.

Nu idag var mitt ex på BVC i den nya kommunen för att göra den vanliga längd och vikt kontrollen som man gör.

Då fick han höra att de absolut inte accepterar att man skiljersig när man har ett sånt litet barn, att det skadar barnet för all framtid om den inte har både mamma och pappa närvarande varje dag.

Så nu har jag fått en orosanmälan på soc där BVC sköterskan har skrivit att jag måste lida av en svår förlossningspsykos el depression för det är inte normalt att man skiljer sig när barnet är bara 9 veckor. Hon skrev även att hon misstänker att jag är svårt psykiskt sjuk eftersom jag överger mitt barn.

Denna BVC sköterskan har jag aldrig träffat eller ens pratat med i telefonen men ändå skriver hon detta.

Får det verkligen gå till så här????

Ni kommer inte få skilsmässan godkänd om ni har barn under 13år så ska man ha 6mån betänketid.
     Så ni är gifta ett bra tag framöver.

Jag förstår varför bvc gör en anmälan, de vill at en utomstående ska titta på er situation. Nu har de ju bara ex.makens ord och för allt de vet har han mördat dig och grävt ned i skogen medan hans nya flickvän imiterar dig och säger att allt är bra.

Sedan undrar jag spontant varför man är villig att vara ifrån sitt 9v gamla barn... men det får stå för dig som mamma.
  • Magnusw32

Men hallå!! Ska du inte vara mammaledig? Varför måste barnet åka fram och tillbaka??

• Anonym (Orolig)

Hej.

En liten uppdatering av detta.

Tyvärr åkte jag på en ny smäll i mitt mående.

Allt som har hänt blev tyvärr för mycket för min kropp så jag fick en ny hjärtattack.

Och pga detta så ansåg soc att det är bättre att barnen är hos sin pappa och att jag får komma dit när jag kan/orkar.

De anser att min hälsa är såpass dålig så jag kan inte ansvara för ett barn just nu och de ska inte behöva se sin mamma vara sjuk och bli hämtad av ambulans.

SÅ vi får se hur det blir framöver när jag förhoppningsvis har frisknar till igen.

SÅ NU tackar jag för mig från den här tråden och önskar alla en trevlig dag

• molly50
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-13 18:16:50 följande:

Hej.

Allt som har hänt blev tyvärr för mycket för min kropp så jag fick en ny hjärtattack.

Och pga detta så ansåg soc att det är bättre att barnen är hos sin pappa och att jag får komma dit när jag kan/orkar.

De anser att min hälsa är såpass dålig så jag kan inte ansvara för ett barn just nu och de ska inte behöva se sin mamma vara sjuk och bli hämtad av ambulans.

SÅ vi får se hur det blir framöver när jag förhoppningsvis har frisknar till igen.

Jag beklagar det som har hänt.
    Och jag hoppas att det löser sig snart så du får ha barnen hos dig.

Krya på dig! 
  • AndreaBD

Det var hemskt att höra. Håller tummarna att det blir bättre och att du snart också kan få kontakt igen med dina barn. Förhoppningsvis kan du få så mycket avlastning som möjligt. Krya på dig! 

• Lione81
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-08 16:41:56 följande:

Då får jag väl be pappan flytta tillbaka hit då tills jag har möjlighet att flytta sen. Så får vi väl försöka hålla sams men det kommer inte vara lätt då vi har bråkat/tjafsat sen ca 6 månader tillbaka plus gått i parterapi sen 4 mån tillbaka. Så vi började inte bråk för 5 dagar sen och han akutflyttade utan vi har försökt länge att lösa detta.

Ni är ju vänner skriver du TS. Varför kan ni inte bo ihop då?

Varsitt sovrum och bo ihop tills barnet vuxit upp lite. Varje helg på en 9v bäbis. Bäbisen behöver dig, du som burit runt på barnet i 9mån. Du ska vara där varje dag. Inte varje vecka.

Blir väldigt traumatiskt för barnet!
  • Anonym (Ööh)
    Lione81 skrev 2020-01-13 22:13:04 följande:

Ni är ju vänner skriver du TS. Varför kan ni inte bo ihop då?

Varsitt sovrum och bo ihop tills barnet vuxit upp lite. Varje helg på en 9v bäbis. Bäbisen behöver dig, du som burit runt på barnet i 9mån. Du ska vara där varje dag. Inte varje vecka.

Blir väldigt traumatiskt för barnet!

Njae.. Kan inte riktigt hålla med. Klart en 9 veckors inte ska flytta runt. Den behöver en fast anknytningperson till en början speciellt med tanke på att så små barn saknar långtidminne och glömmer bort den andra föräldern om den är borta från den flera dagar. DET blir traumatiskt. Att var tredje dag flytta till en främmande människa. Sen om anknytningspersonen är mamman eller pappan spelar ingen större roll.
  • Annita

Lionel och Ööh: räcker att ni läser inlägg 209 så ser ni att ni missat rätt mycket info.

• Anonym (Ööh)
    Annita skrev 2020-01-13 22:32:17 följande:

Lionel och Ööh: räcker att ni läser inlägg 209 så ser ni att ni missat rätt mycket info.

Har läst det.

Men kanske finns andra som går in och läser i tråden och tror att växelvis boende är acceptabelt för en 9 veckors.
  • Anonym (Mamma till 5)

Oj vad jag får ont i magen när jag läser dina inlägg ts. Jag har en bebis på 6mån och klarar inte ens av att fälla upp sidan på hennes bedside crip för det känns som hon blir för långt ifrån mig. Jag hade gått över lik innan min man hade fått flytta iväg med henne 18 mil. Att du för det första gick med på det och sedan hur du reagerar här känns det som att en förlossningdepression inte är helt omöjligt lägger vi dessutom till traumat du var med om efter förlossningen så känna det ju verkligen inte som något otroligt. Du skriver att ni har bråkat senaste halvåret alltså under graviditeten? Då hade jag också försökt sitta lugnt i båten ett tag till eftersom det är väldigt mycket hormoner i omlopp som ställer till både känslor och humör. Men vill ni nu absolut inte leva med varandra så bör ni ju iaf bo så nära att ni båda kan träffa bebisen dagligen.

Du ska inte ringa och "fjanta på" med soc att dom ska ta dina barn för du är en dålig mamma. Ring istället bvc och säg att du inte mår bra och vill träffa en psykolog eller kurator.

• molly50
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2020-01-14 00:31:20 följande:

Oj vad jag får ont i magen när jag läser dina inlägg ts. Jag har en bebis på 6mån och klarar inte ens av att fälla upp sidan på hennes bedside crip för det känns som hon blir för långt ifrån mig. Jag hade gått över lik innan min man hade fått flytta iväg med henne 18 mil. Att du för det första gick med på det och sedan hur du reagerar här känns det som att en förlossningdepression inte är helt omöjligt lägger vi dessutom till traumat du var med om efter förlossningen så känna det ju verkligen inte som något otroligt. Du skriver att ni har bråkat senaste halvåret alltså under graviditeten? Då hade jag också försökt sitta lugnt i båten ett tag till eftersom det är väldigt mycket hormoner i omlopp som ställer till både känslor och humör. Men vill ni nu absolut inte leva med varandra så bör ni ju iaf bo så nära att ni båda kan träffa bebisen dagligen.

Du ska inte ringa och "fjanta på" med soc att dom ska ta dina barn för du är en dålig mamma. Ring istället bvc och säg att du inte mår bra och vill träffa en psykolog eller kurator.

Har du läst TS senaste inlägg?
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-13 18:16:50 följande:

Hej.

Du har då maximal otur. Hursomhelst, hoppas verkligen det löser sig för er alla, främst barnen. Dom är oskyldiga i det här. Dom har satts till världen och förtjänar inte detta, det gör inget barn. Lycka till!
  • Anonym (C)

Ta hand om din hälsa TS!

Skulle soc eventuellt kunna vara till hjälp med att ordna plats för ditt äldre barn på specialskola i den ort ni tänker bo i fr.o.m. hösten? Även kanske hjälpa till med förtur till boende om det finns sådana möjligheter? Det vore ju helt klart den bästa lösningen egentligen.

Då skulle du och de äldre barnen kunna flytta dit tidigare, och du skulle kunna träffa dina yngsta varje dag och slippa stressen av att sakna dem. Dessutom skulle du förhoppningsvis kunna få lite avlastning från din familj med dina äldre barn, och ha bättre förutsättningar att tillfriskna.

Pappan kan under tiden ta huvudansvar för de yngsta, så att du kan fokusera på din hälsa och bli fullt frisk igen.

• Anonym (Mamma till 5)
    molly50 skrev 2020-01-14 08:52:11 följande:

Har du läst TS senaste inlägg?

Nej hade tyvärr missat det.
  • molly50
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2020-01-14 11:53:37 följande:
    Nej hade tyvärr missat det.
    Det är lätt hänt.
Svar på tråden Soc anmälan pga separerat