• Anonym (Orolig)

Soc anmälan pga separerat

Hej jag och min man har precis separerat pga vissa orsaker men vi är fortfarande vänner.

Vi har 2 gemensamma barn på 20 månader och en på 9 veckor samt att jag har 2 sen tidigare på 11 år och snart 9 år

Mitt ex valde att flytta till sin hemort som vi båda kommer ifrån början. Så just nu bor han ca 18 mil från mig och mina barn. Där har vi även släkten tex mormor/morfar, farmor/farfar, farbror, kusin m.m

Med tanke på detta så valde vi att han skulle ta hand om våra gemensamma barn på den nygamla orten och jag stannar här pga de äldre barnen har sin skola här.

Tanken är att jag ska flytta till samma kommun bara barnen har fått sommarlov.

Jag pratar även med grabben på 20 månader via videosamtal på messenger minst 1-2 ggr per dag. Jag ammar inte det minsta barnet, har aldrig gjort det pga medicin jag var tvungen att äta innan och efter förlossningen samt att han fick mjölkproteinallergi. Så därför blev det flaska med ersättning från start.

Nu var det planerat att jag skulle ha de minsta barnen under helgen som kommer (ca 5 dagar sen vi separerade) och sedan ha de iaf varje helg tillsvidare.

Nu idag var mitt ex på BVC i den nya kommunen för att göra den vanliga längd och vikt kontrollen som man gör.

Då fick han höra att de absolut inte accepterar att man skiljersig när man har ett sånt litet barn, att det skadar barnet för all framtid om den inte har både mamma och pappa närvarande varje dag.

Så nu har jag fått en orosanmälan på soc där BVC sköterskan har skrivit att jag måste lida av en svår förlossningspsykos el depression för det är inte normalt att man skiljer sig när barnet är bara 9 veckor. Hon skrev även att hon misstänker att jag är svårt psykiskt sjuk eftersom jag överger mitt barn.

Denna BVC sköterskan har jag aldrig träffat eller ens pratat med i telefonen men ändå skriver hon detta.

Får det verkligen gå till så här????

• Svar på tråden Soc anmälan pga separerat
  • Annita
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-08 23:48:40 följande:

Vet ärligt inte om vi kan bo ihop igen. Ja vi flyttade isär för 5 dagar sedan men man kan säga att förhållandet tog slut för 6 månader sedan. Vi har försökt lappa ihop det med terapi och sånt men det gick inte. Vi bråkade i stort sett varje dag i 6 månaders tid.

Men för barnens skull får vi väl bo här so vänner och försöka stå ut med varandra ytterligare några månader.

Jag vet inte i vilket läge soc kan sätta familjer i sk utredningshem, men kanske de tycker det skulle vara rätt i ert fall. Då har ni boendet löst i alla fall... Kanske kan någon annan i tråden mer om just utredningshem.
  • Anonym (Orolig)
    Annita skrev 2020-01-08 23:52:26 följande:

Jag vet inte i vilket läge soc kan sätta familjer i sk utredningshem, men kanske de tycker det skulle vara rätt i ert fall. Då har ni boendet löst i alla fall... Kanske kan någon annan i tråden mer om just utredningshem.

Ja det kanske skulle funka.

Men hur fungerar det med skola och sånt om man är på ett sånt ställe?
  • Anonym (Cissi)

Vet ärligt inte om vi kan bo ihop igen. Ja vi flyttade isär för 5 dagar sedan men man kan säga att förhållandet tog slut för 6 månader sedan. Vi har försökt lappa ihop det med terapi och sånt men det gick inte. Vi bråkade i stort sett varje dag i 6 månaders tid.

Men för barnens skull får vi väl bo här so vänner och försöka stå ut med varandra ytterligare några månader.

Se till att mannen flyttar tillbaka imorgon med barnen! Sätt barnen före era känslor och sök även hjälp. Att du ens tänkt tanken på att detta upplägg var ett alternativ tyder på störd anknytning. Du måste väl förstå att en 9veckors inte ska separeras alls från sin mamma. Inte en enda dag!! Och eftersom du råkade bli sjuk och redan varit ifrån din bebis så måste ni nu i lugn och ro få knyta an. Ta föräldraledigt 100 %, du bör inte jobba en minut ens. Bebis. Behöver. Dig. Och din 20 månaders också för den delen.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Pop) skrev 2020-01-08 23:45:45 följande:

Varför ska du alls arbetsträna istället för att vara föräldraledig?

Konstiga prioriteringar.

Är läkaren som vill att jag skulle göra lite pappersarbete, som ett lättare jobb. Är som en del i återhämtningen/rehabilitering för att se så inte proppen kommer tillbaks eller att det blir nått med hjärtat.

Så de timmarna jag jobbar är jag uppkopplad med en liten ekg dosa samt nån mer apparat som mäter blodtryck, syremättnad m.m och dessa tester kan jag inte utföra hemma.

Fungerar inte så bra å ha massa sladdar runt sig plus en pojk på 20 månader som vill undersöka allt :)

Och nu när pappan är arbetslös så har han tagit ut föräldrapenning eftersom jag får ut sjukpenning just nu.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Cissi) skrev 2020-01-09 00:05:47 följande:

Se till att mannen flyttar tillbaka imorgon med barnen! Sätt barnen före era känslor och sök även hjälp. Att du ens tänkt tanken på att detta upplägg var ett alternativ tyder på störd anknytning. Du måste väl förstå att en 9veckors inte ska separeras alls från sin mamma. Inte en enda dag!! Och eftersom du råkade bli sjuk och redan varit ifrån din bebis så måste ni nu i lugn och ro få knyta an. Ta föräldraledigt 100 %, du bör inte jobba en minut ens. Bebis. Behöver. Dig. Och din 20 månaders också för den delen.

Som jag skrev i ett annat svar.

Jag jobbar mest för att under den tiden när jag är aktiv vid skrivbordet så är jag uppkopplad på en liten ekg dosa och nån mer apparat som mäter blodtryck m.m

Det är för att se så inte proppen kommer tillbaks eller att hjärtat kraschar.

Annars hade jag inte jobbat efter en sån här allvarlig sak
  • nernu

Kommentarerna om att skilja sig är såklart olämpliga. Men anmälan är helt korrekt. Hur tänker ni egentligen? Man kan inte träffa en nio veckors bebis nån gång i veckan och tro att barnet fattar. Det är vansinne. Och grymt. Noll barnperspektiv. Har man satt barn till världen kan man inte unna sig lyxen och bråka och gå varann på nerverna hur som helst. Bit ihop och skärp er tills ni har en bättre lösning för det ni gör nu är direkt skadligt för barnet.

• Rudbeckius
    Whitehorse1979 skrev 2020-01-08 16:56:39 följande:

Det sista är bara skitsnack!

Tyvärr inte alls. Socialtjänsten följer varken sina egna processer eller lagarna när det gäller att hjälpa familjer. Kolla statistik, om det ens finns någon (socialtjänsterna låter bli att utvärdera sig, hat knappt några egenkontroller, de har stora problem med personalrekrytering och att skaffa sig kunskap)
  • Anonym (blåbär)

Kanske det blir enklare om ni bor tillsammans som vänner istället för som kärlekspar. Ni kan ju bestämma er för att ge varandra mycket respekt och egentid och leva egna liv.
  • Whitehorse1979
    Rudbeckius skrev 2020-01-09 05:35:56 följande:
    Tyvärr inte alls. Socialtjänsten följer varken sina egna processer eller lagarna när det gäller att hjälpa familjer. Kolla statistik, om det ens finns någon (socialtjänsterna låter bli att utvärdera sig, hat knappt några egenkontroller, de har stora problem med personalrekrytering och att skaffa sig kunskap)

Du tror alltså på fullaste allvar att de bara:jaha vad kul, nu ska vi omhänderta barn till höger och vänster?
    Som en personlig gottepåse till lördagsmyset.

Vet du hur många gånger inget händer trots total vanvård?
    Hur deras arbetssituation ser ut?
    Med övertid till nästan mitt i natten?
    Hot och våld?

Jag kan förstå att de har svårt att rekrytera/behålla för deras arbetssituation är för jäklig.

Vad har du för insyn?
    Som någon som varit på den sidan där det omhändertagits ett eller flera barn?
    Eller på sidan där du fått omhänderta som personal?

• Dennadagdettaårdennastund

Nu blir jag så jävla arg!!

Är ni helt helt blåsta ni som inte fattar hur sjuk Ts blev i samband med sin förlossning?? Hon skriver ju att hon fått en propp i lungan, hjärtattack, opererades, låg i respirator! Kan ni inte läsa? Hur i helvete är man funtad om man skäller på en sådan person? Är inte konstigt om hon inte orkar idag, barnet är bara 9v och det är inte mkt. Pappan har ju tagit ansvaret för barnet så tycker inte det är konstigt att han tog med barnet. Varför skulle det vara det? Alla par gör ju som de vill.

Svar på tråden Soc anmälan pga separerat