• hipsterpappan

Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?

Enligt en undersökning så kräver vissa föräldrar att deras döttrar ska ha slöjan på hela tiden på förskolorna och kräver ibland t.om även bildbevis på det. Det står helt i konflikt med förskolornas uppdrag att främja jämlikhet och allas lika värde så vems krav ska dom tillmötesgå? 
    aftonbladet.se/debatt/a/VRMJg3/nej-forskolor-for-aldrig-tvinga-barn-att-ha-sloja

• Svar på tråden Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?
  • Farfar blå

Går att få i olika trendiga färger

• lövet2
    tobbe01 skrev 2018-06-06 14:57:05 följande:
    Vadå "hade".....du menar gammalt tillbaka? RIKTIGT gammalt tillbaka? Jag är uppväxt inom pingstkyrkan så jag har en viss insyn. Du KAN ju ha råkat på en familj som var sjuka i huvudet tillika pingstvänner och så drog du förhastade slutsatser?
    Tja, fortfarande på 80-talet var det så här. Jag hör också från min dotter, som bor på en plats där det finns många laestadianer, att skolan får anpassa sig en hel del till deras religiösa föreställningar. Nu - i år alltså.
  • AndreaBD
    Hejjk skrev 2018-06-06 13:41:30 följande:
    Dagis, skola, sjukvård
    INGEN av dessa är ju en statlig myndighet. Är du svensk? Pinsamt i så fall, för jag är invandrare och har inte lärt mig detta i skolan.

Förskola (inte längre dagis) och skolan är kommunala, och förstås inga myndigheter. Sjukvården styrs av landstingen - dvs. är inte heller statliga - finansieras delvis också av kommunerna och det har förstås inte med myndighet att göra.

Mr X: Hur var det med att svenskar skulle klara tester? Hur Sverige är uppbyggt borde ju ingå i såna tester.
  • Nimzay
    Hejjk skrev 2018-06-06 12:10:30 följande:
    Det lär du se , det är väl mest utbrett i storstäder men det kommer snart även till övriga små kommuner.
    Har börjat dyka upp mer o mer på mindre orter också numera. ):
  • AndreaBD
    lövet2 skrev 2018-06-06 14:51:55 följande:
    Hade - inte har. Det har lättat upp ganska mycket numera. Men deras barn fick inte tävla (de fick träna fotboll men inte spela matcher), inte gå på bio, inte spela kort, inte hålla handen med motsatt kön och överhuvudtaget inte ha närkontakt med motsatt kön. Däremot var det bara enstaka föräldrar som begärde att lärarna skulle övervaka dem under skoltid.
    Jehovas vittnen kräver också en del saker ibland. Har haft såna på en skola och de fick ju inte delta i något firande av någon sort.
  • AndreaBD
    lövet2 skrev 2018-06-06 13:40:11 följande:

Det står ju faktiskt inte så i artikeln. Det står att en reporter ringt upp olika förskolor, utgett sig för att vara en förälder och sedan frågat om de går med på att övervaka barnens slöjor. Det står ingenting om muslimska föräldrar som faktiskt bett förskolorna göra det här och framförallt ingenting om hur många det i så fall skulle röra sig om. Länken går till en debattartikel.

Jag kan tänka mig att det finns enstaka föräldrar som vill att förskolepersonalen ska göra det här. Religiösa fanatiker finns i alla läger. Själv hade jag en flicka i klassen, som absolut inte fick sitta bredvid någon pojke i klassrummet och inte hålla en pojke i handen när klassen tog en promenad. Min lärare accepterade det, eftersom hon visste att flickan skulle få skäll hemma annars. Flickans föräldrar tillhörde Pingstkyrkan.

Tyvärr kan man ju inte kolla vad som står i den ursprungliga artikeln, det är ju en betalvägg där. Är det säkert att de har gått med på det då, enligt artikeln, eller har de kanske bara sagt att man kan prata om det?
  • Nimzay
    kaffe skrev 2018-06-06 13:18:41 följande:
    Det har föräldrar så klart inte rätt till. Men det gör ju kristna också genom att döpa sina barn i kyrkan. Hur ställer du dej förresten till dopet?
    Om jag ska dela med mig av min uppfattning om dopet; är det en tradition som de små barnen känner av och påverkas av under heeela sina dagar och dessutom är det  myyycket sexualiserande och förtryckande mot små flickor

Helt fasansfullt är det det här med dop GråterGråter
  • Farfar blå
    Nimzay skrev 2018-06-06 15:55:38 följande:
    Helt fasansfullt är det det här med dop GråterGråter

• kaffe
    AndreaBD skrev 2018-06-06 15:52:02 följande:
    Tyvärr kan man ju inte kolla vad som står i den ursprungliga artikeln, det är ju en betalvägg där. Är det säkert att de har gått med på det då, enligt artikeln, eller har de kanske bara sagt att man kan prata om det?
    Jag är också nyfiken på vad det står i artikeln. Jag har visserligen GP, men är inte hemma just nu och kommer inte åt den via nätet. Min inloggning funkar inte. Lägger ut den om jag kan lösa det.
Svar på tråden Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?