kaffe skrev 2018-06-06 17:24:40 följande:
Min fråga var iofs hur just Hejjk ställde sej till dop inte hur folk i allmänhet ställer sej till det.
Yes, och då ville jag påvisa hur löjlig och irrelevant jag tyckte den frågan var här.
Jag har aldrig påstått att du tycker och tänker något specifikt. Det är nog din egen tolkning.
Du har inte bestämt suttit och påstått det, det har du rätt i. Men jag tyckte lite det verkade som du försökte få det till det.
Jag är inte på något sätt för att använda slöja, men det som det inte talas om är att det finns kvinnor som väljer att ha slöja utan att vara tvingade till det av någon annan. Att bära slöja innebär inte alltid att vara förtryckt. Se på våra egna nunnor. Jag tror ingen tycker dom är förtryckta ändå har dom ungefär samma utstyrsel som troende muslimer.
Återigen; den här tråden handlar om föräldrar till småflickor som prompt vill att döttrarna ska ha slöjorna på sig, inte om huruvida äldre tjejer och vuxna kvinnor väljer själv att bära slöja eller inte.
Just när det gäller små barn i förskoleåldern tror jag inte dom relaterar slöjan till det den står för.
Alla gör säkert inte det och självklart kan barnen själva inte göra det utifrån samma perspektiv som exempelvis en tonåring eller vuxen. Helt uppenbart verkar det ju ligga en del mindre trevliga värderingar bakom beslutet att sätta på sina döttrar slöja eftersom man så bestämt vill att de ska behålla den på sig. Det är det som det handlar om där, inte om flickor som har på sig slöja för att känna sig fina eller se ut som mamma och liknande.
För dom är nog bara ett obekvämt plagg att leka i på samma sätt som barnen som är klädda som små modelejon i olekvänlliga kläder.
Tralalala...där sa du det själv, ett obekvämt sätt för de små flickorna att leka med - den stora skillnaden mellan dop och slöja på dagisbarn som jag försökt förklara hela tiden.
Att klä barn som modelejon i obekväma plagg i vuxen/ungdomsmodell är jag också emot, brukar tänka ^fyfan såna ska jag aldrig köpa om jag får barn^ när jag ser såna kläder i affärer.