• hipsterpappan

Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?

Enligt en undersökning så kräver vissa föräldrar att deras döttrar ska ha slöjan på hela tiden på förskolorna och kräver ibland t.om även bildbevis på det. Det står helt i konflikt med förskolornas uppdrag att främja jämlikhet och allas lika värde så vems krav ska dom tillmötesgå? 
    aftonbladet.se/debatt/a/VRMJg3/nej-forskolor-for-aldrig-tvinga-barn-att-ha-sloja

• Svar på tråden Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?
  • Nimzay
    kaffe skrev 2018-06-06 17:07:03 följande:
    Fast hårdare hållna är väl ändå döttrarna i pingströrelsen än för en "vanlig" svensk? Jag hade två tjejer som vars familjer var pingstvänner i min klass. Dom fick inte spela kort och inte vara med på klassfesterna. Vad jag minns var dom hårt hållna hemifrån med ursäkt att vissa saker tillät inte religionen. Dom var också tvingade att åka runt med pingsvänssällskapet under sommaren på tältmöten och sjunga och spela. Inte i nivå med könsstympning och tvångsgifte såklart, men det var  inte ok för dom här flickorna att flytta i hop med någon utan att gifta sej och absolut inte med någon som inte var med i samma rörelse.
    Ingen har väl sagt att de tjejerna är mindre hårt hållna än en genomsnittlig svensk. Det handlar inte om det här ens. Sluta dra in saker som inte har med saken att göra
  • lövet2
    tobbe01 skrev 2018-06-06 16:58:31 följande:
    Laestadianer? Men liksom hallå, vad har dom med pingstvänner att göra? Sak samma eller? Vad vill du ha sagt med ditt resonemang? Menar du att svenska pingstvänners döttrar är satta under samma tvång som muslimers döttrar som tvingas ha slöja? Kanske förekommer tvångsgifte och könsstympning också inom svensk frikyrkorörelse?
    Tråden handlar om i fall förskolor och skolor anpassar sig till krav från religiösa föräldrar. De flesta i tråden förfasar sig över att personalen kan tänkas anpassa sig till muslimska krav. Att personal i åratal har anpassat sig till kristna krav, det verkar ingen ha en aning om.
  • kaffe
    Nimzay skrev 2018-06-06 17:00:22 följande:
    Nu har jag berättat vad jag i allmänhet tycker om dop, inte om vad jag tycker om exakt allas sätt att besluta om dop eller konfirmation. Din fråga var hur man ställde sig till. Den här tråden handlar om att ha på sig slöja, och därmed handlar den om att utöva och leva efter religion och kultur - inte om att bli upptagen av någon församling eller annan religiös gemenskap. Dessutom är min uppfattning att vi iaf går åt rätt håll med konfirmationen i Sverige - att ungdomar inte i samma utsträckning känner sig pressade att konfirmera sig som förr. Men däremot när det gäller slöjor på småflickor går man i det svenska samhället olyckligtvis åt ett helt annat håll.

Hur som helst tycker jag det är fel både när svenska kristna föräldrar och muslimska föräldrar hårt pressar sina barn hårt mycket till sin tro och religion och har aldrig påstått något annat.
    kaffe skrev 2018-06-06 16:45:09 följande:
    Dom flesta muslimer i Sverige lever precis som vi svenskar och utövar inte sin religion mer än vi svenskar utövar vår. Den klick som bär slöja och tvingar sina barn till det tillhör inte majoriteten. Se dej omkring så kommer du upptäcka att det finns mängder av kvinnor med mörkt hår och hy som bryter på svenska som inte har slöja.
    Återigen; den här tråden handlar om småflickor som bär slöja!!!!!!, inte om vare sig sekulariserade muslimer eller troende muslimer vars döttrar i förskoleåldern inte har slöja - den handlar alltså som sagt om just muslimska föräldrar som faktiskt förtrycker sina småflickor och ser dem som sexuella varelser som bör skylas, det är det vis pratar om här. Jag har inte sagt att dessa sjuka individer är en majoritet utan jag vill mena att det är djupt tragiskt att detta ens förekommer. Samtidigt är jag fullt medveten om att majoriteten av muslimska föräldrar inte har slöja på sina döttrar i förskoleåldern och ännu mindre tvingar dem att ha dem på. 

Det verkar som att du får det till att jag tycker och tror saker som jag aldrig ens har sagt, jag vet till exempel mycket väl att det finns en hel del utländska tjejer som inte har slöja men här pratar jag om dem som faktiskt har det.
    Min fråga var iofs hur just Hejjk ställde sej till dop inte hur folk i allmänhet ställer sej till det.

Jag har aldrig påstått att du tycker och tänker något specifikt. Det är nog din egen tolkning. Håller dock med dej om att det inte är ok att småflickor tvingas ha slöja. Jag är inte på något sätt för att använda slöja, men det som det inte talas om är att det finns kvinnor som väljer att ha slöja utan att vara tvingade till det av någon annan. Att bära slöja innebär inte alltid att vara förtryckt. Se på våra egna nunnor. Jag tror ingen tycker dom är förtryckta ändå har dom ungefär samma utstyrsel som troende muslimer.  Just när det gäller små barn i förskoleåldern tror jag inte dom relaterar slöjan till det den står för. För dom är nog bara ett obekvämt plagg att leka i på samma sätt som barnen som är klädda som små modelejon i olekvänlliga kläder.
  • kaffe
    Nimzay skrev 2018-06-06 17:09:20 följande:
    Ingen har väl sagt att de tjejerna är mindre hårt hållna än en genomsnittlig svensk. Det handlar inte om det här ens. Sluta dra in saker som inte har med saken att göra
    Det var en fråga till tobbe. Du behöver inte svara om du tycker det är off topic.  
  • tusenordförsnö
    elsi skrev 2018-06-05 12:00:16 följande:
    Det där måste vara ett så försvinnande litet problem att det inte ens är värt att nämna annat än i syfte att misstänkliggöra muslimer. De flesta muslimska småflickor bär inte slöja utan börjar med det tidigast i puberteten.

Och det här kravet ligger väl i klass med föräldrar som kräver att deras barn aldrig får bli smutsiga eller kladdiga på förskolan, eller föräldrar som kräver att deras barn ska få nån mystisk specialkost som de har hittat på. Inget att uppröras över heller, de som är extremt krävande är också extremt få.

Förmodligen härstammar artikeln från nån trollfabrik ändå.
    Det visade sig att det inte var det...! Vet inte om det rörde muslimska förskolor "endast", eller om det var även andra. Men det var en hel del fsk där man alltså på direkt förfrågan var beredd att hjälpa till med detta?!

• Nimzay
    kaffe skrev 2018-06-06 17:24:40 följande:
    Min fråga var iofs hur just Hejjk ställde sej till dop inte hur folk i allmänhet ställer sej till det.
    Yes, och då ville jag påvisa hur löjlig och irrelevant jag tyckte den frågan var här.
    Jag har aldrig påstått att du tycker och tänker något specifikt. Det är nog din egen tolkning. 
    Du har inte bestämt suttit och påstått det, det har du rätt i. Men jag tyckte lite det verkade som du försökte få det till det.
    Jag är inte på något sätt för att använda slöja, men det som det inte talas om är att det finns kvinnor som väljer att ha slöja utan att vara tvingade till det av någon annan. Att bära slöja innebär inte alltid att vara förtryckt. Se på våra egna nunnor. Jag tror ingen tycker dom är förtryckta ändå har dom ungefär samma utstyrsel som troende muslimer.  
    Återigen; den här tråden handlar om föräldrar till småflickor som prompt vill att döttrarna ska ha slöjorna på sig, inte om huruvida äldre tjejer och vuxna kvinnor väljer själv att bära slöja eller inte. 
     Just när det gäller små barn i förskoleåldern tror jag inte dom relaterar slöjan till det den står för. 
    Alla gör säkert inte det och självklart kan barnen själva inte göra det utifrån samma perspektiv som exempelvis en tonåring eller vuxen. Helt uppenbart verkar det ju ligga en del mindre trevliga värderingar bakom beslutet att sätta på sina döttrar slöja eftersom man så bestämt vill att de ska behålla den på sig. Det är det som det handlar om där, inte om flickor som har på sig slöja för att känna sig fina eller se ut som mamma och liknande.
    För dom är nog bara ett obekvämt plagg att leka i på samma sätt som barnen som är klädda som små modelejon i olekvänlliga kläder.
    Tralalala...där sa du det själv, ett obekvämt sätt för de små flickorna att leka med - den stora skillnaden mellan dop och slöja på dagisbarn som jag försökt förklara hela tiden.

Att klä barn som modelejon i obekväma plagg i vuxen/ungdomsmodell är jag också emot, brukar tänka ^fyfan såna ska jag aldrig köpa om jag får barn^ när jag ser såna kläder i affärer. 
  • Nimzay
    kaffe skrev 2018-06-06 17:27:08 följande:
    Det var en fråga till tobbe. Du behöver inte svara om du tycker det är off topic.  
    Du kan diskutera saker som inte ens har med trådens ämne att göra med tobbe via privata meddelanden eller nåt om du dessutom inte vill att andra ska lägga sig i. 
  • kaffe
    Nimzay skrev 2018-06-06 17:51:21 följande:
    Yes, och då ville jag påvisa hur löjlig och irrelevant jag tyckte den frågan var här.
    Jag har aldrig påstått att du tycker och tänker något specifikt. Det är nog din egen tolkning. 
    Du har inte bestämt suttit och påstått det, det har du rätt i. Men jag tyckte lite det verkade som du försökte få det till det.Återigen; den här tråden handlar om föräldrar till småflickor som prompt vill att döttrarna ska ha slöjorna på sig, inte om huruvida äldre tjejer och vuxna kvinnor väljer själv att bära slöja eller inte. 
     Just när det gäller små barn i förskoleåldern tror jag inte dom relaterar slöjan till det den står för. 
    Alla gör säkert inte det och självklart kan barnen själva inte göra det utifrån samma perspektiv som exempelvis en tonåring eller vuxen. Helt uppenbart verkar det ju ligga en del mindre trevliga värderingar bakom beslutet att sätta på sina döttrar slöja eftersom man så bestämt vill att de ska behålla den på sig. Det är det som det handlar om där, inte om flickor som har på sig slöja för att känna sig fina eller se ut som mamma och liknande.Tralalala...där sa du det själv, ett obekvämt sätt för de små flickorna att leka med - den stora skillnaden mellan dop och slöja på dagisbarn som jag försökt förklara hela tiden.

Att klä barn som modelejon i obekväma plagg i vuxen/ungdomsmodell är jag också emot, brukar tänka ^fyfan såna ska jag aldrig köpa om jag får barn^ när jag ser såna kläder i affärer. 
    Jag har inte likställt dopet med orsaken till att tvingas bära slöja. Dopet var ett exempel på att vi svenskar också tvingar  på barn en religion dom inte själva valt. Inget annat. I vilken grad sen barnen påverkas av sin religionstillhörighet varierar. Likheten med att inga av barnen får välja själva är dock densamma. 
  • kaffe
    Nimzay skrev 2018-06-06 17:51:21 följande:
    Du har inte bestämt suttit och påstått det, det har du rätt i. Men jag tyckte lite det verkade som du försökte få det till det.Återigen; den här tråden handlar om föräldrar till småflickor som prompt vill att döttrarna ska ha slöjorna på sig, inte om huruvida äldre tjejer och vuxna kvinnor väljer själv att bära slöja eller inte. 
    Alla gör säkert inte det och självklart kan barnen själva inte göra det utifrån samma perspektiv som exempelvis en tonåring eller vuxen. Helt uppenbart verkar det ju ligga en del mindre trevliga värderingar bakom beslutet att sätta på sina döttrar slöja eftersom man så bestämt vill att de ska behålla den på sig. Det är det som det handlar om där, inte om flickor som har på sig slöja för att känna sig fina eller se ut som mamma och liknande.Tralalala...där sa du det själv, ett obekvämt sätt för de små flickorna att leka med - den stora skillnaden mellan dop och slöja på dagisbarn som jag försökt förklara hela tiden.

Jag har inte likställt dopet med orsaken till att tvingas bära slöja. Dopet var ett exempel på att vi svenskar också tvingar  på barn en religion dom inte själva valt. Inget annat. I vilken grad sen barnen påverkas av sin religionstillhörighet varierar. Likheten med att inga av barnen får välja själva är dock densamma. 
  • AndreaBD
    Hejjk skrev 2018-06-06 16:46:19 följande:
    Är det därför vi har böneutrop i flera städer?
    Inlägget handlade om vilken betydelse dopet har. Så varför frågar du mig om något helt annat? Självklart har det inget med det att göra.
Svar på tråden Förskolor tvingas att övervaka att barnen bär slöja vart är vi på väg?