• Anonym (Orolig)

Soc anmälan pga separerat

Hej jag och min man har precis separerat pga vissa orsaker men vi är fortfarande vänner.

Vi har 2 gemensamma barn på 20 månader och en på 9 veckor samt att jag har 2 sen tidigare på 11 år och snart 9 år

Mitt ex valde att flytta till sin hemort som vi båda kommer ifrån början. Så just nu bor han ca 18 mil från mig och mina barn. Där har vi även släkten tex mormor/morfar, farmor/farfar, farbror, kusin m.m

Med tanke på detta så valde vi att han skulle ta hand om våra gemensamma barn på den nygamla orten och jag stannar här pga de äldre barnen har sin skola här.

Tanken är att jag ska flytta till samma kommun bara barnen har fått sommarlov.

Jag pratar även med grabben på 20 månader via videosamtal på messenger minst 1-2 ggr per dag. Jag ammar inte det minsta barnet, har aldrig gjort det pga medicin jag var tvungen att äta innan och efter förlossningen samt att han fick mjölkproteinallergi. Så därför blev det flaska med ersättning från start.

Nu var det planerat att jag skulle ha de minsta barnen under helgen som kommer (ca 5 dagar sen vi separerade) och sedan ha de iaf varje helg tillsvidare.

Nu idag var mitt ex på BVC i den nya kommunen för att göra den vanliga längd och vikt kontrollen som man gör.

Då fick han höra att de absolut inte accepterar att man skiljersig när man har ett sånt litet barn, att det skadar barnet för all framtid om den inte har både mamma och pappa närvarande varje dag.

Så nu har jag fått en orosanmälan på soc där BVC sköterskan har skrivit att jag måste lida av en svår förlossningspsykos el depression för det är inte normalt att man skiljer sig när barnet är bara 9 veckor. Hon skrev även att hon misstänker att jag är svårt psykiskt sjuk eftersom jag överger mitt barn.

Denna BVC sköterskan har jag aldrig träffat eller ens pratat med i telefonen men ändå skriver hon detta.

Får det verkligen gå till så här????

• Svar på tråden Soc anmälan pga separerat
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-09 11:38:49 följande:

Ni får tro vad ni vill.

Soc sa även att pappan kan flytta tillbaka hit och så kommer jag få ha personal här hemma dygnet runt istället för att vara på ett utredningshem med tanke på min 9 åring.

SÅ jag valde det alternativet och pappan och de små barnen är på väg hit nu och jag väntar på soc el vem det nu är som ska vara här ska komma.

För då är vi alla under samma tak iaf.

Perfekt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-09 12:37:54 följande:
    Det har jag inte ens tänkt på.

Tänk om han har sagt massa saker för att jävlas med mig och jag fick ett rent helvete tillbaka.

Du kanske har rätt i det.

Kanske är jag som har varit så blind eftersom jag fortfarande älskar honom på ett sätt.

Trodde vi gick isär som vänner men han kan ju haft en baktanke med allt.

Visat sig snäll, sagt att vi var vänner. Sen när han drog med barnen så hittade han på massa saker om mig för att jävlas och alla skulle tycka synd om honom..

Kan jag ha varit så blind så jag totalt missade detta :(
    Nja... så extremt behöver det ju inte heller vara. Folk som separeras kan väl till och från vara irriterade på exet och även vara lite labila. Man är ju i en krissituation. Tolka inte för extremt här. 

Och det kan ju också vara så att han varit orolig för barnen och hela situationen. Det är allra bäst för barnen om ni kan kommunicera med varandra, om ni inte bråkar. Det hjälper inte om du nu tror det värsta om honom. 
  • Annita
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-09 13:44:31 följande:

Nu blir jag fundersam.

Igår tyckte ni att jag inte gjorde tillräckligt för barnen, jag var psykiskt sjuk mm

Nu efter en sömlös natt då jag bara har tänkt på detta under natten om hur jag kan lösa allt.

Låg tom i de små barnens rum och grät för jag saknar de så mycket och hade bebisens ena snuttefilt som är kvar hemma på min bröstkorg samt en nalle som är grabbens på 20 månader för att det kändes lite bättre då.

Nu fick jag kontakt med en advokat som en vän hade fixat åt mig. Advokaten anser att detta har inte gått rätt till väga från varken BVC sköterskan el soc så han ska försöka hjälpa till med en överklagan på ärendet.

Men nu verkar folk anse att jag gör saker för fort istället.

Känns som allt jag gör bara är fel hela tiden.

Jag tror du missförstått när folk skriver att saker hänt snabbt. Det är ju framförallt soc's agerande som avses. Alltså att det är ovanligt att de jobbar så snabbt. Att du skaffat advokat förstår jag, det hade även jag gjort i ditt läge!
  • AndreaBD
    Anonym (Hh) skrev 2020-01-09 12:49:34 följande:
    Fast det där stämmer ju inte..du genomgick ju en STOR operation efter förlossningen som gjorde att du låg i nedsövd i 5 dygn. Har du glömt vad du skrivit tidigare i tråden så bör du läsa igen för du låter ganska sjuk när du tar bort och lägger till händelser i din historia...
    Hon skrev att hon var SJUKSKRIVEN två gånger. Nu var hon väl inte sjukskriven, för att hon ändå var föräldraledig. Sluta hänga upp er på såna detaljer !
  • Anonym (Hh)
    AndreaBD skrev 2020-01-09 14:39:39 följande:

Hon skrev att hon var SJUKSKRIVEN två gånger. Nu var hon väl inte sjukskriven, för att hon ändå var föräldraledig. Sluta hänga upp er på såna detaljer !

Nja, fast hon svarade sedan att hon är delvis sjukskriven nu också. Vissa detaljer är väldigt viktiga att skriva med för att folk ska kunna tro på henne och ge några som helst råd. Sista operationen var ju strax efter förlossningen, alltså bara ett par veckor se.. hade hon tagit med det så hade fler kanske haft förståelse för varför hon inte tar hand om sin 9 veckor gamla bebis!

Men du kanske har rätt, det är dumt att kolla på detaljer i såna situationer!
  • Anonym (Orolig)

Förlåt om jag skriver otydligt, glömmer skriva med vissa detaljer och liknande.

Är bara som ett stort kaos inombords just nu.

Jag kan knappt tänka ordentligt just nu.

Men måste försöka vara stark och kämpa för mina barn samt att jag har 2 barn till här hemma att tänka på

Och är även livrädd att det som händer nu kan skapa mer problem med tanke på att jag hade en liten hjärtattack för ca 7 v sedan.

Mitt ex, småbarnen, soc mm kommer hit runt 17 tiden fick jag precis samtal om så får vi se hur detta slutar.

Men då är iaf alla samlade här hemma.

• Annita
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-09 14:58:58 följande:

Förlåt om jag skriver otydligt, glömmer skriva med vissa detaljer och liknande.

Är bara som ett stort kaos inombords just nu.

Jag kan knappt tänka ordentligt just nu.

Men måste försöka vara stark och kämpa för mina barn samt att jag har 2 barn till här hemma att tänka på

Och är även livrädd att det som händer nu kan skapa mer problem med tanke på att jag hade en liten hjärtattack för ca 7 v sedan.

Mitt ex, småbarnen, soc mm kommer hit runt 17 tiden fick jag precis samtal om så får vi se hur detta slutar.

Men då är iaf alla samlade här hemma.

Låter ju väldigt klokt att alla samlas på ett och samma ställe och pratar. Håller tummarna för allt!
  • Anonym (Nn)
    Annita skrev 2020-01-09 15:43:16 följande:

Låter ju väldigt klokt att alla samlas på ett och samma ställe och pratar. Håller tummarna för allt!

Håller också tummarna att allt ska ordna sig för er.
  • Anonym (Orolig)
    Annita skrev 2020-01-09 15:43:16 följande:

Vi ska inte prata bara. Soc mm ska vara här och göra en utredning på mig eftersom BVC sköterskan har sagt att jag har allvarliga psykiska problem.

Jag får inte vara ensam med barnen längre utan måste ha personal hos mig. Alltså övervakat umgänge el vad det kallas.

Soc anser att jag är en akut fara för mina barn
  • Anonym (Lw)

Vilken jävla kärring, rent ut sagt.

Svar på tråden Soc anmälan pga separerat