• Anonym (Orolig)

Soc anmälan pga separerat

Hej jag och min man har precis separerat pga vissa orsaker men vi är fortfarande vänner.

Vi har 2 gemensamma barn på 20 månader och en på 9 veckor samt att jag har 2 sen tidigare på 11 år och snart 9 år

Mitt ex valde att flytta till sin hemort som vi båda kommer ifrån början. Så just nu bor han ca 18 mil från mig och mina barn. Där har vi även släkten tex mormor/morfar, farmor/farfar, farbror, kusin m.m

Med tanke på detta så valde vi att han skulle ta hand om våra gemensamma barn på den nygamla orten och jag stannar här pga de äldre barnen har sin skola här.

Tanken är att jag ska flytta till samma kommun bara barnen har fått sommarlov.

Jag pratar även med grabben på 20 månader via videosamtal på messenger minst 1-2 ggr per dag. Jag ammar inte det minsta barnet, har aldrig gjort det pga medicin jag var tvungen att äta innan och efter förlossningen samt att han fick mjölkproteinallergi. Så därför blev det flaska med ersättning från start.

Nu var det planerat att jag skulle ha de minsta barnen under helgen som kommer (ca 5 dagar sen vi separerade) och sedan ha de iaf varje helg tillsvidare.

Nu idag var mitt ex på BVC i den nya kommunen för att göra den vanliga längd och vikt kontrollen som man gör.

Då fick han höra att de absolut inte accepterar att man skiljersig när man har ett sånt litet barn, att det skadar barnet för all framtid om den inte har både mamma och pappa närvarande varje dag.

Så nu har jag fått en orosanmälan på soc där BVC sköterskan har skrivit att jag måste lida av en svår förlossningspsykos el depression för det är inte normalt att man skiljer sig när barnet är bara 9 veckor. Hon skrev även att hon misstänker att jag är svårt psykiskt sjuk eftersom jag överger mitt barn.

Denna BVC sköterskan har jag aldrig träffat eller ens pratat med i telefonen men ändå skriver hon detta.

Får det verkligen gå till så här????

• Svar på tråden Soc anmälan pga separerat
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-09 16:54:03 följande:

Så jag ska alltså bo med honom för barnens skull i minst 4 veckor, troligtvis längre (kan behövas som under en vanlig soc utredning och då är det upp till 4 mån som behövs)

Ska jag då behöva träffa exets nya tjej också då om han hittar en ny via dejtingsidan.

Och nej nu är vi inte vänner längre kan jag lugnt säga.

SÅ det är alltså normalt att man separerar och 2 dagar senare är man fullt aktiv på en dejtingsajter och försöker hitta en ny tjej.

Våran skilsmässa är ju inte ens klar heller.

De papperna lämnades in i tisdags.

Med tanke på att du har fyra barn bör du växa upp nu!  Du har ju så lite energi - hur ska du då slösa energi på att bråka med honom? 4 veckor?  Ska du kasta om allt igen efter det då? Hur orkar du allt detta?  Barnet behöver er båda två på plats nu. Bäst vore att ni planerar att flytta isär om nåt år eller så.

Er separation och skilsmässa var väl inte ett spontant beslut? Det vore ju ännu värre med fyra barn. Då så. Då har ni ju vetat ett tag att det inte fungerar. Framför allt män är kända för att registrera sig på dejting-sidor innan skilsmässan är igenom. 

Du lär inte behöva träffa någon dock. Vanligast är ju kortare affärer. Och man kan verkligen kräva av sitt ex att han håller såna borta ifrån dig och barnen. Men du kan inte kräva att han inte försöker få kontakter. 
  • Anonym (Cm)

Hur hinner man vara så aktiv i en tråd på familjeliv samtidigt som allt annat händer i en rasande fart?! Intressant tråd iaf.

• Anonym (Li)
    Anonym (Cm) skrev 2020-01-09 19:15:17 följande:

Hur hinner man vara så aktiv i en tråd på familjeliv samtidigt som allt annat händer i en rasande fart?! Intressant tråd iaf.

Helt otroligt allt som händer, man tror knappt sina ögon. Superintressant.
  • Pierott
    Anonym (Cm) skrev 2020-01-09 21:12:52 följande:

Hur går det ts?

Hon kommer nog inte svara på flera veckor sålänge soc är där och utreder, mobilsurfande uppskattas inte fall som dessa.
  • silhuett

Är det inte ett bättre alternativ då att du sover över hemma hos pappan och de små barnen varje helg fram tills att du kan flytta? Då har de alltid en fast anknytningsperson i närheten och får stanna i samma hem, men får även träffa dig regelbundet. Du och pappan behöver bara stå ut några dagar i varandras närhet, och kan sen få några dagar i fred från varandra.

• Annita
    silhuett skrev 2020-01-09 23:29:25 följande:

Är det inte ett bättre alternativ då att du sover över hemma hos pappan och de små barnen varje helg fram tills att du kan flytta? Då har de alltid en fast anknytningsperson i närheten och får stanna i samma hem, men får även träffa dig regelbundet. Du och pappan behöver bara stå ut några dagar i varandras närhet, och kan sen få några dagar i fred från varandra.

Läs tråden...?
  • Whitehorse1979
    Anonym (Lw) skrev 2020-01-09 16:14:03 följande:
    Det gäller folk som går till jobbet också eller? Typ 99% av alla pappor?

För att jobba?

Du är ju dum på riktigt alltså.

Jobba måste man väl göra åtminstone?
    Eller du tror att livet blir gratis för att man får barn?
    Min svägerska jobbade lite när deras barn var litet, lite inhopp då och då.
    Då var min bror hemma med barnet. Hon övergav inte.Lika lite som min bror gjorde när han jobbade.
    Men hade någon av dem flyttat såsom skett i detta fall?
    Då hade jag ifrågasatt dem.

• Whitehorse1979

TS:oavsett vad som är sanningen här så behöver ni hjälp i denna soppa.
    Så att ni kan fungera tillsammans för barnens skull.

• viseversa

Överdrivet av henne ja men jag som har en sån liten bebis själv tycker det är väldigt konstigt att så lätt lämna bort sitt lilla barn 18 mil bort oavsett vem som har hand om barnet. 

Svar på tråden Soc anmälan pga separerat