• hipsterpappan

Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?

Enligt en undersökning så kräver vissa föräldrar att deras döttrar ska ha slöjan på hela tiden på förskolorna och kräver ibland t.om även bildbevis på det. Det står helt i konflikt med förskolornas uppdrag att främja jämlikhet och allas lika värde så vems krav ska dom tillmötesgå? 
    aftonbladet.se/debatt/a/VRMJg3/nej-forskolor-for-aldrig-tvinga-barn-att-ha-sloja

• Svar på tråden Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?
  • K Kalle
    KillBill skrev 2018-06-10 11:25:45 följande:

Har inte orkat plöja igenom hela tråden så om denna artikel redan varit upp så ber jag om ursäkt..

Malmö stad tillbakavisar kritik om slöjtvång

"När tidningen frågade tio kommunala förskolor i Malmö ska nio ha svarat att de kunde tänka sig att aktivt kontrollera att barnet inte tar av sig slöjan, och ifall det händer, se till att barnet tar på den igen. Men enligt Malmö stad är detta missvisande. De menar att det handlar om nio enskilda medarbetare och inte nio förskolor."

"Det är såklart tråkigt att några av våra medarbetare har svarat så eftersom förskolans medarbetare inte ska tvinga barn att bära slöja om de inte vill. Men vi ska samtidigt komma ihåg att det är nio av cirka 5 000 medarbetare som svarat på reporterns frågor, skriver Ana-Maria Deliv, chef för avdelningen för kvalitet och myndighet i ett pressmeddelande."

"Under de senaste åren har vi besökt alla 250 förskolor och under dessa besök har vi inte stött på ett enda barn med slöja. Vi träffar både chefer och medarbetare kontinuerligt och har aldrig fått frågor kring detta eller hört talas om att någon medarbetare behövt ta ställning till slöjkontroller eller slöjtvång"

"Malmö stad poängterar att oavsett vad vårdnadshavare eller medarbetare tycker kan de inte tvinga ett barn att bära slöja mot barnets vilja, då det bryter mot skollagen"

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/malmo-stad-svarar-pa-kritik-om-slojtvang

Noll personer ska gå föräldrarna till mötes i dessa frågor. Noll! Om frågan istället varit "Kan du tänka dig att slå min son/dotter när denne gör något fel? Vi idkar kroppslig bestraffning som en del av barnuppfostran." Hade du tyckt det var lika OK då att 9 st sa ja?
  • K Kalle
    KillBill skrev 2018-06-10 17:59:36 följande:
    Skolförvaltningen i Malmö stad har besökt 250 förskolor utan att träffa på ett enda barn med slöja. Skolförvaltningen har inte heller hört talas om att skolpersonal faktiskt har blivit ombedda att hjälpa förskolebarn med slöja.
    Märkligt med tanke på att ma ofta ser barn i slöja  ute på gator och torg i Malmö. Du menar att de inte har det i förskolan/skolan men tar på det när de går därifrån)
  • K Kalle
    kaffe skrev 2018-06-07 09:46:17 följande:
    Vi tar det ett varv till. Dopet är ett exempel på att även vi kristna ger våra barn en religionstillhörighet dom inte själva valt. Inget annat. Inte var det INNEBÄR att ge sitt barn en religion eller vilken religion som är värst. Det var ett svar till någon som skrev att muslimer är hemska som tvingar in sina barn i en religion dom inte själva valt. Genom att döpa barnet i svenska kyrkan gör vi exakt samma sak, ger dom en religionstillhörighet dom inte valt. Att sen föräldrarna inte är troende utan mest ser det som ett sätt att håva in dyra presenter och lägga upp fina bilder på instagram spelar ingen roll. Den som döper sitt barn i svenska kyrkan gör sitt barn kristet.

Om du ändå inte förstår googla ordet religionstillhörighet.

Sluta sen att skriva vilka åsikter du tror jag har. Du är helt ute och cyklar i din analys.
    Mycket riktigt innebär dopet att man för in barnet i kristendomen - oavsett om det är det man tänkler när man gör det eller inte. Därför ska man inte som många gör döpa sitt barn om man inte själv är troende. Jag är själv inte döpt eftersom min föräldrar ville att jag själv skulle få välja.

På samma sätt är slöjans innebörd kvinnoförtryck - oavsett om kvinnan väljer den frivilligt eller inte. Vill du veta mer om slöjans innebörd kan du engagera dig i GAPF (Glöm aldrig Pela och Fadime).
  • KillBill
    K Kalle skrev 2018-06-11 08:37:44 följande:

Märkligt med tanke på att ma ofta ser barn i slöja  ute på gator och torg i Malmö. Du menar att de inte har det i förskolan/skolan men tar på det när de går därifrån)

Är du säker på att det är förskolebarn?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    K Kalle skrev 2018-06-11 08:36:30 följande:

Noll personer ska gå föräldrarna till mötes i dessa frågor. Noll! Om frågan istället varit "Kan du tänka dig att slå min son/dotter när denne gör något fel? Vi idkar kroppslig bestraffning som en del av barnuppfostran." Hade du tyckt det var lika OK då att 9 st sa ja?

Jag tror att de flesta anser att det är år helvete om skolpersonal hjälper föräldrar att kontrollera slöja på barn och det är som sagt var ett lagbrott att tillmötesgå föräldrarnas önskemål på den här punkten.
  • K Kalle
    KillBill skrev 2018-06-11 09:13:56 följande:
    Är du säker på att det är förskolebarn?
    Jag vet inte om de går i förskolan såklart, men de är i den ålderen. Jag har också sett bilder från förskolor i Sydsvenskan där flickor har slöjor (artiklarna handlar såklart om helt andra saker än slöja)
  • KillBill
    K Kalle skrev 2018-06-11 09:42:42 följande:

Jag vet inte om de går i förskolan såklart, men de är i den ålderen. Jag har också sett bilder från förskolor i Sydsvenskan där flickor har slöjor (artiklarna handlar såklart om helt andra saker än slöja)

Om Sydsvenskan har fotobevis på barn med slöja på förskolor i Malmö så borde der vara en ganska stor nyhet med tanke på att ansvariga tjänstemän i Malmö stad påstår att de inte har observerat barn med slöja på stadens förskolor. Håller du inte med?
  • K Kalle
    KillBill skrev 2018-06-11 17:10:25 följande:

Om Sydsvenskan har fotobevis på barn med slöja på förskolor i Malmö så borde der vara en ganska stor nyhet med tanke på att ansvariga tjänstemän i Malmö stad påstår att de inte har observerat barn med slöja på stadens förskolor. Håller du inte med?

Jag tror inte de besökt så många förskolor nej.
  • KillBill
    K Kalle skrev 2018-06-11 20:14:04 följande:

Jag tror inte de besökt så många förskolor nej.

Nej jag tror inte heller att Sydsvenskan har besökt 250 förskolor men det räcker ju ju med fotobevis från en förskola för att motbevisa Malmö stads tjänstemän men inte ens det har man gjort.
  • K Kalle
    KillBill skrev 2018-06-11 21:52:03 följande:
    Nej jag tror inte heller att Sydsvenskan har besökt 250 förskolor men det räcker ju ju med fotobevis från en förskola för att motbevisa Malmö stads tjänstemän men inte ens det har man gjort.
    Jag pratade om tjänstemännen. Trodde att det framgick.
  • KillBill
    K Kalle skrev 2018-06-12 08:57:04 följande:

Jag pratade om tjänstemännen. Trodde att det framgick.

Menar du att tjänstemännen bryter mot lagstiftning genom att inte utföra tillsyn på kommunens förskolor? Vad har du för belägg för att det är så?
  • Hejjk
    KillBill skrev 2018-06-12 09:37:52 följande:

Menar du att tjänstemännen bryter mot lagstiftning genom att inte utföra tillsyn på kommunens förskolor? Vad har du för belägg för att det är så?

Det händer när det gäller politik
  • KillBill
    Hejjk skrev 2018-06-12 09:54:18 följande:

Det händer när det gäller politik

Men vilka belägg finns för att det har hänt?
  • hipsterpappan

Sara Mohammad hatade sin påtvingade slöja under hela sin uppväxt och säkert gör alla barn det men lider i tysthet svikna av samhället.

• K Kalle
    KillBill skrev 2018-06-12 09:37:52 följande:
    Min mamma arbetar som förskollärare. Inte i Malmö dock. Aldrig att det kommer tjänstemän dit och kollar verksamheten. Jag har en väninna som jobbar på dagis. Ingen tjänsteman har visat sig där heller.
  • Abegayle70
    hipsterpappan skrev 2018-06-12 13:08:06 följande:

Sara Mohammad hatade sin påtvingade slöja under hela sin uppväxt och säkert gör alla barn det men lider i tysthet svikna av samhället.

Samtidigt twittar en socialdemokrat om Sara Mohammed och hennes "muslimhatarsekt GAPF"

Skäms
    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • Feminina
    Abegayle70 skrev 2018-06-13 11:11:37 följande:
    Samtidigt twittar en socialdemokrat om Sara Mohammed och hennes "muslimhatarsekt GAPF"

Skäms

Usch blir så himla arg! Har läst boken om Pela och det var en förskräcklig bok. Hur kan man kalla de som levt under hedersförtryck för muslimhatarsekt? Är man en hatare för att man inte vill bära slöja eller inte gillar hedersförtryck nu också?

Lätt att säga för någon som inte själv är muslim eller lever under förtryck.

Svar på tråden Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?