• hipsterpappan

Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?

Enligt en undersökning så kräver vissa föräldrar att deras döttrar ska ha slöjan på hela tiden på förskolorna och kräver ibland t.om även bildbevis på det. Det står helt i konflikt med förskolornas uppdrag att främja jämlikhet och allas lika värde så vems krav ska dom tillmötesgå? 
    aftonbladet.se/debatt/a/VRMJg3/nej-forskolor-for-aldrig-tvinga-barn-att-ha-sloja

• Svar på tråden Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2018-06-10 16:37:04 följande:

Okej. Och om vi sedan också tänker att det är möjligt att dessa 9 stycken kanske inte tog det helt på allvar, eller tänkte att man ska prata med föräldern igen senare, vill få dem att komma dit, så att man kan träffa personen och prata - kanske blir det till slut ingen kvar som verkligen skulle göra det.

När föräldrar ringer till min arbetsplats tar jag dem på allvar, gör inte du? Varför skulle inte personal i de lägre årskurserna och förskola göra det?

Det ena problemet är förskolans eventuella eftergivenhet för dylika krav, det andra stora bekymret är att det finns föräldrar som efterfrågar det.
    vargbjörn skrev 2018-06-08 22:55:21 följande:

Detta är sån där jävla höger propaganda. Att någon framför ett krav(om det ens är sant) är knappast något nytt inom barnomsorgen. många krav är helt orimliga och ska naturligtvis inte följas som detta. Men fokusen på slöjor o muslimer blir löjlig eftersom det e ett så tydligt försök att skapa opinion. det finns tusentals orimliga krav som inte har med muslimer att göra så det är inte INTE en indikation på att Sverige är på väg åt nåt håll alls. det är enbart ett sätt att försöka få folk att fokusera  på ett visst ämne. 

Gulan Avci är politiker, liberal och feminist, vilket du förstås vet. Så självklart avser en sådan debattartikel att bilda opinion FÖR feministiska hjärtefrågor och MOT förtryck.
    Alla hästar hemma
  • KillBill
    pyssel skrev 2018-06-10 17:18:12 följande:

När föräldrar ringer till min arbetsplats tar jag dem på allvar, gör inte du? Varför skulle inte personal i de lägre årskurserna och förskola göra det?

Det ena problemet är förskolans eventuella eftergivenhet för dylika krav, det andra stora bekymret är att det finns föräldrar som efterfrågar det.

Frågan är hur vanligt det är att föräldrar kräver att förskolepersonal hjälper till med slöja. Om fenomenet inte ens finns i invandrartäta Malmö.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • pyssel
    KillBill skrev 2018-06-10 17:41:37 följande:

Frågan är hur vanligt det är att föräldrar kräver att förskolepersonal hjälper till med slöja. Om fenomenet inte ens finns i invandrartäta Malmö.

Hur tolkade du Malmö stads uttalande eg?
    Alla hästar hemma
  • KillBill
    pyssel skrev 2018-06-10 17:52:10 följande:

Hur tolkade du Malmö stads uttalande eg?

Skolförvaltningen i Malmö stad har besökt 250 förskolor utan att träffa på ett enda barn med slöja. Skolförvaltningen har inte heller hört talas om att skolpersonal faktiskt har blivit ombedda att hjälpa förskolebarn med slöja.
  • AndreaBD
    pyssel skrev 2018-06-10 17:18:12 följande:

Om det ringer folk ganska ofta som ställer konstiga frågor och kanske aldrig dyker upp där - DÅ skulle jag förstå om de säger ja till konstiga frågor och tänker sig: Om de verkligen kommer hit och är intresserade på allvar, så kan man ju prata om det.

Jag vet inte hur ofta sånt händer. Det beror ju mycket på det. Jag tänkte OM det är så att det händer ofta att folk ringa, men att de inte är riktigt seriösa, så kan jag tänka mig att personalen bara säger ja till det mesta.
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2018-06-10 19:12:45 följande:

Om det ringer folk ganska ofta som ställer konstiga frågor och kanske aldrig dyker upp där - DÅ skulle jag förstå om de säger ja till konstiga frågor och tänker sig: Om de verkligen kommer hit och är intresserade på allvar, så kan man ju prata om det.

Jag vet inte hur ofta sånt händer. Det beror ju mycket på det. Jag tänkte OM det är så att det händer ofta att folk ringa, men att de inte är riktigt seriösa, så kan jag tänka mig att personalen bara säger ja till det mesta.

Klart man inte gör. Jag utgår från att folk som jobbar på förskolor agerar i sin yrkesroll när de svarar i telefon i tjänsten. Till skolorna ringer föräldrar som t.ex vill ändra betyg eller få reda på sekretessbelagda uppgifter - inget man bara säger "ja" till för många konstiga ringt i veckan..
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    KillBill skrev 2018-06-10 17:59:36 följande:

Skolförvaltningen i Malmö stad har besökt 250 förskolor utan att träffa på ett enda barn med slöja. Skolförvaltningen har inte heller hört talas om att skolpersonal faktiskt har blivit ombedda att hjälpa förskolebarn med slöja.

Tycker det är förhastade slutsatser åt andra hållet. Om de icke förvärvsarbetande och knappt integrerade alls har barnomsorg så är den begränsad. Troligare att de barnen finns i förskoleklass eller först i åk1. Hade varit intressant att veta hur förvaltningens besök sett ut för att kunna uttala sig så tvärsäkert. Erfarenheten bland fotfolket är vanligtvis att förvaltningarna står en bra bit ifrån, både i sina frågeställningar, analyser och slutsatser om diverse ting.
    Alla hästar hemma
  • KillBill
    pyssel skrev 2018-06-11 00:50:49 följande:

Tycker det är förhastade slutsatser åt andra hållet. Om de icke förvärvsarbetande och knappt integrerade alls har barnomsorg så är den begränsad. Troligare att de barnen finns i förskoleklass eller först i åk1. Hade varit intressant att veta hur förvaltningens besök sett ut för att kunna uttala sig så tvärsäkert. Erfarenheten bland fotfolket är vanligtvis att förvaltningarna står en bra bit ifrån, både i sina frågeställningar, analyser och slutsatser om diverse ting.

Alla kommuner är enligt lag skyldiga att utföra tillsyn vid kommunens förskolor (både kommunala och fristående).

Det framgår av artikeln att kommunen har besökt alla 250 förskolor utan att se några förskolebarn med slöja. Det framgår också att kommunen har 5 000 anställda i sina egna förskolor men aldrig har hört talas om att personalen skulle ha blivit ombedda att ha koll på barns slöjor.

Den här tråden bygger på en artikel i GP där en journalist har ställt hypotetiska frågor till förskolepersonal vid ett antal förskolor. I Malmö har 9 anställda av 5000 anställda fått frågan om hur de skulle agera OM de fick frågan om att ha koll på barns slöjor. Jag anser att man drar förhastade slutsatser om man kommer fram till att det förekommer att förskolepersonal övervakar barns användande av slöja baserat på den artikeln. Hittills har jag inte sett belägg för att det förekommer men om du har det så får du gärna länka till dina källor. Skulle det förekomma så bryter skolanställda som hjälper föräldrar att säkerställa att barn bär sjöja mot skollagen.
  • K Kalle
    pyssel skrev 2018-06-09 11:03:01 följande:
    Det är skillnad på att flytta mellan sekulära, västerländska demokratier, det har jag också gjort, och att flytta från icke-demokratiska samhällen med hederskultur till ett sekulärt samhälle. Flyttar man från ett sekulärt land till ett annat är det sällan att det nya landet upplevs som ett hot mot ens moraliska måttstock och värdegrund.

Till er som kritiserar den "oseriösa artikeln": Det är inget okänt fenomen med önskad slöjkontroll i förskolan. Det låter på vissa som att någon skulle ha slängt fram något nytt och uppseendeväckande för att polarisera debatten än mer. Detta är inget nytt. Bara ut och lyssna på de kvinnor som föreläser i de olika länsstyrelsernas regi. Inte ovanligt att det också finns önskemål om att leken styrs på olika vis i hederns tecken. Inte leka för vilt och hoppa sönder oskulden, cykla eller leka med pojkar.

Badar man på dagtid så är det inte ovanligt att se somaliska flickor i burkini. Då pratar vi lågstadiets simundervisning på landet där jag bor och inte någon förort till Sthlm eller Gbg.
    Bra skrivet!

Vi måste till 100% stå upp för jämställdhet och demokrati. Det är en del av spelreglerna i vårt samhälle som man måste acceptera!
  • K Kalle
    Padirac skrev 2018-06-10 10:46:15 följande:
    Ok, för att vara allvarlig en stund - jag behöver fråga vad du menar

Menar du att du inte ser felet i att dra osanna växlar på artiklar i syfte att påverka opinionen?

Eller ser du inte felet i att skriva vinklade artiklar i syfte att påverka opinionen?

Eller är det något annat du inte ser felet i fråga om ditt exempel?
    Artikeln i GP är inte skrivet på ett vinklat sätt för att påverka opinionen!

GP har även haft en artikelserie för att uppmärksamma alla de flickor som är utsatta för hedersförtryck. Är det också fel enligt dig?
Svar på tråden Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?