• Anonym (så ledsen, att se att allting dör.)

Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!

Jag, skrev en i tråd innan, men kan inte hitta den. Jag är förtvivlat i denna torkan. Bladen börjar nu även att falla från vanliga träd. 28/6 2018.

Det är torka. På riktigt! Inget regn på ca 2,5 månader. Fruktträden har släppt sina älskade barn. De han inte ens att komma i blomma! Blommorna vissnade.

Jag såg en död hummla i dag. Det var den andra humlan, jag har sett hittills. Fjärilar finns inte. Sniglar finns inte. Daggmaskar, kan ju fåglarna bara drömma om. Det är därför de inte inte kvittrar, men jämrar sig. Det kanske inte äns finns någon dagg på tidig morgon?

De har slutat med sin underbara morgonsång. Det är helt tyst., bara skrikande efter mat? Och jammar. Smärta.

Så nu var det vår tur, att känna, när inte regnet kommer. Hur blir det nästa år?

Tror dock mera på att vi skall sluta föda en massa ungar, så vi inte utsätter dem för de fasorna som kan komma.

När naturen ingår i sina cyklar, tror jag det har med avståndet från solen, att göra. Jorden är inte runt, men lite oval. Kolla i historien, på de geofakta som finns.

Jag tror, att när jorden spydde ut en masa vulkaner, då bidrog de till den atmosfär som vi har nu.

Vi har förädlat alla dessa gifter, och vi spyr ut dem i atmosfären, så kanske orsaker vi vi smma elände som flera aktiva vulkaner?

Vi använder ju det som jorden har gett oss: Alla des grundämnen! Eler hur? Kanske dog dino ut, därför att en stor meteor trillade ner, eller att en massa vulkaner fick utbrott samtidigt? Det vet vi inte.

Men ingen regn finns, och nu är det torka på riktigt, i Skandinavien!  Så att vi inte får några svenska juläpplen, och kanske några importerade päron?

• Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-18 12:27:33 följande:

Jag har inte sagt att vi inte ska göra det själva.

Om du vill veta hur jag tänker så fråga, så ska jag svara.

Ok. Då försöker vi igen.

När anser du att klimatförändringar är så påtagliga att de faktiskt syns? När forskare säger att de syns eller något annat?

Vad anser du att vi ska göra för att bromsa dem?
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-18 14:38:33 följande:

Ok. Då försöker vi igen.

När anser du att klimatförändringar är så påtagliga att de faktiskt syns? När forskare säger att de syns eller något annat?

Vad anser du att vi ska göra för att bromsa dem?

Att på global nivå komma med politiska åtgärder som minskar utsläppen.
  • DVQ
    Anonym (Lovars) skrev 2018-07-18 14:55:55 följande:

Att på global nivå komma med politiska åtgärder som minskar utsläppen.

Ok. Hur ska vi nå dit om vi, som tillhör dem som släpper ut mest, inte är villiga att så snabbt som möjligt sänka våra utsläpp?

Och hur var det med synliga klimatförändringar nu igen? Du glömde visst den frågan.
  • Anonym (Lovars)
    DVQ skrev 2018-07-18 15:31:41 följande:

Ok. Hur ska vi nå dit om vi, som tillhör dem som släpper ut mest, inte är villiga att så snabbt som möjligt sänka våra utsläpp?

Och hur var det med synliga klimatförändringar nu igen? Du glömde visst den frågan.

Det är en fråga på global nivå.

Min uppfattning är att temperaturen kommer att komma att fortsätta att gå upp av den enkla anledningen att konsekvenserna inte är tillräckligt nära i tiden varför politiker i hög utsträckning kommer att prioritera annat som ekonomi och jobb. Valet i USA är ett bra exempel på det.
    Anonym (Ironiskt) skrev 2018-07-18 10:23:03 följande:
    Det stämmer inte. www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-nationella-utslapp-och-upptag/
    Ja, du kan vara ironisk! Jag försöker också att hålla modet uppe, varje dag när jag kommer till jobbet! Men jag har har faktiskt sett en och samma hummla, som kommer till mina blommor på balkongen. Och små vita fjärilar?, Men det är nog bara för att att jag vattnar hel tiden med vattenkannan? Nrj den här torkan är ett faktum, och den positiva andan börjar ta slut. Jag vet att vi är inne i en period, som vi inte är vana vid. Ordet "lagom" finns inte längre. Folk har börjat sluta att prata om vädret. Det brinner. Det är extremtorka. Hela Sveriges stolthet, brinner bort?
    Och sedan då? Vad finns kvar? =m Sveriges oändliga skogar brinner bort, vad har vi då kvar att skryta med? Bofors?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1A1z9/smhi-varmaste-juli--pa-minst-260-ar

Vi, måste börja anpassa oss. Och snälla tänk på framtiden. Vad tycker ni i övrigt skall hända med alla nödslaktade djur? Skall de bara bli "kadaver", eller kan man kanske göra biogas av dem?Skrikandes

Ja, ock tyvärr, måste jag kommentera den där "lilla pojken" som försöker att göra sig till en väder journalist? Han är nog väldigt frustrerat? Han verkar nog inte förstå allvaret i det hela?

Oh my, tio dagar minst, med strålande sol och extremtorka. Shitt, altså. Var kommer nästa flyktingvågen att gå? Till Grönland?

Men där smälter ju inlandsisen i rasande takt? Jag ser att det är totalt vindstilla, har det något att göra med att Golfströmmen har saktat ner?

Men där smälter ju inlandsisen i rasande takt? Jag ser att det är totalt vindstilla, har det något att göra med att Golfströmmen har saktat ner?

Förlåt för dubbelpost, men, man kan inte redigera här.

• Anonym (whoknows)

Folk borde läsa på om solcykler, vi har varit där vi är nu innan sist för 120 år sedan, de hade väldigt värma torra somrar och kalla långa vintrar, innan dess 1790, innan dess 1640 osv. Vi är på väg in i ett stort sol minimum, sist svalt 50 miljoner människor ihjäl pga missväxt runt om i världen, en tredjedel av alla människor (500 miljoner) fick spanska sjukan och många miljoner dog i det.

Idag är vi 5 ggr så många människor på samma odlingsyta, i vissa länder mindre för de har förorenat sin jord och sitt vatten. 1918 hade vi mjölkupproret i Sverige, höll på att leda till revolution, pga missväxt år efter år, så steg priserna på bland annat mjölk till prisnivåer på 20kr/l med deras tids valuta. Folk svalt, hela landet svalt, slutade med att staten konfiskerade säd och fördelade till folket. Idag har vi inte ens några beredskapslager, eftersom sossarna avvecklade dem 2002. 

• faren

Ja, så precis, tänker jag också! Tänk om det bara tar slut i vattenkranen? När vi vill duscha eller borsta tänderna? Vi måste vara utmjuka nu. Och förstå, att överflödigheten, börjar rinna ut. Vi måste skärpa os, och anpassa os till utmjukhet.

Vattenkrig? Hoppas inte.

Ja, det är nog så. Att vi får tänka om, vi kan ju spara på vattnet, om vi vill, eller hur? Hur gör man i andra länder, där det finns torka alltid?

• Anonym (Lovars)
    Anonym (så ledsen, att se att allting dör.) skrev 2018-07-22 03:03:54 följande:

Ja, det är nog så. Att vi får tänka om, vi kan ju spara på vattnet, om vi vill, eller hur? Hur gör man i andra länder, där det finns torka alltid?

Vattenkapaciteten är anpassad efter normalnivå. Om denna typ av torka skulle bli standard kommer kommunerna att bygga ut sina vattensystem.

Det är bara pinsamt att vissa inbillar sig att vi inte ska kunna få vatten i ett land med över 1000 sjöar och mängder av älvar och åar. Att gå fram tillräckligt med vatten är inget problem för Sverige på sikt.
Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!